hoe maak je een hengstenkeuze???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ijsklontje

hoe maak je een hengstenkeuze???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 13:14

Ik heb er totaal geen verstand van. Hoe kan ik nou de juiste keuze voor mijn merrie maken.

Wie kun je daar het beste voor vragen. Ik weet wel een paar leuke hengsten, maar past dat dan bij mijn merrie.

Ik vind het erg moeilijk allemaal.

Ik wil graag een leuk veulentje en eentje waar ik zelf wat mee kan.

Maar hoe kan ik nou achterhalen wat een goede hengst is voor mijn merrie.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 14:17

Ik heb laatst een goede tip gehad.
via www.paardenfokken.nl kun je bij fokkerij-tools en dan Hengstencalculator kijken welke hengt er bij je merrie past.

Basvdv

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 14:19

superwoman schreef:
Ik heb laatst een goede tip gehad.
via www.paardenfokken.nl kun je bij fokkerij-tools en dan Hengstencalculator kijken welke hengt er bij je merrie past.

Vraag nou iemand die er ECHT verstand van heeft om je merrie eens te bekijken. En dan niet dat wannabe/penny-volk die de kop van de kont nog niet kunnen onderscheiden, die elke merrie wel wat 'moois' vinden hebben, en hebben 'gehoord' dat Ferro/Cabochon/Burggraaf/Cocktail (ja, ze zijn allemaal dood...echt) wat leuke veulens heeft gegeven....

unamie

Re: hoe maak je een hengstenkeuze???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 14:27

plaats eens een foto van de merrie (vierkant vanaf de zijkant genomen)
en vraag hier eens advies
verder belangrijk voor je je merrie laat dekken...is je merrie röntgenologisch goedgekeurd?

MissHIS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 14:28

Basvdv schreef:

Vraag nou iemand die er ECHT verstand van heeft om je merrie eens te bekijken. En dan niet dat wannabe/penny-volk die de kop van de kont nog niet kunnen onderscheiden...

Ja inderdaad, en laat diegene ook even objectief oordelen over de merrie, of zij wel interessant genoeg is voor de fokkerij. Een veulentje kopen is nog altijd veel makkelijker en vaak goedkoper. Dan kan je precies uitzoeken wat je wilt (geslacht, kleur, afstamming, type etc).

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 14:31

Zelfs met een foto en een uitgebreide beschijving is het moeilijk om echt advies via internet te geven.

Ik zou als ik jou was naar een hengstenhouder/fokker in de buurt gaan. Daar alle positieve en negatieve kanten van de merrie belichten en proberen er een goede hengst bij de zoeken. Maar fokken blijft altijd gokken.

Een leuk veulen kopen is dan makkerlijker en idd de optie om uit te zoeken.

flyfly

Re: hoe maak je een hengstenkeuze???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 14:35

Ik heb het hele hengstenboek doorgeworsteld.
Een dressuurgefokte hengst gezocht. Alle verrichtingen nagekeken en de hengsten met de hoogste scores genoteerd.
De beste bovenaan , daarna naar het afstammelingenrapport gekeken en alleen de hengsten met goed ontwikkelde veulens gehouden.Ook de bewegingen zijn heel belangrijk. De matigen zowieso al weggestreept.
Natuurlijk ook rekening houden met de merrie , met de goede en minder goede dingen.
Dan hou je een lijst over en dan ga je selecteren dekgeld , afstand etc.
Zo hebben wij het gedaan. Maar of je het dan goed doet weet je natuurlijk nooit.

ijsklontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 15:03

ik wilde ook niet echt via bokt vragen, maar gewoon wie kan ik vragen.

