diepvries of vers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lucas03

diepvries of vers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 13:42

Zijn er hier mensen die er meer over kunnen vertellen. Voordelen/ nadelen?

Ik heb evt. een hengst op het oog maar die is op dit moment alleen via diepvries beschikbaar. Is het haalbaar voor een oudere merrie (16)om hiermee succesvol geinsemineerd te worden? Moet ik hiervoor dan nog speciale voorbereidingen treffen of is het beste om haar op een station neer te zetten zodat de begeleiding nauwkeuriger is?

graag jullie bevindingen/ ervaringen.

Y_DG

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 14:29

ik weet alleen dat je met vers sperma meer kans hebt op slagen. En dat je met diepvries meer kans hebt op tweelingen. Meer kan ik niet zeggen

mieky18

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 14:31

ik heb slechte ervaring met inseminatie...me paard was drachtig maar kreeg vette ontstekingen enzo en veulentje is dood geboren...maar voor de rest kan ik all1 maar zeggen vraag aan een vee arts wat hij het beste vindt voor je paard....

lucas03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 14:33

mieky18 schreef:
ik heb slechte ervaring met inseminatie...me paard was drachtig maar kreeg vette ontstekingen enzo en veulentje is dood geboren...maar voor de rest kan ik all1 maar zeggen vraag aan een vee arts wat hij het beste vindt voor je paard....

mag toch aannemen dat dit niet ligt aan diepvriessperma.

amen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 14:45

Als de merrie gemakkelijk drachtig word, kan je diepvries gebruiken....is de merrie moeilijker zou ik het niet doen, of ik zou een voor mij aantrekkelijk afspraak emt desbetreffende hengstenhouder maken.

De kosten van de dierenarts liggen meestal fors hoger, door de intensieve controle op de eisprong( om de 8 uur scannen), ..

mag ik vragen om welke hengst het gaat??/

En vraag naar de kwaliteit van het diepvriessperma...?? of laat de dierenarts bij insemineren eerst het sperma onder microscoop bekijken....zodat je zeker weet dat de kwaliteit goed....

Dit heb ik bij vers verzendsperma ook wel eens gedaan.....

lucas03

Re: diepvries of vers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 14:50

door de controle wilde ik haar dan bij een inseminatiestation hier in de buurt zetten, aangezien bij haar de eisprong giga snel kan gaan. Daarom wordt ze thuis moeilijker dragend omdat het te snel kan gaan en je dus te laat bent. Ze is iedere 3 wkn hengstig (hele jaar door ) dus dat zit wel goed.

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 15:00

mijn merrie is gisteren ook gedekt, hoe zijn wij tewerk gegaan..

Wij hebben de VA mn merrie dinsdag laten controleren maar haar eitjes waren bijna niet zichtbaar, heel klein dus. Donderdag opnieuw geweest en haar eitjes waren 4 cm! En dat is het maximum wat ze worden vor ze springen, dus de VA verwachtte dat de eitjes de dag nadien of snachts zouden springen.

Wij zijn de dag nadien naar de hengst gereden, rond 13u, de hengst heeft zn zaad "gedoneerd" om 12u, dus het was heel vers. Dan in de middag geinsemineerd en nu afwachten

_PCD_MARLON_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 17:50

diepvries lukt ook wel, de meeste stations doe dat

Mansolein

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 07:44

Quirinake schreef:
ik weet alleen dat je met vers sperma meer kans hebt op slagen. En dat je met diepvries meer kans hebt op tweelingen. Meer kan ik niet zeggen

Dat is absoluut niet waar, kans op tweelingen hebben niets met het sperma te maken, dat ligt aan de hengstigheid van de merrie. En dan nog is de kans als een merrie twee eitjes heeft zitten groter dat ze beide bevrucht worden met vers als met diepvries want diepvries in minder lang goed in de merrie en de eitjes springen meestal niet tegelijk.

Met diepvries is het van belang dat de merrie geinsemineerd word op de iesprong en dat moet dus nauwkeuriger in de gaten gehouden worden als met vers.

Als je een goede veearts hebt is diepvires geen enkel probleem.

Hypo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 08:15

lucas03 schreef:
Zijn er hier mensen die er meer over kunnen vertellen. Voordelen/ nadelen?

Ik heb evt. een hengst op het oog maar die is op dit moment alleen via diepvries beschikbaar. Is het haalbaar voor een oudere merrie (16)om hiermee succesvol geinsemineerd te worden? Moet ik hiervoor dan nog speciale voorbereidingen treffen of is het beste om haar op een station neer te zetten zodat de begeleiding nauwkeuriger is?

graag jullie bevindingen/ ervaringen.

Bij diepvries is met name de timing heel belangrijk. Je moet echt op de eisprong insemineren. Als wij met diepvries werken laten we de merrie wel 3 keer per dag opvoelen (8, 16 en 23 uur). Het is daarom meestal het handigst om de merrie als ze begint te hengsten bij de hengstenhouder te zetten. Verder hoef je niets bijzonders te doen. Of diepvries veel beter of slechter bevrucht hangt sterk van de hengst af. Meestal wordt diepvries in het laagseizoen gevangen. Bij hengsten die in het hoogseizoen erg veel moeten dekken of in de sport moet presteren kan het maar zo zijn dat diepvries beter is! (Maar eerlijk is eerlijk, wij hebben ook liever vers.)
Het is dus gewoon een kwestie van proberen en het is nog vroeg in het seizoen dus je hebt alle tijd. Veel succes!

mieky18

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 11:52

lucas03 schreef:
mieky18 schreef:

mag toch aannemen dat dit niet ligt aan diepvriessperma.

dat weet ik niet....Zeg alleen dat ik slechte ervaring heb met inseminatie!!!!

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 11:56

Het is per hengst verschillend of en hoeveel de kwaliteit achteruit gaat met invriezen.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 12:13

mieky18 schreef:
dat weet ik niet....Zeg alleen dat ik slechte ervaring heb met inseminatie!!!!

Haha ja maar het gaat hier zowiezo om insemineren Nu nog de vraag: vers of diepvries? Niet: natuurlijk dekken of insemineren?

Ik zou bij een oudere merrie eerder voor vers dan voor diepvries gaan. Bij diepvries is de kwaliteit van het sperma zowiezo lager en daarbij komt dat de gemiddelde oudere merrie wat moeilijker drachtig geraakt dan een jong ding van 4 jaar. Uitzonderingen daar gelaten!

Maar goed... je hebt natuurlijk ook nog hengsten met superzaad, waarbij de kwaliteit van dv even hoog is als vers bij een andere hengst. Bijvoorbeeld.

Het is dus belangrijk dat je er achter komt wat de kwaliteit is van het dv sperma van de hengst die je op het oog hebt

En proberen kan altijd natuurlijk!

Succes

petraaken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 12:15

mieky18 schreef:

Of je nu met vers of diepvries werkt dat kan je altijd krijgen. Je hebt gewoon dikke pech gehad. En bij een natuurlijke dekking heb je meer kans dat je merrie zelf verwond wordt of dat de hengst een trap krijgt + kans op ziektes die door natuurlijk contact worden doorgegeven.