Arrogant hengstje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WinstonVDB

Arrogant hengstje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 13:18

Mijn (shetlander) hengstje is nu bijna 10 maanden oud.

Maar hij gedraagd zich al als een echte hengst!! Ongeveer 1x in de week komt hij zijn weilandje uit, dan gaan we een stukje wandelen of ik zet hem op het erf om zijn hoeve te teren, manen uit te kammen ofzo. Maar hij begint steeds in mn been of arm te bijten, dan stijgert hij heel hoog, bijna tegen me aan! Afgelopen keer heb ik over een stukje tuin ( om hem weer in zijn weiland te zetten na het teren) echt een kwartier gedaan, hij bleef maar tegen mij aan stijgeren.

Als ik in het weiland loop om water te halen, ben ik ook bijna niet meer veilig. Hij is al met zijn voorbeen tegen mijn hand aangekomen, die nu helemaal blauw is geworden. Echt bang ben ik niet voor hem, maar ik ben wel bang dat hij me pijn doet met dit gedrag en al dat bijten en stijgeren.

Hoe moet ik hem behandelen, hoe moet ik hem straffen, en hoe moet ik zorgen dat ik mij niet kan raken?

* ik weet niet zeker of het hier goed staat, maar anders alvast bedankt voor het verplaatsen *

KimH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 13:21

Ik denk dat hij meer in handen moet komen. En je moet het vooral niet pikken dat hij bijt of trapt, hij is zijn plek aan het zoeken. Dus gewoon goed op z'n nummer zetten en laten weten dat jij de baas bent niet hij

Succes!

Odess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 17:37

Pak een springzweep en ga hem heel consequent afstraffen. Mijn paardenveulen heeft af en toe dezelfde kuren en dat betekent gewoon dat jij je mannetje niet staat. Ik ga niet meer met hem wandelen zonder zweep in de aanslag. Ik heb hem vrij nooit meer nodig, maar zodra hij iets verkeerd doet kan ik hem direct aanpakken en kan hij dus niet meer over me heen walsen. Wees streng en consequent! Maar beloon goed gedrag ook! (stem)

WinstonVDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 17:43

okee dankje Odess, ik zat daar ook al aan te denken, maarja ik twijfelde ook omdat hij nog best wel jong is.

Enn.. een hengsten ketting? Ik vind het vrij vroeg om er nu al mee te beginnen, maar als het helpt, en voor mn eigen veiligheid?

Hoe denken jullie daarover?

frodo1993

Re: Arrogant hengstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 18:16

hoi,
niet l*ullig bedoeld maar ik zou niet echt vaak straffen met een zweep.
tuurlijk mag hij je niet aanvallen, maar dat beestje moet toch nog een hoop leren? door met een zweep constant te straffen kom je naar mijn idee niet echt verder ... gewoon goed corrigeren, en als hij omhoog wil komen (aan een halstertouw/longeerlijn) druk op het touw zetten waardoor hij zijn hoofd niet zo makkelijk omhoog krijgt.
mijn pony gedraagde zich precies het zelfde al jouw pony (toen hij nog jong was) en dat gedrag (steigeren enz.) heb ik er op deze manier uit gekregen.
ik denk dat het gedrag ook gedeeltelijk veroorzaakt word door zijn geslacht (hengst) ... succes verder en misschien heb je hier wat aan

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 18:24

kan hij ook met andere hengstjes spelen? het klinkt een beetje als frustratie namelijk. zoniet dan kan je hem mss beter castreren.
en een shetlander (van nog maar 10 maanden) hoef je niet af te beulen om hem respect voor je te laten hebben. ik zou iemand vragen om je te helpen die zelf wel goed met paarden en pony's om kan gaan voor hij echt verpest is.

Odess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 18:54

Lili schreef:
hoi,
niet l*ullig bedoeld maar ik zou niet echt vaak straffen met een zweep.
tuurlijk mag hij je niet aanvallen, maar dat beestje moet toch nog een hoop leren? door met een zweep constant te straffen kom je naar mijn idee niet echt verder ... gewoon goed corrigeren, en als hij omhoog wil komen (aan een halstertouw/longeerlijn) druk op het touw zetten waardoor hij zijn hoofd niet zo makkelijk omhoog krijgt.

