Ultimo of Sam R op mijn Eusebio merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

agee

Ultimo of Sam R op mijn Eusebio merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 11:39

Ik twijfel nog tussen Ultimo en Sam R voor mijn Eusebio merrie.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat vinden jullie?

(Het is voor het eerst dat ik foto's probeer te plaatsen, dus ik hoop dat het gelukt is.)

agee

Re: Ultimo of Sam R op mijn Eusebio merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 11:46

Ik was zo bezig met het goed erop zetten van de foto's dat ik de info over de merrie vergeten ben.
Ze is Gelders gefokt, 1,64m groot, en kan zoals je kun zien, wel wat adel gebruiken. Ze kan goed springen en ook de basisgangen zijn goed. Haar karakter is perfect, en dat zou ik graag in het veulen willen terugzien. Verbeterpunten zijn: stokmaat, adel, souplesse, en ruimte in de gangen. De hengst mag niet te klassiek fokken, vandaar dat Sam R en Ultimo tot nu toe mijn favorieten zijn.

Graag jullie mening. Angela

RoWi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 11:48

Wat vind je van Numero Uno, dat is ook een superspringhengst en die fokt ook goed!

agee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 11:54

Inderdaad ook mooi, en heb overwogen hem te gebruiken, maar ik heb toch te veel twijfels bij het karakter, vandaar dat hij voor mij is afgevallen.

haan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 11:54

Tygo (jonge numero uno) misschien ?

agee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 11:59

Dank voor de reactie's, maar dat is mijn vraag niet.
Ik ga dus kiezen tussen Ultimo en Sam R, en vraag jullie hulp bij deze keuze.

RoWi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 12:02

Dit staat op de site van Stal Roelofs over Sam R:

Sam R

Vader - Mermus R
V/M - Abgar
V/M/M - Wagner
V/M/M/M - Verdi

Bruin, geboren 1999, stokmaat 1.74 m, KWPN

Sam R de grote hoogedele en zeer veel bloed tonende hengst is een zoon van de zeer goed verervende Mermus R. De moeder van deze edele bruine is de bekende merrie Amelusina (v. Abgar XX), met daarachter weer de hengst Wagner en Verdi. Amelusina is o.a. ook de grootmoeder van Namelus R en Idalco (v. Ladalco) en de overgrootmoeder van het internationale springpaard Lamalushi (v. Calando I). Verder komen uit deze sportstam de paarden Hay Guy, Barquillo, Matcho KB, Velusinus R, Jade en Esperite.

Sam R was vierde op de kampioenskeuring 2002 te 's Hertogenbosch en heeft de 70 dagentest te Ermelo in het najaar met zeer veel succes afgerond. Dat bewijst dat mooi ook goed kan zijn. Deze Sam R heeft zeer veel indruk weten te maken bij de jury. Enkele citaten uit het onderzoeksrapport zijn. Als springpaard heeft Sam R zeer veel afdruk. Hij is zeer snel van de grond en springt daarbij goed terug. Hij springt met goede beentechniek, goed ruggebruik en opent de sprong achter zeer goed. Sam R lijkt zeer voorzichtig en toont over zeer veel vermogen te beschikken. Als springpaard heeft Sam R zeer veel aanleg en geeft zijn ruiter een zeer goed gevoel. Dit alles was ook te zien aan de cijfers die er werden toegekend op de volgende punten, Afdruk: 10, Vermogen: 9.5, Techniek: 9, Aanleg springen: 9.5 De Sam R veulens zijn edel, hoogbenig, langgelijnd en hebben allen zeer veel bloeduitdrukking. Ze hebben een goede draf en een zeer goede galop. Sam R kreeg in 2004 dan ook een zeer goed veulenrapport. Ook bij het vrijspringen lieten deze veulens een zeer mooie techniek zien en een zeer goede afdruk. Sam R doet wat van hem verwacht wordt in de sport en laat telkens weer die belangrijke eigenschappen van een goed springpaard zien! Deze edele grote hoogbenige hengst met een geweldige springafstamming en uit een beste springstam zal in 2005 enkele maanden voor de fokkerij beschikbaar zijn en zal dan verder worden uitgebracht in de sport.

