BrandmerkTsjechisch paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mendi

BrandmerkTsjechisch paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 22:08

Ik heb net een paard gekocht dat oorspronkelijk uit Tsjechië komt en zag dat ze in haar nek, net achter de oren, een brandmerk heeft zitten. Er staat BA. Dit staat ook op haar stamboekpapieren met nog een heel lang nummer erachter. Weet iemand wat dit betekent of waar ik meer informatie kan vinden?

Lidewijke

Re: BrandmerkTsjechisch paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 22:31

Misschien initialen oid van de stoeterij waar hij vandaan komt? Of gewoon van het stamboek zelf?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 22:38

Nandoman schreef:
Ik heb net een paard gekocht dat oorspronkelijk uit Tsjechië komt en zag dat ze in haar nek, net achter de oren, een brandmerk heeft zitten. Er staat BA. Dit staat ook op haar stamboekpapieren met nog een heel lang nummer erachter. Weet iemand wat dit betekent of waar ik meer informatie kan vinden?

Had je dat niet eerder aan de verkoper kunnen vragen?
Of in het paspoort kunnen kijken ?

Mendi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 23:23

Paard is pas een maand of 3 in Nederland, dus de verkoper weet ook niet veel van de papieren af. En de papieren zijn allemaal in het Tsjechisch en daar kom ik dus niet uit! Kan altijd vragen of iemand het kan vertalen, maar dan weet ik nog niet waar die BA voor staat
Ik hoopte dat iemand hier informatie had of een verwijzing naar een internetsite of zoiets.

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 23:43

Nandoman schreef:
Paard is pas een maand of 3 in Nederland, dus de verkoper weet ook niet veel van de papieren af. En de papieren zijn allemaal in het Tsjechisch en daar kom ik dus niet uit! Kan altijd vragen of iemand het kan vertalen, maar dan weet ik nog niet waar die BA voor staat
Ik hoopte dat iemand hier informatie had of een
verwijzing naar een internetsite of zoiets
.

Paspoort !!! Staat ook een Engelse omschrijving in.

Of zit er geen paspoort bij en is ie van het slachttransport afgesprongen.

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=kon ... eken&meta=

Mendi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 23:56

Ik heb alleen een vaccinatieboekje, maar daar staan geen websites in vermeld. Ook op het stamboompapier niks.. alles in Tsjechisch!
En nee.. ze is echt niet illegaal de grens over gekomen hoor door van de vrachtwagen te springen!
Waar verwijst die link eigenlijk naar?

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 07:15

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 07:38

Afbeelding

Wat is de afstamming van je merrie?

Mendi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 09:14

Ik ben erachter dat ik helemaal fout zat! Via Google heb ik ontdekt dat ze uit Hongarije komt en helemaal niet uit Tsjechië, zoals mij verteld was bij de verkoop. Aangezien toch geen snars begrijp van haar papieren, heb ik er toen niet verder naar gezocht en aangenomen dat het zo was. Maar nu blijkt ze dus uit Hongarije te komen.
Afstamming is Goliath x Aldato.

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 09:19

Nandoman schreef:
Ik ben erachter dat ik helemaal fout zat! Via Google heb ik ontdekt dat ze uit Hongarije komt en helemaal niet uit Tsjechië, zoals mij verteld was bij de verkoop. Aangezien toch geen snars begrijp van haar papieren, heb ik er toen niet verder naar gezocht en aangenomen dat het zo was. Maar nu blijkt ze dus uit Hongarije te komen.

Je koopt iets dat een Paard heet te zijn.
Een tegenwoordig algemeen voorkomend verschijnsel.
De papieren zullen ook wel niet kloppen omdat ie niet voorzien is van een Paspoort. Toch van de wagen afgesprongen.
Succes er mee.

Valt voor mij onder deze catogorie;

http://www2.trosradar.nl/?url=PHP/news/26/1953

Veel hondjes die in Nederland verkocht worden, worden gefokt in Oost-Europa. Radar reist af naar Hongarije en filmt de honden-bio-industrie

Mendi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 10:19

Vind ik knap van je dat dit allemaal zo zeker weet zeg!
Bedankt iig voor je hulp, maar hier heb ik niet zo veel aan.
Ik zoek wel verder, heb genoeg bewijs om erachter te komen.

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 10:37

Nandoman schreef:
Vind ik knap van je dat dit allemaal zo zeker weet zeg!
Bedankt iig voor je hulp, maar hier heb ik niet zo veel aan.
Ik zoek wel verder, heb genoeg bewijs om erachter te komen.

Nogmaals.
Waar is het Paspoort ?

forgood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 10:43

Volgens mij als je paard geen paspoort heeft en toch de grens is over gekomen dan is het paard illegaal, want er moet toch een stempel in het paspoort staan dat het paard over de grens is gekomen. Heb je geen paspoort of wel een paspoort en staat er geen stempel in is je paard illegaal..tenminste zo is het mij verteld.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 11:05

Binnen Europa zijn er alleen nog maar "Groene"Grenzen.

