Fokkersadvies gevraagd!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Floress

Fokkersadvies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 15:38

Hallo,ik ben meestal op FA te vinden en heb dus al gemerkt dat er hier toch een aantal zijn die heel wat ervaring hebben met de fokkerij.
Nu hoop ik hier natuurlijk wat reacties te krijgen. Ik ben namelijk op zoek naar een gepaste hengt. Ik heb wel een heel lijstje zoals de meeste fokkers veronderstel ik. Zelf heb ik er dus totaal geen ervaring mee vandaar dat jullie hulp welkom is.

Waar ik naar op zoek ben is een hengst die een krachtig achterbeen doorfokt, knieactie (omdat de merrie nogal een stekerig voorbeen heeft). De merrie beweegt wel met veel souplesse en ruimte, maar niet erg veel kracht. Hij moet ook maat fokken (merrie is 1m65). Het karakter, tja liefst eentje die niet bekend staat als een r*tz*k. De hengst mag ook vrij compact zijn. Ze heeft vrij veel onderhals en niet echt een mooie overgang hals schoft.
Ik begrijp dat wat moeilijker is zonder foto maar ik hoop dat dit toch een richting kan aangeven van welk type hengst ik zoek. Het is de bedoeling om een dressuurveulentje te fokken.

Alvast bedankt voor degene die hier (hopelijk) gaan reageren!
Groetjes!

RuizWish

Re: Fokkersadvies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 19:00

Montecristo!

- Veel kracht in het achterbeen!
- Draaft goed dragend.
- Goede halsaanzet en goed gedragen hals.
- Montecristo fokt genoeg maat door.

Dit zou mijn gedachte zijn bij jouw omschrijving,
maar het is inderdaad vrij lastig om te zeggen zonder foto.

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 19:04

Ja, dat begrijp ik. Mijn excuses daarvoor!
Merci, ik zal hem eens bekijken!

Als nog iemand iets weet, gewoon wat in je opkomt als je de beschrijving leest.

Ik heb al door heel wat topics gesnuffeld en heb bij bepaalde beschrijvingen al Houston, Rubiquil horen vallen. Dus misschien bokkers die daar mee gefokt hebben?

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 19:26

Houston voldoet aan je beschrijving,behalve de knie-actie..die hij niet heeft en niet doorgeeft,en de maat.Ik zou naar een gelderse hengst kijken,vaak krachtig achterbeen gebruik,wat meer knie actie en ze hebben een mooi front en fokken maat.Wat voor een afstamming heeft je merrie?
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 09-03-06 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

RuizWish

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 19:30

Ik heb op mn site wat info over Montecristo staan...
(En over heeeel veel meer hengsten)
www.stallionweb.nl

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 20:00

Merci SvenErik, ik zal hem eens bekijken!

@ Elisa2: En naar welke hengst zou je voorkeur dan gaan? Want om eerlijk te zijn ken ik er geen een.

RuizWish

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 20:11

De volgende gelderse hengsten zijn allemaal KWPN-Goedgekeurd:

Ahoy
Bazuin
Elegant
Galant
Koss
Laurentz
Parcival
Rubus B
Sirius
Upperville (www.tewis.nl)
Vitens

Ik zou eens kijken op www.gelderspaard.info

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 20:34

Dank je,erg snel met je info! Van een aantal heb ik toch al gehoord, Koss heb ik hier op bokt al vaak zien terugkomen.
Leuke site heb je trouwens SvenErik

Ohja nog even toevoegen: de merrie is vrij lang in het lichaam, heb ik dan niet het gevaar bij een Gelderse hengst dat dit doorgefokt wordt?

RuizWish

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 20:41

Mijn keus zou helemaal niet vallen op een Gelderse omdat ik denk dat je er met wat jij omschrijft over je merrie geen modern goed gevormd paard mee kunt fokken. En ik denk ook niet dat een gelderse hengst veel toe kan voegen aan je merrie, behalve dan de knieactie, die bijvoorbeeld bij de hengst Upperville wel heel erg aanwezig is. Van andere Gelderse weet ik zo uit mn hoofd even niet hoe die qua knie-actie zijn, maargoed dat zou ik even voor je kunnen opzoeken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 20:57

pasi schreef:
(omdat de merrie nogal een stekerig voorbeen heeft).- niet erg veel kracht. - Ze heeft vrij veel onderhals en niet echt een mooie overgang hals schoft.
- Het is de bedoeling om een dressuurveulentje te fokken.

Weet je zeker dat je je merrie laat dekken en je geen paard of veulentje aankoopt?
Jee als ik een advies moet geven dan misschien richting een Ferro zoon, zoiets als Rhodium ofzo.

sir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 00:28

Het eerste wat in me op komt is ook een Ferro zoon Osmium b.v.
De jonge Sandrohit die bij v. Bommel ter dekking staat moet een goed paard zijn Sandro` Match (geloof ik) ik heb hem nog niet zien lopen. Och weet je misschien past Trento ook nog wel op je merrie.

