[TI] beschermers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

roosjehe

beschermers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 16:18

hoi ik heb een vraag, mischien een beetje dom maar ja.
ik heb een tinker die fantastisch kan springen en loopt ook mooi in de dressuur. nu is mijn vraag; moet ik voor mijn tinker ook beenbeschermers gebruiken als ik ga springen in de les. ik ga binnen kort ook wedstrijden rijden en ik denk dat ik dan wel beschermers ga gebruiken. Gebruiken jullie beschermers voor jullie tinkers?

alvast bedankt Roosjehe

Nikita_1995

Re: beschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 16:22

Geen enkele vraag is dom hoor.

Ja, als je gaat springen zou ik zeker beenbeschermers om alle benen gebruiken. Jordy (Tinker) van Supertje springt ook en draagt ook beenbeschermers.

Veel succes ermee !!

roosjehe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 16:34

oke dank je wel

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 16:36

tikt je tink zichzelf aan?

roosjehe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 16:39

nee niet echt maar ik heb nog een tinker en zijn peesen waren gescheurt en ik wil dit niet nog een keer hebben dus ik wou weten wat anderen zouden doen in mijn plaats

roosjehe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 16:40

oja als ik volgen jullie beschermers moet gebruiken welke dan??

butengeweun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 16:42

ik weet niet ik wou ze ook wel gebruiken maar door haar sokken was het grootste maatje te klein dus gewoon zonder doe ik het.

Als je ze wil gebruiken goed zoeken naar een fijn stel

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 00:34

Ik heb een paar van Thorrowgood (geloof ik). ik heb me er klem naar gezocht.
Mijn paard heeft nl het zelfde probleem als ik : kleine maat (pony) is te nauw en grote maat (paard) is te lang.
Thorrowgood heeft een speciale maat voor koudbloeds. En die kunnen net om Aileens dikke pijpen zonder dat ze te lang zijn.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 00:59

had je tink zijn pezen gescheurd omdat hij geen beschermers om had met springen? nee toch?

Marjolein

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 07:51

heeft hij ijzers onder?

Ik vind de kans op schuren onder de beschermers groter dan de kans dat mijn tinker zichzelf aantikt en bezeert. De meeste gewone peesbeschermers, beschermen alleen de buitenkant en geven geen extra steun. Als je je dan toch veiliger voelt zou ik gaan voor 3 in 1 beschermers, Afbeelding
dit type. Maar dan alleen als de benen van je paard echt schoon zijn en je ervoor kan zorgen dat de sokken er netjes onder komen te zitten.

Tivoli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 13:59

ik gebruik strijklapjes achter.
Dit omdat mijn meneer met draven nog wel eens tikt.
maar inderdaad wat marjolein zegt,alleen bij hele schone benen (ook de binnenkant van de beschermers moeten zweet/zand vrij zijn!).
Ik zou alleen niet 'zomaar' met peesjes gaan rijden omdát je toevallig gaat springen.je paard heeft ze nodig,of niet.

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 14:10

Ik heb ze nooit gebruikt, bij Mystic gaat het broeien en jeuken en hij is dr niet zo blij mee..
Het zal er ook aan liggen hoeveel sok je tink heeft, ik denk hoe meer sok, hoe slechter ze zitten.
Ik zou inderdaad eerst kijken of je paard ze wel echt nodig heeft

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 14:17

Met springen zou ik zeker bescherming gebruiken, beter voorkomen dan genezen. Maar ze moeten wel goed passen en eventueel moet je op zoek gaan naar een speciale maat. De mijne krijgt echt wel beschermers om tegen het aanstoten etc. Voor de steun hoef je het niet te doen want zo sterk als een pees is daar is niet aan te ondersteunen, gewoon voorzichtig met je paard omgaan.
De 3-1 beschermers heb ik voor de mijne, al sinds ik in de westerntak zit, ben daar nog steeds tevreden over en zal ze ook blijven gebruiken met het rijden.

Xx_Mitt_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 14:18

Ik gebruik peesbeschermers bijna altijd voor Lara.
Ze kan af en toe een rare sprong maken of zo ruim lopen dat ze met haar achterhoeven voor het been aantikt.
Dus om blessures te voorkomen vind ik dat je ze altijd om moet hebben, ook al loopt je paardje prima.

roosjehe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 18:18

Pellie schreef:
had je tink zijn pezen gescheurd omdat hij geen beschermers om had met springen? nee toch?

nee joh hij is waarschijnlijk buiten in de wei gestruikeld en liep toen kreupel en kreeg gescheurde pezen. maar ik ben bang dat het weer gebeurt (zo iets dan) en dan kan ik weer een half jaar niet rijden.

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 19:43

Wij hadden bij Flan ook peesbeschermers om bij het springen. Ik had ze van Protec. Bij andere tinkje waar ik mee sprong had ik van die 3-1 beschermers maar o.e.a. reden was mijn instructrice daar niet zo'n fan van.. ben t alleen weer vergeten waarom

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 20:01

als je die 3-1 beschermers te lang laat zitten kan het gaan broeien.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 20:21

Ik doe Jordy eigenlijk altijd beschermers om. Met dressuur heeft hij altijd bandages om met onderlappen en met springen 3in1 beschermers.
Peesbeschermers nooit, omdat de grootste maat daarvan nog te klein/smal is (en Jordy is niet bepaald grof), en hij daar drukplekken van krijgt. Hij heeft zelf ook een hekel aan peesbeschermers, die probeert hij eraf te slopen, bandages en 3in1 beschermers niet.
Ik gebruik met dressuur bandages omdat hij zich bij het verruimen en in de zijgangen nog weleens wil aantikken. Springen zou ik nooit zonder beschermers doen, dan vind ik het risico te groot.

