[TI] Luie tinker ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roooosj

Luie tinker ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 21:51

Hey, mij hoor je hier niet veel, maar ben wel al een tijdje lid, en lees alles rustig na

Nu ik heb 2 tinkers en ben met m'n jongste (8 jaar) western beginnen rijden. En dat vlot goed.

Nu het probleem is met m'n andere tinker (11 jaar)
Hij is een beetje aan de dikke kant, op dieet zetten lukt niet. Dan krijgt hij problemen met de gezondheid (we hebben daarover ook raad aan de DA gevraagd)
Ze krijgen allebei dezelfde voeding, dus daaraan kan het eigelijk niet liggen denk ik.

Tijdens het rijden laat hij z'n achterbenen precies bengelen. Hij doet precies geen moeite, en hij wiegelt dus erg met z'n achterhand.
Ik weet niet of hij echt lui is.
Hij kan het heus wel. Dat merk ik als hij samen rijd met m'n andere tinker.

Nu men vraag is of jullie tips hebben om hem een beetje activer te laten lopen ?
(Hij struikelt dikwijls)
Dat hij een beetje meer z'n achterbenen opheft bij het rijden.
Ik had al gedacht om hem balkjes te laten lopen.

Alvast bedankt

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 22:24

Heeft die tinker dat struikelen altijd zo gedaan? En loopt hij verder wel rad?
Als je zeker weet of het niet iets lichamelijks is dan kan je idd ruimer laten lopen dmv balkjes rijden. Om hem actiever te maken veel overgangen en schijnovergangen rijden.
En lekker op les gaan, daar leer je ook veel van. (als je dat nog niet doet)
Succes!

Roooosj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 22:33

Hij heeft geen problemen, de DA heeft hem al gecontroleerd (ook al op dieet gezet zoals ik eerder vermeld had)
Ht is dus niks lichamelijks, want zodra hij mijn andere tinker in dezelfde piste ziet lopen (vb als ik samen met mn moeder aan het rijden ben) dan loopt hij wel actief en merk ik niks van het struikelen.

Ik nam vroeger dressuur les, daar kwam geen verbetering door.
Ik had het gevoel dat hij dat niet graag deed.
Men lesgever had me dan aangeraden om sporen te dragen, meer mn zweepje te gebruiken Dit vind ik echter geen oplossing.

Dus zijn we daarmee gestopt en veel gaan buitenrijden en alleen rijden.
Sinds de zomer neem ik western les met mn jongere tinker.
En nu ben ik begonnen het willy (de tinker met het probleem) ook een beetje 'aan te leren' zonder te lessen.
Want ik heb schrik dat het dan berg af waarts gaat zoals we bij de dressuurles vroeger hadden.

Ik ga je tips opvolgen en overgangen maken, balkjes rijden.
Bedankt

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 22:40

Nou...als ie het gewoon niet graag doet...dan kan je daar weinig aan veranderen.

Met mijn "luie" tinker (die trouwens ook in bijzijn van andere paarden plots niet meer lui is ) rijd ik wel met lange zweep en sporen. Als het nodig is af en toe een aansporing doet wonderen
Ik gebruik wel zo'n lange dressuurzweep, zodat ik zonder veel moeite een tikje op haar achterhand kan geven, die brengt ze dan beter onder

Roooosj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 22:46

Die zweep hielp voor de eerste 5 minuten.
Om de 5 minuten op m'n beestje liggen meppen vind ik dus niet zo'n goed idee.

Ik heb ook al gedacht om het rijden meer op een speelse manier te doen. Maar ja hoe dan
Ik hoop dat de balkjes en overgangen wonderen doen

Christah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 23:12

Er zijn vast wel dingen die hij leuk vind.
Hoe is hij met buitenritten? Dan wel actief, of ook zo traag?

