Hoe kan ik zien of ze drachtig is?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Redrumfox

Hoe kan ik zien of ze drachtig is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 17:56

mijn minipaardje heeft een maand bij een hengst in de wei gestaan en de fokker waarvan wij haar kochten zij dat ze drachtig was maar dat je het bij haar pas op het eind echt goed kon zien. (nu dus..)

En ze wordt ook al dikker, ik zie in ieder geval wel verschil.
Je zou kunnen zeggen dat ze te veel eet, mar volgens mij niet.
Dit krijgt ze elke dag:
- normale bos hooi
- bijna hele schep biks.
(heel soms beetje slobber)

Ze krijgt nauwelijks gras omdat al het gras is vertrapt
En ik heb helaas niets over het weiland te zeggen...

De man waar ze staat zegt dat het al wel 3 maanden geleden te zien had moeten zijn, maar dat was bij zijn paarden en die zijn zo gebouwd dat je het gelijk al ziet...

Dus ik begin nogal te twijfelen, en een veearts kan ik niet betalen.
Dus mijn vraag aan jullie is:
- kan het dat ik het nu pas begin te zien dat ze drachtig is?
(ze is in begin augustus ongeveer gedekt, en uitgeteld op half juni..)

×××

noby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 20:50

half juni nou dan kan het nog wel even duren voordat je het ziet.
even goed op de uiers letten zou ik zeggen.
en een veearts hoeft echtniet duur te zijn hoor..
mag ik vragen hoe je het doet als je paardje ziek word..
niet om kritiek te leveren ofzo maar het lijkt me een beetje link

luna1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 21:01

sorry maar je hebt een drachtige merrie en je hebt geen geld voor de veearts wat nu als het fout gaat bij je merrie als ze linea recta een veearts nodig heeft snachts????
bel je die dan niet omdat je het niet kunt betalen het spijt me zeer mar dan had je geen pony moeten kopen hoe klein je beestje ook is er zal altijd wel een keer komen dat de veearts moet komen zeker met en drachtige merrie.
wat ga je doen als het veulen geboren wordt/is met de veulenprik de entingen wormenkuur enzz?
een paard kopen kan iedereen maar het dier onderhouden is een kunst.
ik vind het jammer dat je hier niet eerderover na gedacht hebt.
en wanneer je het kan zien................ let op de uiers en veel merries eten de laatste paar dagen/weken niet zoveel meer omdat het veulen op de maag drukt vanwege de grootte.
dit hoeft niet bij alle merries zo te zijn hoor maar uit eigen ervaring ik heb het verschillende keren meegemaakt en alle merries aten tegen de tijd dat ze gingen bevallen duidelijk minder.

gr gemma

p.s. ik wil je niet aanvallen maar denk goed na!!!!!

Redrumfox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 21:17

Jullie hebben helemaal gelijk,
Maar ze is verzekert dus als ze ziek wordt dan is dat al geregelt.
En de veearts erbij halen om te kijken of ze drachtig is hoeft niet persé,
dus dat geld kan ik dan beter in me zak houden voor als het idd mis gaat.
@ luna1: de wormenkuur (en veulenprik) betaald die man waar mijn pony staat.

In principe heb ik wel geld om de veearts te laten komen, maar ik denk dat ik dat beter kan bewaren voor als het echt nodig is.

Bedankt voor jullie reactie's =D
Vooral over die uiers en dat ze minder gaat eten, dat ga ik zeker in de gaten houden.

