Welke hengst bij deze merrie? (Kigali x Caritas)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Welke hengst bij deze merrie? (Kigali x Caritas)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 22:41

Heeft iemand een idee watvoor hengst goed bij deze merrie zou passen? Het moet een hengst zijn met een rustig karakter want ze is zelf nogal een hittepetit en schrikt snel. Ook wil ik de hals graag iets horizontaler krijgen. Liefst een donkere voshengst of lichtbruin.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

anneliesdj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 10:48

Weet iemand een leuke hengst? Haar bewegingen zijn goed en ruim alleen mag ze wel iets meer dragen met de achterhand. Verder wil ik een allround paard fokken, de merrie springt en dressuurt zelf goed dus ik zat te denken aan een hengst die ook op beide vlakken wel goed presteerd, of anders een springhengst.
Er zijn hier toch genoeg mensen die een hoop hengsten kennen en hun goede en slechte punten kennen, laat het eens horen!

sanneverholt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 11:11

Hoi Hoi,

Disconto (Diamantino x Fruhlingstraum), zelf ZZ-licht dressuur / Z springen, fokt ook zeer all-round (nakomelingen zowel op het hoogste niveau dressuur als de zwaardere parcoursen)..
Fokt veel beweging door, aansprekende hoofdjes en bovenal een zeer fijn karakter!
Voor meer info, zie www.jboeve.nl

Sjappie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 11:33

Riverman misschien?

anneliesdj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 21:39

@ Sjappie: Waarom Riverman? (ik ken de hengst niet goed)

Ik zat zelf te denken aan een hengst zoals bv. Solitair, mooi luxe gebouwd en die bovenlijn spreekt me wel aan. Alleen vraag ik me af of die wel rustige paarden fokt, zal zelf ook wel niet zo'n rustig paard zijn (gezien zijn afstamming).

ChristinaW

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 21:43

Equador!! Wij hebben zelf ook een Equador ruin met een SUPER karakter (ook toen hij nog hengst was) z'n halfbroertje (ook van Equador) is ook super braaf! Hij heeft zelf goede verrichtingsonderzoeken, met karakter 9 stalgedrag 9 etc..
hij is allround! Hij hjeeft ook zeer bekende nakommelingen en veel nakommelingen worden verkocht naar Amerika, daar doen ze het namelijk zeer goed en willen de mensen daar graag Equadors hebben!

Nou hier de site

http://home.zonnet.nl/equador/

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 21:56

Chrisy schreef:
Equador!! Wij hebben zelf ook een Equador ruin met een SUPER karakter (ook toen hij nog hengst was) z'n halfbroertje (ook van Equador) is ook super braaf! Hij heeft zelf goede verrichtingsonderzoeken, met karakter 9 stalgedrag 9 etc..
hij is allround! Hij hjeeft ook zeer bekende nakommelingen en veel nakommelingen worden verkocht naar Amerika, daar doen ze het namelijk zeer goed en willen de mensen daar graag Equadors hebben!

Nou hier de site

http://home.zonnet.nl/equador/

Citaat:
Amerika, daar doen ze het namelijk zeer goed en willen de mensen daar graag Equadors hebben!

Kunnen ze beter de hengst kopen ,dat gaat dan vlugger.

ChristinaW

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 22:13

haha ja idd

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 22:42

ceasario schreef:
Kunnen ze beter de hengst kopen ,dat gaat dan vlugger.

haha die moet dan wel net toevallig te koop zijn

Sjappie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 08:06

Riverman is een goed allrounde hengst, Kenwood x Voltaire, heeft leuke bewegende paarden gegegeven die ook nog eens kunnen springen. Riverman is zelf nu bezig aan een dressuurcarrière onder Diederik v. Silfhout. Hij staat o.a. ter dekking bij gbr. Van Manen

anneliesdj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 12:00

Bij Equador zit wel weer Voltaire bloed in. De merrie is van Kigali, Kigali's moeder is van Voltaire. Op zich zou het nog wel kunnen maar ik heb dan toch liever dat het wat verder weg zit.
Bovendien vind ik Equador aandig beknopt in zijn exterieur, ik heb liever een hengst met wat meer lange lijnen zoals Solitair bv. Die staat ook hoog op zijn benen en is in zijn hele voorkomen wat slanker.

