wat voor kleurtje kan hier uit komen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fjordnina

wat voor kleurtje kan hier uit komen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 15:01

Afbeelding

Deze palominomerrie gaat gedekt worden door deze stekelharige vos:

http://www.elcalientostables.nl/ Dan naar el caliento stables en door naar Jimmy el caliento (zet de link er neer wegens copyright).

Wat voor mogelijkheden qua kleur zouden er zijn?

CarinaR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 15:21

eeey dat is Jimmy van Karoliena (de hengst)
geen idee wat er uit gaat komen, ga t in de gate houden, ben wel benieuwd

fjordnina

Re: wat voor kleurtje kan hier uit komen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 17:07

niemand?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 17:16

Palomino is een verdunde kleur en vos is dat niet, om een verdund(palomino) veulen te krijgen moeten beide ouders het dun gen hebben. Als een van de ouders van het hengstje wel een verdunde kleur heeft(palomino, valk, wildkleur enz.) zou het kunnen dat het hengstje het dun gen wel bij zich heeft. Als hij dit doorgeeft aan het veulen zou het een verdunde kleur kunnen worden maar die kans is vrij klein. Dat is wat ik ervan begrepen heb, correct me if i'm wrong!

Reken dus maar gewoon op een vosje.

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 17:24

Ik ga met anneliesdj mee. Palomino is een verdunde vos-kleur. Met een vos als hengst heb je dikke kans dat het veulen ook vos wordt. Zou ik persoonlijk jammer vinden, vind palomino veel mooier.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 17:44

er is volgens mij wel kans op palomino, een enkel verdunde kleur zoals vos of valk kan wel doorgegeven worden, in dit geval is er wel meer kans op een vos. gewoon duimen dus, ik vind het een hele mooie pony trouwens.

amen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 17:47

ik meende dat vos keer palomino,

50 % vos en 50% palomino was.

Rivendell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 19:14

@sigrid1182: dat klopt. je hebt 50% kans op een vos en 50% kans op palomino. Mama heeft het verdunningsgen 1 maal en kan dat doorgeven aan het veulen. Aangezien de vader vos is, zijn dit dus de enige 2 opties.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 19:52

Idd, 50% palomino, 50% vos. Eventueel stekelharig.

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 20:12

Als ik naar mijn oude pony kijk wat een palomino was daarvan was de moeder een palomino en de vader een donkerbruine, mijn pony is later gedekt door een vos en het veulen werd wederom een palomino

En heb vaker palomino x vos nakomelingen gezien die tevens de palomino kleur kregen maar ok die de voskleur kregen dus denk evenals hierboven 50% kans op palomino en 50% kans op vos

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 20:18

oke, dan gaan we afwachten. de merrie wordt dit jaar pas gedekt dus het veulentje is er 1 voor volgend jaar.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 01:28

anneliesdj schreef:
Palomino is een verdunde kleur en vos is dat niet, om een verdund(palomino) veulen te krijgen moeten beide ouders het dun gen hebben. Als een van de ouders van het hengstje wel een verdunde kleur heeft(palomino, valk, wildkleur enz.) zou het kunnen dat het hengstje het dun gen wel bij zich heeft. Als hij dit doorgeeft aan het veulen zou het een verdunde kleur kunnen worden maar die kans is vrij klein. Dat is wat ik ervan begrepen heb, correct me if i'm wrong!

Reken dus maar gewoon op een vosje.

Ik ga je even corrigeren Sigrid en anderen hebben het juiste antwoord al wel gegeven, (50% vos, 50% palomino), maar ik moet toch nog even wat kwijt....

Palomino is inderdaad een verdunde kleur, maar daar heeft het dun-gen niets mee te maken. Het gen wat voor palomino, valk en smoky zwart zorgt is het creme-gen. Dun is ook een gen wat de kleur verdund, maar heeft hele andere kenmerken. Dun zorgt voor de zgn wildkleuren red-dun, bay-dun en grullo. Een paard wat het dun-gen draagt heeft bijvoorbeeld ook altijd een aalstreep en andere wildkenmerken, een paard wat het creme-gen draagt heeft deze kenmerken niet.

