net drachtig en dan naar les?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hollybolly

net drachtig en dan naar les?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 21:44

hallo, ik laat holly begin april dekken, maar dan gaat ze ook voor t eerst weer in een groepsles, waarin ze nogal opgewonden en druk wordt. ze gaat zich allemaal uitsloven en expres overal van schrikken. We gaan in die les natuurlijk ook 1 keer in de maand springen. zou dat mogen wanneer ze net drachtig is of toch liever niet...

groetjes..

ijsklontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 08:31

ik zou ff wachten. Ik weet niet hoelang ervoor ze dan geinsemineerd is?
maar ik zou nog ff wachten

Flabbergast

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 09:08

Ik ben ook gewoon naar de les geweest, vanaf dat ze net drachtig was. Ik heb er ook een die zich verschrikkelijk aanstelt en het als leuke hobby beschouwd overal van te schrikken . Ze moet nog 62 dagen nu en het is nog altijd goed gegaan . Ook springen kan best, tot 8 maanden ongeveer. Je kan juist nu nog springen lijkt mij..

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 09:28

ijsklontje, ze is dan net geinsemineerd, ik heb gehoord dat je dan rustig aan moet doen, maar ze is vanzich zelf al zo'n zenuwpeesje die zich zo druk maakt. dus ik weet niet of ik er verstandig aan doe. en als ik nu eerst een paar keer naar les ga en dan laat insemineren? of ik ga toch maar niet naar les, ik wil geen risico's nemen, aangezien dit mijn laatste kans is om een veulen van haar te krijgen. misschien nog iemand een tip?

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 13:14

het is best om 40 dagen te wachten met zware inspanningen of grote stresssituaties: na 40 dsagen is het vruchtje pas goed ingenesteld.
Dat betekent natuurlijk niet dat ze het per se moet verliezen als je het toch doet, maar ik zou voor alle zekerheid toch ongeveer een maandje wachten...

ijsklontje

Re: net drachtig en dan naar les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 16:03

je zou ook eerst een paar keer naar les kunnen gaan dan is de nieuwigheid ervan af en doet ze niet meer zo gek zoals je zelf al zei. Maar eerst insemineren en dan vlak er achter aan naar les gaan zou ik niet doen. Om de zelfde rede als fenia.

De rede dat ik het meteen zei was dat ik wist dat het je laatste kans was en hoe je baalde dat holly haar veulentjes verworpen heeft.

Misschien ben ik wel overvoorzichtig, maar deze dracht zou ik geen enkel risico nemen en heel slecht slapen elf maanden lang

sterkte meid met je keuze

vrijalover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 17:01

Hier zijn altijd veel discussies over. De een zegt dat het helemaal niks uitmaakt of je nu rustiger aan doet of niet als je paard net geinsimineerd is, de ander zegt dat je gewoon door moet rijden, net zoals je anders doet. Ik zou als ik jou was wel gewoon doorrijden, maar geen dingen gaan doen waardoor je merrie gestrest kan raken (ik weet niet of je dit normaal ook met haar doet?) Omdat dit ook jou laatste kans is op een veulentje, kan je niet voorzichtig genoeg zijn toch? Succes ermee! Want een veulentje is jou zo gegunt na dit jaar

melody83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 21:26

Het beste kun je net na het insimineren gewoon lekker rustig aan doen,
dat geeft het vruchtje ook beter de kans om het goed in te nestelen.
Dat is ook wat de hengstenhouder vorig jaar tegen mij zei
Gewoon lekker ontspannen met je paard bezig zijn..

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 22:10

oke bedankt allemaal ik heb de knoop door gehakt, ik ga niet naar les, ik laat mijn kans niet verpesten door een paar lessen bedankt ik hoop dat t goed komt, ik ga t proberen, en hopen dat ze drachtig raakt

Zooist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 22:31

Citaat:
het is best om 40 dagen te wachten met zware inspanningen of grote stresssituaties: na 40 dsagen is het vruchtje pas goed ingenesteld.
Dat betekent natuurlijk niet dat ze het per se moet verliezen als je het toch doet, maar ik zou voor alle zekerheid toch ongeveer een maandje wachten...

