21 jarige shet nog laten dekken?? Jullie mening/ervaring

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Woplala

21 jarige shet nog laten dekken?? Jullie mening/ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 12:17

Hoi!!
Het lijkt me echt zo geweldig om een veulen te krijgen van mn shet maar ze is de jongste niet meer dus lijkt het mij niet zo'n heel slim plan. Toch heb ik een soort twijfel gevoel.
Ik heb al een paar keer gehoord dat mensen met een pony van rond de 20 nog een veulen hebben gekregen en dat het gewoon kerngezond was.

Mijn vraag: is het nu eigenlijk wel verstandig om een pony van rond de 20 jaar te laten dekken??

Hebben jullie hier ervaring mee en hoe liep het af?
Ik zou graag jullie ervaringen en meningen willen weten
Bedankt alvast!!

Oja, ik ben het niet van plan om haar te laten dekken, maar ben benieuwd naar de feiten en verhalen etc.

Esmeralda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 16:41

heeft ze al meerdere veulens gehad, of word het haar eerste.
Dan wanneer het haar eerste is, zou ik evt. even overleg plegen met de dierenarts. Maar heeft ze er al meerdere gehad, dan geeft het niks, fokmerrie,s worden ook nog vaak op late leeftijd gedekt, Sportpaarden die niet meer verder gaan in de sport krijgen ook vaak nog op latere leeftijd een veulen

saltpepper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 19:58

Mijn zus heeft een pony van circa 1.35 op 18e leeftijd laten dekken. Het was de eerste keer en alles is perfect gegaan.

Op het moment dat mijn zus bij diverse mensen ging informeren of dit nog kon, zei iedereen: " tuurlijk".
Toen de pony eenmaal gedekt was kreeg ze regelmatig te horen: " best wel een risico die je neemt, ik zou er nooit aan beginnen, jee wat oud zeg".

Tja, ....... wat moet ik er verder op zeggen!

DuckyMjöll

Re: 21 jarige shet nog laten dekken?? Jullie mening/ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 20:03

Mijn vriendin heeft haar merrie op der 20e laten dekken en daar is nu een gezond veulentje uitgekomen
Maar het ligt er ook aan hoe zij zich gedraagt is ze nog lekker vrolijk en gedraagt ze zich alsof ze niet zo oud is dan kan het denk ik ook nog wel ..

Woplala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 20:51

Bedankt voor jullie reacties
Polly heeft zover ik weet 1 veulen gekregen. Dat veulen is nu ongeveer 5 jaar oud denk ik.
Ze is best nog wel vrolijk en heeft nog veel streken. Het enige waar ze af en toe last van heeft is een stijf beentje, zodat ze een beetje kreupel loopt.

brynja

Re: 21 jarige shet nog laten dekken?? Jullie mening/ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 21:31

Als ze al een veulen heeft gehad zou ik het gewoon proberen. Wel lekker goed in de gaten houden gedurende dracht. Bij IJslanders is het laten dekken op latere leeftijd (zeker als ze al een veulen hebben gehad) heel normaal. De merries worden meestal natuurlijk gedekt en krijgen het veulen op de wei.

judithM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 19:09

Niet doen!

Ér zijn al zoveel shetlandveulens die zonder toekomst geboren worden omdat mensen ze zo schattig vinden.
En vervolgens kunnen ze er geen tehuis voor vinden en komen ze via een handelaar op transport richting Italie om in de worst te verdwijnen.....

Sassieja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 19:12

Als je zeker weet dat je het veulen zelf kunt houden zal ik het waarschijnlijk wel doen.

Ligt wel aan de gezonheid, bouw en of ze al eerder veulens heeft gehad.

Ik zou dit jaar mijn merrie ook laten dekken (dit jaar wordt ze 15), maar besloten niet te doen vanwege gezondheidsredenen.
Als deze niet aan het licht waren gekomen, had ze nu zo ongeveer wel bij de hengst gestaan.

Woplala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 19:20

Bedankt voor jullie berichtjes
Ik ben in eerste instantie ook niet van plan om haar te laten dekken omdat we dan waarschijnlijk te weinig ruimte overhouden voor het veulen, maar als het zou gebeuren dan zijn we van te voren wel tot de conclusie gekomen dat we hem/haar alles kunnen bieden etc.

Ik was meer gewoon benieuwd naar het feit of het nog mogelijk zou zijn. Mijn shet heeft zoiezo geen papieren, dus stel dat ik haar laat dekken en om de een of andere reden moet het veulen weg, dan raak je dr niet kwijt, omdat ze "niets waard" zou zijn.

En inderdaad, veel te veel veulens hebben geen toekomst om het zo te zeggen. Op internet staan er veel te veel shetlanders maandenlang te koop en achteraf hoor je dan dat ze naar de slager zijn gegaan.

saltpepper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 21:12

judithM schreef:
Niet doen!

Ér zijn al zoveel shetlandveulens die zonder toekomst geboren worden omdat mensen ze zo schattig vinden.
En vervolgens kunnen ze er geen tehuis voor vinden en komen ze via een handelaar op transport richting Italie om in de worst te verdwijnen.....

Je hebt een nuchtere kijk op de wereld, dat kan ik wel waarderen! Je hebt nog gelijk ook!

Greetz mexxiemaal

Woplala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 09:21

Verder nog iemand?