Riverman zit ook Voltaire in maar dat is al weer verder weg en die spreekt me qua exterieur ook meer aan, die houd ik in mijn achterhoofd.
www.gebrvanmanen.com

Andjena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 09:01

De Solitair die ik heb heeft een rustig maar speels karakter, maar ja dat is er maar 1 van de velen ik weet dus niet of ze dit van haar moeder heeft of van Solitair. Bovendien is ze nog maar 2 dus nog niet onder het zadel. Voor foto's zie mijn profile (Zabna). Riverman lijkt mij ook wel op je merrie passen Voltaire zit daarbij verder weg dan bij Solitair (Voltaire x Libero)

anneliesdj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 11:26

Heeft Heartbreaker nog jonge goedgekeurde zonen trouwens? Ik ben mega-fan van Heartbreaker, is zo'n mooi paard om te zien en geeft ook veulens met een super braaf en rustig karakter. Of weet iemand nog een andere jonge hengst met een intressante afstamming?
Ben nu ook wat info aan 't opscharrelen over Utopie, v Jacomar x Calvados, is ook nog een vrij jonge hengst. Dat leek me wel een intressante combinatie, ook omdat ik de vader en moeder van Utopie allebei goed ken. Weet er iemand meer info over hem en heeft hij al gedekt of is dit zijn eerste jaar?

anneliesdj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 12:59

Niemand?

Andjena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 19:21

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 19:22

Solitair zal zeker dat achterbeen/achterhand niet verbeteren.

anneliesdj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 11:19

Andjena schreef:
Upgrade is een jonge Heartbreaker zie voor meer info www.hanshorn.nl

Dat is wel een mooie hengst, zal eens kijken of ik daar meer info van kan krijgen. Van Gogh is trouwens ook wel mooi maar past misschien minder bij de merrie.

Sammie schreef:
Solitair zal zeker dat achterbeen/achterhand niet verbeteren.

Hoezo? Wat is er mis met dat achterbeen/achterhand?

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 11:39

je wilt toch een beter achterbeen? sneller, vlugger ,beter ondertreden? Dat zal Solitair dus niet doen.

anneliesdj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 11:56

ze treed goed onder, ze heeft juist een heel mooi achterbeen gebruik. Ik wil eigenlijk vooral een hengst met een horizontale hals en een super 'cool' karakter want ze schrikt snel en kijkt overal naar. Goed kunnen schakelen in de galop is ook wel een vereiste want daar heeft ze zelf moeite mee.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 12:06

Verrichtingsverslag
Verrichting Ermelo 2002 (14-10 t/m 13-11)
Solitair is een eerlijke, betrouwbare hengst. Hij heeft veel bereidheid om te werken en laat zich zeer goed bewerken. De stap is zuiver en goed van ruimte. In draf heeft Solitair een goede ruimte. Hij draaft met een goede houding en heeft veel tact en souplesse. In galop heeft Solitair een goede ruimte. Hij galoppeert met afdruk en hij heeft veel balans. Solitair kan zeer goed schakelen. Als dressuurpaard heeft Solitair veel aanleg en hij geeft zijn ruiter een zeer goed gevoel.
Als springpaard heeft Solitair ruim voldoende afdruk. Hij zou meer terug moeten springen. Hij springt met een goede voorbeentechniek en ruim voldoende bascule. Solitair maakt de sprong achter ruim voldoende af en heeft het hoogste punt achter de sprong. Solitair lijkt voorzichtig en toont over veel vermogen te beschikken. Als springpaard heeft Solitair ruim voldoende tot veel aanleg en hij geeft zijn ruiter een ruim voldoende tot goed gevoel.
Op stal en in de omgang gedraagt de hengst zich normaal.

De hengst heeft eerder deelgenomen aan het voorjaarsonderzoek van 14 maart t/m 5 juni. Vanwege een recidiverende zoolzweer en irritatie aan de peesaanhechting van het voorbeen is de hengst doorverwezen naar het najaarsonderzoek.
Op 9 oktober aangeleverd, maar niet geaccepteerd wegens onregelmatige beweging.
Op 14 oktober wederom aangeleverd en geaccepteerd.
Tijdens het najaarsonderzoek hebben zich verder geen bijzonderheden voorgedaan.

