jullie een idee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loutjuh

jullie een idee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 18:40

het is nog lang niet zo ver dat ik sam wil laten dekken, maar het zit er zeker wel in te komen over een tijd. Ik heb al een aantal dingen uitgezocht over hoe en wat (zoals de opfok enz.) maar ben eigenlijk wel benieuwd naar het volgende:

Stel dat sam gedekt wordt. Dan ben ik opzoek naar een hengst met de volgende "eisen"

- ontzettend lief en aanhankelijk karakter
- niet dominant
- geen zwakke punten qua bouw (sam zelf heeft een zwakke rug)
- een hengst waarbij de rug mooi "recht" loopt, sam (en sam's vader) hebben allebij een hoge schoft en een iets gezakte rug)

qua kleur:

het liefst een gitzwarte waarbij er geen schimmel achter zit (sam zelf is een schimmel en wil er het liefste een zwarte uithalen) weet eigenlijk neit precies wie domineerd over wat...maar goed)

brand los......

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 18:45

Wat is sam voor ras/ kruising? leeftijd/ prestatie? predikaten? foto's?

En idd je hebt niet veel kaas gegeten van kleurengenetica. Schimmel is dominant, er is dus altijd minimaal 50% kans dat de merrie dit zelf door geeft. Is een paard niet schimmel, ookal heeft deze schimmel ouders dan kan hij dit niet doorgeven.

Op kleur moet je niet fokken, aangezien er zo te lezen al genoeg verbeterpunten zijn aan je merrie. Als je een zwart veulen wilt moet je deze kopen, dan kun je ook de rest compleet er bij uitzoeken.
Fokken is nemen wat je krijgt. Kopen is kiezen wat je neemt.

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 19:00

ik heb inderdaad geen kaar gegeten van kleuren. Maar ik fok ook absoluut niet op kleur....het zou leuk zijn, maar verder maakt het me niet uit.
Ik kan inderdaad ook een veulen kopen, maar ik vind het natuurlijk helemaal geweldig om zelf een veulen te gaan fokken (en ja ik weet wat dat allemaal met zich mee brengt )
Daarnaast zou het ook goed voor sam zijn om over een tijdje moeder te worden. (voor haar ontwikkeling).

Sam is NRPS merrie (met 50 % engels volbloed)
Sam is nu 11 jaar
Prestatie: een zware tijd overleefd nee geen wedstrijden.

Sam heeft kissing spines, het gaat nu allemaal super. Ik moet ook nog even goed gaan door zoeken of dit gevolgen heeft voor het veulen (aangezien dit aangeboren kan zijn) en of de drachtigheid gevolgen kan hebben voor sam. dat staat natuurlijk voorop. (vandaar nog geeen wedstrijd ervaring)

sam heeft trouwens wel tot het M2 gelopen als ik het goed begrepen heb van de vorige eigenaar (dit is wel al lang geleden)

Afbeelding
(een foto van 2 en een half jaar geleden)....

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 19:03

Ik ken de aandoening kissing spines, maar weet niet of dit erfelijk is. Lijkt mij hopelijk toch niet nodig om te zeggen dat áls het wel erfelijk is dat je dan zeker niet een veulen moet gaan fokken.

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 22:49

nee dat is niet nodig

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 01:04

Houston geeft paarden met een goede rug. Van Flemmingbloed zou ik afblijven.

Je houdt altijd 50% kans op een schimmel, de overige 50% is bij Houston ongeveer 24% bruin,24% vos en 2% zwart.