Misschien werkt dit inderdaad bij een shetlander, geen idee, maar bij een kwpn hengst lukt dit je iig niet.
Lili schreef:
mijn pony gedraagde zich precies het zelfde al jouw pony (toen hij nog jong was) en dat gedrag (steigeren enz.) heb ik er op deze manier uit gekregen.
ik denk dat het gedrag ook gedeeltelijk veroorzaakt word door zijn geslacht (hengst) ... succes verder en misschien heb je hier wat aan

Het komt inderdaad doordat hij hengst is, maar dat betekend niet dat je het moet accepteren!

[***] schreef:
kan hij ook met andere hengstjes spelen? het klinkt een beetje als frustratie namelijk. zoniet dan kan je hem mss beter castreren.
en een shetlander (van nog maar 10 maanden) hoef je niet af te beulen om hem respect voor je te laten hebben. ik zou iemand vragen om je te helpen die zelf wel goed met paarden en pony's om kan gaan voor hij echt verpest is.

Dat hoeft niets uit te maken, mijn hengstveulen heeft een hengstveulen maatje (en een opvoedruin) maar dat heeft geen invloed op het gedrag.

Ik snap niet dat jullie dit afbeulen noemen. Zelf wel eens een knal tegen je aan gehad van zo'n klein ding? Zekomen hard aan! Op het moment dat het veulen kliert denkt hij ook echt niet aan jou. Ik heb mijn hengstveulen een paar keer aan moeten pakken, daarmee bedoel ik dat als hij op zn achterbenen staat en met zn voorpoten gericht naar me schopte, ik hem een knal gaf waar ik hem maar kon raken. Onderwijl gaf ik een ruk aan het halstertouw. Dit probeerde mijn veulen een paar keer en toen had hij het door. Ik maak ook veel gebruik van mijn stem. Nu als hij al begint te klieren zeg ik iets tegen hem op zware toon. Laatst kwam hij toch nog iets omhoog en dan hoef ik alleen in de ruimte te zwaaien met de zweep en weet hij het weer. Als hij braaf is beloon ik hem constant met mijn stem. De laatste tijd gedraagt hij zich voorbeeldig.

Mijn hengstveulen is nu 11 maanden en is er echt eentje die niet gauw onder de indruk is. Mijn andere hengstveulen, van dezelfde leeftijd, heeft nog nooit iets geprobeerd en gedraagt zich voorbeeldig. Misschien is het bij een shetlander minder aan de orde, maar ik wil geen onhandelbare hengst met 3 jaar!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 19:00

Ik heb meerdere hengst(veulens) gehad en manieren en respect bijbrengen hoeft bij mijn weten niet met de zweep, integendeel. Als ze respect voor je hebben willen ze ook wel eens klieren maar achtervolgen ze je niet door het weiland op 2 achterpoten!

Odess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 19:13

Dat ben ik met je eens. In de wei heeft hij het ook nooit gedaan, daar is hij super braaf. Enkel aan de hand. Charadelover, wat je in ieder geval moet doen is consequent zijn en niet over je heen laten lopen. En vooral belonen als hij het goed doet!

frodo1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 21:54

met het belonen ben ik het wel eens, maar een veulen een knal verkopen waar het dan maar kan vind ik eigenlijk niet kunnen.
jij moest vroeger toch ook nog van alles leren, en wat je wel en niet mag.
nou dat moet een veulen ook leren.
en ik denk dat het veulen dan alleen maar braaf gaat lopen omdat hij anders een mep krijgt, en niet omdat hij het zo LEUK vind.
ik ben meer voor de manier zonder zwepen en dergelijke.
tuurlijk mag hij niet steigeren enz. maar om dan zo te reageren?
maar laten we nou maar op de vraag van de auteur antwoorden en niet een discussie beginnen over wat wel en wat niet kan.
maar nog even terugkomend op wat ik daar net zei, bij mij is het ook gelukt met een fjord en die was nog erger.
maar ik heb mijn advies al gegeven
succes ermee charadelover!!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 08:29

Een knal verkopen is niks mis mee. Dit heeft puur te maken met rangorde, en op dit moment staat jouw veulen hoger in rangorde dan jij. Hoe denk je dat in de natuur de rangorde bepaald wordt? Niet door het vriendelijk te vragen in ieder geval. En wat gebeurt als een 10 maanden oud hengstveulen bij een andere merrie op steigert? Ik denk dat ie dan ook een oplawaai krijgt, en die komen vaak veel harder aan als het tikje wat wij geven. Nee hoor, niet te flauw zijn.

