hengstenkeuze voor 3-jarige flemmingh-merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

weule

hengstenkeuze voor 3-jarige flemmingh-merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 20:01

bij ons thuis woedt sinds enkele weken een discussie over de te kiezen hengst voor onze merrie. ik was benieuwd welke hengsten hier genoemd zouden worden.. dus bij deze de vraag: Welke hengst zou goed passen op onze merrie>??

Het gaat om de merrie Winola (Flemmingh X Nimmerdor X Amor)

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=30004

ze is 3 jaar oud, 1.68, kan zeer goed bewegen in alle 3 gangen, is luxe gebouwd en heeft een super karakter, de bovenlijn(lendenen) is goed en ze heeft een mooie hals, met de bespiering aan de goede kant. grote minpunten zitten er niet aan. Paar kleine aandachtspuntjes: het achterbeen hoeft niet krommer, het hoofd mag iets luxer, en verder zijn we eigenlijk zeer tevreden. Helaas heb ik geen foto om te plaatsen.

We zoeken duidelijk een dressuurhengst, liefst donkerbruin of zwart, uit een goede merrie-stam,...

op dit moment staan o.a. de volgende hengsten op ons lijstje:
Voice
Dayano
Discovery
upper-class
florencio

Ben benieuwd naar de ideeen die jullie hebben.

Ritmisch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 20:20

Hoi,
Ik zou zeker niet voor voice of upperclass gaan. Beide vind ik ze te degelijk, hoewel ze beide op papier mooi zijn. Maar goed dat is puur smaakgevoelig. Ik heb zelf ook een Flemmingh-merrie (uit een ster-preferente-prestatiemerrie bij jullie uit de buurt, omgeving Olthof), die zou ik heel graag bij Florencio dekken. Ik vind Florencio een echte showbink. Vorig jaar was hij aan de hand op de hengstenkeuring en ik dacht alleen maar WAUW!!! Met het Florestan en Weltmeyer-bloed heb je twee Duitse topverervers verenigd en zit je dus zonder het Jazz of Ferro bloed (vind ik ook zeker een belangrijk punt, omdat de Nederlandse dressuurfokkerij steeds kleiner dreigt te worden). Ook Florencio's fijne karakter is voor mij een pre in de fokkerij.

Dayano is ook een echte eycatcher! Ik heb hem gezien in de eerste bezichtigin van het KWPN en hij viel me positief op. Een prachtig model en bewegingen met veel afdruk. Over hem is natuurlijk in de fokkerij nog niet zoveel bekend. Het is dus een beetje een gok als je met hem dekt (maja, van de andere kant, dat blijft het altijd wel een beetje in de fokkerij).

Discovery is mij te weinig over bekend en kan ik dus geen zinnig woord over zeggen!

weule

Re: hengstenkeuze voor 3-jarige flemmingh-merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 09:04

Onze voorkeur ging in eerste instantie ook uit naar Dayano, maar die hengst is nu al 1.73.. op net 3-jarige leeftijd.. dus die wordt misschien wel 1.75... en nou mag een dressuurpaard van mij best 1.70/1.72 zijn, maar 1.75 vind ik toch bijna te groot. de merrie is nu 1.68/1.69 dus die zal dan wel ongeveer 1.72 worden...., vandaar dat ik een beetje huiverig voor de combinatie ben..

Ritmisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 09:18

Dan neig ik toch naar Florencio....Laat me even weten wat je doet, aangezien Florencio ook voor mijn Flemmingh hoog op het verlanglijstje staat...Ben wel benieuwd wat eruit komt..

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 09:28

Discovery: zeer mooi bloed, maar jah zijn eerste veulen worden dit jaar gepresenteerd, denk dat die wel goed uitpakken, misschien een bezoekje brengen aan de hengste show van VDL, want dan is Discovery wel aanwezig, als ik zelf een dressuurpaard zou hebben, zou ik hem zeker gebruiken.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 10:38

Discovery hoef ik geen bezoekje meer te brengen, die bezoekt mijzelf wel, aangezien ik hem zelf ga rijden......
en de eerste veulens lijken zeer goed, er zijn er nu stuk of 4 geboren, groot, langelijnd, donker van kleur, met mooie hoofdjes en hoog op de benen.

