Veulenplaats?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Riene

Veulenplaats?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 17:46

Hoi, ik heb een vraagje:
Wij hebben een stal die rechtstreeks in verbinding staat met de wei, deze stal is echter te klein om in te veulen, omdat wij het risico niet willen nemen dat het veulen "platgedrukt" wordt willen wij haar buiten laten veulen, we bouwen dan wel een open stalletje. Nu is mijn vraag eigenlijk of wij haar stal moeten afsluiten, zodat zij hier niet in kan veulen ofdat deze gewoon mag openblijven, want wat verkiest een merrie? Weide of stal?

M59

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 17:47

Het hangt er ook zeker af of de plek echt vertrouwd en bekent is. Je merrie zal niet veulenen op een onbekende plek.

Riene

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 17:53

Zowel stal als weidegang zijn voor haar vertrouwd.

BleikjA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 18:56

Ligt denk ik ook aan je merrie, die van mij zou nooit in een stal gaan bevallen. Ze houd er gewoon niet van om opgesloten te zitten en ze zal de stal ook alleen gebruiken als ze last heeft van hitte of vliegen.
Ik zou de stal gewoon openlaten en je paard zelf laten kiezen...

Riene

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 19:23

BleikjA schreef:
Ligt denk ik ook aan je merrie, die van mij zou nooit in een stal gaan bevallen. Ze houd er gewoon niet van om opgesloten te zitten en ze zal de stal ook alleen gebruiken als ze last heeft van hitte of vliegen.
Ik zou de stal gewoon openlaten en je paard zelf laten kiezen...

Dat is nu juist een probleem, want de stal is vrij klein en ik heb bang dat ze haar veulen tegen de muur zal platdrukken bij de geboorte. (heb al vele verhalen hierover gehoord) kan dit dan wel of niet?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Veulenplaats?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 19:44

Als je daar bang voor bent zou ik de stal dicht doen. Op de wei is ook nog eens veel hygienischer. De mijne laat ik het liefste in de wei bevallen, en daar is geen stal of zo bij. (Wei is niet aaneengesloten aan de stal.)