fokadvies Belisar x Roemer volgens KWPN

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Demini

fokadvies Belisar x Roemer volgens KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 09:55

Ik werd net weer terug gebeld door Toine Hoefs over de hengstenkeuze voor de Belisar x Roemer x Pantheon XX. We zaten op het punt om Florencio te gaan kiezen, maar dat heeft hij ons erg afgeraden. Hij kwam zelf aan met de hengsten Valdez, Tolando, Vic en Uptown, maar Uptown wilde hij niet te veel promoten omdat het natuurlijk zijn eigen hengst is.
Aan al deze hengsten, met uitzondering van Vic, hebben we zelf ook al gedacht. Alleen zijn we met Valdez een beetje bang voor een moeilijk karakter, er zit toch (2x) Belisar, Houston en Jazz in dan, maar ik denk wel dat er qua exterieur en beweging een geweldig veulen uit zal komen.
Tolando kan ze wel hebben omdat ze een mooie strakke rug en lendenpartij heeft. Vic weet ik eigenlijk niet, ben sowieso al niet zo fan va die hengst, maar ik denk niet dat hij echt toegevoegde waarde zal hebben. Uptown vind ik een geweldig beest en ik denk dat kij qua karakter ook wel wat beter zal passen dan Valdez.
Tolando, Valdez en Uptown zijn alledrie echt geweldige hengsten in mijn ogen.
Nu is de vraag, wie kan ik het beste kiezen?

Haar hals is vrij horizontaal aangezet en erg zwaar bespierd en komt diep uit de borst. Haar croupe is wat aan de korte kant, haar rug en lendenen zijn mooi aangesloten, broekspier zou langer door mogen lopen, mag meer ruimte en souplesse in haar gangen hebben en meer afdruk vertonen met een krachtiger gebruik van het achterbeen.

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 10:02

wat dacht je van discovery, heel mooi duitsbloed, dit jaar worden zijn eerste jongen gepresenteerd

Of DAYANO: heeft de zelfde vader als Discovery

Hier wat info

DAYANO, Holsteiner, donkerbruin, geboren 2003: stokmaat 1.71 cm.
Holstein ­ Oldenburg
Voldoet aan de röntgenologische eisen van het KWPN.

Dayano is een welkome aanvulling in de dressuurfokkerij vanwege zijn type en voor wat betreft zijn bloedvoering. Hij is nagenoeg vrij van de bestaande toonaangevende dressuur hengsten en hij kan zorgen voor een nieuwe dimensie in de dressuurpaarden fokkerij. Nieuwe bloedlijnen zijn noodzakelijk om een versmalling in de fokkerij te voorkomen. Dayano beschikt over de bloedlijnen van de zeer bekende dekhengsten; Dolany (v. Donnerhall), Linaro (v. Landgraf I), Romino (v. Ramiro) en Lord.

Zijn moederlijn, die in Holstein verankerd is, staat borg voor macht en power. Generaties lang staat de Holsteiner stam 776 bekend als leverancier van winnaars, zoals bijvoorbeeld de wereldberoemde hengst Ramiro en het Grand Prix dressuurpaard My Lord van Nadine Capellmann etc. Zijn opvallende optreden tijdens de hengstenkeuring in Holstein in 2005 heeft Dayano zowel in Duitsland als in Nederland zeer veel sympathisanten opgeleverd.

Dayano heeft een enorme bewegingsdynamiek in alle drie basisgangen. Deze hengst beschikt over een mooie uitstraling, en is een prachtig lang gelijnde hengst met veel formaat. Hij heeft bovendien een heel eerlijk en werkwillend karakter. Dayano is al goedgekeurd voor het Holsteiner Verband in Duitsland en behaalde tijdens de keuring in Neumünster een verdienstelijke 5e plaats in het 'prämienlot'.

Hier wat foto's
Afbeelding
Afbeelding

http://www.team-nijhof.nl/site/html_nl/ ... ayano.html

petraaken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 10:03

Wat was zijn reden om Florencio af te raden?

Gitta1977

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 10:06

Als ik uit deze zou moeten kiezen zou het absoluut Uptown worden! En in tweede instantie Tolando...

En inderdaad: waarom geen Floris?