Afstammelingen rapportage
Afstammelingen 2004 (september; veulens)
Solitair toonde royaal ontwikkelde veulens die goed in het rechthoeksmodel staan. De veulens zijn rijtypisch en hebben uitstraling.
De veulens van Solitair hebben sprekende hoofden. De nek is goed van lengte. De hals is lang, goed gevormd en wordt in beweging goed gebruikt. De schoft is voldoende ontwikkeld. De schouder heeft een goede ligging, in sommige gevallen zou deze meer lengte moeten hebben. De rug heeft ruim voldoende lengte, in sommige gevallen is de rug wat week. De lendenen zijn voldoende bespierd. De croupe is goed van vorm, soms wat kort. De broekspier loopt ruim voldoende door. Het voorbeen is lang en correct gesteld. Het achterbeen is wat lang met een arm bespierde schenkel. Het fundament doet wat teer aan. De spronggewrichten zouden beter afgewerkt moeten zijn.
De stap is zuiver, heeft een goede ruimte en souplesse. In draf bewegen de veulens met veel zelfhouding en voldoende souplesse. Het voorbeengebruik is mooi. Het achterbeen zou meer moeten ondertreden. De veulens van Solitair galopperen makkelijk aan met ruim voldoende zelfhouding.

Kort samengevat: Een uniforme groep royaal ontwikkelde rijtypische veulens die goed in het rechthoeksmodel staan. De veulens kunnen goed stappen. In draf hebben de veulens een goed voorbeengebruik maar zouden het achterbeen resoluter onder moeten brengen. In beweging hebben de veulens een goed lichaamsgebruik. Het fundament is teer en zou in enkele gevallen beter afgewerkt moeten zijn.

Getoond zijn 18 geprikte veulens. De eigenaar had geen veulens geselecteerd. Twee veulens zijn thuis geïnspecteerd. Eén past in het beeld van de rapportage. De ander wijkt, met name in ontwikkeling, hiervan af.
De kwaliteit van de moeders was matig.
Getoond: 18 (+2) veulens uit 367 in 2003 gedekte merries.
De gebruikte terminologie bij benadering in cijfers:
matig 5; voldoende 6; ruim voldoende 7; goed 8.

anneliesdj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 21:35

Die kan dus goed schakelen, dat past er dan wel weer bij maar ja, dat Voltaire bloed he? Het kan wel, want heel dichtbij is het ook niet maar heb liever een hengst waar geen Voltaire in zit(of Kigali of Wolfgang of Caritas ).

Heb nu meer foto's gezien van Utopie en dat vind ik toch wel een erg mooie hengst, ik ga donderdag naar de hengstenkeuring van stal Boeve, kan ik hem in het echt zien.

anneliesdj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 15:28

Ik heb Utopie op de hengstenshow gezien maar die viel me toch tegen, het is wel een mooi paard om te zien maar heet en nukkig onder het zadel(wat ik ervan gezien heb).
Mijn oog is nu gevallen op Vincenzo, die heb ik bij de show van HBC stal gezien, is een mooi paard met lange lijnen en een intressante afstamming. Onder het zadel was hij ook braaf en rustig.
Morgen ga ik nog een laatste hengstenshow bekijken en dan ga ik een beslissing nemen.

anneliesdj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 15:31

Overigens vond ik Disconto tegenvallen, ik miste de schwung en ruimte in zijn beweging.

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 21:14

Doe maar gauw Faldo of Kigali.
Past geheel in de filsofie van de Zoer-fokkerij........

arie53

Re: Welke hengst bij deze merrie? (Kigali x Caritas)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 10:14

Citaat:
ze treed goed onder, ze heeft juist een heel mooi achterbeen gebruik. Ik wil eigenlijk vooral een hengst met een horizontale hals en een super 'cool' karakter want ze schrikt snel en kijkt overal naar.

Dat ze goed ondertreedt, heeft te maken met haar bouw en zeker niet in de laatste plaats met de halsvorm. Een horizontale bouw van de hals zal hier eerder nadelig werken. Met een horizontale hals zal het paard minder tot oprichting komen. Dat is goed voor renpaarden maar niet voor sportpaarden. Ik heb de indruk dat je echter qua halsvorm meer welving nodig hebt aan de bovenzijde.