is 4 jaar te jong om te laten dekken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jennyk

is 4 jaar te jong om te laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 11:14

Ik heb een 4 jarige E pony die ik wil laten dekken, nu wordt er gezegt dat een paard van 4 nog een beetje baby is, dat je moet wachten tot 5 of 6 jaar . Is dit zo, hoe oud waren jullie merries (ik lees net 1 van 2 jaar?) Kan iemand mij hier mee helpen? En dan ook nog: in welke maand kan het veulen het beste geboren worden?

Suzanne F.

Re: is 4 jaar te jong om te laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 11:15

4 jaar is een prima leeftijd hoor.

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 11:17

vier jaar is prima. een paard is 11 maanden drachtig, dus als je in april je paard laat dekken en het lukt, dan heb je volgend jaar maart een veulentje...

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 11:25

Wie heeft jouw wijs gemaakt dat een 3 of4 jarige niet gedekt mag worden. De meeste jonge merries worden op 3 jarige leeftijd gedekt en zadelmak gemaakt om dan in de periode van het veulenen wat rust te krijgen om daarna volledig gereden te worden en in de sport uit te komen.

Persoonlijk vind ik de beste periode van half april tot half mei om de veulens te krijgen

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 11:27

4 jaar vindt ik een nette leefttijd, op sommige fokkerijen wordt al gedekt in het 2de levensjaar, en ook die beestjes doen het goed.

jennyk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 13:50

petraaken: de naam kan ik niet noemen, maar zij zegt dat een paardje pas met 5 a 6 jaar volwassen is en dan pas gedekt zou moeten worden. Volgens mij zou het met 4 jaar ook moeten kunnen }> , maar als zij dit dan zegt(ik ga vrij veel met haar om) dan word ik weer onzeker , 't is fout ik weet het. Ik denk altijd, ze heeft het beste met me voor en werkt met paarden, dus ze zal het wel weten . In dit geval (4 jaar) tweifelde ik toch en dacht, 'k maak gewoon een topic dan hoor ik de mening van anderen en kan ik een goed onderbouwt antwoord aan haar geven , waarom ik haar wel laat dekken( als dit de mening is van de gemiddelde bokker/fokker die er dus ook wel verstand van zullen hebben).

TequilaRos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 13:57

Die van mij is gedekt als 4 jarige en heeft dus inderdaad als 5 jarige een veulen gehad. Ik vond het een mooie leeftijd om te doen. Als 3 en 4 jarige kon ze nog een beetje zien van de wereld en energie in haar eigen groeien steken. En als 5 jarige kon ze haar energie in haar veulen steken. En daarna ben ik weer lekker rustig aan het rijden gegaan en dat gaat top.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 14:00

Ik vind het nauwjuist een hele goeie leeftijd
En ik denk dat een merrie van 4 het ook makkelijk aan kan, in het wild krijgen ze veel sneller een veulen en die jonge merries zijn meestal ook goede moeders

jennyk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 14:02

TequilaRos: nou dit is dus een goed voorbeeld dat het best kan!
Het zelfde voor knolliepower!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 14:05

ooh ik heb nog een voorbeeld:
Mijn vorige pony heeft vanaf haar 3de t/m haar 8ste elk jaar een veulen gehad, geen probleem! ze was een super moeder en lichaamelijk kerngezond

jennyk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 14:11

Knolliepower: en je reed er ook nog gewoon op, zover mogelijk dan?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 14:14

Ging heel goed, natuurlijk word het uit eindelijk wel minder en topsport kun je er niet mee beoefenen... Maar ik ben iets van 2 week voor de bevalling gestopt , en na 3 week weer opgepakt (wel heel voorzichtig). Maar dat verschilt denk ik ook per pony, de mijne was een arabiertje en die had er niet super veel last van

jennyk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 14:22

De mijne is een fjord x fries en ik rijd allen recreatief (4 x p. week) en 1 x p.w les, een halfuur. en 1x p.w lest m'n bijrijder. Ze wordt dus ongeveer 6 uur per week gereden. Is dit ook topsport ? Valt wel mee dacht ik! Ach en in de winter heeft ze het al helemaal rustig, ik heb geen bak o.i.d dus als er sneeuw ligt, of de grond is te hard heeft ze vrij.