Wij doen het al 30 jaar zo, en hebben zo 20 hengstveulens opgefokt, meeste zijn hengst gebleven en hebben jarenlang bij ons gestaan en zijn schaapmak.

WinstonVDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 09:05

Dankje Neonlight, ik ben het met je eens!

Maar wat is de beste manier om hem te straffen? Met een zweepje, een hengstenketting ofzo?

Elskevree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 09:25

@odess Als je je veulen hebt moeten slaan met een zweep heb je waarschijnlijk te weinig tijd aan de opvoeding besteedt. Het handigste is om op jonge leeftijd beginnen, als je ervoor kiest om dat niet te doen, moet je wel weten hoe je ze wel moet opvoeden. Jouw methode zou ik niet gebruiken.

@charadelover Je zult meer tijd aan je shet moeten besteden. Met 1 keer per week oefenen, kun je geen jonge hengst opvoeden (ook al is het maar een kleintje). Wat het beste is om te leren is dat hij niet in jouw ruimte mag komen. Dat betekent dat je hem traint dat hij niet uit zichzelf jou mag aanraken. Reken er wel op dat je dit heel veel moet herhalen en dus langere tijd kan duren. Bij het oefenen kun je wel een zweep in je hand nemen als aanwijsstok (niet om te slaan). Wacht niet totdat je shet te dicht bij je in de buurt is maar zeg op tijd (of geef een signaal) dat hij moet stoppen. Hoe verder (niet te ver want je commando moet wel geloofwaardig zijn) weg je begint met het commando, hoe groter de kans dat hij op tijd stopt en je niet kan aanraken. Succes!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 09:44

Hengstenketting zou ik niet doen, pak dan een zweepje (of je voeten, haha).
En het is helemaal niet dat je er te laat mee begonnen bent en er te weinig mee doet, 10 maanden is een normale leeftijd om dit gedrag beginnen te tonen. Wij doen ook niet meer met de hengsten die in de opfok staan op dit moment (3 jaarlingen, ook ongeveer 10 maanden oud, en 1 tweejarige). Overigens komen ze wel als veulen veel in de hand, en krijgen ze al een stuk opvoeding mee omdat ze ook naar de keuring gaan en daarvoor klaargemaakt worden.

frodo1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 12:36

@elskevree: met jou ben ik het wel eens
tuurlijk moet je wel laten weten dat je de baas bent maar om dat nou op zo'n manier te doen.
naar mijn idee stijgt het vertrouwen dat het veulen in je heeft daar niet meer door, en dat is wel de bedoeling.

WinstonVDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 15:10

nou, te weinig aandacht zou ik nou ook weer niet zeggen, ik voer zelf dus ben er zon drie keer per dag een kwartier. Echt oefenen met poetsen en even wandelen deden we eerst elke dag, maar nu ik er hard aan moet trekken op school is dat nu nog maar keer per week. Maar hij komt genoeg ik handen hoor!

Maar.. wat ik nu begrijp, moet ik het stijgeren gewoon toestaan maar hij moet alleen leren dat hij mij niet raakt?

KimH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 15:14

nee het steigeren mag je niet toestaan, nu heb je het over een shet maat wat als het een KWPN-er was? Nee steigeren doet hij maar in zijn eigen tijd maar niet bij jou. Geduld en zeer consequent blijven werkt het best. Vergeet hem niet te belonen als hij braaf is.

WinstonVDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 15:21

okee dankje Maar ik vraag me nogsteeds af hoe ik hem het beste kan straffen bokkers verschillen zo van mening.. en ik ben zelf ook ineens meningloos

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 20:57

Om eerlijk te zijn ga ik met de bats bij mijn jaarling hengst de stal in anders ramt ie mij eruit. Geloof dat ie in het ondertussen wel begint te snappen

Voor alle Penny meisjes hier: een hengst is geen jong hondje waar je foei tegen zegt en een keer in zn nekvel pakt. Een hengst kan iemand dood maken. Bedenk dat goed als je weer een keer foei wilt zeggen ipv met gelijke munt terug betalen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 21:06

Ik kan mezelf niet bepaald een penny meisje noemen maar aftuigen doe ik nooit. Niet nodig ook trouwens, niet dat ik nooit een tik uitdeel of een brul geef maar godzijdank heb ik nog geen enkel paard gehad waarbij ik een bats nodig had om in de stal te komen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 07:26

janderegelaa schreef:
Om eerlijk te zijn ga ik met de bats bij mijn jaarling hengst de stal in anders ramt ie mij eruit. Geloof dat ie in het ondertussen wel begint te snappen

Zo'n merrie hebben wij ook gehad.....ook met de bats de stal in, anders werd je verrot geramd. Tja, en dan kies ik inderdaad voor mezelf. Overigens was dit een eigenwijze, heeft een jaar geduurd. Maar ja, het was dan ook een vrouw.....

calimerootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 08:49

Wat een eigenwijsje!