Maar iets van slalommen ofzo... of met een bal spelen. Iets wat hij leuk vind. En hem daardoor actiever krijgen.
In principe moet hij gewoon goed aan je been zijn, en dat erg goed doortrainen. Dus dat hij gewoon vlot op je been reageert (daarvoor hoeft hij natuurlijk niet hard te lopen, maar gewoon reageren op je been).
Dan kun je het zweepje gebruiken om zijn achterhand actief te houden. Dan vraag je dmv het zweepje dus een actievere achterhand, zonder het tempo te versnellen. Niet slaan ofzo, maar gewoon een tikje op de achterhand, zodat hij weer weet dat hij die ook moet gebruiken.

Het is beetje aftasten per paard natuurlijk.
Overgangen rijden, en schijnovergangen zijn natuurlijk altijd handig om de achterhand actief te houden, maar ook daarvoor moet het paard goed aan het been zijn.

Het goed lopen aan het been, en door het zweepje zijn achterhand actief houden, heeft erg goed geholpen bij mijn tinker.
Hij is op zich erg vlot, maar vergat zijn achterhand echt totaal. Als een slonsje zwieberde het erachteraan.
En tegenwoordig heeft hij eigenlijk best wel een sterk achterbeen.
Balkjes zou inderdaad ook wel kunnen, als het paard dat leuk vind.
Probeer gewoon wat uit (wel je verstand gebruiken natuurlijk ), en vraag desnoods om hulp.

roosa

Re: Luie tinker ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 08:31

Toch vind ik dat je voeding wel degelijk op een paard af moet stemmen,ze zijn nu eenmaal niet het zelfde.

Tinkies hier op bokt doen het super goed op kuil en biks,als ik dat aan mijn tink geef staat ze stijf.

Verder ben ik het eens met geen sporen gebruiken,liever een zweepje.
Sporen heb je nodig voor de verfijning van de hulpen(ik rijd zelf wel met het kleinste knopje die er is maar das echt voor de dressuur)

Consequent zijn!!!
Been is actie en reactie,zo niet een tikje houd hem allert door veel overgangen te gaan rijden,tempo wisselingen enz.
Zo dat hij weinig tijd krijgt om zich te vervelen,laat hem zijn koppie erbij houden,en op jou letten.

En natuurlijk heeeeel belangrijk probeer je paard op de zit terug te rijden geen handen trekken want dat doet weer afbreuk voor het motortje,maar je overgangen RIJDEN toch been er bij, iets zwaarder zitten en je kruis aan trekken.

Is je paard los in de rug??als hij dat niet is kan hij nooit goed zijn achterhand gebruiken.
Vraag eens lang en laag,en laat hem even met zijn snuffie door het zand lopen in draf(heel eventjes maar want je heb een struikelaar)

Er kunnen zo veel dingetjes mee spelen daarom is les echt geen overbodige luxe

Succes

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 08:59

Christah schreef:
Er zijn vast wel dingen die hij leuk vind.
Hoe is hij met buitenritten? Dan wel actief, of ook zo traag?

Maar iets van slalommen ofzo... of met een bal spelen. Iets wat hij leuk vind. En hem daardoor actiever krijgen.
In principe moet hij gewoon goed aan je been zijn, en dat erg goed doortrainen. Dus dat hij gewoon vlot op je been reageert (daarvoor hoeft hij natuurlijk niet hard te lopen, maar gewoon reageren op je been).
Dan kun je het zweepje gebruiken om zijn achterhand actief te houden. Dan vraag je dmv het zweepje dus een actievere achterhand, zonder het tempo te versnellen. Niet slaan ofzo, maar gewoon een tikje op de achterhand, zodat hij weer weet dat hij die ook moet gebruiken.

Het is beetje aftasten per paard natuurlijk.
Overgangen rijden, en schijnovergangen zijn natuurlijk altijd handig om de achterhand actief te houden, maar ook daarvoor moet het paard goed aan het been zijn.

