[TI] Macho : te dun ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

is macho te dun of niet ?

Poll eindigt op

te dun
Geen stemmen
goed
Geen stemmen
veelste dun
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 0

jacky2

Macho : te dun ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 10:39

Ik maak me een beetje zorgen of macho te dun word,
ik heb het al in de huiskamer geplaatst maar niet iedereen leest
daar vandaar dat ik het hier ook plaatst.

Hij is verhuist van stalling en sindsdien word hij bijna elke dag,
bereden dus de weibuik die hij had is weg.
Macho is gewoon vrolijk en werklustig,ik voer hem sinds kort mais bij.
Hij staat wel constant op stal,als het goed is gaan ze ongeveer per 1 april weer de wei op.
Macho is geen overdreven grove tinker,nu is mijn vraag vinden jullie hem te dun of valt het wel mee ?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nuage

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 10:54

Van die ingevallen flanken heeft mijn merrie op dit moment ook. Ik hou er niet van, zie ze liever wat voller. Maar ik ben er achter gekomen dat er bijna niet tegenaan te voeren is, ze zijn gewoon wat dunner in de winter.

Mijn merrie staat nu op 4,5 kg per dag waarvan 2 kg biks, 1,5 muesli en 1 kg maismeel en nu komt ze pas ietsje aan.

GCofOz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 10:58

Esme_27 schreef:
Mijn merrie staat nu op 4,5 kg per dag waarvan 2 kg biks, 1,5 muesli en 1 kg maismeel

Attitude

Re: Macho : te dun ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 10:59

Ik zou hm slobber bijvoeren en lucerne, want ik vind hm toch net ff wat te dun.
Lucerne zitten veel ruwe celstoffen in, en van slobber komen ze ook lekker aan.
Succes!!
Verharing kost ook veel energie he in deze periode, de meeste paarden vallen hier vanaf.
En als je niet teveel krachtvoer wilt voeren zijn slobber en lucerne een uitkomst

jacky2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 11:01

domme vraag misschien maar slobber koop je dat gewoon
bij de voerhandel ?

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 11:06

Subli heeft kleine blauwe zakjes slobber.. verkoop bij boerenbond/welkoop

andere voermerken zullen vast en zeker ook slobber hebben

Mijn reactie in huiskamer:
snowdon schreef:
jacky2 schreef:
Macho krijgt nu 2,5 kilo biks per dag.

Ik denk ook niet dat het aan het biks-voer ligt. Maar hoeveel ruwvoer krijgt hij? Paarden die invallen aan de flanken, krijgen over het algemeen te weinig ruwvoer. De blinde darm heeft daar mee te maken en die is net daar bij de flanken genesteld.

Attitude

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 11:14

jacky2 schreef:
domme vraag misschien maar slobber koop je dat gewoon
bij de voerhandel ?

Ja, je hebt slobber van Pavo, Havens, Subli ed.
Die van Pavo en Havens vindt ik erg fijn.
Ik koop bij het voerboertje hier in de buurt zn eigen gemaakte slobber, met zemelen en granen erin.
Das goedkoper en vinden ze even lekker.
Nou krijgen mij paarden het voor de lekkernij en omdat die van mij altijd een beetje invalt na de wedstrijd en hij krijgt zn vitamine E er door heen.
Maar let maar eens even op als je de zakken bekijkt, let goed op de ruwe celstof en probeer de slobber te kiezen met zo min mogelijk energie erin.
Ook een tip, ik weet niet of je zelf voert of hij wordt gevoerd door degene bij wie je op stal staat.
Voer eerst hooi of kuilgras of lucerne voordat je krachtvoer voert.
Zn darmen worden door de ruwe vezels aan het werk gezet, er worden meer maagsappen aangemaakt, en dan valt het krachtvoer niet zo zwaar op de maag.
Ik denk dat dit echt gaat helpen voor je paard!!
Succes !!

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 11:18

Ja, mijn merrie was ook zo dun, die stond op een gegeven moment op 4,5 kilo voer per dag. Dat was voor mij echt een teken dat er wat mis was! Dus DA erbij gehaald en bloed laten onderzoeken. En idd de lever functioneerde niet goed, ze was zichzelf aan het vergiftigen. Nu heeft ze medicijnen gehad en ik zie haar heel langzaam aan weer terug komen, ze begint steeds ietsje meer aan te komen.

edit: ook vind ik dat hij heel veel lange haren op zijn buik heeft, dat KAN wijzen op een wormbesmetting!

jacky2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 11:25

Ik ontwormt hem altijd om de 8 weken,kan dat dan ?
Hij verhaart heel erg momenteel en bij zijn buik vind hij natuurlijk niet prettig dus ben ik daar een beetje laks met het blok,dus dat valt ook extra op.

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 11:27

wissel je de ontwormingen wel geregeld af en 1 keer per jaar zoe een dure spuit? Irish haar leverfalen kwam doordat ze in Ierland nooit goed ontwormt is.

