hoi
Even een vraagje hoe groot is je shetje.
Het is namelijk zo dat bij kleine shetjes( schofthoogte 80 cm of kleiner) het veulentje vaak de laatste draai niet meer kan maken in de baarmoeder.(Er is te weinig ruimte)
Hierdoor ligt het veulen tijdens de bevalling verkeerd en zal het er moeilijk afkomen. Vorig jaar hadden wij hier een shetje van 74 cm groot waarvan het veulen ook verkeerd lag helaas is hij toen dood geboren.
Toen de bevalling opgang kwam en de waterblaas geknapt was en de andere blaas zichtbaar werd wilde het niet verder komen na 10 minuten hebben we er een veeverloskundige bij geroepen die binnen 4 minuten ter plaatse was. Hij heeft het veulen toen gedraait waarna het geboren werd alleen was het dus dood.
Ik vertelde hem dat ik ook een shetje wilde kopen hij raadde mij toen aan om er een te kopen met een schofthoogte boven de 88cm.
Het hoeft niet altijd mis te gaan hoor want het shetje van 74cm heeft ook een gezonde dochter op de wereld lopen alleen gaat het vaak verkeerd bij kleine shetten.
Dus is ze klein en begint de bevalling en duurt het langer dan 10 minuten voor de andere blaas achter de waterblaas aankomt bel dan een dierenarts.