[TI] punten ter verbetering?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kytha

punten ter verbetering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 19:27

Voor Darlah ben ik er nog niet helemaal uit door welke hengst ik haar dit jaar laat dekken. Subliem heeft de voorkeur, die vind ik erg mooi kwa bouw, behang en uitstraling.
Maar zelf vind ik het erg moeilijk om te zien wat Darlah's zwakke punten zijn. Aangezien er hier mensen zitten met meer verstand van de bouw, vraag ik jullie waar ik op moet letten.

*ik zie ze liever wat compacter, haar rug is ietwat lang heb ik het idee (of misschien lijkt dat, bij kritisch naar de foto's kijken valt het eigelijk wel mee)

* Daarnaast is het behang veel te weinig.

* De hengst moet een goed karakter hebben, en niet te druk. Natuurlijk weet je nooit wat eruit komt. Maar Darlah is van zichzelf al best een druktemakertje.

* En ik wil zwaarder fokken, ik vind Darlah te luxe kwa bouw, voornamelijk haar beenwerk

* Ze meet 1.42, mag wat meer de hoogte in

Over haar gangen ben ik overigens wel tevreden.

even zoeken naar een beetje duidelijke foto's, maar dat valt een beetje tegen;

Afbeelding

Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto=JHAR3ZG6

http://www.mijnalbum.nl/Foto=B88YZIRP

Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen!

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 09:25

Nou zoveel punten van verbetering zijn er blijkbaar niet gezien de reacties

Met die punten kan ik je niet helpen maar ik vind het niet zozeer zo'n luxe merrie eigenlijk. Ook haar benen vind ik zelf niet te luxe, voor mij zou dit zeker niet zwaarder hoeven dus ik denk dat je weinig aan mijn reactie hebt

Lucy_1

Re: punten ter verbetering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 10:31

Probleem is denk ik dat hier al verschillende topics over geweest zijn, maar het blijft een persoonlijke kwestie en een persoonlijke smaak qua hengst...
Daarom kan niemand een hengst voor jouw merrie uitzoeken.... Moet je gewoon echt zelf doen en daarom is het mooi als je naar de hengstenshow gaat van 8 april. Kan je de eigenschappen die je wilt zien bij een hengst ook in het echt zien. Foto's vertekenen meestal toch ook....

Een hengst kan je eigenlijk niet van een plaatje kiezen.... Die moet je gewoon in het echt zien, hoe zijn houding is, gedrag en gangen....

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 10:36

Het is natuurlijk ook een persoonlijke kwestie, maar was toch benieuwd wat jullie de mindere punten vinden aan haar..
Hengstenshow kan ik helaas niet bij zijn..
Ik heb in januari al vrij gevraagd, maar ik kan echt geen vrij krijgen ...
Dus helaas, ik denk er nog even over na!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 11:30

ik vind het moeilijk te zeggen, ze is vier en groeit nog ff hè. gam is in die tijd nog vijftien cm. in rug gegroeid.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 11:53

Het enige mindere punt vind ik dat ze weinig beenbehang heeft. Ze is een mooie zwaar gebouwde cob vind ik (op de eerste foto, de tweede foto toont ze nog erg jong en iel) met een correcte bouw. Haar rug is niet te lang, maar ze is wat overbouwd, daardoor toont ze wat minder compact. Ze heeft een erg mooie zware hals.

Ik zou voor een hengst gaan met ongeveer dezelfde bouw, maar met meer behang.

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 11:58

Ze heeft op de foto's wintervacht en daardoor lijken de benen nu mee te vallen. Maar ze heeft idd wel vrij luxe benen

Zeker als je ze naast die van Kaylen toen zag

Ik zou naar een hengst tussen 1.45 en de 1.50 kijken met wat meer behang en een rustig karakter. Subliem is 1 van de hengsten die daar dan aan voldoet.
Ik weet niet of je de bovenlijn belangrijk vindt voor je fokdoel? Maar veel Tinkerhengsten zijn wel ietwat overbouwd valt mij altijd op.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 13:53

De tweede foto is in zomervacht, die is in september ofzo gemaakt. De eerste,. en de 2 laatsten zijn inderdaad in wintervacht.
Of dat overbouwde bijtrekt is nog afwachten natuurlijk, en ze zal vast nog wat uitzwaren.

