Afstamming van belang bij taxatie ruin..?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NoTrouble

Afstamming van belang bij taxatie ruin..?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 14:27

Hallo,
Ik heb een Jazz×Flemmingh ruin, die ik heb laten taxeren bij het KWPN taxatie topic.
Nu was er een "discussie"over de waarde van mijn paard, omdat ik vind dat de afstamming ook bij een ruin zeker wel van belang is vanwege eventuele erfelijke gebreken of juist erfelijke talenten.. Maar iemand anders vond van niet.. (geeft niet hoor, ieder zn mening..! ) Maar wat vinden jullie hier nu van..?!

JW18

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 14:29

afstamming is van belang vind ik.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 14:33

Ja en nee. Het is een ruin, dus ik vind de afstamming dan zeker geen méérwaarde, omdat je er niet mee verder kan fokken. Ookal zou je GP mee rijden, het houdt helaas op. Het zegt echter wel wat over de evt. mogelijkheden die je met je paard hebt. Het is geen garantie, maar je kan wel op basis van een afstamming inschatten wat voor vlees je in de kuip hebt. Bij een ruin €1000 erbij doen omdat het een Jazz'je is. Nee sorry, er lopen genoeg Jazzjes rond, ook zat merries. Dus de prijs omhoog doen bij een ruin álleen op basis van z'n afstamming en niet op basis van hoe hij loopt en te bewerken is, vind ik dus niet echt reeel.

Bij een merrie komt de afstamming voor mij wel meer om de hoek kijken. Is deze apart, goed, bekend, schaars, enz enz. En dan daarnaast/bij kijken hoe de merrie zelf is incl. moederlijn.

esmee87

Re: Afstamming van belang bij taxatie ruin..?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 14:34

natuurlijk is de afstamming van het paard van belang bij een taxatie.
als een paard een bekende afstamming heeft, is er vaak meer vraag naar, dus zullen de mensen er meer voor neer willen leggen. En als een paard een goede afstamming komt zullen de verwachtingen ook hoger zijn. ook al hoeft dat niet altijd ook nog uitkomen.

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 14:37

@ sammie: Ja maar het is wel zo in het algemeen dat als je een ruin hebt met goeie afstamming deze betere kwaliteit heeft als een zonder afstamming..

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 14:48

Zoals ik al zei: "Het zegt echter wel wat over de evt. mogelijkheden die je met je paard hebt."

máár dit is geen garantie!! Of je nu een ruin of een merrie hebt, er zijn ook slechte paarden met goede afstammingen en andersom idem. Goede paarden waarvan de afstamming je 3x niks zegt.

En daarom zette ik er dus ook bij: "Dus de prijs omhoog doen bij een ruin álleen op basis van z'n afstamming en niet op basis van hoe hij loopt en te bewerken is, vind ik dus niet echt reeel."

Overigs een ruin met een 'goede' afstamming vergelijken met eentje zonder afstamming is dacht ik niet echt aan de orde hier?

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 15:00

Jawel want het gaat erom of je als 2 je 2 paarden hebt (met hetzelfde nivo etc.) waarvan de een wel afstamming heeft en de ander niet, Of die met afstamming dan meer waard zou zijn.. en of je waarde mag hechten aan de afstamming bij taxatie..

* we hebben het hier de hele tijd over een ruin*

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 15:05

Dat het over een ruin gaat weet ik, maar wat wil je nou weten?
Of een 'paard'(ruin) zowieso met afstamming meer waard is dan een 'paard' zonder afstamming? Of dat een 'paard' (ruin) met een 'goede/bekende' afstamming meer waard is dan een 'paard' met een 'gewone/normale' afstamming?
Ik ging nl. van het tweede uit.

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 15:20

ik leg nog wel even uit:: Als je paard dus bijvoorbeeld verkocht gaat worden, en hij iz (zoals die van mij) een jazz× Flemmingh en hij springt M en loopt L2 dressuur, mag ej de afstamming dan mee laten tellen in de prijs van het paard..?

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 15:29

Nee, vind ik dus van niet. Zie dus eerdere antwoorden, daarnaast wil ik dan nog wel evt. opmerken dat de gemiddeld Jazz x Flemmingh koper alleen kijkt naar wat hij in de dressuur heeft gelopen. Ontzettend leuk en 'knap van je' dat hij M springt, maar waarschijnlijk zal de volgende koper daar dus geen 'reet' mee doen, om het maar plastisch uit te drukken. Dat krijg je met de gespecalisatie. Mensen die willen gaan springen, kijken eerder naar een springpaard (diens afstamming). Mensen die dressuur willen gaan doen, kijken naar een dressuurpaard (afstamming). Eerlijk en terecht? Nee, maar zo ligt het nu eenmaal wel.