Helemaal mee eens.......

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 22:39

en springen? mag je dat liever helemaal niet in de dracht of nog wel?

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 22:45

Springen ligt er een beetje aan of ze het ook gewend is. Ik heb met Fleur 27 December toen ze 7 maanden drachtig was ook nog een parcourtje gesprongen van 60cm. Daarvoor ook nog wel eens een paar keer gesprongen over een enkel hindernisje en cavalletti's. En los gesprongen. Daarna heb ik niet meer met haar gesprongen, alleen longeer ik nu nog soms met een enkel balkje zodat ze haar voetjes nog een beetje netjes neerzet, ipv ze alle kanten op te slingeren!

Ik heb wel in de eerste maand niet gesprongen, maar dat was eigelijk niet bewust. Het kwam er gewoon niet van. Ik denk gewoon dat je voorzichtig moet zijn en pas moet gaan springen als je zeker weet dat het goed zit!

Maar volgens mij kan je tussendoor wel gewoon springen. Ligt er ook een beetje aan hoe hoog je springt. Huppeltjes moeten wel een lange tijd kunnen volgens mij hoor!

Zooist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 22:47

Dat ligt eraan...
Na die 40 dagen kan je in principe normaal doen...

Waar je goed op moet letten is dat je merrie niet over d'r toeren raakt.
Als ze niet wil springen niet teveel dwingen, panieksituaties voorkomen.

Als je vaker springt, kan je ook nog wel een tijdje doorspringen.
Maar alles met beleid.

Wanneer ze aangeeft dat het niet meer gaat moet je ermee stoppen.

Ken je paard....

Ik zelf spring zelden met mijn merrie en doe het dan ook niet meer na 4 maanden.

Ik neem het zekere voor het onzekere want ik zou het mezelf nooit vergeven.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 22:49

mijn merrie vind springen het leukste wat er is. ze is er helemaal weg van hoe hoger hoe beter, dus ik zal kleine sprongetjes maken dan na 40 dagen. dat zal dan wel gaan

Katoo71

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 15:50

mij is aangeraden om de eerste drie maanden geen stress gevoelige dingen te doen zoals naar wedstrijd e.d na die tij dis veulen inderdaad goed ingenesteld je moet dan zowieso geen rare dingen doen ga het niet opzoeken zou ik zeggen.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 16:20

ja, nou ik heb besloten niet nar les te gaan. maar nu wil ik in de zomervakantie een week bij een vriendin gaan logeren met hol, ze hebben daar ook een paar paarden. ja ik ga nu twijfelen allemaal ik bedoel het is even een verandering in de situatie dus ik weet niet hoe ze reageert

Flabbergast

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 18:58

Over dat springen, ik heb tijdens de dracht ook gewoon nog 1.20/1.30 gesprongen en ze heeft er niets aan overgehouden. Maar stress is wel beter te vermijden .

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 21:45

oke ik zal er eens goed over na gaan denken, de dracht heeft ook zo zijn negatieve kanten blijkt maar weer

merel1618

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 13:18

hoop dat het dit jaar wel goed gaat met holly
wens je heel veel sterkte en ik hou jullie wel in de gaten
leef echt met je mee ik zou het ook moeilijk vinden.
ik zou ook niet weten wat te doen, maar gelukkig gaat het hier wel goed. en ze is maar een gewoon recreatie beesie, dus ze zal ook niet veel stress krijgen. met holly is dat toch anders let maar heel goed op haar ze geeft zelf wel aan wat wel en niet kan .
en de eerste weken even wat rustig aan en stress situatie's vermijden, dan komt het vast wel goed dit jaar.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 14:45

bedankt je hebt gelijk, zou vast wel gaan nu hoop ik, gewoon rustig doen in t begin inderdaad. bedankt hoor ben blij dat je nog aan ons dacht,