gezocht: valkkleurige E-pony dekhengst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jennyk

gezocht: valkkleurige E-pony dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 13:23

Wie kan mij helpen met het vinden van een valkkleurige hengst voor mijn merrie. Mijn pony is 150 hoog en een kruising fjord/fries, ze is valkkleurig en als hengst zoek ik een die de E maat doorgeeft. Het liefst een met veel arabischbloed of een 100 % arabier. Wie weet er een?

wreckh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 13:28

www.romantico.nl en dan onderandere hengsten staat Ricardo. Ik heb zelf een valk veulentje van hem. Zie mijn profiel.

anneliesdj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 13:30

Juist, Romantico heeft 2 zonen waarvan er een valk is een een een wazig kleurtje heeft wat ik niet kan thuisbrengen.

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 13:51

Power and Paint?

Supertje

Re: gezocht: valkkleurige E-pony dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 14:19

jennyk schreef:
Wie kan mij helpen met het vinden van een valkkleurige hengst voor mijn merrie. Mijn pony is 150 hoog en een kruising fjord/fries, ze is valkkleurig en als hengst zoek ik een die de E maat doorgeeft. Het liefst een met veel arabischbloed of een 100 % arabier. Wie weet er een?

Als jouw pony een kruising fjord is kan het nooit een valk zijn. Valk wordt namelijk veroorzaakt door het cremegen, wat bruin verdund tot valk, vos tot palomino en zwart tot smoky.
Bij fjorden is er een ander gen verantwoordelijk voor de verdunning, namelijk het Dun-gen (wildkleur). Dit geeft een soortgelijke kleur, maar dan met wildaftekeningen zoals o.a. een aalstreep. Een valk zal nooit een aalstreep hebben, en dat heeft jouw pony waarschijnlijk wel.

anneliesdj schreef:
Juist, Romantico heeft 2 zonen waarvan er een valk is een een een wazig kleurtje heeft wat ik niet kan thuisbrengen.

Die 2 zonen, Ricardo en Romantic Popcorn zijn beide valk, alleen is Popcorn veel donkerder.

esther82

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 14:34

pantarhei schreef:
Power and Paint?

Power staat niet ter dekking. Deze pony loopt enkel in de sport

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 15:07

Supertje schreef:
...Een valk zal nooit een aalstreep hebben, ...

Dat is niet helemaal waar Supertje Je hebt ook nog zoiets als een Dunskin dus: zwart+agouti+creme+dun Die worden vaak opgenomen als Buckskin (=valk even voor diegenen onder ons die dat niet weten) met de vermelding dat zij ook Dun dragen.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 15:21

Klopt inderdaad, maar dan is het dus geen valk maar een combinatie, zoals je al zegt een dunskin (wat dus ook het resultaat kán zijn als jennyk kiest voor een valkhengst). Een paard wat alleen creme draagt zal nooit een aalstreep hebben.
Zo ken ik ook een paardje wat zwart + agouti + dun + silver (oftewel dus een silverdapple bay dun) draagt, staat op papier als palomino. En dat lijkt het op het 1e gezicht ook, hij is goudkleurig met witte manen en staart. Enige verschil in kleur is dat het paardje een aalstreep heeft en ietsje donkerdere/bruine benen.

jennyk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 16:46

De handelaar waar ik Sjanty gekocht heb, zegt dat het een kruising fjord/fries is. Er zijn geen papieren bij mijn pony en ze is afkomstig uit Duitsland, waardoor het moeilijk is haar achtergrond na te trekken. Ik moet dus op zijn info. afgaan. Ze is valkkleurig met een aalstreep en heeft zwartemanen en staart en een zwarte vlek op haar hals. Ze heeft de zebrastrepen van een fjord op de benen. Ze heeft verder puntige oren met een donker lijntje aan de binnenkant, iemand een idee wat voor kruising het anders kan zijn. Een foto van haar staat in m'n profiel en een als avatar.

Zoetje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 18:00

esther82 schreef:
pantarhei schreef:
Power and Paint?

Power staat niet ter dekking. Deze pony loopt enkel in de sport

dat is idd zo, hij kan niet eens meer dekken want het is een ruin en ook geeft hij geen E-maat denk ik. Wel jammer op zich, is echt een super leuk beestje!

jennyk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 19:16

Oh, ik ben de 'fries' kenmerken vergeten : lange/dikke zwarte sokken en ze loopt met de actie van een fries.
Maar is er nou ook een arabischehengst met de valkkleur ? Ik heb nml. gehoord dat er iemand met zo'n kleur dekhengst gereden heeft bij de dragonder in Veenendaal. Dat moet ongeveer een jaar geleden zijn.

Zorgzaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 21:21

Zoetjuh, wanneer is Power and Paint gecastreerd dan

r0dY

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 21:23

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 23:18

Ik weet niet wat je doel van fokken is, als het op kleur is zou ik eerst in de kleurengenetica duiken.

En P&P is nog steeds een hengst, en eentje in de D-maat, anders mag ie ook niet op een pony-EK komen.

