[TI] Wat doen jullie met de voorpluk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kyra_

Wat doen jullie met de voorpluk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 11:50

Mijn Tinkermerrie heeft zo'n lange en dikke voorpluk dat ze helemaal niks meer ziet als het los hangt. Nu heb ik er dus eigenlijk altijd een vlecht in omdat ik het anders echt te gevaarlijk vind. Maar nou heb ik het idee dat ze daar "last" van krijgt, het zit niet lekker meer ofzo denk ik (maak wel vaak genoeg een nieuw vlechtje), en zeker voor van de zomer, met zo'n vlecht heeft ze natuurlijk ook veel meer last van vliegen. Dus nou vroeg ik me af hoe jullie dat oplossen?

Hier een fototje van haar losse voorpluk om een idee te geven (let niet op de kwaliteit, foto is met een telefoon gemaakt );
http://www.mijnalbum.nl/Foto=WKREC64L

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 11:59

Mijn Tinker heeft ook een lange voorpluk, met hooi eten heeft ze hem af en toe in haar mond
Als ik hem invlecht wordt ze helemaal krielig en schudt de vlecht er uit. Ik laat hem dus gewoon loshangen
Ze kijkt er wel doorheen, en als ze er last van heeft schudt ze hem zelf naar achteren.

Nuage

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 12:55

Mijn tinker heeft haar voorpluk gewoon los, soms denk ik wel eens "hoe kan ze nou wat zien?!" maar in de praktijk ziet ze prima en loopt ze echt nergens tegenaan. Alleen met rijden vlecht ik 'm in.

grid

Re: Wat doen jullie met de voorpluk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 13:12

Hier ook gewoon allemaal los! maar zo giga als bij jou zijn de voorplukken niet

Maar ijslanders, shetten, friezen e.d. hebben ook gewoon pluk los terwijl die vaak ook nog veel meer haar hebben (ken er 1 waarvan je nieteens de oren ziet ) --> ze zien gewoon alles hoor --> ogen staan natuurlijk ook anders dan bij mensen

liefling

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 14:37

hallo ik heb hem ook altijd in de vlecht.
Eerst vond hij dat iritant omdat hij het niet gewend was , maar nu is het heel gewoon.
in de zomer heb ik ook een vlecht in omdat het dan zo warm is.
dan doe ik zon vliegenmatje voor wat je kan kopen tegen de vliegen .

Afbeelding

groetjes mij n hoef van duncan (_)

cesara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 15:06

ze kunnen best zien met zo`n voor pluk. meschien kun je een keer per week. een dag los en dan weer vlechte.en in de zomer een vliege netje kopen

zo wat heeft die van jou een grote voor pluk zeg.
die van mij vlecht ik ook heel vaak in is wel makelijk met het hoofdstel in doen.die van mij heeft ook een flike voorpluk kijk.

of elke dag uit kamen en wassen krijg net zo een als mij
http://www.mijnalbum.nl/Foto=RNFMEEW8 grapje

Deeday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 15:11

Zo op die voor plukken ben ik jarlous mijn merrie heeft maar een inimini voorplukje die verdwijnt zelf onder de frontriem ghihihi

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 15:38

ik heb hem altijd los. zo'n vlecht in de voorpluk vind ik altijd zo raar staan.
en ach, hij is mooi lang, dus ik klaag niet.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 16:45

Bij treasure zat er ook vaak een haar in haar ogen, waardoor ze van die soep ogen kreeg. Dus ik had haar voorpluk wel vaak in een vlecht.
Hier hangt hij een keer los
Afbeelding

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 16:57

Toen ik Treasure zag had je em voor de helft in een vlecht gedaan
Afbeelding

AriebrenJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 17:26

Cochise loopt altijd met een vlecht.
Eens per jaar knippen we er een stukje vanaf omdat de vlecht dan in zijn eten hangt.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 19:10

Bij de merries vlecht ik de voorpluk in 2 vlechten. Ik vind het ook wel leuk om oogcontact te hebben, weet ik ook precies wat ze van plan zijn. En zelf zien ze ook veel meer. Maxolo vlecht ik af en toe zijn voorpluk.

Afbeelding

Dit is Sissi op de foto, je ziet ze ook met 1 oog naar mij toe kijken toen ik haar op de foto zette.