Met Sam R wordt er in 2005 geinsemineerd door middel van Bedrijfs KI.

Gestationeerd bij W. Brinkman te Twello.
Laatst bijgewerkt door RoWi op 22-03-06 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 12:06

Dit vond ik over Ultimo:

HK KWPN Den Bosch 2004. Aangewezen voor verrichtingsonderzoek. Kampioenskeuring springen 3e. Verwachtingswaarde springen 112 (btr 10%).

Afstammingsinformatie stand 2004
Ultimo's vader Phin Phin stamt af van de bij het KWPN erkende Holsteiner Chin Chin, die zichzelf legendarisch maakte in de springsport met sterke optredens in de wereldbekerfinale en tijdens de Olympische Spelen van Seoul. Phin Phin is een van zijn vele internationaal springende nakomelingen. Ultimo komt uit Phin Phin's eerste jaargang bij het KWPN.
Moeder Irence (keur preferent).heeft zelf bijzonder veel kwaliteit en souplesse in beweging en toonde veel tot zeer veel aanleg als springpaard in de test. Haar vader Burggraaf behoort tot de stempelhengsten en heeft in combinatie met de volbloed Cadmus xx goed gefokt. Zij bracht 6 nakomelingen (4 hv en 2 mv), waarvan 1 ster en 2 2e bez hengsten.
Grootmoeder Terence (ster) is grootmoeder van het nationaal springpaard Merlinda (v Burggraaf) en overgrootmoeder van het Z2-dressuur- en tevens Z-springpaard Koos (v Burggraaf)
De op papier onbekende overgrootmoeder H Karla (preferent) is volgens overlevering een Gelderse merrie van Boudewijn 1199 Sgldt. Zij is grootmoeder van het Z2-dressuur- en tevens Z-springpaard Gerwin (v Pion) en van het Z1-dressuurpaard Harald (v Candyboy). Zij is overgrootmoeder van het Z1-dressuurpaard Ivo (v Candyboy).

Exterieuromschrijving 2004
Ultimo is een royaal ontwikkelde, hoogbenige, langgelijnde, rijtypische hengst die goed in het rechthoeksmodel staat. De schouder is lang en de hals komt diep uit de borst. Het achterbeen is lang. De verzenen zijn laag.

Verrichting Ermelo 2004
Ultimo is een eerlijke, betrouwbare hengst. De hengst heeft ruim voldoende bereidheid om te werken en laat zich voldoende bewerken.
De stap is zuiver, is voldoende van ruimte, zou actiever moeten zijn. De draf is voldoende ruim en heeft voldoende kracht. Ultimo laat zich in draf moeilijk sluiten en gaat matig gedragen. De galop is erg ruim met ruim voldoende afdruk. De hengst laat zich in galop moeilijk sluiten en zou actiever moeten zijn. Ultimo gaat in draf en galop op de voorhand. Als dressuurpaard heeft Ultimo een matige aanleg en geeft zijn ruiter een matig gevoel.
Ultimo springt met ruim voldoende afdruk en zou meer terug moeten springen. Het voorbeen wordt ruim voldoende gevouwen. De hengst toont een goede bascule en opent achter voldoende. De sprong-afloop is wisselend. Ultimo draait soms boven de sprong. Ultimo lijkt zeer voorzichtig en heeft veel tot zeer veel vermogen. Ultimo heeft als springpaard veel aanleg en geeft zijn ruiter een ruim voldoende gevoel.
De training is in de week van 5 mei aangepast vanwege mok in de kootholte.

Verrichtingscijfers

stap 6,5
draf 6,5
galop 7,0
aanleg dressuur 5,5
afdruk 7,5
techniek 7,5
vermogen 8,5
aanleg springen 8,0

RoWi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 12:09

Omdat je waarschijnlijk een echt springpaard wil, zou ik voor Sam R gaan. Hij heeft zich namelijk al meer "bewezen" in het springen zeg maar en de cijfers die hij van het KWPN kreeg zijn ook zeker niet mis. Als je die met die van Ultimo vergelijkt, dan zou ik voor Sam R gaan!

