Hoeveel veulenbrok geven jullie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daantje88

Hoeveel veulenbrok geven jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 12:50

Mijn veulen krijgt 2x daags 1,5 bekertje veulenbrok gevoerd, en 3x per dag ruwvoer ('s winters)
Nu vinden veel mensen dat hij wel wat dikker zou mogen zijn.
Dus mijn vraag is, hoeveel brok zou ik hem dan moeten geven? Of moet hij juist meer ruwvoer?
(1,5 bekertje brok komt trouwens overeen met 2 normale handen biks )

Alani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 13:42

Het lijkt me wat weinig wat je ze geeft, maar ook dat is afhankelijk van de kwaliteit ruwvoer die ze krijgen en het ras.

Ik heb 2 jaarlingen op stal staan en zij krijgen 1 kilo en de andere 1.5 kilo per dag en daarnaast natuurlijk goed kuilvoer. Ook deze jaarlingen zijn wat schraal maar zeker niet mager. Als jaarlingen goed groeien krijg je maar zo niet dik. Is die van jou echt mager (te weinig spierontwikkeling) of ook schraal. Als enters of twenters te dik zijn is de groei eruit (groeien in de breedte ipv in de hoogte). Daar moet je dus ook weer voor oppassen.
PS die van mij krijgen geen veulenbrok, maar Havens sportbrok en daar doen ze het prima op. Zijn kwpn-ers

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 13:54

VMR --> KS.

Hoe oud is je veulen eigenlijk?

Het veulen wat ik had kreeg de eerste periode iets van 100 gram 2 x per dag, uiteindelijk toen ze het 2 maanden kreeg, zat ze op een halve kilo per dag ofzo.

Of je je paard meer moet geven, wat vind je zelf? Zie je de ribben echt uitsteken? Een veulen/jaarling hoeft niet echt super gevuld erbij te lopen, gewoon schraal / netjes, zeker niet te zwaar, dat is belastend, maar ook niet te mager

roestig

Re: Hoeveel veulenbrok geven jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 13:57

Beetje off-topic: vanaf hoe oud moet je eigelijk veulenbrok voeren?

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 14:59

ik vind wel dat je weinig biks voert.
ik voer zelf aan mijn veulen (nu 11 maanden) op 1 dag 3 kg biks. somige vinden dit weer veel, maar mijn veulen ziet er super uit dus ik hou het graag zo.
als ik jou was zou ik meer biks gaan bijvoeren.

frizzle schreef:
Beetje off-topic: vanaf hoe oud moet je eigelijk veulenbrok voeren?

je kan veulenbrok al vanag heel vroeg voeren. zo heb je bijvoorbeeld van pavo veulenopfokkorrel, deze kan je al na enkele dagen na de geboorte voeren tot ong 6 maanden, dan heb je veulenbrok. je kan ze dus vanaf 6 maanden veulenbrok voeren tot ong. 2.5 a 3 jaar.

daantje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 17:22

Bedankt alvast voor de reacties
Het is trouwens een Haflinger van (bijna) 1jaar. (hij is van 19 april)
Hij is niet echt mager, je ziet z'n ribben niet ofzo maar opzich voel je ze wel. Het is dat stalgenoten zeiden: "Hij zou wel wat dikker mogen zijn"

Over de kwaliteit van het kuil dat hij krijgt, heb ik niet echt verstand
Ik zal even een foto opzoeken waar je z'n lijf goed ziet
Misschien is het voor jullie dan beter te zien.

Afbeelding
Deze foto is al wel een paar weken geleden genomen, ik zal anders vanavond even een goede maken

Maar ik ga hem in elk geval wel meer veulenbiks voeren

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 17:34

Zoveel ze opkunnen eigenlijk.
Een veulen eet sowieso niet zo heel goed over het algmeen. Misschien haflingers wel??
Zeker als veulen 2 of 3 kilo, als jaarling en 2 jarige 3 a 4 kilo. Vergeet de goede kwaliteit kuilgras niet!

Zotje wordt 2 en krijgt 3 kilo veulenbrok, kilo muesli en slobber en 2 x daags voordroogkuil.

daantje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 17:38

Ik had hem eerst al op meer kuil gezet, omdat men zei dat hij anders teveel energie kreeg van zijn brokken.
Maar ik ga hem gewoon lekker bijvoeren, heb ook al muesli voor hem.

Als hij straks het land weer op gaat dan krijgt hij wel weer minder brok, want wat een grasbuik had hij zeg toen hij het land af kwam

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 17:45

Ja maar vergis je hier niet in. In veulenbrok zitten heel veel vitamines en mineralen enzo voor de groei. In het gras zit in het voorjaar genoeg maar aan het einde van de zomer zitten er niet zoveel voedingsstoffen meer in het gras. Dan kan hij wel een hele dikke buik hebben maar hgij moet wel genoeg voedingsstoffen binnenkrijgen om gezond op te groeien.

daantje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 17:48

Ja daar heb je wel gelijk in ja.