Odess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 15:01

Elskevree schreef:
@odess Als je je veulen hebt moeten slaan met een zweep heb je waarschijnlijk te weinig tijd aan de opvoeding besteedt. Het handigste is om op jonge leeftijd beginnen, als je ervoor kiest om dat niet te doen, moet je wel weten hoe je ze wel moet opvoeden. Jouw methode zou ik niet gebruiken.

PARDON?!!?

Te weinig tijd aan mijn veulen besteed? Er zijn vast dingen die ik niet goed doe, maar met te weinig tijd hoef je bij mij niet aan te komen! Mijn paarden komen op z'n minst! 2x daags door de handen en ik ben zo 1 1/2 uur met ze bezig. Ik ben juist op dag 1 al begonnen. Dus met dat moet je niet aankomen. Sommige hengsten zij nu eenmaal moeilijker, nou geloof me, die van mij is gewoon erg onberekenbaar. Ik moet juist ontzettend oppassen dat ik BOVEN hem in de rangorde blijf staan. Hij zal altijd proberen hoger in de rangorde te komen. En als ik zie hoe onze ruin hem soms op zn kop geeft als hij weer eens te heftig is, nou dat springzweepje van mij is dan niets.

Gisteren kwam hij weer eens omhoog, wel ver van me af en ff kort, gewoon ff klieren. Dan brul ik hem af en zwiep met de zweep in de lucht. Dan weet hij het weer even en is hij weer braaf. Zodra hij braaf ik beloon en ik hem en lopen we verder naar stal. (Hij doet het bij mij dus alleen aan het touw)

Charadelover, hij mag in ieder geval niet over je heen lopen. Hij moet voor jou aan de kant, niet andersom. Ik denk dat je zelf ook wel merkt wat het best is bij je paard. Bij jou is het volgens mij helemaal een respect kwestie, dus het nut van een hengstenketting zie ik niet in. Wees streng maar ook rechtvaardig!

frodo1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 16:32

ehhm .... ik ben geen pennymeisje hoor!
tuurlijk geef ik wel een brul en een klap als mijn hengst weer eens de baas wil spelen, maar echt hard slaan en de hele tijd negatief doen tegenover het paard help niet veel in mijn ogen, maar ja, elk paard is anders en via een topic kan je niet echt goed zien hoe het er bij iemand anders aan toe gaat.
enneh : een pennymeisje vind alles zielig en vind gauw dat een paard/pony verwaarloosd/mishandeld is als hij in een modderig weilandjes staat en er takjes in zijn staart hangen.
en een hengsteketting lijkt mij niet echt nodig in jou geval charadelover

gipsygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 16:33

Elskevree schreef:

@charadelover Je zult meer tijd aan je shet moeten besteden. Met 1 keer per week oefenen, kun je geen jonge hengst opvoeden (ook al is het maar een kleintje). Wat het beste is om te leren is dat hij niet in jouw ruimte mag komen. Dat betekent dat je hem traint dat hij niet uit zichzelf jou mag aanraken. Reken er wel op dat je dit heel veel moet herhalen en dus langere tijd kan duren. Bij het oefenen kun je wel een zweep in je hand nemen als aanwijsstok (niet om te slaan). Wacht niet totdat je shet te dicht bij je in de buurt is maar zeg op tijd (of geef een signaal) dat hij moet stoppen. Hoe verder (niet te ver want je commando moet wel geloofwaardig zijn) weg je begint met het commando, hoe groter de kans dat hij op tijd stopt en je niet kan aanraken. Succes!

Hier ben ik het helemaal mee eens ! Slaan met een zweep is niet de manier om iets af te leren. Het veulen wordt zo bang voor je en zal uit angst naar je luisteren en niet uit respect. Met slaan krijg je nooit en te nimmer het vertrouwen van je paard. Het opvoeden van een veulen is nu eenmaal investeren en één keer per week de zweep erover, sorry hoor, vind ik geen manier !