Demini

Re: fokadvies Belisar x Roemer volgens KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 10:18

Met Florencio zou het een te beknopt veulen worden, aangezien de merrie ook vrij beknopt is en hij vond dat Florencio zijn eigen beweging niet al te best vererft en deze merrie heeft juist een hengst nodig om de beweging wat te verbeteren.
Het probleem is dat ik doooooooolgraag een veulentje van Uptown wil hebben, maar ook heel graag van Valdez en van Tolando lijkt het me ook heel gaaf om een veulen te hebben, maar Valdez en Uptown staan bovenaan de lijst hoor! Maar hierdoor begin ik niet meer zo objectief na te denken welke hengst nou echt zou kunnen verbeteren. Ze zijn natuurlijk niet voor niks aangeraden, maar toch moet je blijven kijken welke nou echt het best op je merrie past.

Dayano is ook een hele gave hengst, maar niet echt iets voor deze merrie, meer iets voor de Balzflug waarschijnlijk, maar die is bezet haha.

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 10:22

Gitta1977 schreef:
En inderdaad: waarom geen Floris?

Da's een allochtoon....

Sjappie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 10:27

Ik snap niet dat het allemaal jonge beesten moeten zijn. Valdez, Tolando, Vic en Uptown. Er zijn toch wel oudere en bewezen hengsten?

Ik denk dat Tolando nog niet zo verkeerd is. Die hengst wordt wel wat onderschat. Krack C en Rubinstein geven wel werkwillige en vriendelijke paarden. Uptown ben ik totaal geen fan van. Valdez vind ik persoonlijk qua inteelt niet echt lekker zitten. Het is ook niet echt bloed waarvan je zegt, dat wil ik er echt in houden. Roemer trouwens wel (combineert ook lekker met Rubinstein).

Zit er anders niet nog een leuk jonkie in de voorjaarslichting van het KWPN met Roemer erin? Ik kan zo snel mijn IDS niet vinden.

Weet toevallig wel Wittenstein (Rousseau x Roemer)

(ik weet dat ik mezelf hier tegenspreek, maar het ging me even om het Roemer-bloed)

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 10:33

Die andere hengst van Vervoorn was beter (die één generatie verder van Roemer af staat). Ik weet allen niet meer wat het exacte bleod was.

Sjappie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 10:36

Heb ze gevonden:

Whatever Krack x TCN Partout x Roemer
Winston Jazz x Vincent x Roemer

Basvdv

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 10:43

Sjappie schreef:
Ik denk dat Tolando nog niet zo verkeerd is. Die hengst wordt wel wat onderschat. Krack C en Rubinstein geven wel werkwillige en vriendelijke paarden.

Vergeet vooral in deze zijn grootmoeder niet. Barina (v Sultan) is een prachtige merrie die ook de hengst Landeur heeft gegeven. Daarnaast was er in 2005 een Krack uit haar in Den Bosch die mijns inziens de verrichting wel in had gemogen.
Tolando heeft overigens een paar fijne veulens gegeven.

Mr_PLH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 10:56

om nou te zeggen dat je met Tolando meer afdruk en meer kracht vanuit de achterhand zou krijgen lijkt mij onwaarschijnlijk verder zijn de meeste veulens van Tolando erg aan de maat, ik zou Tango op deze merrie zetten, heb je kracht, ruimte en souplesse... en een heel mooi exterieur, alleen moeten de beenstanden van jouw merrie wel coorect zijn, hij fokt namelijk wel eens franse stand en veulens staan soms wat nauw achter, voorbeen is soms wat steil, heeft Tango zelf ook iets.

Basvdv

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 11:53

marcolemar schreef:
ik zou Tango op deze merrie zetten, heb je kracht, ruimte en souplesse... en een heel mooi exterieur, alleen moeten de beenstanden van jouw merrie wel coorect zijn, hij fokt namelijk wel eens franse stand en veulens staan soms wat nauw achter, voorbeen is soms wat steil, heeft Tango zelf ook iets.

Maak er er maar heel erg van, hij is zo steil gekoot dat hij er bij momenten gewoon last van heeft...

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 11:56

Sjappie schreef:
Heb ze gevonden:

Eerst even afwachten welke er voor een 9,5 draaft bij de verrichtingen...........