AapjeAstrid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 15:06

Ik zou kijken naar de zwakke punten van de merrie die je wilt verbeteren, en naar wat voorn kleur je wilt fokken.
En dan op zoek gaan naar een hengst die juist sterk is op de zwakke plekken van de merrie.
Ook is de beweging en het karakter van de hengst natuurlijk van belang.
En je kan ook kijken of er al nakomelingen zijn en of die goedgebouwd enzo zijn.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 15:08

Fokkerij doe je vooral met je hart.
Het vraagt gevoel voor wat jij goed vind en wat jij niet goed vind. Dat gevoel komt niet uit Ermelo of uit Harderwijk, dat komt vanuit je eigen smaak voor paarden.

Indexen, nakomelingenrapporten, paardenfokken.nl... het zijn allemaal hulpmiddeltjes. Ga hengsten in het echt bekijken. Bezichtig veulens, ga naar merriekeuringen. Ontwikkel je gevoel voro wat jij goed vind, en wat jij niet goed vind.
Bekijk met die nieuwe bril je eigen merrie opnieuw.
Kan zij voldoen aan wat jij goed vindt? Zo ja, kies een hengst die je merries' sterke punten accentueert en eventueel mindere puntjes kan compenseren.
Afstand en dekgeld zijn voor mij totaal geen selectiecriteria - slechts als alle andere argumenten zijn overwogen en er blijven meerdere kandidaten over, dan kijk ik naar dekgeld.
Maar je kiest een hengst op gevoel over en voor je eigen merrie. Je moet het gevoel hebben dat die combinatie het beste past. Anders moet je het niet doen. En zeker niet omdat iemand anders het zegt.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 15:31

@Basvdv:

aangezien je mijn quote erbij heb gezet voel ik me vereerd dat je me penny noemt

Ik ben het met dees eens.
Maar als je ermee begint, zijn de hulmiddeltjes een goed begin om door te lezen....

Basvdv

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 15:36

superwoman schreef:
@Basvdv:

aangezien je mijn quote erbij heb gezet voel ik me vereerd dat je me penny noemt

Ik ben het met dees eens.
Maar als je ermee begint, zijn de hulmiddeltjes een goed begin om door te lezen....

Ik bedoelde het niet persoonlijk
maar die hengstencalculater zegt net zoveel als het iene-miene-mutten in het hengstenbestand..

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 15:40

oh.
Het is wel een hulpmiddel om anders naar je paard te kijken...
Dat vind ik er goed aan...

Ziolette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 15:46

ijsklontje schreef:
ik wilde ook niet echt via bokt vragen, maar gewoon wie kan ik vragen.

Ludora geeft een goed advies .

Ludora schreef:
Ik zou als ik jou was naar een hengstenhouder/fokker in de buurt gaan. Daar alle positieve en negatieve kanten van de merrie belichten en proberen er een goede hengst bij de zoeken. Maar fokken blijft altijd gokken.

Overigens mbt het röntgenologisch goed zijn van een merrie. Onze merrie is niet meer röntgenologisch goed, niet vanwege een erfelijk gebrek maar vanwege een trauma. Daar kan ze niets aan doen en omdat het niet erfelijk is fokken we gewoon met haar verder, maar een PROK-merrie zal het helaas nooit meer worden .

ijsklontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 07:52

okay dank je voor de tips. Ik ga zo wie zo wat hengstenhouders benaderen. Maar adviseren die alleen hun eigen hengsten of adviseren die ook andere hengsten dan die wat ze zelf op stal hebben?

Om ff terug te komen om het advies om een veulen te kopen. Waarschijnlijk is de best passende hengst voor mijn merrie een springhengst. Ze is zelf een marlon x Flemmingh. Maar een vriendin van mij is serieus geinteresseerd in een veulen van mijn merrie. Dit wil niet zeggen dat ik dan persee een veulen moet fokken natuurlijk, maar als ik het doe wil ik wel een goed veulen fokken. Ik ben ook zeker niet van plan dit jaar te gaan fokken, maar volgend jaar. Maar ik wil me nu al orienteren. Dan ben ik niet op het laatste moment zeg maar. Ik denk er zelf over om over 2 jaar een dressuurgefokt veulen te kopen.