Ieder paard heeft voor iedere kleur-eigenschap 2 allelen, 1 van de vader, en 1 van de moeder. Deze vormen samen een paar en bepalen de kleur.
Een paard heeft 2 basiskleuren waarop alle andere kleuren opgebouwd zijn, namelijk zwart en vos. Zwart wordt aangegeven met een E, vos met e. Zwart is dominant, vos is recessief. Dat houdt in dat als een paard van de ene ouder een E krijgt en van de andere een e (het paard is dan Ee), het zwart zal zijn, omdat het zwart het vos overschaduwt. Een dominant gen is dus altijd te zien als een paard het draagt. Vos is recessief, wat inhoudt dat een paard dus 2x e moet hebben (ee) om vos te zijn.
Aan nakomelingen wordt uit een paar allelen 1 (willekeurig) allel doorgegeven. Vossen kunnen alleen e doorgeven, omdat ze geen ander allel hebben om door te geven. Vos x vos zal dus altijd vos zijn.

Palomino is een verdunde vos, dus vos + creme-gen. Palomino x vos kan dus alleen nakomelingen geven met vos als basis.
Daaroverheen kan dan ook nog het cremegen komen als het veulen dat erft van de moeder. Die kans is 50%.
De moeder draagt namelijk maar 1 allel voor creme (Cr), en 1 allel voor niet-creme (cr). Creme is een gen wat onvolledig dominant is, dat wil zeggen dat het altijd te zien is als een paard het draagt, maar dat het sterker inwerkt als een paard 2 allelen voor creme draagt. Dan wordt het dubbel verdund, en krijg je een cremello (of perlino of smoky cream). Zo'n paard zal dus altijd creme doorgeven, terwijl een palomino of valk daar maar 50% op heeft, omdat hij er maar 1 heeft.

Dus inderdaad 50% kans op vos en 50% kans op palomino

anneliesdj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 11:05

Pff, het is toch erg ingewikkeld die kleur vererving. Hoe zit het dan met alle 'normale' kleuren, wat is het meest dominant en wat het minst? Je zegt zwart is dominant over vos maar is het ook dominant over bv. bruin en hoe zit het met schimmel, mij is verteld dat schimmel overal dominant over is, is dat zo? (volgens mij niet of wel?)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 12:09

Misschien heb je wat aan deze link? Ik kwam er in dit geval niet helemaal uit voornamelijk vanwege het stekelharige. Daarover staat namelijk niks vermeld, maar qua kleurvererving staat het er wel behoorlijk duidelijk:

http://www.lindasminiatures.com/kleurvererving.htm

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 13:01

anneliesdj schreef:
Pff, het is toch erg ingewikkeld die kleur vererving. Hoe zit het dan met alle 'normale' kleuren, wat is het meest dominant en wat het minst? Je zegt zwart is dominant over vos maar is het ook dominant over bv. bruin en hoe zit het met schimmel, mij is verteld dat schimmel overal dominant over is, is dat zo? (volgens mij niet of wel?)

Er zijn maar 2 basis kleuren, vos en zwart(waarvan zwart dominant is).
Bruin is zwart + agouti. Een vos an ook agouti dragen maar dat zie je niet. Dus vos x zwart kan bruin worden. Zwart x zwart nooit(dan is een van de zwarte stiekem heel donker bruin geweest als dat wel zo is).

Schimmel kan over iedere kleur heen voor komen.
Als je een palomino dun pintaloosa roan schimmel heb(ik noem maar een apart kleurtje) word hij dus gewoon wit. Maar een zwart geboren paard kan net zo goed wit worden(mits 1 van de ouders schimmel is).