Het goed lopen aan het been, en door het zweepje zijn achterhand actief houden, heeft erg goed geholpen bij mijn tinker.
Hij is op zich erg vlot, maar vergat zijn achterhand echt totaal. Als een slonsje zwieberde het erachteraan.
En tegenwoordig heeft hij eigenlijk best wel een sterk achterbeen.
Balkjes zou inderdaad ook wel kunnen, als het paard dat leuk vind.
Probeer gewoon wat uit (wel je verstand gebruiken natuurlijk ), en vraag desnoods om hulp.

Dat bedoel ik dus ook
Je moet je mij ook niet voorstellen al meppend op mijn tink
Ik gebruik de sporen zodat ze beter reageert op mijn beenhulp (trouwens ook steeds zachtjes, enkel met een soort kleine beweging van mijn hiel) en dan ter ondersteuning als ze het even weer vergeet een heel klein tikje op dr kont (waarvoor zo'n lange zweep er handig is, hoef je ook alleen maar een heel klein beetje je hand te bewegen) en tegelijkertijd een soort stemhulp (hé, of hup ofzo, weet het eigenlijk niet precies zal er eens op letten )

Bluebontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 09:12

Ik heb heel veel baat bij overgangen rijden, dan wordt hij zelfs heet.
Soms gebruik ik mijn zweep (even kietelen) om hem wakker te maken
Ga idd iets met hem doen, waarvan je weet dat hij het leuk vindt.

Nuage

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 10:57

Balkjes lopen zou je kunnen proberen, longeren met dubbele lijnen kan ook helpen om de achterhand er beter onder te krijgen. Verder ervoor zorgen dat hij goed aan het been is, actief en veel overgangen rijden.

Roooosj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 11:01

Iedereen alvast bedankt

Ze staan beiden gestald in een manege, dus over de voeding heb ik weinig te beslissen. Maar gaan verhuizen, waar we de paarden bij ons kunnen zetten zodat ze meer op de wei kunnen ed.

Met buitenritten loopt hij super, net als hij zijn 'broertje' in de piste ziet lopen. Dus het is niet van niet kunnen.
Ik ga jullie tips vanmiddag uitproberen, en ik hou jullie op de hoogte.

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 11:04

ik zal eens een bloed test laten doen.. ik heb dat probleem zelf ook mee gemaakt
bleek achter af worm infectie te hebben en bloed armoede
het kost geen drol zo test
Maar je heb er een hoop profeit aan

ZZeg nu niet hij wordt altijd goed ontwormd
dan NOG kruipen er wormen tussen door waar ze ziek van kunnen worden..

Doe het nu gewooN! mischien zijn andere waardes niet goed van dit paard wat zo verholpen kan worden

butengeweun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 11:36

ik heb het zelf ook dressuur een ramp maar als ik een hinderniusjke der bij zet in de bak en als ze het netjes doet mag ze die springen en dan is ze weer blij en gaat ze weer vlot door. Het is even testen. Ga gewoon wat proberen en op een Manege/pension mag je toch ook wel zelf weten wat je paard eet zet het op de deur ofzo om em wat minder te geven. zo deden ze het op mijn oude manege.

Roooosj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 11:48

Cayusejuhh schreef:
ik zal eens een bloed test laten doen.. ik heb dat probleem zelf ook mee gemaakt
bleek achter af worm infectie te hebben en bloed armoede
het kost geen drol zo test
Maar je heb er een hoop profeit aan

ZZeg nu niet hij wordt altijd goed ontwormd
dan NOG kruipen er wormen tussen door waar ze ziek van kunnen worden..

Doe het nu gewooN! mischien zijn andere waardes niet goed van dit paard wat zo verholpen kan worden

We hebben de DA er al bij gehaald, die heeft allerlei testen gedaan. Er isdus ook bloed getrokken en alles blijkt in orde.
aan het beenwerk is ook niks op te merken.
Hij is lui als hij alleen in de bak loopt, met andere paarden, of op buitenrit gaat het vlotjes.