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 15:38

Ja maar zoals jij het in de laatste zinnen formuleert is de afstamming dus wel van belang bij een ruin, maar mag je hem niet meer laten kosten daardoor..

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 15:46

Wat ik daarmee bedoel te zeggen is dat je van een afstamming wel af kunt lezen wat je er mee kunt doen en hoe z'n karakter is. Bijv. Jazzen zijn lastig, Zeoliet geeft verdriet, dit paard heeft dat, dat paard heeft dit. Enz enz. Máár ook of een paard wrs wel een sprongetje kan maken, of totaal niet. Of dat hij/zij wrs wel of niet weke lendenen geeft. Dát kun je idd aflezen aan een afstamming. Wilt nog niet zeggen dat het ook daadwerkelijk zo is, maar de afstamming kan voor mensen die veel over die hengsten weten (en wat ze doorgeven) wel veel zeggen. En met kijken naar de afstamming bedoel ik dus simpelweg dat een Jazz voor de dressuur is bestemt, weinig mensen zullen een Jazz kopen omdat ze graag Z willen springen.
Is je ruin méér waard omdat hij L2 heeft gelopen. ja dan kun je wel ietsje(!) meer vragen*. Is je ruin meer waard, ómdat het een Jazz is. Nee, vind ik dus niet.

*L2 is natuurlijjk wel wat, maar imo niet dat hij gelijk duizenden euro duurder is.

ceasario

Re: Afstamming van belang bij taxatie ruin..?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 15:59

esmee87 schreef:

natuurlijk is de afstamming van het paard van belang bij een taxatie.
als een paard een bekende afstamming heeft, is er vaak meer vraag naar, dus zullen de mensen er meer voor neer willen leggen. En als een paard een goede afstamming komt zullen de verwachtingen ook hoger zijn. ook al hoeft dat niet altijd ook nog uitkomen.

Als jij een auto koopt, kijk jij naar het merk i.p.v. te kijken of er wel een moter in ligt.

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 17:10

Sammie schreef:
Wat ik daarmee bedoel te zeggen is dat je van een afstamming wel af kunt lezen wat je er mee kunt doen en hoe z'n karakter is. Bijv. Jazzen zijn lastig, Zeoliet geeft verdriet, dit paard heeft dat, dat paard heeft dit. Enz enz. Máár ook of een paard wrs wel een sprongetje kan maken, of totaal niet. Of dat hij/zij wrs wel of niet weke lendenen geeft. Dát kun je idd aflezen aan een afstamming. Wilt nog niet zeggen dat het ook daadwerkelijk zo is, maar de afstamming kan voor mensen die veel over die hengsten weten (en wat ze doorgeven) wel veel zeggen. En met kijken naar de afstamming bedoel ik dus simpelweg dat een Jazz voor de dressuur is bestemt, weinig mensen zullen een Jazz kopen omdat ze graag Z willen springen.
Is je ruin méér waard omdat hij L2 heeft gelopen. ja dan kun je wel ietsje(!) meer vragen*. Is je ruin meer waard, ómdat het een Jazz is. Nee, vind ik dus niet.

*L2 is natuurlijjk wel wat, maar imo niet dat hij gelijk duizenden euro duurder is.

Hier sluit ik me bij aan,ik wil er alleen nog aan toevoegen dat als het een wat ouder paard is..boven de 8 en dan L2,dat dat voor mij persoonlijk geen meerwaarde heeft.

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 18:36

Dus jij wilt zeggen dat jij een bijvoorbeeld 10 jarige ruin die b loopt net zo veel waard vind al een 10 jarig paard dat L2 loopt..? (hij is trouwens M startgerechtigd maar moet op dit moment in de L gestart wordne vanwege een blessure die hij heeft GEHAD)

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 19:11

Bij een ruin vind ik 'What you see is what you get' en papier heeft voor mij absoluut geen meerwaarde. Sportklassering en klin/ront goedkeuring daarintegen wel.

NatasjavE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 07:45

Ik denk dat een paard (ook een ruin) met papier meer waard is. En dat is puur en alleen omdat de markt, ook bij een ruin, nou eenmaal een papier wil zien (nee niet iedereen, maar wel veel). De gemiddelde eigenaar wil graag kunnen zeggen....Het is een Jazz x Flemming.
Ik moet ook bekennen dat ik er liever een met een papier heb. Waarom? ....tja... voor een ruin heb ik daar niet echt een antwoord op. Bij een ruin heeft het inderdaad geen echte meerwaarde

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 09:12

Het is natuurlijk altijd leuk om te weten wat voor voorouders er achter je paard zitten Maar om nou te zeggen: ooeh die ruin is een Jazz x Flemmingh dus ik leg er wat meer voor neer.. nee!

