Invloed L'Invasion op fokkerij, hij zit bijna overal achter!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Demini

Invloed L'Invasion op fokkerij, hij zit bijna overal achter!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 11:33

Ik ben een beetje rond gaan snuffelen in alle generaties achter onze paarden en achter een aantal voor mij interessante hengsten en het viel me echt heel erg op dat L'Invasion (ggk: SF, Sgldt) echt heel erg vaak voor komt in bijna alle bloedlijnen.

Om even een indruk te geven in hoeveel hengsten en sportpaarden zijn bloed zit: http://www.paardenfokken.nl/progeny.php?horseid=1854

Met name in de Lady Reveil-stam (merrielijn 27, fokfamilie 23), waarschijnlijk beter bekent door het achtervoegsel: "van Wittenstein" achter hun naam heeft hij veel invloed gehad en via de goedgekeurde hengsten uit deze stam is zijn bloed steeds verder verspreid.

Als ik bij onze paarden tot de 9e generatie kijk dan is het niet gek om hem 10 keer tegen het lijf te lopen. Vooral via Olaf en Odin van Wittenstein en Wachtmeester, maar echt nog via heel veel andere hengsten en merries.

Kan iemand mij iets meer over deze hengst vertellen en eventueel nog een hele oude foto laten zien?
Ben heel erg benieuwd!

AWvL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 11:49

artikel uit 2004

L'Invasion en hoefkatrol

Geen hengst heeft in de Gelderse paardenfokkerij zo'n grote invloed gehad als L'Invasion. Er is geen enkel Gelders paard meer te vinden (en nauwelijks nog een KWPN-rijpaard) waar hij niet in de afstamming voorkomt. De invloed van L'Invasion in de Groninger fokkerij is veel geringer geweest, maar was wel aanwezig met name via zijn zoon Odin van Wittenstein, een preferente Gelderse hengst die ook in de Groninger fokkerij gebruikt mocht worden.
Waarom werd de Franse hengst L’Invasion naar Nederland gehaald?

Na de Eerste Wereldoorlog werd het paard steeds minder gebruikt buiten de landbouw en richtte de fokkerij zich op een zwaarder warmbloedtrekpaard. Als reactie hierop werd een apart Gelders stamboek opgericht door fokkers die het veelzijdige lichtere type met vlotte gangen wilden behouden, dat in de periode 1880-1920 onder invloed van het oorspronkelijke Oldenburger paard in Nederland was ontstaan.
Gedurende de Tweede Wereldoorlog was ook het Gelders paard zwaarder gefokt. Na de oorlog werd de rol van het paard in de landbouw minder door de mechanisatie en was er een toename van de landelijke ruitersport. Het paard waarmee de boerenzoons door de week in de landbouw werkten werd in het weekend door hen als rijpaard gebruikt.
Om het landbouwpaard weer veelzijdiger en meer geschikt voor de ruitersport te maken werd - als eerste van in totaal 10 in het buitenland geboren hengsten - na de oorlog L'Invasion goedgekeurd als Gelderse dekhengst. Volgens de redenering van het onlangs uitgegeven boek Stempelhengsten vormt L’Invasion het fundament van de Nederlandse rijpaardfokkerij.

Mede door het station Wittenstein van Van Binsbergen in de Betuwe - waar hij de eerste tien jaar ter dekking heeft gestaan - heeft L'Invasion onvoorstelbaar veel kansen gekregen in de fokkerij. Hij vererfde een heel goed exterieur en een fantastisch karakter. De grote werkwilligheid van zijn kinderen was de oorzaak, naar men aanvankelijk dacht, dat ze te vroeg en te veel gebruikt werden en daardoor problemen aan de benen kregen. Iets wat jaren later met de kinderen van Marco Polo vaak het geval was. Bij L'Invasion was er echter meer aan de hand. Hij is zelf als preferente Gelderse hengst ongetwijfeld met de nodige zorgvuldigheid behandeld en desondanks is hij een 1960 op 16-jarige leeftijd afgemaakt op grond van ondraaglijk lijden vanwege hoefkatrol. De hengst wilde zelfs geen merries meer dekken vanwege de pijn in de voorbenen die dit veroorzaakte.
Bij veel kinderen van L'Invasion openbaarde zich hoefkatrol-kreupelheid als ze enige tijd werkzaam waren in de landbouw. Uit een (niet wetenschappelijk) onderzoek vanuit de Faculteit voor Diergeneeskunde bleek dat 60% van de kinderen van L'Invasion voortijdig naar de slager is gegaan vanwege hoefkatrol-kreupelheid. En of dit nu helemaal precies klopte, het aantal uitvallers blijft in ieder geval ontstellend hoog, zeker voor de fokkerij van het Nederlandse landbouwpaard waar men heel streng selecteerde op erfelijke gebreken.
Het is door deze zware selectie dat de hoefkatrolvererving van L'Invasion voor de toenmalige boeren een ramp was, maar nauwelijks meer van invloed is op de tegenwoordige paarden. Of om het nog duidelijker te zeggen: een dochter van L'Invasion in de afstamming geeft aan dat dit deel van de afstamming de harde selectie in de landbouw heeft doorstaan. Iets wat van de meeste in Nederland ingevoerde bloedlijnen niet gezegd kan worden. De zonen van L'Invasion die als dekhengst zijn goedgekeurd hebben niet zelf de selectie in de landbouw ondergaan, maar de meeste van hun dochters weer wel, zeker als ze nog in het originele Sgldt (Stamboek Gelders type) zijn ingeschreven. De laatste ter dekking staande zoon van
L'Invasion, de preferente Gelderse hengst Wachtmeester (1957 - 1975), heeft geen hoefkatrol vererfd.
Toen de hoefkatrolvererving van L'Invasion bekend werd was dit voor de Gelderse paardenfokkers een minstens even grote schok als later het moeilijke karakter van de hengst Amor. Een paard dat tot op hoge leeftijd kon en wilde presteren was immers het doel waar men al generaties lang naar streefde.

