Koele hengst gezocht voor bonte EdKingHill x Marconi merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eline

Koele hengst gezocht voor bonte EdKingHill x Marconi merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 09:33

Voor Okidokie ( stamboom staat hier ) zijn we (eigenaresse + degene die een veulen wil + ik) op zoek naar een leuke hengst. Het veulen heeft al een baasje voor het geboren is, nu dus alleen nog een vader

Oki is een 8 jarige merrie, Ed King Hill x Marconi, 1.62 hoog, ingeschreven bij het NRPS stamboek. Haar grootste 'slechte punt' is haar karakter, ze kan nogal moeilijk doen, kabouters zien, lastig aan het werk te zetten zijn et cetera. Een hengst zou volgens ons dus wat koeler in het hoofd moeten zijn, werkwillig en vriendelijk.

Voorkeur gaat niet uit naar een hengst van een bepaald stamboek, het is wel de bedoeling dat het veulen een vol papier kan krijgen. Qua kleur gaat de voorkeur niet uit naar een schimmel of voshengst. Alle suggesties zijn welkom, op dit moment hebben we zelf Kasparow als serieuze kandidaat op het lijstje staan.

Afbeelding

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

unamie

Re: Koele hengst gezocht voor bonte EdKingHill x Marconi mer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 09:45

als deze merrie korekt beenwerk heeft.... dreamcather is een brave coole NRPS hengst die werkwillig is en met een gouden karakter
hoe hij gaat fokken moet nog uitwijzen
ik vind het een super mooie hengst
Afbeelding

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 10:31

Mooie bonte merrie, leuke naam Dreamcatcher is ook een mooie hengst, succes met het zoeken naar geen geschikte papa voor het a.s. veulen

Greentea01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 10:37

Ik heb laatste even het hele verichtingsonderzoek van het NRPS doorgelezen en ik ben helemaal weg van Playboy! Echt een geweldige Hengst is ook erg goed uit de bus gekomen!

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 10:45

off tropic; haa rubywhite, lang niet gesproken.

On tropic; Mooi getekende merrie, langs haar moederlijn is het basis bloed van tuighengsten te vinden, dat maakt haar wat klassiek qua typ. Tja ik kan niet zo 1,2,3 een hengst noemen. Gezien haar knieactie zou ik voor een engelsvolbloed gaan of hengst met vlakke gangen. succes met het zoeken.

Eline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 10:57

Agerrits: waarom Engels volbloed? Meer bloed en hittepetitterigheid zien we namelijk zelf absoluut niet zitten.Knieactie laat ze vooral zien als ze los aan het showen is of balkjes loopt, onder het zadel valt het mee (maar daar heb ik geen recente foto's van).

Unamie: ik denk niet dat het handig is om te gaan fokken met een hengst waarvan nog maar moet blijken wat ie gaat doen. Een wat oudere hengst die bewezen heeft goede karakters te vererven heeft iig wel mijn voorkeur.

Marcella_E: fijn dat je weg bent van Playboy, maar waarom denk je dat hij een goede kandidaat voor deze merrie zou zijn

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 11:05

Niet ieder paard met Vobloed in de aderen is automatisch een ongeleid projectiel.

viewtopic.php?f=51&t=526558&hilit=&start=25
Hier schrijft Jorik:

ik heb het geluk gehad datik 2 jaar geleden 3maanden in wales stage heb gelopen bij een trainings stal voor engelse volbloeden, moest ze daar rijden en klaar maken voor het komende race seizoen. was echt te gaaf, zijn zulke lieve paarden om te rijden, was echt een ervaring om nooit te vergeten, nooit geweten dat race paarden zo cool in dr hoofd konden zijn.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 11:12

Wat willen jullie zelf. Springgericht of dressuur. Zie hier enkel dressuurhengsten de revue passeren.

Rustige, koele karakters kan je krijgen van Rubiquil (ook nog eens NRPS gekeurd) en staat ter dekking bij VAnbommel net zoals dreamcatcher.

Eline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 11:23

Himyar: heb je dan ook suggesties voor engelse volbloedhengsten die bekend staan om de koele karakters die ze vererven? Ik ben me er best van bewust dat er coole engelse volbloeden zijn, net zoals er doodbrave arabiertjes rondlopen en vreselijk hete haflingers, het is alleen niet het eerste ras waar ik aan denk als ik een heet karakter wil 'neutraliseren'.