Beetje vaag verhaal, maar je snapt t denk ik wel, haha

agee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 12:48

Ik heb beide hengsten gezien en ze lijken allebei te passen op mijn merrie. Ze zijn mij aangeraden door enkele ervaren fokkers bij mij in de buurt. Maar goed, de laatste keuze moet ik natuurlijk zelf maken.
Ultimo is via verzend-ki beschikbaar en kost rond de 700 euro.
Sam R was vorig jaar alleen via bedrijfs-ki beschikbaar (of toch ook verzend??), maar ik weet nog niet wat hij dit jaar kost. Het liefst wil ik de merrie niet wegbrengen omdat ze volop in de sport loopt, dus verzend-ki heeft mijn voorkeur, maar dat is natuurlijk niet doorslaggevend.
Heb trouwens Sam R zien springen in Zwolle afgelopen vrijdag en ik vond hem super! Voor mij een belangrijk detail: hij gedroeg zich ook netjes bij de prijsuitreiking! Ik had eigenlijk al voor Ultimo gekozen, maar sinds vrijdag is Sam R toch ook weer duidelijk in de race.
De merrie wordt waarschijnlijk over twee weken hengstig, dus ik heb niet veel tijd meer.

Bartvl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 13:23

xxZanniejxx schreef:
Omdat je waarschijnlijk een echt springpaard wil, zou ik voor Sam R gaan. Hij heeft zich namelijk al meer "bewezen" in het springen zeg maar en de cijfers die hij van het KWPN kreeg zijn ook zeker niet mis. Als je die met die van Ultimo vergelijkt, dan zou ik voor Sam R gaan!

Beetje vaag verhaal, maar je snapt t denk ik wel, haha

Erg vaag verhaal inderdaad.

Wat heeft die zich bewezen in het springen ?
Dat ie weinig kan inderdaad, waar die 10 voor afdruk vandaan kwam is ook nog een groot raadsel. Ga nooit op punten af, klopt toch nooit.

Als je wilt kiezen tussen deze 2, ging ik voor Ultimo, ken er geen nakomelingen van, maar als springpaard zelf meer kwaliteit.

agee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 13:34

Begrijp ik goed dat jij geen fan bent van Sam R?
Kun je uitleggen waarom? Wellicht kan ik daar iets mee.

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 13:57

Zou voor Ultimo gaan, ik denk er zo over omdat het vooral door zijn vader komt en die zijn vader, Chin Chin geeft meestal wel mooie paarden met edel, beweging en kunnen ook goed springen.

Bartvl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 15:15

Schoonheid heeft weinig met springkwaliteit te maken en ja, springen is ook erfelijk.
Wordt teveel gekeken naar schoonheid en andere randzaken dan naar het belangrijkste : Wat voor kwaliteiten heeft het paard qua springen.
Dan heb ik het niet over foutloos springen en 1e plaats, maar de manier waarop zonder toedoen van een ruiter en DAT vererft een hengst.
Lijkt me duidelijk dat die kwaliteiten bij SamR van deze 2 veruit het minste aanwezig is.

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 18:31

Sam R heeft in Zwolle laten zien dat hij kan springen. Zijn ruiter deed gelukkig niet mee aan het gejakker, wat in zijn rubriek vaak getoond werd. Ik heb hem woensdag en vrijdag in de finale gezien en ik vond hem goed springen, hij viel mij heel positief op.
Ik heb er zelf een 2 jarige van, luxe en een goed karakter. Ik ben op zijn afstammelingenkeuring geweest en vond het mooie langgelijnde veulens, bewegen konden ze ook.
Dus laat je daardoor niet tegenhouden. Hij dekt wel met bedrijfs KI, maar daar hoef je je paard geen weken voor weg te brengen.
Overigens vind ik Ultimo ook een mooie hengst, maar die heb ik slechts 1x gezien, dus over zijn mogelijkheden wil ik niet oordelen.

agee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 11:16

Zijn er nog meer mensen met ervaring met één van deze twee hengsten?

agee

Re: Ultimo of Sam R op mijn Eusebio merrie? Keuze: ULTIMO!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 08:58

Ik ga kiezen voor Ultimo.
Jullie reacties (en natuurlijk die van anderen) geven aan dat beide hengsten zouden moeten passen op mijn merrie.
Dan ga je daarna kijken naar de praktische kant.
Ultimo werkt met verzend-ki, Sam R niet. Dit zou betekenen dat mijn merrie 3/4 weken naar Overijssel moet (wij wonen in Limburg) en dat vind ik niet fijn omdat ze volop in de sport loopt, en ook omdat ik haar liever thuis heb.
Ultimo kan dus via verzend-ki en dan moet ik met de merrie naar een goede dierenarts hier in de buurt en dat is maar 15 min. rijden. Dus daar kan ik iedere dag makkelijk even naar toe met haar.
Ultimo dus! (hoef ik trouwens ook niet te speculeren over de kleur!)