Een ruin is een ruin en zal nooit invloed hebben op de fokkerij, ja als nakomeling, maar hij zal nooit zijn genen door kunnen geven. Als het nou een hengst of een merrie was, werd het spontaan een ander verhaal

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 10:04

Tolstoj schreef:
Ik denk dat een paard (ook een ruin) met papier meer waard is. En dat is puur en alleen omdat de markt, ook bij een ruin, nou eenmaal een papier wil zien (nee niet iedereen, maar wel veel). De gemiddelde eigenaar wil graag kunnen zeggen....Het is een Jazz x Flemming.
Ik moet ook bekennen dat ik er liever een met een papier heb. Waarom? ....tja... voor een ruin heb ik daar niet echt een antwoord op. Bij een ruin heeft het inderdaad geen echte meerwaarde

Vind je nou dat hij wel meer waar dis met papier of niet..?

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 10:06

Sfieke schreef:
Het is natuurlijk altijd leuk om te weten wat voor voorouders er achter je paard zitten Maar om nou te zeggen: ooeh die ruin is een Jazz x Flemmingh dus ik leg er wat meer voor neer.. nee!

Een ruin is een ruin en zal nooit invloed hebben op de fokkerij, ja als nakomeling, maar hij zal nooit zijn genen door kunnen geven. Als het nou een hengst of een merrie was, werd het spontaan een ander verhaal

dus in jouw ogen is een ruin zonder papier net zo veel waard als een Jazz×Flemming ruin..?

Fleurtje100

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 10:13

Ik denk dat ik voor een ruin zonder papier die veel beter kan bewegen dan de JazzXFlemming ruin, meer geld zou willen betalen. Papier maakt bij een ruin gewoon niet zoveel uit. Natuurlijk zullen er mensen zijn die het leuk vinden om te zeggen dat ze een Jazz o.i.d op stal hebben staan. En ik zou persoonlijk misschien iets minder snel gaan kijken bij een paard met een minder aansprekend papier(afstammeling waar ik bijvoorbeeld alleen maar minder leuke paarden van heb gezien). En misschien ook wel meer afdingen als er geen papier bij zou zitten. Maar eigenlijk is dat natuurlijk onzin.

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 10:25

Ja eigenlijk wel ja maar het gebeurd idd wel wij hebben voor deze ruin ook heel wat betaald mede omdat het een jazz×flemmingh was.. niet alleen daarom, maar wel mede daarom..

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 10:32

Dan heeft de verkopende partij jullie gewoon goed aangepakt

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 11:16

Nou ik weet het niet, ik vind eigenlijk wel dat je voor een een ruin met papier meer kunt vragen dan een zonder papier.. omdat vaak eventuele gebreken en karaktereigenschappen ook erfelijk zijn.. En het talent van het paard is niet gegarandeerd, maar het is zeker wel een voorsprong als je paard goeie papieren heeft.. i.v.m gangenwerk hoofdhouding etc.

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 11:33

Sorry dat ik het zeg, maar je komt toch wel erg naief over hoor

Justarman schreef:
Nou ik weet het niet, ik vind eigenlijk wel dat je voor een een ruin met papier meer kunt vragen dan een zonder papier.. omdat vaak eventuele gebreken en karaktereigenschappen ook erfelijk zijn..

Je kunt van het papier niet 'aflezen' wat voor gebreken het paard heeft, noch weten wat voor karakter je in huis haalt. Paarden met de meeste 'verschrikkelijke' papieren wat betreft karakter kunnen de braafste zijn en andersom. Wat betreft gebreken moet je véél meer waarde hechten aan het keuringsrapport dan aan het papiertje dat erbij zit. Bij een ruin houdt het lijntje namelijk op, het is ook echt niet van belang of er de mogelijkheid is op bijv. OCD in de fam. of niet op papier, het gaat erom of het paard zélf OCD heeft of niet. Voor een merrie is het wel weer van belang als je fokdoelen hebt, spreekt voor zich.

Citaat:
En het talent van het paard is niet gegarandeerd, maar het is zeker wel een voorsprong als je paard goeie papieren heeft.. i.v.m gangenwerk hoofdhouding etc.

Het papier is gewoon een blaadje met feiten over de voorouders, zegt NIKS over het paard zelf. Ik heb een tijd op een handels/dressuurstal gereden en daar zag ik de papieren weleens eerder voorbij komen dan de paarden zelf. Moet zeggen dat dat vaak een verassing opleverde hoor! Bij sommige bloedmooie papieren hoorde een paard dat liep als een natte krant en heb regelmatig gehad dat het papier niet alles voorstelde en het echt een goed paard was.

Daarom bij een ruin: What you see is what you get, je betaalt voor kwaliteit, het goede keuringsrapport en de evt. sportklassering, maar het papier heeft geen invloed.