de uiteindelijke "look" van een veulen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rocco1

de uiteindelijke "look" van een veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 23:30

ik heb misschien een hele stomme vraag, maar kun je aan een veulen zien hoe het er uit gaat zien als hij een jaar of 3 is.

dan bedoel ik niet qua kleur, maar meer qua bouw en hoofd. hoe groot hij wordt of hij flink wordt of smal blijft.
daar was ik eens benieuwd naar.

als het een stomme vraag is, laat het me dan even weten haha

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 23:53

Aan een veulen kun je doorgaans wel afschatten hoe groot hij wordt, en ook al ongeveer zeggen hoe de bouw er later uit gaat zien. Maar of het allemaal dan ook zo uitpakt als je hebt gedacht is van zoveel factoren afhankelijk....en soms kleunen ook de kenners behoorlijk mis.

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 08:17

Ja, idd, globale dingen kun je meestal wel zien, maar het "totaalbeeld" blijft toch een hoop gis- en hoopwerk.

Nou vind ik wel dat je bijvoorbeeld beweging al wel aardig kunt zien. Ik zat laatst een filmpje van Shane (zie profiel) als veulen te kijken en daarop maakt hij al (cutting) bewegingen (= werken met koeien), die hij nu nog precies zo maakt. Ook de uitdrukking op zijn hoofdje en zijn persoonlijkheid zijn weinig veranderd, dus die dingen zijn bij de geboorte allemaal in aanleg aanwezig. Daarna is het de vraag wat omgevingsfactoren ermee doen.

Ik zou het overigens wel heel interessant vinden om daar een keer een lezing of zo over te hebben door iemand die er veel ervaring mee heeft om te kijken hoe ze dat nou precies beoordelen. Ik vind het vaak toch een "gevoelskwestie".

Rocco1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 10:01

toch vind ik het knap als mensen zo'n schatting doen over zijn uiteindelijke grootte. hoe meten ze dat? de bewegingen blijven dus vaak hetzelfde en de persoonlijkheid van het paard veranderd dus ook niet veel (tenzij de mens er niet te veel aan gepeutert heeft dus ) ik vind het toch wel heel bijzonder en mooi om ze altijd zo te zien veranderen, maar ze blijven grooten deels dus wel het zelfde leuk om te weten.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 12:01

De schatting van de maat kun je heel makkelijk zelf bepalen. Je neemt een stuk touw en meet de afstand van de grond tot aan de schouder bij een veulen van om en bij de leeftijd van een half jaar. Die afstand meet je op en neem je maal twee: dat wordt ongeveer de uiteindelijke maat van het paard.
Er zijn altijd factoren die dan ook nog kunnen zorgen dat het paard uiteindelijk toch niet de maat bereikt die er genetisch inzit. Daarbij denk ik aan ziektes, wormbesmettingen, manier van houden (in de groep of alleen in een box, ingeschaard met veel beweging of in een box en een paar uurtjes per dag naar buiten, en natuurlijk ook het voer.

Overigens zijn veulenhoofden ook geen indicatie hoe het hoofd er uiteindelijk uit gaat zien. Omdat het veulenhoofd toch ook door een vrij kleine opening moet bij de geboorte zijn net als bij de mensen de botten van het hoofd niet aan elkaar vastgegroeid en kunnen ze over elkaar heenschuiven. Het mooie arabische snoetje dat je bij veel paarden ziet hoeft daarom niet zo te blijven.

Voorbeeld: hetzelfde paard op leeftijd van 3 dagen en 3 jaar.

Afbeelding

Afbeelding

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 14:06

Ik blijf het moeilijk vinden. Ik zie weleens veulens met zulke prachtige hoofdjes! En dan zie ik ze later en dan valt het hoofd enorm tegen.
Mijn eigen Senna was als veulen best "luxe" en is nu veel zwaarder dan ik gedacht had dat ze zou worden.

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 14:16

Toevallig had ik het laatst met mijn da over genetica bij paarden. Hij zei dat ook de hoogte van een paard in de genen na te lezen is. Er zal nog wel geen test voor zijn, maar zo zou je dus in de toekomst de werkelijke (lees: genetische) grootte van het toekomstige volwassen paard kunnen bepalen als je het als veulen koopt.

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 18:37

Ik las laatst ook van iemand dat je de bouw van een veulen het beste kunt bepalen als die 3 à 4 maanden is, omdat ze dan meestal nog mooi in verhouding zijn. Maar ik heb ook geen idee of dat dan ook ongeveer de bouw is als ze later groot zijn.

Als ik kijk naar Aidan, dan was hij met 3 maanden een mooi gebouwd veulen en nu is het een Buffel X Beer, zo breed als hij is..

Ik schat mijn veulen rond de hoogte van de merrie (1.63m) en de hengst (1.65m). Al denk ik dat hij wel groter zal worden dan de merrie.