×××

luna1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 21:27

maar wie gaat de dierenarts betalen als jou pony en/of het veulen echt wat krijgen?
gaat deze meneer voor jou alle wormenkuren en prikken betalen?
en een dierenarts erbijhalen is toch wel het minste wat jean doen na de bevalling je weet nooit zeker of alles ng helemaal intact is, om het maar zo te zeggen.
en vene opvoelen kost net veel bij de gemiddelde dierenarts ik betaalde 30 euro das 1 jaar geleden.
ik heb veel verhalen gehoord dat het goed ging maar teveel verhalen gehoord dat het fout ging bij bevallingen,daarom waarschuw ik je alleen maar dat je wel voldoende geld achterhoudt voor het geval dat je weet maar nooit.

veel plezier met jeveulen.

gr gemma

Dana01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 12:42

ik heb 15 euro betaald voor het opvoelen......
het bespaard je veel slapeloze nachten en dat is ook wat waard, mijn ervaring is dat het nogal eens mis gaat bij die kleintjes....
en een volle schep bix? is ze aan het werk dan? anders kan ik me goed voorstellen dat ze dikker word......

veel succes

Missbambie

Re: Hoe kan ik zien of ze drachtig is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 13:09

Ik heb van thuis altijd mee gekregen als je aan dieren begint weet je ook dat het geld kost, en ook als het dier iets mankeerd kost het ook geld dus ook de dierenarts!

en al helemaal vind ik het vreemd dat die boer jou veulen prik en wormen keur betaald, en hou er rekening mee jou paard kan nog zo goed verzekerd zijn maar er is ook 20% eigen risico dat houd in dat je 20 % zelf moet betalen.

Ik weet niet hoe oud je bent, maar een veulen is niet zomaar wat, en al helemaal niet als je verteld dat je geen geld er voor hebt. ik zou je pony wel na laten kijken door de dieren arts stel je pony is wel drachtig, zou je wel je pony er naar moeten voeren en goed moeten ontwormen en ineent ect. klink cru maar ook dat kost geld!

Hoop dat de pony en het veulen er goed van af komen

Redrumfox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 15:21

Zie mijn reactie hierboven...
Ik heb wel geld voor de veearts, maar ik kan het beter bij me houden.

@ dana01 » ze is aan het werk ja. En zowieso moet ze toch genoeg voeding krijgen als ze niet genoeg gras krijgt.

Dana01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 18:26

wij hebben 2 shetties staan, ze staan op stal en krijgen alleen hooi.....geen krachtvoer.....1 van beide loopt voor de kar, de andere doet niets.....en beide zijn ze veel te dik.....

die kleintjes hoeven echt geen krachtvoer, tenzij je heel zeker weet dat ze drachtig is, dan heeft ze de mineralen en vitaminen wel hard nodig.....

ik begrijp jou standpunt wel, maar toch zou ik zekerheid gaan halen bij een va, als ze wel drachtig is, en het gaat mis, vergeef je het jezelf nooit......

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 19:41

1 schep biks voor een minipaardje? Geen wonder dat je denkt dat ze drachtig is. Onze wedstrijdhackney's krijgen in het wedstrijdseizoen net zoveel biks, en lopen dan gemiddeld 2 wedstrijden per week en 3 rubrieken per wedstrijd, en dat zijn echt topsportpony's, die het ook zonder gras moeten doen.

Redrumfox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 20:11

BIJNA 1 schep biks, en ze loopt het er allemaal weer af.
elke dag is ze wel anderhalf tot 2 uur in beweging.
en nee, ze stapt niet alleen. Ze galoppeert en draaft ook.

Ik heb trouwens helemaal niets aan dat soort reacties, zie je me daar om vragen in het topic?

Dana01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 20:21

oke, laatste keer......
mijn haflinger merrie is vandaag uitgeteld, zij krijgt per dag 1 kilo bix (1 schep) 2 plakken hooi en een arm vol kuil.....
jij vraagt of jou merrie drachtig is, zet eens een foto neer, misschien kunnen we je dan een zinnig antwoord geven......
zoals je het nu neerzet, lijkt het mij gewoon alsof je haar teveel voert.

groetjes Dana

Buitenzinnig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 20:23

Het is bedoelt om je er op te wijzen dat er veel meer komt kijken bij een veulentje. Aangezien er zoveel mis gaat, en ook kan gaan bij het grootbrengen van een veulentje, wordt er alleen maar positieve kritiek aan jou gegeven. Het word alleen maar uit voorzorg voor je gedaan, natuurlijk wil elke paardenliefhebber zijn/haar eigen veulentje groot brengen en hem zien opgroeien, maar er komt gewoonweg veel meer bij kijken dan sommige mensen denken. Nou hoeft dat natuurlijk niet zo te gaan bij jou, maar er zijn veel meer mensen die dit lezen, en ook zeker wel wat aan de reactie hebben. Veel plezier verder nog met je paardje en met je toekomstige veulentje.