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:22

Kleur zou je nog kunnen verrassen. Wij hadden een hele mooie zwarte Eusebio uit een vosmerrie.

Ik kan me je keuze wel voorstellen. Persoonlijk had ik voor Sam R gekozen omdat die denk ik qua bewegen heel goed bij Eusebio-bloed kan passen.

m_goodluck

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:55

Ik denk dat Sam R het beste past bij je merrie

Bartvl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 17:29

Flink onderbouwd ja...

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 18:24

Ultimo viel als driejarige al positief op, op de hengstenkeuring. Hij werd daar 3e in de kampioenskeuring. Ik vind het een interessante hengst en mede daardoor heb ik destijds mijn Burggraaf x Sovereign Bill xx merrie laten dekken door Phin Phin. Ultimo komt uit een Burggraaf x Cadmus xx merrie. Het is jammer dat er over de verdere moederlijn van Ultimo weinig bekend is. De hengst had een goed veulenrapportage en heeft redelijk goed weten te presteren in de hengstencompetitie. Het is wel een laatbloeier, mede door zijn roayle formaat mist hij wat kracht (ook al in het verrichtingsonderzoek) en loopt daardoor wat achter op een aantal leeftijdsgenoten die wat meer weten te overtuigen op het hout op dit moment. Desalniettemin geloof ik zeker in de kwaliteiten van Ultimo en hoop ik dat hij in alle rust wordt klaargemaakt voor het zwaardere werk. Succes met je keuze!

supersambo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 21:32

Katja schreef:
Kleur zou je nog kunnen verrassen. Wij hadden een hele mooie zwarte Eusebio uit een vosmerrie.
.

Die kleur wordt echt geen verrassing, vos x vos geeft altijd vos

Ritmisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 07:03

Misschien een beetje laat, nu je je keuze toch al gemaakt hebt, maar ik zou gekozen hebben voor Sam R.
Een kennis van mij heeft vorig jaar een prachtig Sam R veulentje gefokt uit een wat degelijke merrie. Jouw merrie is Gelders gefokt en kan dus denk ik wel wat bloeduitstraling gebruiken. Sam had bloeduitstraling in overvloed meegegeven aan het veulen waar ik het over heb.

agee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 10:09

Zoals ik al zei, heb ik ook echt serieus over Sam R gedacht.
Alleen moet het praktisch ook uitvoerbaar zijn. En Sam R dekt alleen op station. Mijn merrie loopt volop in de sport en daarom wil ik haar thuis hebben omdat ze anders wellicht de selectiewedstrijden mist. Zeker omdat ik niet weet hoe het volgend jaar met haar gaat, wil ik deze zomer nog zoveel mogelijk met haar starten. Sam R zou dus betekenen dat ik een aantal keer op en neer naar Overijssel moet rijden.
Vanuit Limburg is dat toch lastig en kost erg veel tijd.
Vandaar Ultimo. Ik dacht trouwens ook dat vos x vos ALTIJD vos geeft.
Waarschijnlijk heeft het zwarte veulen uit de vos merrie die jullie noemen toch een zwarte of bruine vader. Anders zou het theoretisch geen zwarte kunnen zijn geworden.
Maar goed, de kleur is niet de eigenschap waarop ik selecteer.
Ik blijf vossen erg mooi vinden.
Bedankt voor al jullie reacties.

valori

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 17:20

Gevoelsmatig had ik ook voor Sam gekozen, maar ik kan me goed voorstellen dat je je paard niet zover weg wilt brengen. Je krijgt in ieder geval een vos, maar het zou mij niet uitmaken. Liever een mooie vos dan een lelijke bruine. Succes met Ultimo.