Afstamming uitzoeken bij 'papierloos' paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NadjaHu

Afstamming uitzoeken bij 'papierloos' paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-06 21:07

Hallo allemaal!
Kun je van een paard zonder papier en waarvan je een vermoeden hebt wie de vader is er achter komen of dit echt zo is en desnoods nog papier erbij krijgen? De moeder is onbekend. Waar zou je dit eventueel kunnen laten doen? Heeft iemand hier dit ooit gedaan?

watnou1

Re: Afstamming uitzoeken bij 'papierloos' paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 21:51

nou dat kan wel maar dat moet je dan via een dna test doen en dat is niet goedkoop!!!
Voor meer info zou ik het kwpn bellen(als je denkt dat het een kwpnér is of een ander stamboek) in ieder geval veel succes.

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 19:53

Kan dit dan ook als de moeder niet bekend is? En wat als de vermoedelijke vader het toch niet is? Kun je er dan alsnog op de 1 of andere manier achterkomen wie t wel is?

watnou1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 20:46

als je een vermoeden hebt wie de vader is kan je dat laten ondrzoeken dmv dna. Blijkt dit zo te zijn kun je een papier krijgen maar daar staat dan bij de moeder onbekend op... Blijkt de hengst echter niet de vader en heb je verder geen idee dan zou ik niet weten wat je verder nog zou kunnen doen....Het is nml niet zo dat ze een databank hebben en daar bv het dna van je paard invoeren en dan wachten op een match, ze voeren gericht in op je aanvraag dwz...dna(van jouw paardje) wordt gematcht met hengst 1( de vermoedelijke vader) is dit geen match krijg je dat dus te horen en begint je verhaal van voren af aan..
Heb je een heel goed of veelbelovend paard dan dat je dit wil gaan doen?
Is nml vrij kostbaar

newt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 20:52

maar volgens mij mag je 3 keuzen toevoegen van hengsten waarvan je denk dat die het kan zijn, als je een dna test doet... en het is inderdaad vrij prijzig... en al weet je de vader dan wel, en de moeder niet, dan schiet je er nog niet veel mee op. aan een half papier heb je niets.. het enige waarde wat je er dan aan hebt, is dat als je er mee gaat fokken dat je voor 50% weet dat je geen inteelt hebt

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 21:19

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 00:16

Nee mn paard is niet heel erg kostbaar dat ik er graag papier bij wil hebben, ik wil er ook niet mee fokken (is een ruin ). Ik wil gewoon erg graag de achtergrond van mn paard weten. Ik ben via via ook al een beetje op zoek geweest naar vorige eigenaren enz. maar omdat hij via handelaren bij mij is gekomen schiet dat ook niet echt op...
Ik hoef niet perse papier bij mijn paard te hebben, ik vind t gewoon leuk om een beetje een achtergrond van mn paard te weten.... Weet iemand toevallig hoe duur t ongeveer is om dna te laten bepalen enz?
Bedankt voor alle tips!

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 00:21

Informeren bij het Van Haeringen Instituut in Wageningen. Zij voeren DNA-onderzoek uit.

Maar zoals hierboven ook al gezegd is, wanneer je alleen de vader maar te weten zult komen, zul je nooit (volledig) papier bij je paard krijgen.
Indien het DNA van de waarschijnlijke vader ook niet bekend is, zul je ook van de hengst een DNA-monster op moeten sturen.

Ik denk dat de kosten voor het DNA-onderzoek wel meezullen vallen, maar stel dat je wel beide ouders kunt nagaan, dan zullen de kosten bij het KWPN niet gering zijn.

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 17:01

Heb je een adres van het Van Haeringen Instituut? Of website oid.

Dat ik er geen papier bij zal kunnen krijgen maakt me niet zo heel erg veel uit, ik ben gewoon erg benieuwd of de vader klopt waar wij een vermoeden van hebben en ik wil gewoon erg graag een beetje info over mn paard hebben, heb helemaal niks, geen geboortedatum of wat dan ook.... Vind t gewoon leuk om uit te zoeken

Heel erg bedankt allemaal!

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 23:03

Kijk eens in de telefoongids(.nl).

Ulissa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 00:26

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 18:30

Had niet door dat t hetzelfde was. Blond he
Heel erg bedankt! Hier kan ik echt wat mee!

Rocamor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 21:37

Je paard heeft een chip, kan je daarop niet zoeken?

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 12:12

Nee, helaas niet. Die chip heeft ie bij ons pas gekregen. (We hebben m al een poosje en toen was chippen nog niet verplicht)