PetraAken: Dressuurgericht / allround. Ik ga Rubiquil eens bekijken, dankjewel.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 11:35

Ik denk in ieder geval dat je met het F1 produkt (min of meer) dat je hebt sowieso erg veel “strooi” zal kunnen krijgen. Het veulen kan op van alles terug slaan, altijd vrij moeilijk. Dus in dat geval zou ik proberen het “beste” bloed in je paard te bevestigen met een hengst waar dat bloed ook in zit. In plaats van weer een complete outcross te doen op weer heel iets anders. Dan zit er geen enkele lijn in je fokkerij. Dus welke voorouder denk je dat de beste eigenschappen heeft en probeer daar dan op voort te borduren. De ene Volbloed is nog niet de andere dus simpelweg de eerste de beste Volbloed gebruiken is ook niet zo handig, nog afgezien van het karakter. Aangezien ze ook in bouw, in massa, in bewegingen etc. van elkaar verschillen.
Als je steeds heel verschillende paarden op elkaar blijft stapelen dan krijg je een beetje een "bij elkaar geraapt zooitje".

Greentea01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 14:09

Playboy is erg goed uit de bus gekomen met het verrichtingsonderzoek. Hij heeft voor al zijn gangen een zeer goed karakter goed en werklust ook weer zeer goed. Hij heeft een super ruime draf en kan goed strekken en heeft mooie sterke achterhand die goed ondertreed. Een goedgevormde hals en mooie schouderpartij zo ver mijn betuig over playboy (Ik zou hem graag voor mijn merrie willen omdat hij een aantal dingen waarvan zij net niet genoeg heeft mooi aanvult)

Nu waarom voor jou merrie... Heb je anders ook een draf foto van je merrie zonder balkjes? Dan kan ik een foto van hem en een foto van je merrie naast elkaar leggen en goed onderbouwen het hoe wat en waarom. Het blijft vanaf een foto natuurlijk wel een beetje gis werk. Wat ik geleerd heb op een cursus paardenfokkerij is heel krities naar een merrie kijken. Kijk naar wat je voor "fokproduct" zou willen. Heeft je merrie bijv. een ontzettende lange rug en je wilt dit er in houden dan moet je ook een hengst hebben met een lange rug. Dus eigenlijk zou ik ook nog graag jouw wensen willen weten...

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 14:18

Ellende schreef:

Unamie: ik denk niet dat het handig is om te gaan fokken met een hengst waarvan nog maar moet blijken wat ie gaat doen. Een wat oudere hengst die bewezen heeft goede karakters te vererven heeft iig wel mijn voorkeur.

Marcella_E: fijn dat je weg bent van Playboy, maar waarom denk je dat hij een goede kandidaat voor deze merrie zou zijn

alle suggesties waren welkom zei je zelf
Dreamcatcher komt uit succesvol en bewezen sportbloed
en is in de omgang een schat van een paard (lijkt net een ruin)
vandaar Dreamcatcher als advies

Play boy is ook (nog) geen bewezen hengst
maar wel een goed paard

weet je al hoe de merrie zelf fokt of is het haar eerste veulen?

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 14:50

Ellende schreef:
Agerrits: waarom Engels volbloed? Meer bloed en hittepetitterigheid zien we namelijk zelf absoluut niet zitten.Knieactie laat ze vooral zien als ze los aan het showen is of balkjes loopt, onder het zadel valt het mee (maar daar heb ik geen recente foto's van).

Juist voor de nrps zou je merrie wat bloed kunnen gebruiken. Op de foto's heb ik in iedergeval nog geen mooi uitgestrekte draf kunnen waarnemen (kom natuurlijk ook door de balkjes). De hengst hoeft geen volbloed te zijn, maar ik zou wel een hengst nemen met vlakke gangen (is vaak engelsvolbloed of een springhengst), dus geen dressuurcrack. Mooie vlobloed + helder in de kop is oa. (kwpn)sit this one out xx ( 1 op de 3 sit-dochters is ster of keur). ( niet kwpn is Master spreaker xx, lear by hart xx)
Juist dan fok je wellicht een goed dressuur veulen, na mijn inziens. Qua typ is je merrie vrij klassiek een hengst die verfijnt zou wenzelijk zijn. Dat je merrie mooie knieactie heeft heeft die te danken aan het tuigbloed langs moederzijde en met ed king hill is daar meer voor een rijpaard type gekozen een volbloed zou dat werk afkunnen maken.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 15:05

http://www.havikerwaard.nl/html/nl/stal ... layboy.htm
Playboy is een aansprekend dier, maar vergeet niet dat ook paarden in de generaties verder terug plotseling naar voren kunnen komen. Dus dat je veulen niet perse de ideale eigenschappen van de vader zal krijgen waarmee je de “fouten” van de merrie glad wilt strijken.

http://www.allbreedpedigree.com/dreamcatcher9

Alles waarop je lijn teelt, geeft meer kans van door drukken, ook van vrij ver terug, dan paarden waarop niet is lijn geteeld. Daarbij is de ene Arabier de andere niet en de ene Volbloed de andere niet , etc., dus het gaat dan echt om een bepaald individu.

