waar let je op bij het taxeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

meikemarieke

waar let je op bij het taxeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 11:58

Naar aanleiding van alle taxatietopics.
Ik heb er weinig verstand van, van taxeren, dus ik gok maar wat, maar waar let jij nou op bij het taxeren? Wat vind je belangrijk, wat minder belangrijk?

Ik let op verschillende dingen:
leeftijd, ervaring, bouw, hoogte, kleur, geslacht, karakter, afstamming.
Ik denk dat een ruin minder op zal brengen dan een hengst of merrie.
Een jong paardje, zonder ervaring, maar met een goede afstaming, goed karakter, mooie bouw, zal meer opbrengen dan een ouder paardje met weinig ervaring, dat minder mooi gebouwd is.
Belangrijk is natuurlijk, wat heeft het paard al gepresteerd? Heeft het wedstrijdervaring? Welke oefeningen kent het?
Bij een jong paard is het belangrijk wat zn afstamming is, zn karakter.
Erg lastig vind ik hier dat je de bewegingen niet kunt beoordelen.

Wat vinden jullie?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 13:16

ik let ook meestal op de punten die jij noemt...

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 14:13

Leeftijd, bouw, karakter, afstamming, stokmaat en prestaties.

Ik kijk niet naar geslacht. Het is maar wat de mens zoekt. Er zijn mensen die absoluut geen merrie of een hengst willen hebben, zo heb je ook mensen die absoluut geen hengst willen hebben en voor de rest maakt het ze weinig uit. Ik vind het daarom ook zinloos om op geslacht te taxeren.

Ik vind dat de leeftijd en prestaties van het dier met elkaar overeen moeten komen. Als voorbeeld neem ik even mijn pony. Die is 16 jaar maar wel 3 x Z springen geweest en 1 x Z dressuur. Ik spring er nu L mee (Ga volgende wedstrijd M) en de bedoeling is Z te worden. Wat ik dan niet snap is dat mensen zulke dieren heel laag taxeren en jonge dieren die niks gepresteerd hebben een stuk hoger taxeren. Je kunt wel zo'n gigantisch goed jong paard hebben, maar het draait om karakter. Heeft het dier het karakter om zo hoog te lopen in de sport? Heeft het al wat bewezen?

Ik vind dat vooral karakter belangrijk is. Zonder karakter kom je nergens.

En aantal taxaties vind ik wel belachelijk. Dat klopt dan weer eens niet als een kant. Ik bedoel: Tussen 2 taxaties zit 5000 euro. Dat komt regelmatig voor.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 14:16

Sizz, het geslacht is wel van belang, mits stamboek papieren, met een merrie kan je fokken, met een hengst ook mits goed gekeurd anders heb je er niet veel aan om "fatsoenlijk" te fokken. en met een ruin kan je helemaal niet fokken!

DL_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 14:19

@ sizz ik begrijp wel wat je bedoelt, maar (niet banketstaaf bedoelt ofzo) je pony is nu 15 wss 16/17 als jij met hem Z bent, wss word hij dan verkocht als hij 17 is is het misschien niet meer verstandig om hem weer z te laten springen of dressuren hij is dan gewoon wat ouder en hij moet dan zachtjes aan met pensioen iig niet meer op zo'n hoog niveau rijden, de kans is groot dat hij het dan ook halverwege laat afweten, dus het is ergens wel logisch dat ze hem iets lager taxeren als een jong talentvol paard met veel mogelijkheden en een grote toekomst voor zich, snapje wat ik bedoel? dat bedoel ik niet banketstaaf ofzo hoor..

ik let vaak op leeftijd, niveau, stokmaat, afstamming, instelling want ze moeten wel werkwillig zijn..

meikemarieke

Re: waar let je op bij het taxeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 14:59

ja, sommige taxaties hier zijn wel een beetje maf
Ik vind geslacht wel degelijk van belang.
Maar ik vind inderdaad prestaties wel erg belangrijk.
een goed karakter is ook mooi meegenomen, maar met alleen een leuk karakter kom je er niet.

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 16:23

0ojannekeo0 schreef:
Sizz, het geslacht is wel van belang, mits stamboek papieren, met een merrie kan je fokken, met een hengst ook mits goed gekeurd anders heb je er niet veel aan om "fatsoenlijk" te fokken. en met een ruin kan je helemaal niet fokken!

Dat is zeker waar.
Maar bedenk dat er niet veel mensen zijn die een sportpaard kopen om er mee te fokken. Bij taxeren kijk ik meestal dan ook puur naar de sport. Al zegt het natuurlijk wel wat over de kwaliteiten van het paard als de merrie ster is. In het geval van een ruin ook. (Om misverstanden te voorkomen: Een ruin kan ster worden als hij het goed genoeg gedaan heeft op een hengstenkeuring.)

DresslOver schreef:
@ sizz
*verhaal*

Ik denk dat het meer met de lichamelijke conditie van het dier te maken heeft of hij wel of niet met pensioen moet gaan. Wij hebben een pony van 31 jaar gehad die toen nog z'n L parcoursen sprong. Uiteindelijk hield het natuurlijk wel op en kon hij het niet meer aan.
Het ene beest kan het langer volhouden dan het andere, dit moet je per dier bekijken.
Toch hoor je vaak zat dat mensen een oudere pony zoeken met een heleboel ervaring en daar nog behoorlijk geld voor willen neerleggen. Op een oude fiets moet je het leren.

Maar ik snap jou punt en het kwam echt niet banketstaaf over.

vincentlover schreef:
een goed karakter is ook mooi meegenomen, maar met alleen een leuk karakter kom je er niet.

Hier kan ik me deels in vinden.
Het is waar dat je met alleen een goed karakter niet komt. Maar met geen karakter kom je nergens! Het paard moet het willen, dan kun je op andere fronten beter wat inleveren.
Je ziet vaak zat dieren die het misschien net niet kunnen maar op karakter goed mee kunnen doen. Daar heb je i.m.o. 100 keer meer aan dan aan die talentvolle dieren die je zo kunnen laten zitten. Je moet er een hebben die het altijd voor je wilt doen en voor je door het vuur gaat. Daar kan je pas verder mee komen.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 16:37

Sizz schreef:
Toch hoor je vaak zat dat mensen een oudere pony zoeken met een heleboel ervaring en daar nog behoorlijk geld voor willen neerleggen. Op een oude fiets moet je het leren.

Dat ben ik met je eens. Nou is het wel zo, dat mensen vaak een leerpaard zoeken in de categorie 10 tot 14 jaar.
Ik kijk ook wel naar de combinatie klassering/leeftijd. Ondanks alle berichten op Bokt over laat inrijden etc. schat ik een 7-jarige die pas L loopt lager in dan een 4-jarige die L loopt. En als mensen een 12-jarige op M-niveau aanbieden als leerpaard denk ik want dan kun je er beter een aanschaffen die Z2 of ZZ heeft gelopen.
Bij jouw pony speelt mee dat hij meervoudig Z heeft gelopen. Hij dus door een nieuwe ruiter weer naar het Z te brengen. Maar een pony van 17 zie ik niet erg lang meer in de sport lopen, dus dat houdt in dat het een ruitertje moet zijn dat al wat op weg is of kanonskogelbegeleiding krijgt zodat hij binnen 2 jaar het Z daadwerkelijk haalt.

Wat jammer is met de foto's is dat je idd de beweging niet kan zien. Dat speelt voor mij zwaar mee bij mijn taxatie dus nu kijk ik altijd maar of ik een achterbeen ver onder zie komen en of ik het achterbeen stuwend of dragend inschat aan de hand van de foto.