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 11:35

Hoeveel ruwvoer geef je hem nu eigenlijk????
Ruwvoer is nml. zo belangrijk..met brokken alleen voer je ze vaak niet dik dat moet echt van het ruwvoer komen.
Verder ga ik ook met IL mee al ontworm je goed er kan toch sprake zijn van wormen door steeds dezelfde kuur te geven.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 11:41

Een keer extra ontwormen kan nooit kwaad! Heb ik afgelopen zondag ook gedaan bij Fenore op aanraden van m'n schoonzus.

Ik ontworm altijd 2 maal per jaar met Equimax en tussendoor om de 8 weken met verschillende middelen.

jacky2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 11:42

Nee,ik wissel de kuren regelmatig,bijn a elke keer een andere,en in het voor en najaar zo'n dure van E25,--
Hij word gevoerd ik ga dat straks eerst navragen bij de
manegeeigenaar (maar die weet ervan).

GCofOz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 11:43

Ik zou echt naar Matcho laten kijken door een DA of een osteopaat of een holitisch werkend iemand. Hij is echt té opgetrokken bij de flanken. Laat een bloedje trekken en nakijken.

Mijn inmiddels 22 jarge merrie had heeeeel lang geleden ook zo'n opgetrokken buik. Ze at prima en glom als een spiegel.
In eerste instantie dacht ik ook meer voeren (krachtvoer en hooi). Maar ze is een klein Arabiertje en 2,5 kilo krachtvoer wordt echt té gek. Bovendien kwam ze niet aan. DA erbij, die kon niets vinden. Na een maand weer DA erbij die toen maar anabolen begon te spuiten. Zou ze wel van opspieren meende de man!!!! Nou, niet dus.

Uiteindelijk ben ik via via bij een osteopaat/acupuncturist terechtgekomen. Die had het euvel binnen 5 minuten opgespoort. Er zat een werveltje scheef waardoor een zenuw in de knel was komen te zitten. En dat werveltje zat dus al een heeeele tijd scheef.
Hij heeft die wervel rechtgezet, en vervolgens iets van 5 acupunctuur behandelingen gegeven. (eerst elke week, toen om de week en daarna 1x per maand). Met 2 weken had ik al een ander paard.

Jacky wacht niet te lang, meer voeren zal echt niets uitmaken. Laat een expert naar Matcho kijken. Beter 1x té veel, dan 1x te weinig.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 11:48

HannekeS schreef:
Ik zou echt naar Matcho laten kijken door een DA of een osteopaat of een holitisch werkend iemand. Hij is echt té opgetrokken bij de flanken. Laat een bloedje trekken en nakijken.

Mijn inmiddels 22 jarge merrie had heeeeel lang geleden ook zo'n opgetrokken buik. Ze at prima en glom als een spiegel.
In eerste instantie dacht ik ook meer voeren (krachtvoer en hooi). Maar ze is een klein Arabiertje en 2,5 kilo krachtvoer wordt echt té gek. Bovendien kwam ze niet aan. DA erbij, die kon niets vinden. Na een maand weer DA erbij die toen maar anabolen begon te spuiten. Zou ze wel van opspieren meende de man!!!! Nou, niet dus.

Uiteindelijk ben ik via via bij een osteopaat/acupuncturist terechtgekomen. Die had het euvel binnen 5 minuten opgespoort. Er zat een werveltje scheef waardoor een zenuw in de knel was komen te zitten. En dat werveltje zat dus al een heeeele tijd scheef.
Hij heeft die wervel rechtgezet, en vervolgens iets van 5 acupunctuur behandelingen gegeven. (eerst elke week, toen om de week en daarna 1x per maand). Met 2 weken had ik al een ander paard.

Jacky wacht niet te lang, meer voeren zal echt niets uitmaken. Laat een expert naar Matcho kijken. Beter 1x té veel, dan 1x te weinig.

Waarom zou meer voeren niets uit maken??
Wellicht krijgt dit paard echt te weinig ruwvoer, het is een tinker en geen arabiertje zoals die van jou.
Tuurlijk kan het zijn dat er een werveltje verkeerd zit, maar dat ze daar zoveel van af vallen??
Die van mij is ook een paar weken terug 'onder handen ' genomen door een acepuncturist, maar hij was absoluut niet mager hoor!
TS kan inderdaad misschien even door de da bloed af laten nemen, en een keertje extra ontwormen, maar sowiezo kan bij dit paard ruwvoer geen kwaad.
Hij heeft hele opgetrokken flanken en het is ook nog de periode van de verharing.
Ik neem aan dat deze tinker heel dik in zn vacht heeft gezeten ( dat zitten de meeste tinkers) en kost het nog meer energie dan voor bijvoorbeeld een rijpaard.
Ik ben benieuwd wat je doet TS!

