Vragen van een wannabe fokker aan ervaren fokkers!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Olive

Vragen van een wannabe fokker aan ervaren fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 23:54

Ik ga dit jaar voor het eerst fokken en heb een aantal vragen:

De merrie die gedekt gaat worden is drachtig(v Houston) gekocht. Ze is echter nooit op een merrie-keuring geweest. Voor dit veulen heeft ze al 3 andere veulens gehad. Kan ze op 12-jarige leeftijd alsnog gekeurd worden? Ze is door een oude (door de vorige eigenaar niet behandelde) peesblessure niet meer geschikt voor de sport, maar is niet kreupel of gevoelig op dat been. Is dat een probleem of kan ze gewoon op een keuring worden aangeboden?

Dan de volgende vraag:

Stel ik laat mijn kwpn merrie dekken door een bijvoorbeeld Duitse hengst die niet door het kwpn is goedgekeurd. Wat voor papier krijgt het veulen dan? Toch een kwpn-papier, of het papier van het stamboek van de vader?
Ik wil me niet slechts tot de kwpn-hengsten laten beperken enkel omdat ik nog niet precies weet hoe het werkt. Er loopt zoveel moois in het buitenland, maar een papier bij je veulen is toch wel heel belangrijk.

Graag jullie advies. Ik heb al gezien dat er genoeg expertise is op bokt, dus als jullie dat zouden willen overbrengen houd ik me aanbevolen!!

Ziolette

Re: Vragen van een wannabe fokker aan ervaren fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 08:04

Als er verder niets aan het been van de merrie op te merken valt, kun je haar gewoon voorbrengen. Ik neem aan dat ze in de dressuurrichting wordt voorgesteld gezien haar dracht van Houston.

Als je je merrie door een hengst laat dekken die bij een Duits stamboek is goedgekeurd en dat stamboek is erkend door het KWPN (zie lijst in de stamboekrichtlijnen) dan krijg je een reg. A papier bij het veulen. Dit houdt in dat als het een merrie is, er zwaardere eisen worden gesteld aan stamboekopname dan aan gewone veulenboekmerries (PROK, verrichting).

Is de hengst goedgekeurd bij een niet erkend stamboek of helemaal niet goedgekeurd dan kun je er een reg. B papier bij krijgen.

Je kunt een veulen van een hengst van een ander stamboek natuurlijk ook gewoon bij dat stamboek aanmelden .