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 07:59

Het is best wat extreem genomen hoor om aan te geven wat ik graag wat anders zou zien bij de merrie. Het stekerige valt enorm mee en kracht, tja ze is jong en groot voor haar leeftijd dus best nog een slungel. Ik zou gewoon graag een idee hebben in welke richting ik een hengst moet zoeken en waar ik vooral op moet letten om deze punten te verbeteren (indien mogelijk natuurlijk).
Ze zal eerst naar de keuring gaan en dan zien we wel.
Tips nog altijd welkom bij deze!

Bucephalus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 09:31

Wat is de afstamming van je merrie?

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 09:37

pasi schreef:
Ze heeft vrij veel onderhals

sir schreef:
Och weet je misschien past Trento ook nog wel op je merrie

Dat zou ik zeker niet doen

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 16:45

goed achterbeen gebruik,dan moet je ook niet bij trento of een sandro hit zijn.

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 00:13

Via PB heb ik ook nog enkele namen doorgekregen. Een aantal zijn er ook terug afgevallen. Wat nu nog overblijft:
Hamlet
Florencio
Son de Niro
Rubin Royal
Future
OO seven
United

Al heel wat reacties maar amper overeenstemming.
Nog wat aanpassingen ivm de merrie: de hals komt wat diep uit de borst (bedoelde ik eigenlijk met de brede onderhals), mooi front, droog en hard beenwerk
De hengst zou geen lange rug mogen doorfokken maar ook niet te compact en geen korte voorbenen.

Suggesties blijven welkom!!

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 09:31

Rubin Royal is een zeer goede hengst,maar wel met het bekende Rubinstein halsje. Florencio kun je denk ik beter niet doen,dan krijg je een groot draver op een grote draver.Die andere moet je kijken hoe de nafok is,goede en sterkte punten.

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 10:48

Ik heb nog niet van het bekende halsje gehoord (schaam schaam)?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 11:03

pasi schreef:
Hamlet
Florencio
Son de Niro
Rubin Royal
Future
OO seven
United

United is een optie, OO seven niet vanwege traag achterbeen. Hamlet is zonde van je dressuurlijn.

lovelyme

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 18:49

Ik zou zelf zeker niet voor een trento gaan.... Waar mijn gevoel naartoe gaat is een wat fijnere hengst. United geeft zeer snittige veulens en met mooie gangen... Maar het blijft altijd lastig hoor!!
Wij gaan onze merrie laten dekken door Thriomphe de Muze!
En ookal weet je er nog zoveel van het blijft een gok.. Succes we horen het wel

LottiJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 19:48

Ik zou eens wat meer info over United opzoeken . Zeer mooie knieactie en een sterk achterbeengebruik

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 20:16

Ja, United zou ik wel zien zitten. Natuurlijk ook al wat negatief over gehoord maar dat is bij elke hengst wel zo. Iemand misschien al gefokt met United of een van de andere vermelde hengsten. Van de Ferro afstammingen heb ik het het meest voor Rhodium. Maar dat gaat dan puur op mijn zeer beperkte kennis af

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 14:06

Ferro+ nakomelingen vererft een vrij kort voorbeen,met jouw merrie zou ik daar niet voor gaan,hij vereft wel een sterk en krachtig achterbeen gebruik.
"bekende halsje"
Rubinstein
Afbeelding
Rohdiamant
Afbeelding
Afbeelding
Roh Magic
Zoals je mischien zelf ook wel ziet,zit er in die halsen een knik voor de schoft,en een beetje onderhals.
Dat vererft Rubinstein heel erg door,daar tegenover staan natuurlijk een tal van pluspunten,maar het is iets om mee te nemen in je overweging.

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 14:12

Ik snap wat je bedoelt. Ohh hoe meer je weet hoe moeilijker het wordt. Nee inderdaad, het korte voorbeen zou niet vererft mogen worden. Evenmin als een lange rug.

@Lovelyme: wat bedoel je met snittige veulens?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 15:00

Suzanne F. schreef:
pasi schreef:
(omdat de merrie nogal een stekerig voorbeen heeft).- niet erg veel kracht. - Ze heeft vrij veel onderhals en niet echt een mooie overgang hals schoft.
- Het is de bedoeling om een dressuurveulentje te fokken.

Weet je zeker dat je je merrie laat dekken en je geen paard of veulentje aankoopt?
Jee als ik een advies moet geven dan misschien richting een Ferro zoon, zoiets als Rhodium ofzo.

Ferro kan ik nog inkomen, maar Rhodium snap ik niet helemaal...zou je misschien willen uitleggen wat je in Rhodium ziet voor deze merrie?

Is Scandic niet wat....vooral zijn actie in de achterhand vind ik fenomenaal!!!!