Paard (Hengst) op Pony (merrie)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NewBorder

Paard (Hengst) op Pony (merrie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 21:30

Wie heeft er wel eens een paard (hengst) op een ponymerrie gedaan? en wat was er uitgekomen?

fresco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 09:43

Ja dat hebben wij gedaan!
Painted Black op een Eagle merrie (NRPS).
Hij is 1.68 en wisper is 1.45.
Er is een mooi veulen uitgekomen ze is nu op het moment 1.52 maar groeit nog steeds (word 3 dit jaar).

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 10:30

Wat versta jij onder ponymerrie ts?

Rukaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 13:20

Mijne komt uit een pony moeder van 1.35 en heeft een paard als vader (1.64). Mijn paardige pony meet nu 1.54 maar verwacht dat daar nog een centimetertje bij gaat komen.

roestig

Re: Paard (Hengst) op Pony (merrie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 13:29

Fristi (1.43m) is drachtig van kleine rijpaardhengst (1.62m) Heb nog geen idee wat er uit komt Moet nog 2 maanden wachten..

schattemaud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 16:39

Mijn merrie is 1.54m en is nu drachtig van Pedro (1.68m) dus ook nog even afwachten..

NewBorder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 16:46

hmm
ik bedoel met pony merrie tja maakt ne echt uit.
ik wou mijn merrie van 1.45 misschien met ene hengst van 1.70 laten dekken maar ik weetniet of dat wel zon goed idee is...

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 16:50

melisjuh schreef:
hmm
ik bedoel met pony merrie tja maakt ne echt uit.
ik wou mijn merrie van 1.45 misschien met ene hengst van 1.70 laten dekken maar ik weetniet of dat wel zon goed idee is...

Bij mijn eigen hengst weiger ik merries onder de 145, in verband met het hoogteverschil. Baggio zelf is 1.65 en groeit denk ik nog een beetje door.

Gitta1977

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 17:23

Volkomen offtopic @ Leonoor:

Zal best een leuke site zijn van die hengst maar je kunt er met goed fatsoen niet naar kijken door de honderden pop-ups...

Poosje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 17:29

Gitta1977 schreef:
Volkomen offtopic @ Leonoor:

Zal best een leuke site zijn van die hengst maar je kunt er met goed fatsoen niet naar kijken door de honderden pop-ups...

De site is nog niet bijzonder hoor, het paard wel Ik ga nog geen geld in een site steken als ik nog niet 100% zeker weet dat hij goedgekeurd is. Dat snap je vast ook wel.

Marsie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 18:02

Mijn paard is ongeveer 1.66 á 1.68cm en komt ook uit een pony-moeder. Mama was namelijk 1.48cm en paps was 1.70cm.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 18:12

Leonoor schreef:
Bij mijn eigen hengst weiger ik merries onder de 145, in verband met het hoogteverschil. Baggio zelf is 1.65 en groeit denk ik nog een beetje door.

Wat is dit trouwens voor een rare 'regel'?

Typhoon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 18:37

Wij hebben onze welsh a merrie(roodschimmel) bij een hengst van 170. gehad(een jonge Glendale X Wiconsin.)De merrie was roodschimmel met zwarte manen en de vader was zwart.
Er kwam een zwarte merrie met kolletje + sokje uit.Deze Surprice was 1.45 en M dressuur +WP en Z springen+WP(mocht ZZ) op 6(!!!!) jarige leeftijd.
Echt een bloedmooie pony met paardengangen.Deze pony loopt nu onder de dochter van Claartje van Andel

Typhoon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 18:40

In 2005 heeft die welsh a merrie van ons een merrieveule gebracht van een jonge Paddox x Inferno.(ook dik 170)Dit veulen heeft helaas maar een dag geleeft want had binnen in de buik een bloedvergiftiging opgelopen.Echt doodzonde.
We waren helemaal weg van het veulentje.
Onze welsh a merrie gaat niet weer onder de hengst omdat ze al 23 jaar oud is.En de risico's zijn dan gewoon te groot.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 18:58

Sammie schreef:
Leonoor schreef:

Wat is dit trouwens voor een rare 'regel'?

