voor de 2e keer veulen in stuit bij merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

estja

voor de 2e keer veulen in stuit bij merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 20:22

Hallo.
De moeder van mijn paard heeft gisteravond weer een veulen gekregen. En net als bij mijn paard lag ook dit veulen in stuit. Ze heeft ook twee gezonde veulens gekregen dus hoe dit nu kan? Beide stuitliggingen hebben achter het linkse been naar achter toe dubbel geklapt en daardoor lopen ze rechtsachter dan op de koot. En beide zijn/waren ook in het gips hiervoor. Met mijn paard is het helaas uiteindelijk niet goed gekomen en die heb ik enkele weken geleden moeten laten inslapen. Ik hoop dus echt dat dit beter eindigt maar toen ik de merrie weer stond te melken om de kleine een flesje te geven kreeg ik echt een déja-vu. Gelukkig heeft dit merrietje tot nu toe een veel betere start gemaakt dan mijn paard.

Groet, Estja

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 20:38

Ik weet wel dat je bij koeien ook wel eens een paar stuitliggingen achter elkaar hebt, of tweelingen.
Hoop dat het goedkomt.

aisa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 08:03

ikheb zelf 2 stuitkinderen gekregen!
Mijn zus en ik waren ook allebei een stuitlingging!
Volgens de gynacoloog,zou de liggen van de baarmoeder erop kunnen duiden,dat wij allemaal stuiters waren en daarom keurig andersom gingen liggen!
Maar echt te verklaren is het niet hoor,dan moet je de baarmoeder ven oma en dochter moeten kunnen fotograferen,en dat valt niet mee.
Hppo dat je er wat aan hebt,het zou een verklaring KUNNEN zijn.
Moraal van het verhaal ,misschien bij jou paarden dan ook (waaron niet!!)

estja

Re: voor de 2e keer veulen in stuit bij merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 14:31

@Aisa, aan zoiets heb ik zelf ook al zitten denken, dat het aan de vorm van de baarmoeder ligt. Er zijn ook vrouwen die een dubbele baarmoeder hebben, met een schot ertussen. Het hangt er dan net vanaf in welk deel het vruchtje zich innesteld. Paarden zijn ook zoogdieren dus mss is bij hun zoiets ook wel mogelijk?
De eerste keer dat dit gebeurde was het veulen supergroot, het moest er met 5 man/vrouw sterk uitgetrokken worden dus we meenden steeds dat het daardoor kwam; dat het veulen zo groot was dat het zich niet meer in de juiste positie in de baarmoeder kon draaien maar deze keer kreeg de staleigenaar het veulen er in zijn eentje uit, de hulptroepen waren nog onderweg.
Gelukkig gaat het goed met het veulen maar gezien mijn ervaringen met de eerste keer ben ik benieuwd of deze uiteindelijk wel tot rijpaard opgroeit.

Groet, Estja

estja

Re: voor de 2e keer veulen in stuit bij merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 21:23

*schopje*