Bulten onder haar buik, Zucht??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

schattemaud

Bulten onder haar buik, Zucht??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 21:06

Mijn merrie moet nog ongeveer een maand en voor mij en de merrie is dit de eerste keer.. spannend!!

Maar nu heb ik een vraag, vanaf vrijdag heeft ze een best dikke bult onder haar buik. Net een stuk voor haar uier. Nu is de bult steeds minder dik, maar het verspreid zich en wordt dus een bult van een groter oppervlak.
Vandaag vertelde iemand mij dat het nog wel erger kan worden en dat het waarschijnlijk zucht is. Dan hoopt zich daar vocht en vet op.. herkent iemand dit, kan het inderdaad zucht zijn? En is dit erg? Wat kan ik er eventueel aan doen?
Ik hoop hier meer over te horen, want ik ben net zoals de meeste een bezorgde (bijna) paarden-oma

Y_DG

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 23:20

mijn merrie had dit ook vorig jaar! Ze was drachtig van haar eerste veulen, ik wist niets over kwaaltjes van de zwangerschappen maar had goeie hulp.

Mijn merrie had een soort plaat aan haar navel zitten, een dikke plaat waar je op kon drukken en je vinger bleef erin staan.

Ik helemaal in paniek omdat er sommige mensen me al bang maakten maar heb het toen onderhoort en het was vocht... Het was op zich niet erg alhoewel ik het toch raar vond, want het breidde zich uit. Maar het is vanzelf weggegaan

olafj

Re: Bulten onder haar buik, Zucht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 00:00

mijn merrie had vorig jaar ook zucht. Het werd zelfs zo erg dat je die plaat vanaf de voorkant kon zien hangen, zonder te hurken.

Zucht is wel echt een soort plaat die onder de buik "groeit"
Het is dik en je kan er je vinger in steken en dan blijft er een put in staan (tijdelijk dan)
Echt een dikke vocht plaat.

mbkaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 10:12

Heel veel drachtige merries hebben hetzelfde, tenminste bij onze eigen merries vaak gezien. Het kan helemaal geen kwaad en het gaat vanzelf weer weg. Ik weet eigenlijk niet hoe het kan of wat de oorzaak is, maar je hoef je geen zorgen te maken.

schattemaud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 14:25

Alvast bedankt, alleen voor mijn gevoel is het wel heel erg hard. Ik ga straks kijken of er inderdaad een beetje je vinger in blijft staan..

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 21:58

die plaat is nu ook niet superzacht e, dus je moet wel een beetje doordrukken wil je er een putje in zien..

_Marlijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 22:10

Ja ik denk ook dat het zucht is Spirit had dat vorig jaar ook, het is idd best hard. Maar als je toch erin duwt blijft er een putje instaan.

schattemaud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 20:40

Een beetje een late reactie, maar bedankt. De ene keer is het minder en dan heeft ze weer een nieuwe bult.. Maar er blijft inderdaad een putje staan als ik met mijn vinger duw.. Dus gelukkig hoef ik me geen zorgen te maken.
Is het dan ook normaal dat haar uier hard is? Ik kan de uiers eigenlijk zo in mijn hand nemen.
Ze moet nog 11 dagen tot de uitgerekende dag.. Verder nog geen flinke uier.. Foto's kan ik maken!

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 20:50

ja dat is normaal, dat is stuwing, ze zitten vol met melk en zijn erg gevoelig. Ze begint straks met een hars dopje, een gelig vies goedje op de tepel, daarna gaat ze melk lekken (kegelen) Als het allemaal volgens het boekje loopt gaat ze dan snel bevallen

schattemaud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 20:57

Maar ik heb het gevoel dat ze nu nog niet vol melk zitten..
kijk maar, gister gemaakt.. maar het is toch meer dan bij 7 maanden..
gisteren
Afbeelding
van achteren gemaakt
Afbeelding
uiers bij 7 maanden 9nog niets)
Afbeelding
dit is van 2 weken geleden
Afbeelding

alvast bedankt, ik maak me steeds minder zorgen

tonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 20:58

nou schattemaud die van ons gaan echt nog niet kegelen hoor

dan moeten ze echt vol zijn die uiers en de landingsbaan ertussen

verdwenen zijn, want uiers gaan kegelen omdat ze vol zitten en helaas dat hebben die van ons nog niet.

de zucht verdwijnt meestal door haar iets meer beweging te geven

staat ze veel op stal overdag?

of loopt ze de hele dag in de wei?

noortje heeft smorgens ook zucht maar als ik haar om 5 uur op stal zet is alles weer verdwenen inclusief het uier

schattemaud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 21:03

Ze staan van 's ochtend 9 uur tot 's avonds 6 ongeveer buiten. Dan wil ze erg graag naar binnen, dus dan doen we dat maar.
Verder wandel ik veel...

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 21:17

bij die van mij werd de zucht niet minder, helaas
Dit jaar heeft ze er geen last van, vorig jaar was het haar eerste veulen.
En de uiers zien er idd nog niet vol uit en de tepels moeten van elkaar afwijzen en die landings baan(hihi ik vind het wel leuk uitgedrukt, die hou ik erin), dat duurt idd nogwel ff

schattemaud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 08:43

Jammer

tonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 09:10

nou hier nog niets hoor

uiers weer dikker vanmorgen, maar zullen vanmiddag wel weer pleite zijn

nog wel even veearts gebeld over die slijm uitvloeing, ja al sinds bijna 3 weken, hij zegt dat het toch niet zo lang meer duren zal omdat dat meestal veroorzaakt wordt omdat het veulen in de geboorteweg ligt

nou kom dr maar uit dan

ik zei ja maar de melk fabriek komt niet op gang?

hij zei ik ben net gebeld door een klant die fokker is, en was om 12 uur nog bij de merrie wezen kijken, niets aan de hand, geen slappe banden, geen uier niets wat wijst op een naderende bevalling....

en ja je raadt het al vanmorgen om 7 uur stond het veulen kant en klaar opgedroogd en al naast mams...

dus ja helaas zegt allemaal weer niets

ik zag in je profiel dat jip door een bonte hengst gedekt is, dat is leuk komt vast een bond veulentje uit...

schattemaud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 18:51

Ahh jammer joh... Ja ik zou wel willen dat het er morgenvroeg zou staan, maar ik denk het nog niet.. Ze begint haar staart wel heel hoog te dragen, laat veel scheten (k weet niet of dat hoort) en ze schopt wat vaker naar haar buik.. Dus een grote verrassing maar ik denk dat het nog wel even duurt...
Hopelijk niet te lang!