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 19:15

Novia vlecht ik alleen maar in de zomer.
Dan krijgt ze haar vliegenkap om, en ander ziet ze volgens mij niks.
Nu het zo nattig en winderig is buiten, beschermd de voorpluk ook tegen soep-ogen.
Zo lang als die van Kyra_ is haar pluk echter niet.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 19:45

ik heb de voorpluk wel eens gevlochten maar tegenwoordig nooit meer. ik borstel hem ook niet, ik vind die dreads wel leuk

maar die van jou lijkt een dikke pluk te hebben idd!!

jantineS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 20:57

In de natuur zijn ze tog ook gewoon lang, dik en los. Als het echt slecht was dan zou dat wel anders zijn, ofzow
Stoere paarden allemaal, gratis vliegenetjes!

maare vroeger deden we bij de friezen de vlecht van de voorpluk schuin naar achter vlechten of vast maken aan de 1ste vlecht in de manen. Heel los natuurlijk! is niet echt mooi, maar wel handig tegen soep ogen

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 21:17

Ik heb em ook altijd los.
Ik heb ook es 6 kleine vlechtjes gemaakt, ziet er héél leuk uit mja Mystic blijft nooit zo lang stilstaan..

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 22:05

In de zomer maak ik ook vaak een vlecht van de voorpluk en krijgt ze een vliegennetje om. Soms doe ik de vlecht dan dubbel onder haar frontriem. Want die lange vlecht irriteert haar dan ook weer. Maar haar manen doe ik dan ook in 6 vlechten tegen de warmte.

Kyra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 07:49

Zo, veel reacties
Ik denk dat ik maar 2 of meer kleine vlechtjes ga proberen, misschien zit dat wel beter. Ik heb toch liever dat het er minder leuk uitziet dan dat ze tegen van alles aan loopt, want dat doet ze als ik het los laat hangen omdat ze dan écht bijna niks ziet

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 10:37

Jessie heeft een hele lange, bijna tot over haar neus. Maar hij is niet heel breed, met rijden wapperd hij voor haar ogen weg zeg maar. Dus hij hangt altijd los. De enige keer waarbij ik 'm vlecht is als ze voor de wagen staat, met kleppen hoofdstel. Want en kleppen, en haar voor je ogen is de stal uitvallen

Maar jouwe heeft wel heel veel haar, die had ik denk ik ook wel gevlochten. Igg met rijden.

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 09:04

FLan heeft echt maar een toefje dus daar heeft ze geen last van.. Het hangt dus meestal los.

hetlarixbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 11:06

Wij laten de voorpluk gewoon los hangen met alles. In wei en tijdens het rijden en mennen. Zelfs van onze friese ruin die blind is aan één oog. En hij ziet alles goed. Behalve als het schemer word dan krijgt hij veel moeite met afstanden in schatten maar dan halen we hem gewoon naar binnen voordat er ongelukken gebeuren. Maar dit ligt aan zijn blinde oog.
Even een plaatje erbij om te laten zien dat hij gewoon niets ziet tijdens het werk.
Afbeelding

Lientjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 11:10

Uh.. je kunt er een knotje van maken..

Christah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 14:10

Haha, Duncan heeft het ook gewoon los hoor.
Niet dat hij nou zo'n weelderige voorpluk heeft.
Oke, zn voorpluk komt wel tot op zn neusje, maar het is niet zo dik.
Ik vlecht het niet omdat hij er dan zoo lelijk uit ziet Dat kan ik hem echt niet aandoen
Kan het wel ns doen en er een foto van maken, kun je zelf zien hoe mooit het hem staat

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 19:18

Aileen heeft de voorpluk altijd los.
Als hij te lang zou worden dat'ie in de weg zou zitten met eten dan zou ik hem een beetje bijtrekken.
Ik vind het een beetje tegenstrijdig om de voorpluk in te vlechten en er dan een vliegennetje voor te binden. Alleen met rijden/mennen kan ik me er iets bij voorstellen.

De manen doe ik altijd wel in vlechten, dat is wel heel warm in de zomer.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 19:33

Hier zijn de voorplukken altijd los...nu zijn ze niet zo weelderig als die van jouw tink, maar ze mogen er toch ook zijn
Heb het bij Angel (degene met de dikste voorpluk) wel eens geprobeerd, maar dan ziet ze eruit als een muildier/muilezel dus dat doe ik toch liever niet

Bij Les Crins de Soie hebben alle friezen en tinkers steeds een vlecht in hun voorpluk. (en het gekke is dat het hén wél staat )