Het is natuurlijk ook wel zo dat Shakyra en Kaylen heel zwaar zijn, zeker kaylen kwa beenwerk, en daardoor heeft Darlah helemaal iele pootjes
Maar ik zie dus het liefst heel zwaar beenwerk

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 22:43

Haar rug vind ik zeker niet te lang, en als je de gangen wilt behouden of verbeteren zou ik niet korter proberen te fokken. Wat Leon zegt, dat veel hengsten overbouwd zijn is mij ook al opgevallen. En dat zijn vaak de hengsten met de korte ruggen.
Wat ik wel vind zo vanaf de foto's, is dat ze een vrij zware hoofd/hals verbinding heeft. De hals is mooi, maar de keelgang zou wat ruimer mogen zijn naar mijn idee.
Ook zou het een idee kunnen zijn om een hengst te nemen die een wat meer gehoekt achterbeen heeft, ik vind haar vrij recht in het achterbeen.
Verder vind ik Darlah een hele mooie merrie, ze zal nog wel verder groeien, maar ik vind haar echt super opgeknapt!

Subliem past er denk ik goed bij, hij heeft ook alle punten die ik hierboven noemde. Hij is zwaarder qua beenwerk en behang dan Darlah, maar niet té zwaar.
Ik denk namelijk niet dat je met types moet fokken die al te ver uit elkaar liggen, je kunt beter geleidelijk naar een bepaald type toe fokken dan in 1 keer proberen. Hoe groter het verschil hoe groter de gok w.b.t. de uitkomst.
Wat ik ook mooie types vind voor bij Darlah zijn Raven en John Boy, maar die zijn weer een stukje kleiner dan Subliem (hoeveel weet ik niet exact, maar ik dacht dat ze beiden niet zo groot waren?).
OOk Thunder past bij de punten die ik noemde, maar die vind ik wel op de grens qua zwaarte.

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 14:42

Thunder is dacht ik niet zo heel grof toch? Door al dat haar kijkt dat

*edit: ICS schrijft bij zowel Raven, Subliem als Thunder: zwaar type... En John Boy als middelzwaar

Thunder is 1.52m
Raven 1.46m
John Boy 1.46m
Subliem 1.48m

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 17:45

thunder valt ook onder het zware type, hij is wel super kort in de rug, erg mooi!!

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 18:46

snowdon schreef:
Thunder is dacht ik niet zo heel grof toch? Door al dat haar kijkt dat

*edit: ICS schrijft bij zowel Raven, Subliem als Thunder: zwaar type... En John Boy als middelzwaar

Thunder is 1.52m
Raven 1.46m
John Boy 1.46m
Subliem 1.48m

Ik vind Thunder op oudere foto's niet zo grof, maar op redelijk recente foto's wel. Moet wel zeggen dat ik hem op de huidige foto's ook nogal dik vind Wat naar mijn idee ook vertekent.
Super kort in de rug vind ik hem trouwens niet, ik vind de ruglengte wel mooi.

Die indeling in zwaar en middelzwaar bij het ICS vind ik nogal willekeurig lijken.... John Boy en Sumbliem vind ik qua zwaarte gelijk, en ik zou ze allebei middelzwaar noemen.
Overigens staan ook bijvoorbeeld Robert O'Neill en Cochise als zwaar type. En bijvoorbeeld Maestro, St. Patrick en Zippo als middelzwaar

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 20:06

Bedankt voor alle reacties!
We hebben hier flink overleg gepleegd, en uiteindelijk besloten dat ze allebei naar Maxolo gaan.
Dit omdat ik toch stiekem een zwak voor deze jonge kerel heb en hij me op zoveel punten aanspreekt. Ook voor mijn beide merrie's.
Shak en Maxolo vind ik een mooie combi, tenminste, ik vind Kaylen gewoon gaaf. (hoewel dat natuurlijk altijd anders uit kan pakken).

En bij Darlah lijkt hij me ook heel stoer

Daarnaast is het voor mij niet heel belangrijk om een stamboekveulen te fokken. Subliem is leuk, hoewel ik hem niet in levende lijven gezien heb.. en tja, maxolo natuurlijk wel.

Dus dat wordt een vol broertje/zusje en een half broertje/zusje voor Kaylen O'Shea (mits alles goed gaat )

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 20:29

ik heb laatst de eer gehad om thunder in het echie te zien, mooi kort, stevig maar niet dik

goede keuze elke!!

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 20:32

Thunder... dik? Was mij ook nog niet opgevallen eigenlijk. Ik heb Thunder nu 2x in het echt gezien, maar vond hem ook echt niet ontzettend grof

Darlah x Maxolo... ik ben benieuwd!