Wat denk je dat je krijgt als je een teckel met een herder kruist? En dat produkt weer met een Hazewind hond, wie het weet mag het zeggen. Ik denk dat er tig zeer verschillende uitkomsten zijn. Klein, groot, kort, lang, korte pootjes, lange poten, verschillende vachtstrukturen, slank en elegant, grof van bouw, grote verschillen in karakter/temperament, etc. etc. Het enige voordeel is dat je een hybride hebt, die meestal vitaler en sterker zijn. Juist omdat die rassen vaak teveel geconcentreerd zijn op steeds weer het zelfde.

Volbloed verbetert veelal de galop en inderdaad zijn de gangen veelal vlakker. Je hebt echter gras en “dirt” paarden, de gras paarden hebben een vlakkere gang, die zouden in “dirt” (wat je voornamelijk in Amerika vindt) plat op de bek gaan. Daarbij dienen de benen meer omhoog te worden getrokken.

Sit This One Out xx moet je pakken zo lang je hem pakken kan, want hij is volgens mij al een ouwetje.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 15:26

Eline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 16:18

Unamie: Klopt, dat zei ik ook Het is haar eerste veulen.

Himyar: ik vind je antwoorden interessant om te lezen, maar ik vind het moeilijk om daar praktisch iets mee aan te knopen. Een van de paarden in Oki haar stamboom die een hoop goede eigenschappen heeft die ik ook in het veulen zou willen terugzien is Samber (koel, knap paard, mooi bewegen) volgens jou zou ik dan met Samber of een paard met Samberbloed 'moeten' dekken om die eigenschappen steviger te verankeren?
De volbloeden die je daarna noemt hebben toch weer geen enkele band met Oki's stamboom?

Agerrits: ze kan best een mooie uitgestrekte draf laten zien, maar daar heb ik geen foto's van. Ik ga de paarden die je noemt eens opzoeken.

Marcella_E: Nog twee draffoto's, hou daarbij wel rekening dat Oki een stuk beter kan lopen dan ik haar aan het lopen heb, maar dat ze er lang niet altijd zin in heeft Qua eisen voor het fokproduct: dat zou ik na moeten vragen om het precies te moeten weten, maar volgens mij komt het gewoon neer op een fijn te rijden paard dat lekker meewerkt en koel in het hoofd is.

Afbeelding Afbeelding

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 16:29

Ik heb geen Volbloeden genoemd, ik haakte alleen in op wat Agerritse zei. Overigens heeft Buckpasser wel War Admiral/Man o' War in de bloedlijn, net zo als Pericles. Ik denk dat het Samber bloed (het Volbloed deel) toch wel redelijk aansluit bij Sit This One Out xx. En inderdaad zou het geen kwaad kunnen om het Samber bloed te verankeren.

Sorry, heb een zwak voor Sit .

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 16:47

met samberbloed dubbel verankeren kun je beter voorzichtig zijn
met name door de weke rug die veel samber nakomelingen hebben
bij deze merrie valt het nog wel mee
maar de rug valt wel wat weg achter de schoft
met samberbloed wordt dat er niet beter op
wel hebben sambers meestal een superbraaf karaker
vreemd genoeg geeft Ed king hill niet altijd de makkelijkste paarden
maar dat kan bij Ekstein wegkomen

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 18:30

Gezien het bloed in de afstamming van jouw paard zou ik een mooie gelderlander kiezen. Goede gangen, allround en over het algemeen een superbraaf en werkwillig karakter. Je kunt wel met met volbloed gaan kruisen maar dan probeer je te doen wat we 15 of 20 jaar geleden al deden. Namelijk veredelen.

Gelders zou in dit geval beter passen vind ik.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 18:38

@janderegelaa
volgens mij wil de ts juist wel veredelen
haar eigen keus is nl kasparow en das niet bepaald een gelders type

een bonte Florencio is ook wel apart

Greentea01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 19:03

Ik krijg morgen me hengstenboeken (NRPS) binnen dan ga ik ook even voor andere hengsten kijken. Ik zal vanavond als ik thuis ben (zit nu nog op me wek te bokken) Playboy er even bijzoeken !!