Dus elk paard dient een internationaal identificatie te bezitten.
In dit geval een Paarden Paspoort. Waar de aftekeningen en kruinen zijn omschreven.

Vervoer je zo'n Paard in Duitsland zonder Paspoort waar geen aftekening omschrijving in staat ,neemt de Politie bij controle je paard in beslag. Zij moeten duidelijk kunnen zien of het paspoort ook werkelijk bij dat paard hoort.

En zoals hierboven omschreven Entingsboekje en een onleesbaar papier riekt naar malversaties.

Mendi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 11:13

Je zal wel een punt hebben met dat paspoort, maar in het entingsboekje staat ook een blz met gegevens over het paard, zoals omschrijving en aftekeningen. Zou het dan een soort gecombineerd entingsboekje/paspoort kunnen zijn?

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 11:25

Nandoman schreef:
Je zal wel een punt hebben met dat paspoort, maar in het entingsboekje staat ook een blz met gegevens over het paard, zoals omschrijving en aftekeningen. Zou het dan een soort gecombineerd entingsboekje/paspoort kunnen zijn?

Dat zou kunnen.
Omdat in Hongarije het Paspoort verhaal nog niet helemaal is doorgevoerd.

Mijn advies.
Gebruik dit boekje en vraag via je dierenarts een Paspoort aan.
Voordat je "shi t" krijgt.

En wel in laten intekenen al krijgt ie een chip.
Het KWPN heeft dat niet gedaan en je kunt in Duitsland b.v. bij officiele Politiecontrole in Duitsland geen kant op. (Chip) zegt hun niks.

Mendi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 11:44

Paard staat inmiddels op mijn naam, heb ik direct geregeld. En is gechipped, dus alle papieren zijn in orde.
Ze blijf gewoon in Nederland, dus ik zal van die duitse regeltjes geen last hebben.

Maar nou weet ik nog steeds niet waar dat brandmerk "BA" voor staat

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 12:02

Mendi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 12:27

Die furioso is dus een paardenras als ik het goed begrijp? Het is moeilijk als je de taal niet begrijpt.
En BA (Bratislava) wil dus zeggen dat het paard uit Slowakije komt? Of staat dat voor een stamboek?

snifje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 17:11

Ik heb jaren geleden ook een paard uit Tsjechoslowakije gekocht. Deze had op zijn rug brandmerken. Aan de ene kant 70 dat was zijn levensnummer. Aan de andere kant ô dat was het teken van de stoeterij en F 48 dat stond voor zijn vader Furioso XLVII. Ik heb hem toen van Dhr van Heemskerk uit Herwijnen gekocht. Deze man deed veel handel met Tjsechoslowakije toen der tijd. Ik spreek nu wel van ongeveer 25 jaar geleden. Ik ben ook naar de stoeterij in Kladruby nad Labem geweest en heb zijn moeder gezien zijn vader was helaas al overleden. Het was een geweldig bewegend paard en heb er ook enkele rijpaardnummers mee gereden. Ook heb ik het in het NRPS op laten nemen daar kreeg hij tot twee keer toe een 1ste premie en won hij de zadelrubriek zodat hij twee maal uitgezonden is naar de centrale keuring in Ermelo. Ook voor het NRPS op de Haagse Paarden Dagen een demo gereden. Hij is op 22 jarige leeftijd aan de gevolgen van een gescheurde maag overleden. Het was echt een super paard en zeker geen slacht paard. Er komen dus ook hele goede paarden uit het voormalige Oostblok.

Mendi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 09:40

Snifje, dank voor je leuke bericht! Ik heb inmiddels nog een brandmerk onder haar wintervacht ontdekt: 97. Het geboortejaar van mijn paard. En ik zat te denken dat, als ze uit Hongarije komt, die BA voor Balaton zou kunnen staan, maar dit is maar een wild guess hoor!
Mijn merrie heeft ook Furioso in haar bloedlijn, alleen heet deze Furiso II (Cirfandli) 1969. Dus een nazaat van jouw Furioso vermoed ik.

Ik ben nog lang niet klaar met speuren!

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 10:00

Nandoman schreef:
Mijn merrie heeft ook
Furioso in haar bloedlijn
, alleen heet deze Furiso II (Cirfandli) 1969. Dus een nazaat van jouw Furioso vermoed ik.

Ik ben nog lang niet klaar met speuren!

Ik heb veel kontakten onderhouden en onderzoek verricht de laatste jaren over het Oostblok bloed.

En heb daar ook resultaten meegeboekt.
zie:
http://worldhorsepedigree.tripod.com/id8.html

Het is jammer dat je het papier van je merrie niet scant, want alleen dan weten we waar we het over hebben.

Nandoman schreef:

Mendi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 12:10

Ik heb de stamboom gescand en staat nu als pdf bestand opgeslagen. Ik weet alleen niet hoe ik die hier dan kan plaatsen

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 12:56

Nandoman schreef:
Ik heb de stamboom gescand en staat nu als pdf bestand opgeslagen. Ik weet alleen niet hoe ik die hier dan kan plaatsen

pb maar

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 17:23