Wat is er raar aan? Moet er wel even bijzeggen dat dit geldt voor merries die voor de 1e keer gedekt worden.
Ik weet dat mijn hengst erg grote veulens geeft, van die types boven een meter. Dan wil ik niet het risico lopen dat er iets mis gaat bij een merrie. Ook al is deze niet van mezelf.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 19:59

Ik vind het een rare regel omdat een veulen zich aanpast aan de merrie. Bij diverse testen met shetlanders x shires (en andersom) is er altijd een 'gepast' veulen uitgekomen en zijn er geen problemen geweest bij te grote veulens. Als je ziet dat daar een stokmaat verschil van een meter tussen zit kan die 20 cm van jou hengst écht geen kwaad, daarnaast is het eerste veulen van een merrie vaak wat kleiner bij de geboorte. Een verschil van 20cm kan zeker geen kwaad tussen merrie en hengst. De bedoeling van je is vast goed, maar ik vind 'm niet echt nodig. Bij een verschil van 50 tot meer cm wellicht een ander verhaal, maar dit vind ik dan ook weer de verantwoordelijkheid van de merriehouder. Daarnaast hoe wil je gaan controleren of het de eerste keer is of niet, daar kunnen ze heel makkelijk over liegen.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 20:13

Sammie, dat van die onderzoeken weet ik. Maar ik wil gewoon geen risico's nemen. En daarbij komt ook nog dat ik graag een beetje in het type van mijn hengst wil blijven. We hebben het over tinkers he. Zo zijn er genoeg hengsten van zijn type met een maatje kleiner.

Ik ben geen commerciele hengstenhouder, dus heb ik gekozen voor die regel.

Nee, van die 1e keer kan ik niet controleren. Niet altijd tenminste.

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 20:28

Vorig jaar werd er een "foutje"geboren bij mij op stal.
De ponymerrie van 1.20 m, moest gedekt zijn door een toen 2 jarige KWPN hengst , die nu 1.66m meet.
Waarschijnlijk heeft moedertje natuur ingegrepen en het veulen iets te vroeg laten komen, want hij moest wel een beetje geholpen worden bij de start en hij was echt niet bijzonder groot.
Na 3 maanden was hij al wel net zo groot als zijn moeder.
Inmiddels is hij een half jaar oud en groeit goed, waar hij eindigt, ik weet het niet, maar het zal wel ergens tussen paps en mams in zijn.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 20:40

mama is welsh, 1m46.
papa is bwp.

Afbeelding

Afbeelding

veulen is ondertussen bijna 1 jaar, en is al zo groot al mama!

joytjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 20:59

Toen wij onze Shet hadden gekocht, bleek dat ze ook drachtig was (merkte we pas toen het veulen er wa ) maar de vader was een paard van 1,62M
heb jammer genoeg geen foto's van de hengst, maar wel van moeder en dochter
Afbeelding
dit is de mama

Afbeelding
en dit is het veulen.

Afbeelding
dit zijn ze allebij, maar je kan niet echt de hoogte verschil zien. denk dat het veulen wel 10 tot 15 cm groter is, hoewel ze pas op koningendag 2 wordt;)

Valentinow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 11:11

ptiteblue schreef:
mama is welsh, 1m46.
papa is bwp.

Afbeelding

Afbeelding

veulen is ondertussen bijna 1 jaar, en is al zo groot al mama!

Je paardje is toch gekruist met een bwp! Miijn ook maar wel een pony--> Brp hoe noemt de vader?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 12:20

Leonoor schreef:
Sammie, dat van die onderzoeken weet ik. Maar ik wil gewoon geen risico's nemen.
En daarbij komt ook nog dat ik graag een beetje in het type van mijn hengst wil blijven. We hebben het over tinkers he.
Zo zijn er genoeg hengsten van zijn type met een maatje kleiner.

Ik ben geen commerciele hengstenhouder, dus heb ik gekozen voor die regel.

Nee, van die 1e keer kan ik niet controleren. Niet altijd tenminste.

Als je graag met min of meer fokdoelen wilt gaan fokken, waarom dan met een niet goedgekeurde hengst?

Je doet er immers het ras niet veel goeds mee......

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 12:25

Gaat het hier steeds om natuurlijke dekkingen?!

Kan me voorstellen dat een ponietje van 300 kg wat moeite zal hebben met een hengst van 700 kg....! Ik kan me dus ook Leonoor's redenatie wel indenken...

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 14:59

Citaat:
Als je graag met min of meer fokdoelen wilt gaan fokken, waarom dan met een niet goedgekeurde hengst?

Je doet er immers het ras niet veel goeds mee......

Deze regel heb ik sinds 2006, sinds hij GOEDGEKEURD is. Onder voorbehoud van sperma-uitslag, waar ik me geen zorgen om maak.

Dus snap het probleem niet zo?

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 15:03

bwp papa was een veulen van 2 die de draden van de weide heeft gesprongen en al de merries is gaan dekken! hij heeft zo 3 pony merries gedekt die dag!

werd ondertussen gecastreerd!
papa was zoontje van skippy.