Het verhaal over de hoefkatrolvererving blijft nog steeds de nafok van L'Invasion achtervolgen en als een paard minder mooie röntgenfoto's heeft, wordt op L'Invasion in de afstamming gewezen. Zoals een minder makkelijk karakter al snel aan Amor wordt toegeschreven, als hij in de afstamming voorkomt. En het is waar, Amor en zijn kinderen hadden voor veel mensen geen eenvoudig karakter en hij bracht niet voor niets de beste nakomelingen in combinatie met Gelders/Groninger merries, maar momenteel zijn er vooraanstaande hengsten in de Nederlandse paardenfokkerij die een veel moeilijker karakter vererven, zonder dat daar ophef over wordt gemaakt. Hetzelfde geldt voor de hoefkatrolvererving van L’Invasion, die door de toenmalige zware selectie van alle paarden in de landbouw overduidelijk aan het licht is gekomen en streng gecorrigeerd is.

De hoefkatrolvererving van L'Invasion werd destijds vastgesteld op grond van kreupelheid in de praktijk. Dat is iets heel anders dan de tegenwoordige röntgenplaatjesfokkerij, waarbij achter een bureau is bedacht wat mooie en wat minder mooie röntgenfoto's zijn. Het is daarom maar de vraag of er ooit enige relatie is geweest tussen L'Invasion-bloed en minder mooie röntgenfoto's. Aan de hand van de röntgenfoto's kan nog steeds niemand voorspellen of een paard in de praktijk wel/niet kreupel wordt voordat een bepaalde leeftijd is bereikt of een bepaald niveau in de sport. De alles-overheersende selectie op röntgenfoto's gaat bovendien ten koste van de selectie op andere punten zoals karakter, springaanleg, enz.

Wat uit de invloed van L'Invasion in de Gelderse fokkerij geleerd kan worden is dat het breed inzetten van onbekend bloed heel gevaarlijk is, hoe goed dit op het eerste gezicht ook lijkt te passen bij het fokdoel. Het effect van de vererving blijkt pas tijdens het gebruik van de kinderen in de echte praktijk. Er is nog geen enkele keuring, index, test of verrichtingsonderzoek die daarvoor betrouwbare aanwijzingen kan geven. Het heeft dus ook weinig zin om daar veel geld aan uit te geven en dan bovendien nog te selecteren op grond van schijn-zekerheid.

Anton van Lijssel

Een foto kun je vinden op www.gelderlanderhorse.nl/pedigree/neder ... 00198.html

ceasario

Re: Invloed L'Invasion op fokkerij, hij zit bijna overal ach

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 12:23

Desire schreef:
Ik ben een beetje rond gaan snuffelen in alle generaties achter onze paarden

Typisch dat je nu pas achter een fokkerij-historie aan gaat.
Zouden er hier meer moeten doen,dan wisten ze wat fokken is i.p.v. achter elkaar aan te roepen.

Ferro

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.ph ... axniveau=9

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 12:39

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 15:34

Cabochon vind ik een veel beter voorbeeld van veel L'invasion bloed.

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 15:57

ceasario schreef:
Desire schreef:
Ik ben een beetje rond gaan snuffelen in alle generaties achter onze paarden

Typisch dat je nu pas achter een fokkerij-historie aan gaat.
Zouden er hier meer moeten doen,dan wisten ze wat fokken is i.p.v. achter elkaar aan te roepen.

Ferro

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.ph ... axniveau=9

Ik heb de bloedlijnen van al onze paarden heel goed uitgespit en weet ook van een hoop generaties de prestaties en wat ze vererven e.d. en aan de hand daarvan kan ik heel goed mijn keuze voor een hengst maken en ik denk er waarschijnlijk meer over na de menig ander fokker!
Maar het was me nooit opgevallen dat L'Invasion bij alle paarden zo vaak voorkwam in de bloedlijn en daarom maakte me het nieuwsgierig!

@ AWvL: Bedankt voor dat artikel, erg interessant om te lezen!!!

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 00:43

Goh heb ik weer een merrie die compleet l'invasion vrij is...

Trouwens wel een merrie gehad uit de ottie vottie stam (die van cabochons moeder gonnie) waar 3 x l'invasion inzat.

Fox1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 13:05

dit is 'm:

Afbeelding

in het hengstenboek staat ie volgens mij ook wel, mss scan ik dat nog even

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 13:41

In mijn kwpn merrie zit het idd ook 3x.

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 11:26

Bij mijn Gelderse merrie zit 'ie ook in alle lijnen, 4x dus. Gelukkig zitten haar benen prima in elkaar, op d'r 17e nog het prok-predikaat behaald dus dat zit wel goed.

@ AWvL: idd bedankt voor het artikel!