Mr_PLH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 12:24

Basvdv schreef:
marcolemar schreef:
ik zou Tango op deze merrie zetten, heb je kracht, ruimte en souplesse... en een heel mooi exterieur, alleen moeten de beenstanden van jouw merrie wel coorect zijn, hij fokt namelijk wel eens franse stand en veulens staan soms wat nauw achter, voorbeen is soms wat steil, heeft Tango zelf ook iets.

Maak er er maar heel erg van, hij is zo steil gekoot dat hij er bij momenten gewoon last van heeft...

hij heeft nu ook een gescheurde hoef... waarschijnlijk door die extra druk op de wand... vanwege zijn steile voetjes...

maar als je merrie er geen last van heeft of juist heel week gekoot is, wat Belisar zelf dus heeft, denk ik dat het nog best wel zou kunnen...

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 12:41

Goh, ik verbaas me er werkelijk over dat Florencio voor jouw merrie wordt afgeraden!
Als ik naar je wensen kijk, zal florencio exterieurmatig zeker goede zaken kunnen doen! En tja, dat hij zijn eigen beweging niet zou doorgeven aan zijn nafok? Zolang het maar op de merrie verbetert toch? Lijkt me namelijk wel heel veel verwacht van een hengst die zelf aan de top staat van de bewegingsladder, dat hij zijn eigen bewegingen rechtstreeks moet kopieren op zijn kinderen. Dan zou je toch nooit weer een andere hengst gebruiken!

Ik ging lekker toch voor Florencio - ik vind dat beknopte in zijn nafok ook wel meevallen.

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 12:44

Floris kan ze niet allemaal dekken mensen!
Daarom kunnen ze die ook niet overal op adviseren.........

Basvdv

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 12:59

CGJ12 schreef:
Floris kan ze niet allemaal dekken mensen!
Daarom kunnen ze die ook niet overal op adviseren.........

Nijhof kan ook de Lucky Boy tactiek toepassen, niemand die het vreemd vindt dat er 30 merries per dag kunnen worden bediend...

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 13:01

Inderdaad......... je hoort nooit van een hengstenhouder: "het is op".......

Sjappie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 13:57

CGJ12 schreef:
Sjappie schreef:
Heb ze gevonden:

Eerst even afwachten welke er voor een 9,5 draaft bij de verrichtingen...........

Hoezo nagels bijten? Is het zo spannend dan? Welke denk jij? (ik heb (nog) niet gezien namelijl)

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 14:59

Heb even naar de foto's van de merrie gekeken. Ze lijkt ontzettend veel op die merrie van die vriendin van me. Ook een vos, zelfde bouw. Haar Florencio veulen lijkt er als twee druppels water op. Ik heb dit veulen (inmiddels ook al weer 3 jaar) nog niet zelf in het echt gezien maar presteerde toen tijdens de veulenkeuring heel goed (1e premie en 2e vd dag).
Wat dacht je als alternatief van Johnson? Mooi aan de maat en super bewegen.

Demini

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 16:29

Sjappie schreef:
Ik snap niet dat het allemaal jonge beesten moeten zijn. Valdez, Tolando, Vic en Uptown. Er zijn toch wel oudere en bewezen hengsten?

Ik denk dat Tolando nog niet zo verkeerd is. Die hengst wordt wel wat onderschat. Krack C en Rubinstein geven wel werkwillige en vriendelijke paarden. Uptown ben ik totaal geen fan van. Valdez vind ik persoonlijk qua inteelt niet echt lekker zitten. Het is ook niet echt bloed waarvan je zegt, dat wil ik er echt in houden. Roemer trouwens wel (combineert ook lekker met Rubinstein).

Zit er anders niet nog een leuk jonkie in de voorjaarslichting van het KWPN met Roemer erin? Ik kan zo snel mijn IDS niet vinden.

Weet toevallig wel Wittenstein (Rousseau x Roemer)

(ik weet dat ik mezelf hier tegenspreek, maar het ging me even om het Roemer-bloed)

Tja, het KWPN wilt natuurlijk de jongere hengsten ook wat promoten. Wat betreft Roemer en Rubinstein heb ik zelf ook aan Rubiquil zitten denken, Rubinstein x Roemer. Leunus vond dat wel erg interessant op deze merrie, maar ja welke eigenaar van de hengst vindt dat nou niet
Tolando onderschat ik in ieder geval niet, ik zie liever Tolando dan Tango als ik eerlijk moet zijn en Tango is idd door zijn steile voorbeen niet mijn favoriet voor deze merrie.

