2 jarige merrie laten dekken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

2 jarige merrie laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 00:37

Ik heb een merrie staan die sinds 2 weken 2 jaar oud is. Ze is nu 1,44m groot en zal waarschijnlijk een kleine E pony worden(1,50m). Nu raad iedereen maar dan ook echt iedereen mij aan om haar te laten dekken zodat ze kleiner blijft en dus in de D maat blijft. Ik geef steeds als reactie dat het mij wel erg vroeg lijkt om een 2 jarige al te laten dekken, dan zeggen ze terug 'kan best, als je haar eind van de zomer laat dekken is ze 2,5 jaar en dan kan het best'.

Nu vraag ik me af; wordt dat vaker gedaan en is het echt zo dat ze dan kleiner blijft? En kan het kwaad om een 2,5 jarige te laten dekken?

silver_bars

Re: 2 jarige merrie laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 00:41

er worden inderdaad wel vaker 2 jarige merries gedekt...
ofwel om ze wat sneller volwassen te laten worden in hun gedrag voor op de shows...
ofwel om ze wat kleiner te houden, vaak groeien ze na het veulenen niet zo heel veel meer... alle energie gaat immers naar het veulen en eigen groei stopt min of meer...

of het kwaad kan...? dat weet ik niet, ik zou het in elk geval zelf niet zo snel doen

Elinaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 09:33

wij fokken shetlanders, bijna alle fokkers laten hun merries dekken met 2 jaar. zelf vind ik het veeel te vroeg. de pony is dan zelf echt nog ene baby..

chantal1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 09:46

Ik zou het niet doen, ik vind het te vroeg.
En het kan best zijn dat een merrie na de bevalling en als het veulen afgespeent is nog een behoorlijk stuk groeit.

Zooist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 09:49

Ik rij een merrie die als 2 jarige is gedekt en als 3 jarige dus mama was......

Het lot wil dat toen ze 2 was zij net 1.60 hoog was.
Na het spenen van het veulen is zij de lucht in geschoten en zij groeit nu nog steeds.
Zij meet nu bijna 1.70 en wordt dit jaar 4.

Ik moet zeggen dat het veulen krijgen de merrie wel goed gedaan heeft.
Ze heeft goed de tijd gehad om echt paard te worden.

Maare om even op je vraag terug te komen.......
Ik zou het niet doen.......
Ze krijgen echt een enorme klap.
Tienermama's.....

bergkraai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 09:54

ik zou het nooit doen, dat beestje is zelf nog een baby (zoals hierboven ook al gezegd is)... De natuur regelt het vanzelf, en waarom zou je haar zo graag d-pony laten blijven?

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 11:14

bergkraai schreef:
ik zou het nooit doen, dat beestje is zelf nog een baby (zoals hierboven ook al gezegd is)...
De natuur regelt het vanzelf
, en waarom zou je haar zo graag d-pony laten blijven?

d.w.z dat wanneer ze hengstig is gedekt kan worden.

fabienne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 11:28

De natuur regelt dat inderdaad zelf.......een tweejarige merrie wordt gewoon hengstig en in de natuur zal zij gewoon als 3jarige haar eerste veulen krijgen. Vrij normaal dus........

Wat niet wil zeggen dat het altijd optimaal is voor de merrie als we daar zo zuinig mogelijk mee om willen springen, omdat we ermee willen sporten.

Fab is ook als tweejarige gedekt. Toen ik haar kocht bleek ze dus achteraf drachtig. Het heeft haar niet tegengehouden om na het veulenen van 1.62 m naar 1.68 m uit te groeien.

Topcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 11:49

Om de maat te beperken hoef je het inderdaad niet te doen, ze zal nadat het veulen geboren is weer verder gaan met groeien. Verder is er geen belemmering om haar te laten dekken, een driejarige moeder heeft misschien wat meer zorg (lees voer) nodig maar over het algemeen kunnen ze het prima aan.

Dat het zielig zou zijn, of een tienermoeder zijn menselijke gevoelens die een paard echt niet heeft hoor.

anneliesdj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 12:51

@ bergkraai; als ze bovenin de D maat blijft heeft ze meer toekomst in de sport dan als kleine E pony.

Maar hoezo worden ze er sneller volwassen van in hun gedrag?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 18:40

Citaat:
De natuur regelt dat inderdaad zelf.......

Een merrieveulen is voor het eerst hengstig met 8 maanden. Lijkt me toch echt niet gezond voor een merrie om op deze leeftijd al drachtig te raken.
Dus zo volledig op de natuur vertrouwen doe ik echt niet. Eerder op het 'boeren'verstand. En dat zegt dat 2 te jong is. Misschien dat ze het lichamelijk wel aankunnen (al betwijfel ik dat ook), maar ook geestelijk kunnen ze er niet altijd mee om gaan.

