Hengst voor hannoveraanse merrie (v. Werther)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sannie1980

Hengst voor hannoveraanse merrie (v. Werther)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 17:14

Doordat mijn merrie een peesblessure heeft opgelopen waarvan het herstel zeker nog een jaar kan gaan duren wil ik haar laten dekken.

Hierbij haar afstamming:
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=91601

Merrie is zelf vrij allround, ik reed dressuur met haar maar ook springen kan ze goed. Wat betreft haar gangen: stap is goed, draf wat matjes mag wat meer expressie en het achterbeen mag sterker. Galop is ook wat vlak, mag ook wel wat krachtiger.

Haar hals is vrij horizontaal, iets diep uit de borst. Die zou ik dus graag meer erop zien. Rug is iets week.

Ik het helaas geen standfoto's, die zal ik van de week proberen te maken.
Welke hengst zou goed passen?

besita

Re: Hengst voor hannoveraanse merrie (v. Werther)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 20:14

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 20:39

Ik zou ook voor Cockpit gaan of Cheenook. Daar is nog diepvries van. e laten zelf ook een merrie dekekn door Cockpit

Sannie1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 22:37

@ Libke: stel ik neem een hengst uit duitsland, hoe ga ik dat doen met de papieren, eventuele keuringen e.d?
Ik heb al gezien dat er bij de ijzeren man behoorlijk wat hengsten staan die oa voor oldenburg zijn goedgekeurd. Ik heb begrepen dat indien ik dek met een hengst van de ijzeren man ze me ook kunnen helpen met de papieren e.d. Maar hoe ga ik dat doen als ik een hengst neem uit het duitsland die niet bij een dekstation in nederland staat?

Sannie1980

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 22:37

Xox schreef:
Ik zou ook voor Cockpit gaan of Cheenook. Daar is nog diepvries van. e laten zelf ook een merrie dekekn door Cockpit

waarom Cheenook?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 09:17

Sannie wil denk ik voor het eerste veulen de kosten laag houden ,ze weet dus ook niet of haar merrie makkelijk of iets moeilijker drachtig wordt dan vind ik diepvries geen optie want dan ben je makkelijk 200 € per insiminatie kwijt en je merrie moet op een KI station of kliniek verblijven .
Papieren is echt een zorg voor later hoor Sannie daar hoef je je nu geen zorgen over te maken . Is je merrie drachtig op 1/10 dan krijg je een dekbewijs daarmee ga je min of meer bij gelijk welk stamboek aankloppen en bovendien kan de hengstenboer waar je de hengst van neemt je wel helpen .

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 10:05

Sannie1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 17:05

@ Libke: Ze heeft al 2 veulens gehad, beide keren was ze in een keer drachtig dus ik verwacht daar geen problemen mee. Maar goed, zeker weten doe je het niet.

Ik dacht altijd dat het bv € 850 dekgeld was en dat je daar het hele seizoen voor kon dekken, na 1-10 nog niet drachtig dan betaal je alleen het deel van het dekgeld, maar het is dus per rietje dat je betaald?!

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 17:32

Ik bedoel alleen dat je met diepvries een 200€ per keer aan insiminatiekosten kwijt bent buiten het dekgeld wat je niet hebt met vers . Bovendien zijn de dekcondities met depvries vaak niet hetzelfde daar moet je vooruit betalen voor je het diepvries ontvangt

Sannie1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 18:33

libke schreef:
Ik bedoel alleen dat je met diepvries een 200€ per keer aan insiminatiekosten kwijt bent buiten het dekgeld wat je niet hebt met vers . Bovendien zijn de dekcondities met depvries vaak niet hetzelfde daar moet je vooruit betalen voor je het diepvries ontvangt

handige tip, dit wist ik dus ook niet.

Maar dan, stel ik neem een hengst die niet in NL ter dekking staat, hoe gaat dat dan, dan moet ik haar naar Duitsland brengen.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 18:40

noppe ,veearts laten scannen als ie groen licht geeft dan de hengstenboer bellen en het sperma laten opsturen (vers sperma)tot bij jou ,je DA dan opbellen en het goedje erin kappen .jekan natuurlijk altijd je merrie wegbrengen en ze terughalen als ze drachtig is alleen betaal je dan tssen de 5 en de 10 € per dag stalgeld.
met diepvries is natuurlijk ingewikkelder . dan moet je je merrie op het KI station zetten (kan in NL zelfs met een buitenlandse hengst) daar wordt ze opgevolgd (met diepvries moet je net voor of net na de eisprong insimineren )en dan met je diepvriessperma (dat je dus vooraf hebt aangekocht en met stikstofcontainer is geleverd) geiinsimineerd

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 18:47

Huh? In Duitsland betaal je toch per rietje?

Sannie1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 18:52

Aimee schreef:

dan hoop ik dat dat rietje enorm is, of dat ik ook maar echt 1 rietje nodig heb

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 18:55

Begrijp ik daaruit dat je definitief in Duitsland wil gaan dekken?

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 18:58

Waarom een spring-gefokte hengst kiezen als de hals al laag uit de borst komt en vrij horizontaal is? Ik zou zeggen: Dressuur gefokte hengst! Die brengen de verticale halzen

Ik weet niet wat je wilt gaan doen met het veulen, maar als je iets met dressuur wilt dan zou ik zeker niet voor een spring gefokte hengst gaan, ook al wordt deze voor dressuur gepromoot. Deze dieren zijn gewoon anders gebouwd (meer voorover) en dat kan je bij de dressuur juist niet gebruiken. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen!

Als je voor springen wilt gaan dan is het net andersom natuurlijk!

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 19:00

Aimee schreef:

kan je ook doen dan krijg je meestal 3 rietjes per keer alleen ben je daarmee niet altijd beter af . Contendro was bvbv 950 te betalen als je merrie drachtig is ,koop je diepvries dan is het 450 per dosis is natuurlijk leuk als je merrie in één keer drachtig is maar moet je drie keer insimineren dan ben je duurder uit ,raakt je merrie niet vol dan ben je een hoop geld kwijt en geen veulen ..Met die 950 kan je het volgnede jaar ook nog proberen . Argentinus is bvbv 1000 bij reservatie en 1000 bij dracht ...koop je diepvries dan moet je 2000€ betalen vooraf voor 3 dosissen als je merrie niet drachtig is (en dat hebben kenissen gehad dan ben je wel 2000€ kwijt

Sannie1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 19:11

Aimee schreef:
Begrijp ik daaruit dat je definitief in Duitsland wil gaan dekken?

eh, nee Ik weet het gewoon echt nog niet, lijkt wel of het met de dag moeilijker beslissen wordt. Maar stel dat ik die beslissing wel neem is het wel zo handig om te weten hoe het werkt

Sannie1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 16:13

even een klein schupje, niemand meer?!

chantal1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 16:20