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 11:53

jacky2 schreef:
Hij word gevoerd ik ga dat straks eerst navragen bij de
manegeeigenaar (maar die weet ervan).

Ben idd benieuwd naar zijn ruwvoer(hooi,kuil).
Je kunt er wel 5 kilo krachtvoer in gooien maar als hij maar beperkt ruwvoer krijgt blijft hij zo schraal.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 11:58

Jacky2 - een paard wat te mager is valt juist in bij de flanken en het kan ook een teken zijn dat hij te weinig ruwvoer krijgt, zoals Leon reeds opperde. Als je hem goed in het werk hebt, mag hij wel even wat beter krachtvoer hebben, een goede sportbrok en dan 3 kg per dag, geef ik Sissi ook altijd als ze in het werk staat. Macho heeft dat schijnbaar nodig voor de extra spieropbouw en conditie die opgebouwd is. Tijdig ontwormen is ook belangrijk.

Let op dat als hij kreupel zou worden je gelijk stopt met alle extraas, wordt nogal eens vergeten door degene die voert, dan heb je in een no-time een hoefbevangen paard.

GCofOz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 12:19

liesje23 schreef:

Wellicht krijgt dit paard echt te weinig ruwvoer, het is een tinker en geen arabiertje zoals die van jou.

Of het nu een Arabier is of een Tinker dat maakt niets uit. Beide kunnen met weinig krachtvoer toe maar hebben zoals alle paarden, veel hooi nodig.

Het is niet zo dat Matcho's flanken té mager zijn, ze zijn opgetrokken!

En Jacky geeft zelf al aan in TP dat hij dezelfde hoeveelheid hooi krijgt als op zijn vorige stal en wanneer hij té weinig hooi krijgt ze dat direct aan hem merkt.

Als het mijn paard was zou ik hem laten nakijken

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 12:47

Van die sportbrok en dan 3 kilo per dag is ook per paard(Tinker)verschillend....
Als ik dat aan Quint geef...stuiterd hij de wei uit
En die word vooral zomers erg intensief bereden....(winter ietsje minder maar zodra de klok op zomertijd gaat beginnnen we weer temporitten te maken)
Maar die doet het prima op nog geen kilo tinkerbrok per dag (soms afgewisseld met muesli/slobber) en flink hooi.

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 13:32

3 kilo sportbrok zou ik ook niet direct doen,
Ik vind hem ook niet alleen bij de flanken te dun maar eigelijk helemaal, ik zou hem lekker onbeperkt hooi geven en kijken hoe hij het daar op doet. en zonnebloem olie bij voeren kan zeker ook geen kwaad,

Succes er mee.

Pietnhoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 13:35

Moeilijk dit.... hij is wel dun bij zn flanken, maar zoals hij nu is vind ik hem niet TE dun...
Ik ga met de meesten mee, overleg eens of hij meer hooi kan krijgen en kijk eens hoe of het dan beter wordt.

Ik voer Quincy na het rijden ook slobber, maar absoluut geen sportbrok.... denk niet dat ik dat ga overleven

Ariebren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 15:10

Op de foto's zijn zijn ribben niet te zien.
Kan je ze voelen of zit er toch wat spek tussen.??
Daarnaast komt nu de werkelijke bouw van het paard naar voren.
Hij is droog, niet overdadig vet.
Naar mijn idee heeft de achterhand wat weg van een Clysdale.

butengeweun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 15:11

voor mij was hooi ook het wondermiddel. Ze is dan wel wat grooter maar der is een periode 1 baal per dag in gegaan en toen ze weer normaal was rustig minderen en kijken tot hoever je kan gaan.

maar als het niet helpt gewoon DA der bij vraagen maar meer krachtvoer hoeft voor hem denk niet.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 15:29

HannekeS schreef:
liesje23 schreef:

Of het nu een Arabier is of een Tinker dat maakt niets uit. Beide kunnen met weinig krachtvoer toe maar hebben zoals alle paarden, veel hooi nodig.

Het is niet zo dat Matcho's flanken té mager zijn, ze zijn opgetrokken!

En Jacky geeft zelf al aan in TP dat hij dezelfde hoeveelheid hooi krijgt als op zijn vorige stal en wanneer hij té weinig hooi krijgt ze dat direct aan hem merkt.

Als het mijn paard was zou ik hem laten nakijken

Er is ook nog een verschil tussen hooi en hooi ( qua samenstelling en hoe oud het is).
Daarnaast kan een nieuwe stal ook spanning met zich mee brengen!

silas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 15:48

Ik zou hem zeker na laten kijken maar je kan hem ook alvast een beetje helpen door dagelijks een papje te maken van:

- 1/2 schep slobber
- 1/2 schep Maismeel
- 1/2 schep zemelen
- scheutje zonnebloemolie

dit kan je dan verhogen naar 1 schep van ieder en dat aanlengen met water totdat het helemaal vochtig is en een stevig papje geworden is...