Geen enkele beschermer biedt overigens steun, alleen bescherming tegen klappen. Om te pezen te 'steunen' zou je een gewricht namelijk moeten fixeren, en dat doet geen enkele beschermer. Zou ook een beetje lastig rijden zijn
Een blessure zoals de TS beschrijft, struikelen en daarbij een pees scheuren voorkom je er dus ook niet mee....
Jellie schreef:
Wij hadden bij Flan ook peesbeschermers om bij het springen. Ik had ze van Protec. Bij andere tinkje waar ik mee sprong had ik van die 3-1 beschermers maar o.e.a. reden was mijn instructrice daar niet zo'n fan van.. ben t alleen weer vergeten waarom

Waarschijnlijk is die reden dat door de 3in1 beschermers de voorkant van het been ook beschermd wordt, waardoor ze minder hun best zullen doen de balken te ontwijken. Zodra ze doorhebben dat het toch geen zeer doet worden ze soms erg makkelijk en zullen eerder een beentje laten hangen.
Daarom worden meestal peesbeschermers gebruikt, dan zijn de echt kwetsbare pezen wel beschermd tegen klappen, maar de voorkant niet.

Daarom wil ik voor Jordy ook leren peesbeschermers, die zijn een stuk soepeler waardoor ze niet klemmen, maar laten de voorkant vrij. Jordy is namelijk ook erg lui gaan springen op hindernissen t/m zeg de meter, daarvoor doet hij niet echt moeite. Hoger weer wel, want dan vind hij het leuk.

jantineS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 09:46

De voorkant ligt ook maar 1 pees, over het pijpbeen heen. en die is vrij moeilijk te raken. Tenminste, geloof ik. Vandaar dat peesbeschermers alleen aan de achterkant beschermen.

Ik ben wel van mening dat je paarden niet te veel moet betuttelen met van allerlei bescherming, ze kunnen wel tegen een stootje. Maare veiligheid staat voor op

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 11:31

beantsje schreef:
Mijn paard heeft nl het zelfde probleem als ik : kleine maat (pony) is te nauw en grote maat (paard) is te lang.
Thorrowgood heeft een speciale maat voor koudbloeds. En die kunnen net om Aileens dikke pijpen zonder dat ze te lang zijn.

Die peesjes zoek ik al zó ontzettend lang..
Waar heb je ze gevonden, want ik kan ze echt nergens vinden hier in de buurt..

Ik heb voor Amy nu dus geen beenbeschermers.. Niets past fatsoenlijk.. Daarom wilde ik die Thorowgood peesjes hebben, mja nergens te vinden..
Nu rijd ik dus zonder.. Maar ze tikt wel eens aan en met het springen doet ze al helemaal geen moeite om dr benen op te tillen..

sneppie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 14:25

Wij rijden marathons en ik gebruik nooit iets om de benen. De sokken zijn zo enorm dik dat welke beschermer ik ook zou gebruiken het haar waarschijnlijk alleen maar zou hinderen.
Ik kan niks bedenken wat beter beschermd als die enorme sokken.
Ik heb er ooit eens een bandage om gehad maar dan krijgt ze van die mislukte olifanten benen maar dan met een kleurtje !!
Een beenbeschermer of peesbeschermer beschermd alleen maar tegen invloeden van buitenaf. Is zeker geen garantie voor het niet krijgen van gescheurde pezen e.d. Kijk maar naar de voetballers !!!

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 14:36

juist die invloed van buitenaf daar wil ik zijn benen tegen beschermen, hij tikt aan en schopt tegen zijn hoefballen aan met zijn achterbenen, zo erg dat het rood en blauw wordt. Net als op de trailer als bescherming tegen het stoten. De bescherming is niet genoeg om een pees te ondersteunen natuurlijk.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 19:02

sjietaah schreef:
beantsje schreef:

Die peesjes zoek ik al zó ontzettend lang..
Waar heb je ze gevonden, want ik kan ze echt nergens vinden hier in de buurt..

Ik heb voor Amy nu dus geen beenbeschermers.. Niets past fatsoenlijk.. Daarom wilde ik die Thorowgood peesjes hebben, mja nergens te vinden..
Nu rijd ik dus zonder.. Maar ze tikt wel eens aan en met het springen doet ze al helemaal geen moeite om dr benen op te tillen..

Nou, hier wat info;

Plaatje:
Afbeelding

Link met beschrijving:
http://www.thorowgood.com/dutch/access/comboots.htm

Dealerlijst Thorowgood:
http://www.thorowgood.com/dutch/custcare/stockists.htm
Als ze hem in die winkels niet op voorraad hebben, kan je ze meestal wel bestellen. Heb ik hier ook gedaan, maar Stadskanaal is een beetje ver weg voor jou.
(Het lijkt wel of ik aandelen heb... ) Succes!
Laatst bijgewerkt door beantsje op 13-03-06 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

sneppie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 19:02

Ja, dat is idd lastig, krijg je er dan wel beschermers of springschoenen om? Want Kitt heeft toch best wel flinke sokken dacht ik zo te zien op de foto`s ! die overigens prachtig zijn !!!!

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 19:05

Bedankt Beantsje!
Ik zal gauw eens naar de winkel gaan en kijken of ze ze kunnen bestellen..
Anders gaat mijn vriendin wel eens richting het Noorden, dus moest ik er niet aan kunnen komen kan zij altijd kijken daar