Redrumfox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 20:51

@ soeske: je hebt wel gelijk ja. Zo had ik het nog niet bekeken, denk ik. Ik wil inderdaad mijn toekomstige veulentje blij zien opgroeien, en ik heb er ook heel veel over nagedacht of het wel verstandig was om een drachtige merrie te nemen... En na mijn idee zou het gewoon moeten kunnen in mijn situatie.
Niet om je commentaar af te kraken; maar volgens mij is die positieve kritiek 9 van de 10 keer alleen maar om te laten zien hoe goed ze het wel niet weten. Er zijn er maar een paar die het beste met me voor hebben.

Maar een aantal mensen hierboven gaan er gelijk vanuit dat ik nog nergens over nagedacht heb, maar dat heb ik dus wel en ze moeten niet gelijk een oordeel trekken.

@ dana01: sorry, ik heb alleen foto's van hoe ze 2 maanden terug was. Daar hebben jullie niet zo veel aan. En op het moment heb ik ook geen foto's van haar zoals ze er nu uitziet.

Jullie zeggen allemaal wel dat ik haar te veel voer, maar ze krijgt meer dan genoeg beweging iedere dag en het is winter geweest, dan is het juist goed om haar wat extra's te geven.

Je kan me nu een aansteller vinden, maar ik zit niet te wachten op dat soort reacties. Dus nu is het wel genoeg geweest. Ik heb het al 3× gehoort en nu weet ik zo onderhand wel dat ik niet goed voor mijn merrie kan zorgen volgens jullie.

Het enige wat ik wil weten is:
kan het dat je nu pas kan zien of ze drachtig is?

Dana01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 20:56

ja, dat kan, cheyenne is de laatste maand pas gegroeid, ik wil wel even nog kwijt dat ik het niet verkeerd bedoel hoor, en ik geloof graag dat jij het beste weet hoe je pony het doet op hoeveel voer, dat is hier net zo, de ene pony heeft gewoon meer nodig als de andere......

waar het mij omging was, als ze nu een buik krijgt, weet je nooit zeker of het van een veulen is.....
en als ze wel drachtig is, dan heeft ze dus andere zorg nodig......

maar jah, misschien kun je nog foto;s maken???

groetjes dana

noby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 17:14

ik heb ook 3 shetjes en die krijgen ook flink wat krachtvoer hoor.
niet schrikken maar die krijgt 2kg per dag! ze heeft dit echt nodig anders word ze hartstikke mager kun je de ribben tellen!!!
krijgt wormspuiten en alles wel hoor volgens de DA was ze verder wel gezond

Redrumfox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 17:40

Ik zal wel foto's maken
maar dat kan pas na volgende week, dan kom ik pas weer bij mijn pony =(
(ik heb proefwerkweek...)

Groetjes Appelbolfan

@ noby: Bij Appelbol kon je de ribben eerst ook tellen, maar we hebben haar toen flink bijgevoerd. En nu zie je het nauwelijks meer.

noby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 17:46

over die heb ik het over mij drachtige merrie hoor..t is niet echt duidelijk :-s

ping

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 17:58

Nu mijn merrie was vorig gedekt, 20 dagen scan gemaakt door DA1 en ja hoor drachtig. Bij 2,5maand weer scan gemaakt door DA2 (dit ivm met veulenverzekering-deze gaat na de derde maand in) en helaas vruchtje verloren.
Afgelopen week weer laten scannen of de baarmoeder ok was want ze moest opnieuwe naar de hengst.
Zegt de DA1 weet je zeker dat er niks in zit (eind van de maand zou ze uitgerekend zijn) want ze is wel heel dik....want tja DA's zijn mensen en kunnen een fout maken.