Maar Dayano heeft iets meer bloeduitstraling, en dat zou ons inziens iets beter bij de merrie passen, maar we gaan zeker nog een paar nakomelingen van discovery bekijken..

wilanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 11:42

Is Valeron (Sandro Hit x Houston) mischien een idee? Mooi hoofdje, een correct en sterk achterbeen en niet groot.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 11:44

weule schreef:
We zoeken duidelijk een dressuurhengst, liefst donkerbruin of zwart, uit een goede merrie-stam,...

Voice
Dayano
Discovery
upper-class

florencio

Ben benieuwd naar de ideeen die jullie hebben.

Die laatste is zeker jouw idee.

Citaat:
Discovery hoef ik geen bezoekje meer te brengen, die bezoekt mijzelf wel, aangezien ik hem zelf ga rijden

Of een verkapte hengst-advertentie.

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 11:59

weule schreef:
Discovery hoef ik geen bezoekje meer te brengen, die bezoekt mijzelf wel, aangezien ik hem zelf ga rijden......
en de eerste veulens lijken zeer goed, er zijn er nu stuk of 4 geboren, groot, langelijnd, donker van kleur, met mooie hoofdjes en hoog op de benen.

Maar Dayano heeft iets meer bloeduitstraling, en dat zou ons inziens iets beter bij de merrie passen, maar we gaan zeker nog een paar nakomelingen van discovery bekijken..

Oh wist ik niet, sorry

Ik heb me geheugen ff op gefrist en ff naar info gekeken van Dayano en inderdaad die heeft meer bloeduitstraling, hij heeft de zelfde vader als Discovery, maar Dayano zijn moederlijn spreekt me meer aan.

Dayano heb ik nog niet in het echt gezien, dit komt omdat ik meer in de springwereld zit. Maar ik ben wel benieuwd naar zijn ontwikkelingen.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 12:38

@ caesario:
Helaas voor jou... Florencio was niet mijn idee, daar lopen er al zoveel van rond toch vind ik het geen verkeerde hengst:), maar hij stapt te ruim (zegt de HK commissie) en onze merrie heeft ook een super stap., maar misschien dekken we er alsnog wel bij.
en dat van die advertentie tsjah. Dan had ik dan wel iets duidelijker gedaan, ik heb gewoon de feiten genoemd, en als het een advertentie was, had ik toch wel geschreven hoe fantastisch hij was, en zou ik er zelf ook zeker bij gaan dekken(in elk geval hier neer zetten).

Een goede hengst verkoopt zichzelf wel.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 09:03

na overleg thuis en een fokadvies van het KWPN (JV) hebben we besloten dat het Dayano (v. Dolany) is geworden, voor de Flemmingh X nimmerdor merrie.
Dit was onze eerste keus, en ook die van JV. verder stond er op zijn lijstje:

Dayano
Gribaldi
Rhodium
Special D
voice

Voor de moeder (de nimmerdor X amor merrie) is de keus waarschijnlijk op Johnson gevallen..

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 09:18

weule schreef:
maar hij stapt te ruim (zegt de HK commissie)

Das een goeie, een mens gelooft hier toch z'n ogen niet af en toe...

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 10:40

weule schreef:
na overleg thuis en een fokadvies van het KWPN (JV) hebben we besloten dat het Dayano (v. Dolany) is geworden, voor de Flemmingh X nimmerdor merrie.
Dit was onze eerste keus, en ook die van JV. verder stond er op zijn lijstje:

Dayano
Gribaldi
Rhodium
Special D
voice

Voor de moeder (de nimmerdor X amor merrie) is de keus waarschijnlijk op Johnson gevallen..