Als ik verder moet kiezen tusse Vic en Johnson dan wordt het ook zeker Johnson, Vic trekt mij echt niet.

Wat vinden jullie dan van onze eerste keus om voor Florencio te gaan?

Demini

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 16:32

marcolemar schreef:
om nou te zeggen dat je met Tolando meer afdruk en meer kracht vanuit de achterhand zou krijgen lijkt mij onwaarschijnlijk verder zijn de meeste veulens van Tolando erg aan de maat, ik zou Tango op deze merrie zetten, heb je kracht, ruimte en souplesse... en een heel mooi exterieur, alleen moeten de beenstanden van jouw merrie wel coorect zijn, hij fokt namelijk wel eens franse stand en veulens staan soms wat nauw achter, voorbeen is soms wat steil, heeft Tango zelf ook iets.

Dat is toch wel een groot pluspunt, want ze mag best iets meer maat hebben hoor!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 16:37

Dees schreef:
Goh, ik verbaas me er werkelijk over dat Florencio voor jouw merrie wordt afgeraden!
Als ik naar je wensen kijk, zal florencio exterieurmatig zeker goede zaken kunnen doen! En tja, dat hij zijn eigen beweging niet zou doorgeven aan zijn nafok? Zolang het maar op de merrie verbetert toch? Lijkt me namelijk wel heel veel verwacht van een hengst die zelf aan de top staat van de bewegingsladder, dat hij zijn eigen bewegingen rechtstreeks moet kopieren op zijn kinderen. Dan zou je toch nooit weer een andere hengst gebruiken!

Ik ging lekker toch voor Florencio - ik vind dat beknopte in zijn nafok ook wel meevallen.

Hij is zelf ook een beetje vierkant he

En zie Floris eens onder iemand anders dan Happie, Happie die is een tovenaar op die paarden...........

Sjappie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 16:49

Pipo schreef:
En zie Floris eens onder iemand anders dan Happie, Happie die is een tovenaar op die paarden...........

Eerlijk is eerlijk, Pipo heeft wel gelijk. Ik heb hem gezien onder Karen Nijvelt (wel GP) bij het verrichtingsonderzoekexamen (leuk galgje woord) en daar liep niet zoals onder HP. Vond hem eigenlijk enorm tegenvallen. Ik heb hem ook gezien onder HP bij Pavo cup, dus weet het verschil.

Florencio deed trouwens als vierjarige ook mee aan de Pavo Cup, toen eindigde hij als 10e o.i.d. (weet niet meer precies)

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 16:57

HEb Florencio in zijn blootje zien lopen, los, zonder ook maar een zadel erop en dus ook geen ruiter. Datr dier loopt van zichzelf al indrukwekkend genoeg. daar kan HP weinig aan verbeteren. Daar kunnen andere ruiters overigens wel aan AF doen.
De hengst loopt fantastisch genoeg van zichzelf, op eigen benen.
En alles wat hoog op de benen staat lijkt vierkant te zijn... maakt het nog uit als ze 1.70m. meten? Dan past het zadel er heus op en is er ook wel genoeg lengte voor lichaamsbuiging.

Citaat:
Haar hals is vrij horizontaal aangezet en erg zwaar bespierd en komt diep uit de borst. Haar croupe is wat aan de korte kant, haar rug en lendenen zijn mooi aangesloten, broekspier zou langer door mogen lopen, mag meer ruimte en souplesse in haar gangen hebben en meer afdruk vertonen met een krachtiger gebruik van het achterbeen.

Je schreef ook dat de rug en lendenen strak warren.

Rubiquil kan een deftig en goed bewegend paard geven, je merrie heeft bloed genoeg. Je hebt kans dat wanneer je teruggaat op Roemer, zijn minder moderne model doordrukt. De hals zal met gebruik van Rubinstein-bloed verticaler worden, de benen luxer, de broekspier langer, en de rug wellicht iets langer. Beweging van achter uit hebben ze wel, maar anders dan tegenwoordig 'mode' is, verwacht geen hakkentrekker van een Rubinstein. Rubiquil zelf geeft een sterk achterbeengebruik, maar dat komt toch meer bij Roemer vandaan.
Denk dat je er wel mee weg kunt komen, Rubiquil te gebruiken op je merrie.
Laatst bijgewerkt door Dees op 15-03-06 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt