keuringklaar maken van een fries? iemand ervaringen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wouterpaard

keuringklaar maken van een fries? iemand ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 21:41

Hallo,

Mijn vriendin heeft een vierjarige merrie. Hierbij wil ze straks een veulentje, maar eerst naar de keuring.

Nou hebben we van verschillende mensen gehoord dat ze keuringsklaar moet worden gemaakt (beenwerk etc)

Maar waar? Heeft iemand tips of ervaringen.

gr sandra

wouterpaard

Re: keuringklaar maken van een fries? iemand ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 17:08

gaat er niemand met hun fries naar keuringen?

Neff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 18:32

Het paard waar ik op rijd is vorig jaar in Lunteren geweest. Ongeveer een maand heeft ze daar gestaan. Ze longeren veel en toiletteren haar ook. Verder brengen ze haar voor op de keuring. Je zou het zelf ook kunnen doen als je dat vaker gedaan hebt, het is leuk om te doen. Vind zelf dat je de jonge paarden voor de keuring niet veel onder het zadel moet rijden, want dat zie goed en volgens mij houden ze daar bij de jonge paarden niet zo van. Beter is het ze voor de kar te zetten en te longeren, zodat ze wel bespiering krijgen.

Aman_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 18:40

nefertete schreef:
Het paard waar ik op rijd is vorig jaar in Lunteren geweest. Ongeveer een maand heeft ze daar gestaan. Ze longeren veel en toiletteren haar ook.

Inderdaad! Een Friese merrie bij ons ging ook ongeveer een maandje weg en is toen helemaal keuringklaar gemaakt. Waar ze heen is geweest weet ik zo niet.

Mariskatw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 18:42

Maar dat is in principe dus net zoiets als gewoon keuringsklaar maken voor het kwpn lijkt me.. dus misschien dat iemand je daar wat meer informatie over kan geven. (Of misschien ben ik nu wel heeeel blond dat kan ook ..hihi.. ik snap overigens dat een fries niet vrij hoeft te springen op de keuring hoor )

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 22:51

nee het is na informatie inwinning anders dan bij kwpn omdat bij de friezen de pas voor anders moet worden gezet, de benen hoger optillen of iets dergelijks

Jeany

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 08:42

meestal doen we het klaar maken zelf... toileteren, trainen enzo * houd topic in de gaten *

Jeany

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 08:49

trainen: soms worden er ontzettend zware ijzers onder geslagen, dan hard trainen, de dag voor de keuring alleminium of geen ijzers eronder, in de ring en ze vlieeegeeen ( vooral makkelijk als een merrie net geen ster is *

toileteren: poetsen poetsen nog meer poetsen hengstenvlecht derin wassen enzo, misschien beetje bijknippen/scheren, niks specials, alleen behang laten zitten.

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 16:37

wouterpaard schreef:
nee het is na informatie inwinning anders dan bij kwpn omdat bij de friezen de pas voor anders moet worden gezet, de benen hoger optillen of iets dergelijks

Ja ik begrijp dat de gangen van een Fries paard anders zijn dan die van een kwpn-er en dat daarom ook anders naar een Fries paard wordt gekeken. Ik bedoelde alleen te zeggen dat ik dacht dat op zich de keuring zelf misschien niet veel zal verschillen (opstellen voor de jury, stappen en draven op het harde en daarna vrij bewegen). Maar misschien is dat ook wel heel anders hoor, dat weet ik niet. Alleen ik begrijp dat de beoordeling van de jury op heel andere punten zal zijn dan die van een jury die kwpn-ers beoordeeld.
Of is dat juist wat je wilde weten? Hoe die beoordeling in zijn werking gaat?

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 23:51

Nee we wouden niet iets weten van de beoordeling maar nou het toch ter sprake komt!

@ friezenluver ik begrijp dat je friezen hebt, hoe hou jij je friezen goed zwart??

Met toiletteren dan scheren jullie niet de oren uit? etc

Jeany

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 07:24

ja ook, maar niet extreem gaan scheren enzo... ziet zo onatuurlijk uit der is zo'n shampoo die zwart kleurt voor paarden en zo goed poetsen enzo als ze een kolletje voor het hoofd hebben met talkpoeder erover zodat wit ook echt wit is zonder dat je de kop hoeft te wassen en dan staart pluizen blabla over het lichaam antiklit/glanspray ( geen voorkeur voor merk ) en nog een borstel erover hier en daar wat vlechten en klaar

( btw... k groom de friezen alleen maar )

Wilma1983

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 08:39

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 22:45

Zóveel doen wij er niet aan eingelijk, we poetsen onze paardjes, oefenen even en klaar, maarja ieder zijn eigen manier van doen