Wij nee er is gescant door DA2 en niks, dus DA1 gescant en helaas toch niks. (Het zou een mooie grap geweest zijn)
Gisteren is ze naar de hengst gebracht en nu hopen dat ze het vruchtje niet verliest en we dus volgend jaar een veulen hebben.

Clue van het verhaal...dikke merries (de mijne is spuug dik geworden door stro eten-elke morgen is dr stal zo goed als leeg) hoeven niet altijd drachtig te zijn.

Wij hebben tevens, nu zo'n 4jr geleden, een drachtige (andere) merrie gekocht. Haar eerste veulen is vlak na de geboorte gestoren aan, ik geloof, een darmklapping.
Nu zou ze volgens de eigenaren 3 mnd ver zijn echter beestje super mager dus eerst laten scannen door DA (want je betaald er toch voor incl.veulen) en gelukkig ze was drachtig en dus merrie gekocht en ze heeft een prachtig hengstveulen gekregen.
Ze is op dit moment dikker dan dat ze bij de geboorte van dr veulen was en nu zit er niks in.

regina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 18:44

Dana01 schreef:
wij hebben 2 shetties staan, ze staan op stal en krijgen alleen hooi.....geen krachtvoer.....1 van beide loopt voor de kar, de andere doet niets.....en beide zijn ze veel te dik.....

die kleintjes hoeven echt geen krachtvoer, tenzij je heel zeker weet dat ze drachtig is, dan heeft ze de mineralen en vitaminen wel hard nodig.....

ik begrijp jou standpunt wel, maar toch zou ik zekerheid gaan halen bij een va, als ze wel drachtig is, en het gaat mis, vergeef je het jezelf nooit......

bij mij moeten ze wel krachtvoer hebben!

mijn jaarling krijgt ook bijna een kilo (veulen)brok, en mijn 5 jarige ong. een kwart tot een halve.

de fokker waar de mijne vandaan komt geeft sommigen wel 1 1/2 kilo, en nog zijn ze niet dik...

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 19:12

mijn shet krijgt wel 1 kilo per dag .. en ze komt per dag 1uurtje uit haar stal.. en dan doet ze niks.. loopt ze doel loos in de bak.
maar goed.
Hoe moeten wij nu weten en kunnen zien hoe je paardje drachtig zal moeten zijn beetje raar.
enige die er aan kan zien en voelen is de DA..

Vind het apart.. tja.. ik hou me mond maar.. maar in godsnaam
als je geen geld heb.. of het geld niet aan je paard wil spenderen..
kom op zeg!!
vind het nog al laks..
alles kost geld.. vooral beesten en kinderen

Redrumfox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 14:22

@ cayusejuhh: waar zie jij staan dat wij ik geen geld heb en het niet aan mijn pony wil besteden?

en mijn vraag is helemaal niet of mijn pony drachtig is ja/nee..
ik wil alleen maar weten of het kan dat het nu pas te zien is als ze half juni ongeveer is uitgeteld.

Dana01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 14:25

ja, dat kan.....sommige laten het zelfs op het laatste moment zien.....

Redrumfox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 14:28

@ Dana01: dank je voor het commentaar
even een vraagje: is een paard bij jullie 1 jaar en 7 dagen drachtig =O een paard hoort toch maar 11 maanden drachtig te zijn..? =S

Dana01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 14:35

ja klopt, maar jah, sommige paarden doen het niet zoals het hoort
en daar is Navajo er 1 van.....

Cheyenne werd dus vorig jaar pas een maand voor de geboorte dik.......en nu is ze nog steeds niet heel dik en al uitgeteld, paarden zijn vage beesten......ik kijk nergens meer van op....