P.S. De merrie bepaald trouwens grotendeels het karakter van het veulen omdat zij degene is die het veulen opvoed. Ik zou je keuze dus niet al te veel daarvan af laten hangen

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 19:30

Marcella_e schreef:

P.S. De merrie bepaald trouwens grotendeels het karakter van het veulen omdat zij degene is die het veulen opvoed. Ik zou je keuze dus niet al te veel daarvan af laten hangen

veulens krijgen idd veel van de moeder mee.
maar opvoeden doe je (als het goed is) zelf ook, dus veulens zijn zeker beinvloedbaar
verder is dominantie en schrikachtigheid erfelijk heb ik ervaren.
dus een hengst kiezen die dominant en/of schrikachtig is lijkt me niet zo'n strak plan.

om een voorbeeld te noemen Jazzen zijn nogal kijkerig/schrikachtig.
van Ferro's valt me op dat ze nogal dominant zijn.
lijkt me niet verstandig dat bloed om een merrie te zetten met een niet al te makkelijk karakter.

zelf doe ik trouwens altijd een imprint training bij veulens.
en ook al komen ze uit dezelfde (schrikachtige) moeder ben ik met het ene veulen langer bezig als met de andere.
1 was zelfs zo mak dat imprinten niet nodig was terwijl moeder een angsthaas is/was.
en dit veulen had (toevallig?) een andere vader dus een hengst kan zijn karakter zeker vererven.

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 20:37

Himyar; tja zo denk ik ook over Sit heb ik zeker een zwakte voor.

Ellende; De foto's waren wat klein, maar daar zie ik toch wel op dat de merrie wel kan stekken. Tja een keuze maken blijft gewoon heel lastig, in iedergeval succes met je verdere zoektocht.

Janderregelaa; ik dacht dat jij goed fokadvies kon geven, maar dat valt me nu toch wat tegen jan Maar goed je mag er natuurlijk een keer naast zitten dat kan de beste gebeuren. Laten we het er maar ophouden dat je de tropic niet goed bekeken hebt....ok?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 21:23

Ik heb het wél goed bekeken, er stond alleen dat ze Kasparow een mooie hengst vond, niet dat ze wou veredelen.

Mijn redenen om niét met hem te dekken:

1. Hij geeft vossen, en dat wil ze niet.
2. Kostolany als MV en da's een producent van etters, als deze merrie dan ook al niet zo lief is zou ik het niet wagen.

Verder heeft de merrie een vrij hoge staartinplant en aardig wat bot in haar benen. Ze neigt dus naar een wat ouderwetser type alhoewel ze ook haar sjieke punten heeft.

Haar belangrijkste eis is eigenlijk dat het negatieve karakter van de merrie verbeterd moet worden, dat lukt heel goed met een gelders paard.

Maar Aggerits, als je dan toch een fokadvies wil...Obelisk.
Geeft geen vossen, veulens die van de grond ketsen en mooie luxe type's.

Qua halsaanzet en rug past hij er ook goed bij. Hij zal het veulen waarschijnlijk wat minder zwaar in de botten maken.

Trouwens...hoe kun je nou ooit een volbloed adviseren!? Dat is echt genetische achteruitgang! Op het karakter na dan. Bewegingsapparaat is totaal niet meer van wat wij willen zien.
Sterker nog, in Engeland dekken ze met KWPN hengsten etc om die volbloeds wat meer rijtypisch te krijgen...

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 22:07

Natuurlijk kan er weer worden terug gegrepen op het Gelderse bloed, net waar de voorkeur ligt. Met terug grijpen op het beste bloed, bedoelde ik het bloed dat de eigenaar van de merrie zelf het beste bloed in de merrie vindt. Iedereen heeft er een andere mening over wat het beste bloed in zijn/haar merrie is. Maar je moet dus zoveel mogelijk van zoveel mogelijk voorouders weten om je merrie te "kennen". Overigens geeft de eigenaar van de merrie zelf aan Samber erg aansprekend te vinden in de bloedlijn van de merrie. Iemand anders geeft aan dat Sambers nogal eens een weke rug hebben, aan de eigenaar van de merrie nu de keuze in hoeverre dat als een probleem wordt gezien. Maar altijd handig natuurlijk om dergelijke informatie te hebben, hoe meer info van voorouders, hoe beter! Maakt dat je een zo goed mogelijke keuze kunt maken.