Hoe kan je zien waarneer veulen wordt geboren ong.?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cranberry90

Hoe kan je zien waarneer veulen wordt geboren ong.?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 17:54

De titel zegt het al...
Hoe kan ik zien waarneer het veulen wordt geboren ongeveer?
Ze is 28 uitgerekend..en ik wil in die nacht daar slapen zodat ik op der kan zien al het gebeurd( wordt mn eerste keer!) het zou jammer zijn als ze een paar dagen eerder zou komen..
Ehm kan je aan de uiers ofzo zien waarneer het veulen b.v binnen 24 uur kan komen?

Jade91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 17:57

Bij ons was het zo dat er een aantal dagen van te voren biest uit de uier van de merrie liep. Als dit gebeurt kan het niet lang meer duren!
(Ik heb het veulen geboren zien worden echt super geweldig om mee te maken ik hoop dat dat bij jou ook gebeurt!)
Je hebt ook van die alarm melders die je om de buik van de merriemoet doen en als er dan een wee komt gaat er een alarm bij jou af.. Je kan ook gewoon een camera ophangen maar dan moet je wel dag en nacht daarop letten... Veel succes ermee!

Ibalia

Re: Hoe kan je zien waarneer veulen wordt geboren ong.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 17:59

Dat ze de 28e is uitgerekend wil niet zeggen dat het veulen dan al komt.
Je moet ook voor de uitgerekende datum elke avond checken.

De merrie krijgt meer uier, de spenen komem eruit en het uier wordt donkerder omdat het wat meer op spanning kom.
Bij de staartinplant wordt de merrie wat losser.
ook kan het gedrag veranderen. Onrustiger enz.

Soms komen er wassen puntjes aan de tepels (kegels) en bij sommige merries komt er al melk uit.

Het is dus per merrie heel verschillend.

Een spannende tijd
Veel succes

OemmiejO

Re:

Jaro_Lover schreef:
Bij ons was het zo dat er een aantal dagen van te voren biest uit de uier van de merrie liep. Als dit gebeurt kan het niet lang meer duren!

. Dat heb ik altijd geleerd.

Qimm

Re:

Uh die alarm melder gaat toch af als een paard een langere tijd plat ligt? Ik denk niet dat zo'n band een wee kan herkennen...
En het 'kegelen' dus al druppelvorming aan de uiter.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 18:01

Het verschilt per merrie, het veulen kan altijd eerder/later komen. Mijn fokmerrie liet destijds niets zien. Die hadden wij nog gecontroleerd en 2uur later ging mijn man weer kijken toen was de geboorte al in volle gang. Terwijl ze de dagen er voor niet eens een dikker uier kreeg oid. Ze was zelfs niet onrustig zo vlak voor de bevalling...

Succes met de geboorte!

Jade91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 18:01

Qimm schreef:
Uh die alarm melder gaat toch af als een paard een langere tijd plat ligt? Ik denk niet dat zo'n band een wee kan herkennen...

Die alarmmelder gaat af als de pony/paard een wee krijgt,, zo zegt iedereen het bij ons..
misschien heb je veel verschillende melders..

_Maggy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 18:03

je kunt het zien aan de uiers ze gaat dan kegelen het veulen komt dan meestal binnen 24 uur ( gaan de uiers melk druppelen )

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 18:06

_Maggy_ schreef:
je kunt het zien aan de uiers ze gaat dan kegelen het veulen komt dan meestal binnen 24 uur ( gaan de uiers melk druppelen )

nonsens...dat hoeft dus echt niet zo te zijn, sommige merrie`s kegelen al met 9-10 maand drachtigheid.

regine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 18:38

Ze gaan wat opuieren zoals dat heet maar het blijft moeilijk inschatten. Op stal was een merrie een week tevroeg en hadden ze de avond ervoor er nog op gereden.
Mijn vriendin had al vanaf zaterdag de camera hangen en die kwam uiteindelijk gistermorgen.
Je hebt ook paarden die hun weeen vast houden tot er niemand meer is om in alle rust te bevallen...

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 18:40

Bij ons zagen we een dag van tevoren dat de merrie ging kegelen.
En een dag later was ze heel onrustig, pissig tegen andere paarden. Eind van de middag lag ze, ging ze persen. Waarschijnlijk is toen het veulen gedraaid. En 's nachts om half 5 was het geboren.

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 18:43

Jaro_Lover schreef:
Qimm schreef:

Die alarmmelder gaat af als de pony/paard een wee krijgt,, zo zegt iedereen het bij ons..
misschien heb je veel verschillende melders..

Dat zou kunnen, ik ken alleen maar melders die afgaan als het paard een bepaalde tijd plat ligt. het lijkt me voor zo'n band gewoon moeilijk om een wee te herkennen. Misschien was het wel een diepe zucht of een flinke scheet Maar goed, zoveel verstand heb ik er niet van

sume

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 19:16

Mijn fokmerrie ging 3-4 dagen van te voren kegelen, haar kruis begon wat af te hangen en op het moment dat de weeen doorbraken kreeg ze een enorm dikke vulva en gingen haar billen daardoor verder uit elkaar toch duurde het dan nog wel zo'n 3 á 4 uur totdat het veulen kwam.

Doordat zij het zo goed liet zien heb ik beide keren mee mogen maken en gefilmd en dan daarna heerlijk met een bakkie koffie kijken wat moeder en kind allemaal doen.

Het paard van mijn vriendin is ook bij ons bevallen, zij had op een ochtend duidelijk pijn (soort koliek), bij haar heeft het bijna 48 uur geduurd en zij ging pas in de laatste paar uur kegelen (helaas is dit fout afgelopen).

De ene merrie laat het duidelijk zien de andere verbergt het, dus ga regelmatig een kijkje nemen en vanaf een week of 2 voor de uitgerekende datum tot aan de geboorte iets vaker.

Veel succes en plezier en ik hoop dat je mee mag maken want dit is echt geweldig.

Cranberry90

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 19:46

Heel erg bedankt voor de snelle leuke reacties.
Maar zoals ik begrijp kan het dus heel erg verschillen.

Ik ga zeker vaker controleren of er al iets veranderd(der gedrag, uiers enz.)
Ze heeft al 2 x eerder een veulen gehad en is op de uitgerekende datum bevallen. Dus misschien is ze nu ook wel weer optijd..maarja daar ga ik maar niet 100% van uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 12:09

VMR --> KS.

justahorse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 13:50

Meestal daalt het veulen in dat kun je zien in de liezen.

Als het echt niet lang meer duurt kan krijgt de merrie meestal spikkels op de uier

en naast de staart zeg maar op de kont wordt het helemaal zacht.

Mischien heb je er wat aan