Ik ben benieuwd wat er uiteindelijk geboren gaat worden.
Konden wel eens "pony-drafjes worden.
Maar ja de leiding is ook afkomstig van het NRPS.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 11:16

wij zijn ook benieuwd wat het gaat worden, maar we hebben geprobeerd de paar mindere puntjes aan de merrie te verbeteren en enkele andere eigenschappen te verankeren. De merrie draaft zelf erg ruim, met veel souplesse en een zeer goed achterbeen. Dus wat betreft het 'pony' drafje ben ik niet zo heel bang..., maarja als je van te voren alles wist, dan was het natuurlijk wel erg makkelijk.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 15:04

heee!!
mijn ouders hebben een flemming merrie die dagkampioen werd in tolbert toen ze drie jaar oud werd. exterieur:82 pnt,beweging 73 pnt.
paard is 1.74 m.
hoe jij je paard beschrijft komt wel een beetje overeen met onze flemming.
deze merrie heeft nu 3 veulens gebracht,
hengstveulen van cabochon, vos, beetje fors type
merrieveulen van goodtimes,vos, nu al het perfecte paard,wordt 2 jaar.
hengstveulen van jazz,helaas afgemaakt vanwege ocd,maar was precies zijn vader.
er is een hengst goedgekeurd, ook goodtimes*flemming.
misschien past goodtimes er wel bij?
ik heb helaas geen foto's van de veulens hier thuis,
mocht je interesse hebben stuur ff n pb!!!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 17:14

Ik vind het ten eerste een beetje raar dat je bij een jonge merrie die nog geen veulens heeft gehad, met zo'n lijstje van jonge hengsten komt. De meesten hebben pas dit jaar hun eerste veulens. Twee onzekere factoren.
weule schreef:
Voice
Dayano
Discovery
upper-class
florencio

Wat betreft Uppie, ik denk dat hij de bovenlijn en achterbeen van een flemmingh merrie wel zeker kan verbeteren/bevestigen. Maar hij zal niet verfijnen, met 1 x flemmingh en verder nimmerdor, amor en l'invasion erachter fok je denk ik terug naar een type met meer maat en bot. Daarnaast is de hals een aandachtspunt.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 18:40

echt veel fijner moet de merrie ook niet worden, ik vind haar best wel smal.. merkte het vooral toen ik erop zat.. dus iets meer massa mag wel..., maar hij moet niet lomp/zwaar worden (klinkt wel heel heftig) iets meer massa dus..
en voor de rest de rug is goed en zeker niet week... en het achterbeen is ook goed, misschien een tikkeltje te krom, het kan net, maar moet niet meer worden.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 18:43

liss schreef:
er is een hengst goedgekeurd, ook goodtimes*flemming.
misschien past goodtimes er wel bij?

Dan zit er nog Nimmerdor tussen voor de ponymaat met Goodtimes.

karinna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 20:25

Citaat:
@ceasario schreef:
Konden wel eens "pony-drafjes worden

Wil je even aan deze "leek" uitleggen wat je daarmee bedoelt?
Ik heb nog bijscholing nodig

goldwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 07:08

wilanta schreef:
Is Valeron (Sandro Hit x Houston) mischien een idee? Mooi hoofdje, een correct en sterk achterbeen en niet groot.

Als ik op dit moment geen problemen met mijn flemmingh merrie had werd ze dit jaar ook gedekt door Valeron
Heb jij de hengst de laatste tijd nog gezien, degene die hem zadelmak gemaakt heeft ( is bij ons op stal gedaan) heeft hem een paar weken geleden nog gezien, hij is flink uitgegroeid en beslist niet klein meer, en hij had een beweging waar je U tegen zei
Nee vind het heel jammer dat ik eigenlijk besloten heb om haar dit jaar toch maar niet te laten dekken anders was het echt Valeron geworden

goldwing

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 07:09

o ja nog vergeten zijn karakter is ook heel goed en meewerkend
dat geeft hem nog een pluspunt