@ Momo_lover: ja dat kan ik doen, maar het probleem is dat men 2 tinkers ontzettend hard op elkaar lijken, en naast elkaar staan. En meestal staan ze in de verkeerde stal als ze van de weide komen.
We hebben al geprobeerd met koordjes aan de stal, en de ene een halster te laten op houden. Helpt niet.

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 12:44

Dat heb ik dus nog nooit gesnapt hoe mensen twee tinkers kunnen verwisselen, zélfs als ze als twee druppels water op elkaar lijken!!!
Ik zeg niet dat het niet gebeurd heb het hier ook al vaak meegemaakt (en persoonlijk vind ik mijn tinks écht niet op elkaar lijken) en ik snap het dus niet

Roooosj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 13:19

Je ziet (volgens mij) duidelijk de verschillen. Maarja voor het personeel daar is een tinker een tinker.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 14:58

Is zijn rug ook nagekeken? En dan bedoel ik met name of er gecontroleerd is op wobbler of ataxie.

Roooosj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 17:40

Supertje schreef:
Is zijn rug ook nagekeken? En dan bedoel ik met name of er gecontroleerd is op wobbler of ataxie.

daar heb ik geen idee van, ik denk van niet

Maar ik kom net terug van de manege. En we zijn eerst een stukje gaan buiten rijden in het veld, daarna hebben we nog ff in de piste gereden.
Ik moet zeggen, ik heb hem nog nooit zo gezien.
Hij was best hevig op de buitenrit. En in de piste liep hij perfect. Geen achterhand die er maar achterbengelt.
We hebben dus vooral overgangen gereden en balkjes.
Ik heb er ook terug men zweep bij genomen, maar die heb ik 1 keer moeten gebruiken

Ben blij dat het zo goed ging, ik denk dat het vooral is door de buitenrit van ervoor.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 12:48

Ataxie is trouwens een blokkade/beschadiging van de zenuwen in de rug of hals, waardoor de prikkels naar de spieren van de achterhand minder goed doorkomen. Een paard met ataxie heeft minder controle over zijn achterhand, waardoor ze vaak een beetje wiebelige gang krijgen van achter, en het achterbeen komt minder goed mee.
Komt in heel veel verschillende gradaties voor, van heel licht waardoor paarden alleen wat minder balans hebben, tot heel zwaar waarbij paarden bijvoorbeeld simpelweg kunnen omvallen als ze omdraaien o.i.d.

Ik heb zelf een hele tijd een licht atactisch paard gereden, die was ook vrij wiebelig van achter, en sleepte wat met de achterbenen.
Toch kon hij goed meekomen, ik heb er ook heel lang mee gesprongen zelfs, en dat ging goed. Dressuur ging minder, omdat hij nogal zwabberde en vooral bij de middendraf etc. onregelmatig werd en ging struikelen.
Op buitenritten liep hij ook normaal, maar dat kwam vooral omdat hij dan veel meer rechtuit liep, en het waren juist de bochten (die je in een bak uiteraard veel meer hebt) waar hij moeite mee had.

Ik denk dat je dat eerst zou moeten uitsluiten eerlijk gezegd.

TinkerRyan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 01:47

inderdaad moet je eerst alle problemen door je da uitsluiten, maar zo te lezen is dat ook gedaan.
kan het niet zo zijn dat hij gewoon nog wat meer spieropbouw moet krijgen????
en misschien is hij nou eenmaal af en toe wat luier (als je dat zo kan zeggen) van aard?

Roooosj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 17:30

TinkerRyan schreef:
inderdaad moet je eerst alle problemen door je da uitsluiten, maar zo te lezen is dat ook gedaan.
kan het niet zo zijn dat hij gewoon nog wat meer spieropbouw moet krijgen????
en misschien is hij nou eenmaal af en toe wat luier (als je dat zo kan zeggen) van aard?

Ja dat denk ik ook, daarom vroeg ik hier eigelijk wat oefeningen die je dan kan doen zoals balkjes lope, overgangen rijden.

En als we eerst een kleine buitenrit maken, heeft hij er nu altijd zin in het rijden