Enige goedgekeurde valkkleurige hengsten die ik verder ken naast eerdergenoemde zijn Sulaatik's Versage en Sulaatik's Versace. Zijn 2 volle broers, New Foresthengsten en de eerste is vorig jaar goedgekeurd en heeft dit najaar succesvol zijn verrichtingen gelopen, de andere is net goedgekeurd en moet dit najaar verrichtingen laten zien.

anneliesdj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 23:55

jennyk schreef:
Oh, ik ben de 'fries' kenmerken vergeten : lange/dikke zwarte sokken en ze loopt met de actie van een fries.
Maar is er nou ook een arabischehengst met de valkkleur ? Ik heb nml. gehoord dat er iemand met zo'n kleur dekhengst gereden heeft bij de dragonder in Veenendaal. Dat moet ongeveer een jaar geleden zijn.

Ik geef je weinig kans als je een volbloed arabier zoekt die valk is, een kruising of NRPS met veel arabisch bloed zou nog wel kunnen maar een volbloed arabier is er denk ik niet in valkkleur. (kan wel informeren als je dat wilt)
Maar valk of dun (met aalstreep) is dominant (correct me if i'm wrong) dus kun je ook dekken met een ander gekleurde hengst, dan krijg je nog een valkkleurig veulen.

Je mag me pb'en voor info over arabieren .

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 09:34

In Ricardo en Popcorn zit Arabisch bloed.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 14:35

jennyk schreef:
De handelaar waar ik Sjanty gekocht heb, zegt dat het een kruising fjord/fries is. Er zijn geen papieren bij mijn pony en ze is afkomstig uit Duitsland, waardoor het moeilijk is haar achtergrond na te trekken. Ik moet dus op zijn info. afgaan. Ze is valkkleurig met een aalstreep en heeft zwartemanen en staart en een zwarte vlek op haar hals. Ze heeft de zebrastrepen van een fjord op de benen. Ze heeft verder puntige oren met een donker lijntje aan de binnenkant, iemand een idee wat voor kruising het anders kan zijn. Een foto van haar staat in m'n profiel en een als avatar.

Ik bedoel niet dat jouw pony geen kruising fjord/fries is, ik heb de foto in je profiel gezien en ik denk dat het dat toch echt wel is.
Ik bedoel alleen dat je pony geen valk is, maar een bruin-dun. Een andere kleur dus, die erg op valk lijkt.
Valk wordt, net als palomino en smoky, veroorzaakt door het creme-gen. Dit gen verdund de kleur.
Fjorden hebben ook een verdunde kleur, maar die wordt veroorzaakt door een ander gen, het Dun-gen dus. Dun maakt de kleur ook lichter, maar zorgt ook voor een aalstreep, zebrastrepen op de benen, etc. Dun staat ook wel bekend als wildkleur.

En om een gen te krijgen, moet 1 van de ouders dat gen ook hebben.
Beide kleuren lijken dus op elkaar, maar worden door een ander gen veroorzaakt.

jennyk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 15:19

rody: Promise ziet er echt mooi uit . Is er iemand hier met een nakomeling van hem?

jennyk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 15:28

Neonlight: de nf pony's kan ik geen foto's van vinden

jennyk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 15:31

Supertje: van de genetica heb ik geen verstand, maar welke kleur geeft mij de meeste kans op een valk of misschien palomino. Of kan dit niet gezegt worden omdat de mijne al een kruising is?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 15:36

jennyk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 16:17

Neonlight: bedankt ik heb ze gevonden! Versage vind ik persoonlijk mooier dan Versace. Maar smaken verschillen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 18:01

Hihi, smaken verschillen inderdaad. Ik vind Versace namelijk de mooiste van de 2.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 18:05

anneliesdj schreef:
Ik geef je weinig kans als je een volbloed arabier zoekt die valk is, een kruising of NRPS met veel arabisch bloed zou nog wel kunnen maar een volbloed arabier is er denk ik niet in valkkleur. (kan wel informeren als je dat wilt)
Maar valk of dun (met aalstreep) is dominant (correct me if i'm wrong) dus kun je ook dekken met een ander gekleurde hengst, dan krijg je nog een valkkleurig veulen.

Volbloed arabieren die valk zijn zijn er naar mijn weten inderdaad niet, net zomin als palomino's, omdat voor zover ik weet het cremegen niet voorkomt bij arabieren.

Valk en Dun zijn inderdaad beide dominant, maar dat wil niet zeggen dat een nakomeling automatisch dat gen ook krijgt. Dominant wil alleen zeggen dat áls een paard het draagt het te zien is, niet dat het altijd doorgegeven zal worden.
Ieder gen bestaat uit 2 allelen, 1 van de vader, 1 van de moeder. Een paard kan dus van de moeder een allel hebben gekregen voor Dun, en van de vader voor 'niet-Dun'. Aangezien Dun dominant is zal het paard Dun zijn, maar het draagt ook het allel voor niet-Dun, en kan ze dus beide doorgeven.

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 18:09

mijn versace is ook mooi hihihi sorry dat was offtopic

ik vind promise heel erg mooi