Gun een paard zijn eigen baby- en tienerjaren en wacht gewoon tot ze er oud genoeg voor zijn. IMO is 5 een mooie leeftijd.

Cute

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 19:10

Met 2 jaar laten dekken om de groei te remmen is inmiddels al lang achterhaald. Op het einde vd dracht en met het veulen aan de voet groeien ze inderdaad niet zo veel omdat ze dan hun energie voor het veulen gebruiken. Maar daarna groeien ze alsnog door naar de genetisch bepaalde stokmaat. Dus het heeft echt geen zin om haar om die reden te laten dekken.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 19:15

Sugarmiss schreef:
Citaat:
De natuur regelt dat inderdaad zelf.......

Een merrieveulen is voor het eerst hengstig met 8 maanden. Lijkt me toch echt niet gezond voor een merrie om op deze leeftijd al drachtig te raken.
Dus zo volledig op de natuur vertrouwen doe ik echt niet. Eerder op het 'boeren'verstand. En dat zegt dat 2 te jong is. Misschien dat ze het lichamelijk wel aankunnen (al betwijfel ik dat ook), maar ook geestelijk kunnen ze er niet altijd mee om gaan.

Gun een paard zijn eigen baby- en tienerjaren en wacht gewoon tot ze er oud genoeg voor zijn. IMO is 5 een mooie leeftijd.

Dan vraag ik mij toch af waarom jij 5 een jarige leeftijd vind .
Dan zijn ze dus baby en tiener af?
Verder zou ik niet weten waarom een merrie het niet aan zou kunnen om als 2 jarige drachtig te zijn?
IMO zijn tienerzwangerschappen iets wat door de mens erg gevonden word, zou niet weten of een paard er trauma's aan over houd.

Als dit ergens bewezen is met wetenschappelijk onderzoek, dan zou ik dat graag lezen

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 19:21

Een 5 jarige is voldoende uitgegroeid qua beendergestel en heeft een evenwichtiger karakter om een veulen lichamelijk en geestelijk aan te kunnen.
Ik ken iemand die heeft een veulen van een 2-jarige en moeder wist echt niet wat ze met haar kind aan moest. Nu kan dit natuurlijk een uitzondering zijn, maar ik geef de voorkeur aan een wat rijpere leeftijd.

Topcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 20:23

Als die merrie als twee-jarige al moeder was is ze dus als jaarling gedekt.
Als ze als twee-jarige gedekt wordt is ze als drie-jarige moeder, waarom zou een paard zoiets natuurlijks als moeder worden niet aankunnen en inrijden en soms zelfs al wedstrijden starten wel? Want dat is toch een algemeen aanvaardde gang van zaken.

anneliesdj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 23:03

Dat niet weten wat ze met een veulen aan moeten op een jonge leeftijd gaat ook niet altijd op.
De pony van mijn zusje is dekt op 4 jarige leeftijd en had dus een veulen toen ze 5 was maar ze moest er niets van hebben, schopte het veulen gewoon de stal uit. We hebben er echt dag en nacht bij moeten staan om te zorgen dat ze het veulen liet drinken en om te voorkomen dat ze hem niet platdrukte tegen de muur of een hoek in schopte. Toen het veulen 2 dagen was kreeg ze er ook nog uierontsteking bij omdat ze het veulen niet liet drinken en lukt het ons ook niet zo best meer om het veulen nog te laten drinken terwijl we erbij waren. De VA heeft de uierontsteking verholpen en om de moedergevoelens wat meer aan te wakkeren hebben we haar met een andere (zeer vriendelijke) merrie buiten gezet. Daar deed ze wel heel beschermend tegen het veulen en de andere merrie mocht nog niet binnen een straal van 5 meter komen of ze vloog er al opaf met de oren plat. Toen het veulen een week of 2 was heeft ze dat gedrag ook overgenomen op stal en vond ze het veulen ineens wel heel lief. Maar het is wat voor zo'n klein hummeltje om in je eerste dagen gewoon de stal uitgeschopt te worden door je eigen moeder!!

Zazoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 23:11

anneliesdj schreef:
@ bergkraai; als ze bovenin de D maat blijft heeft ze meer toekomst in de sport dan als kleine E pony.

