%hackney bloed/ inschrijving als gelders paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shan

%hackney bloed/ inschrijving als gelders paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 10:44

Ik heb een tuigpaard merrie Indurain x Renovo

Ik wil haar graag laten dekken door Koss.
(wat vind men hier trouwen van?)

Ik vraag me af of het veulen evt. wel in aanmerking komt voor opname in het Gelders boek ivm een flinke scheut hackney bloed, zowel van moeders als ook wel Vaders kant van de merrie.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 10:52

Als ik mij niet vergis mag een gelderspaard 15% Hackney bloed voeren maar weet het niet zeker.

shan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 11:07

volgens mijn berekening heeft Indurain 12,5% hackneybloed
en de moeder van mijn merrie 25%
( ik weet niet of ik die berekening goed doe)
tellen we dit bijelkaar op of niet.
Dan houdt het in dat mijn merrie 37,5% hackneybloed heeft.
als dit zo is dan komt het veulen niet in aanmerking voor het gelders stamboek. (mijn eigen vraag even beantwoordend)
Maar ik weet niet of ik de berekeningen wel goed uitvoer.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 11:08

Uit wat voor lijntje komt deze merrie?

shan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 11:14

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 17:10

Gelderse fokkerij is een type fokkerij geworden, helaas, dus die percentages maken dus niet uit. Het enige is dus dat het evt veulen voldoende in het gelderse type moet staan, maar dat kan al snel tegenwoordig.
Mijn merrie is ongeveer hetzelfde gefokt: Parcival uit een tuigpaardmoeder(lijn van Indurain). Zie mijn profiel.
Ik zou idd een rijtypische gelderse hengst gebruiken op een tuigpaardmerrie zoals Koss, Parcival of Upperville. Is je merrie wel braaf? Hackneybloed kan nog lang terug komen in het karakter dus als je merrie erg heet is zou ik mss voor een braverik als Sirius gaan. Ik ben benieuwd naar je keuze!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 17:11

Hoevaak kun je dus zeggen? Sorry hoor.

shan

Re: %hackney bloed/ inschrijving als gelders paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 17:23

Citaat:
Hoevaak kun je dus zeggen? Sorry hoor.

de merrie is wel wat heet, maar daar kan ik beter mee omgaan dan een wat flegmatieker paard, dit is dus niet erg.

Ze is wel superbetrouwbaar en braaf.

zal zo even je profiel bekijken.

ik heb altijd gedacht dat er maar een klein % hackney bloed aanwezig mocht zijn.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 17:37

[***] schreef:
Gelderse fokkerij is een type fokkerij geworden, helaas, dus die percentages maken dus niet uit. Het enige is dus dat het evt veulen voldoende in het gelderse type moet staan, maar dat kan al snel tegenwoordig.
Mijn merrie is ongeveer hetzelfde gefokt: Parcival uit een tuigpaardmoeder(lijn van Indurain). Zie mijn profiel.
Ik zou idd een rijtypische gelderse hengst gebruiken op een tuigpaardmerrie zoals Koss, Parcival of Upperville. Is je merrie wel braaf? Hackneybloed kan nog lang terug komen in het karakter dus als je merrie erg heet is zou ik mss voor een braverik als Sirius gaan. Ik ben benieuwd naar je keuze!

Heb je dat wel goed? Toen ik mijn veulen moest aanmelden. Pythagoras uit een gelderse merrie van Zep. Mocht die ook maar een bepaald percentage volbloed en dergelijke hebben. of is dat onlangs verandert dat ik dat heb gemist

jantina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 18:24

Het is als ik het goed heb een jaar of twee geleden veranderd. Voorheen zaten er wel percentages aan vast, nu hoeven ze er volgens mij alleen maar op te lijken....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 21:28

En dat lijken nemen ze ook nogal breed, als ze op een dressuurpaard lijken dat in de mode is op het moment is het ook goed.
Volbloed en hackney e.d. is minder gewenst bij de geldersen, ze zullen eerder wat rijpaardbloed binnenhalen, maar er zijn veel voorbeelden van paarden met een tuigerachtergrond, met en zonder hackney die het heel goed deden op de keuring.