Maar hoezo worden ze er sneller volwassen van in hun gedrag?

wat maakt dat uit dan? En wat is de grens tussen D en E precies?

just2see

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 23:17

Ik ken mensen die dat doen of gedaan hebben. Maar ik zou een 2 jarige merrie nooit laten dekken.
Misschien kan het wel, maar het zeker voor het onzekere nemen, zou ik.
Een tweejarige is toch nog niet volgroeid ?

PaysBas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 23:22

Laat die merrie lekker uitgroeien. Je laat een eerste klasser toch
ook niet opzettelijk zwanger raken!!!!???? ;-S
Kan je uberhaupt wel een tweede paard bekostigen!?

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 23:26

Ik vind het wel een heel slechte reden om een merrie te laten dekken! Ten eerste groeit ze waarschijnlijk gewoon verder en ten tweede zit je met een veulen dat weer een goede baas nodig heeft en geld kost.

Laat je toch niet gek maken door wat anderen zeggen.

tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 07:55

Gewoon niet doen, je hebt alleen meer kans op complicaties en doorgroeien doet die na het veulenen toch wel weer. En misschien heb je wel geluk dat die net op de grens van 148 belandt. Ik bedoel 4 cm bij een paard is anders dan 4 bij een paard. En volgens het FEI is als ik het goed heb alles tot en met 150 D voor het internationale werk, maar dan praat je al over dingen wat eigenlijk dus gewoon geen nut heeft op dit moment.

lovelyme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 10:08

Ik heb een Solitair merrie.
Nu 1,5 groot slungelig en heel lief en zorgzaam.
Ik zit er wel degelijk aan te denken om deze merrie aan het einde van volgend jaar te laten dekken!!!
De reden hiervoor is dat deze merrie nog lang niet rijp is om de sport in te gaan.. (Kan natuurlijk met de tijd veranderen)
Ik denk dat het dan beter is om haar te laten dekken, het veulen geboren laten worden en dan pas wat met haar te doen als ze weer helemaal bij is!!!
Ik denk niet dat dit kwaad kan als je haar er maar niet mee belast, dus zal dat voor elk paard anders zijn!!!

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 10:28

lovelyme schreef:
Ik heb een Solitair merrie.
Nu 1,5 groot slungelig en heel lief en zorgzaam.
Ik zit er wel degelijk aan te denken om deze merrie aan het einde van volgend jaar te laten dekken!!!
De reden hiervoor is dat deze merrie nog lang niet rijp is om de sport in te gaan.. (Kan natuurlijk met de tijd veranderen)
Ik denk dat het dan beter is om haar te laten dekken, het veulen geboren laten worden en dan pas wat met haar te doen als ze weer helemaal bij is!!!
Ik denk niet dat dit kwaad kan als je haar er maar niet mee belast, dus zal dat voor elk paard anders zijn!!!

Nou breekt m'n klomp helemaal..... Maar waarschijnlijk heb je het niet helemaal goed geformuleerd, of ik lees gewoon niet goed (hoop ik).

Natuurlijk is een merrie van 1,5 nog lang niet rijp voor de sport
Maar is dat dan een reden om je merrie te laten dekken???? Ik begin een beetje te begrijpen waar het paardenoverschot vandaan komt
Wacht gewoon rustig af hoe je merrie zich ontwikkelt. Je kunt er zo weinig van zeggen met 1,5.

Beste meid, waarom koop je geen volwassen paard als je zo weinig geduld hebt??? Een veulen moet een doordachte keuze zijn en geen lapmiddel om de tijd maar even te vullen!

Jeeez, en dat op de maandagmorgen.

Katoo71

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 10:31

Ik ben er ook in getrapt om haar als twee jarige te laten dekken we hebben alleen maar ellende gehad, ze heeft het veulentje op 4 maanden vergooid en is zelf heel ziek geweest, we zijn veelste vroeg met dekken begonnen enne dat klein blijven is alang achterhaald, mijn advies ,,,niet doen... !!!! laat haar zelf maar eerst volwassen worden !!!!!!

Marrit89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 10:42

Ik zou het absoluut niet doen. Kennissen van mij hadden hun twenters allemaal door elkaar in 1 weide staan, hengsten en merries samen. De merries raakten drachtig en de veulens werden dood geboren. Hierbij stierven ook een paar van de merries.

Bij sommige merries gaat het goed omdat hun gestel sterker is. Maar toch raadt ik het ten sterkste af.

Waarom zou je je merrie zo vroeg laten dekken om haar kleiner te houden? Ten eerste werkt het toch niet en ten tweede, als je een kleinere pony wilt moet je maar een andere pony kopen in plaats van het leven van je pony te riskeren.

Succes met je keuze aangezien er heel veel reacties zijn