Wat vraagjes over fokken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miran

Wat vraagjes over fokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 13:01

Hallo allemaal,

Momenteel zit ik er hard over te denken Sheril (Haflinger) dit jaar of eventueel volgend jaar te laten dekken. Wel heb ik dus nog wat vraagjes:
* Wat is de normale gang van zaken met hengstigheid, dekken, scannen e.d.? En wat zijn de gemiddelde dierenartskosten?
* Sheril is bij haar vorige eigenaar niet meer drachtig geworden, wel heeft ze daarvoor meerdere veulens gehad. Er is toen niets medisch gevonden, hij gaat er vanuit dat ze niet tegen de verdunner die gebruikt wordt bij KI kan. Ik wil daarom zowiezo een natuurlijke dekking. Is het nog handig haar voor die tijd na te laten kijken, baarmoederonderzoek ofzo? Ze is nu overigens 16, heeft zeker 5 veulens gehad.
* Wat zijn de minimale maten van een stal, en is bevallen in het weiland of in een droge paddock aan te raden?
* Indien op stal geboren met slecht weer, wanneer kan een veulen de wei in en vanaf wanneer kunnen ze dag en nacht buiten blijven? We hebben het hier over redelijk onbeschutte weilanden in de polder.
* Sheril loopt normaal in een kudde waarin ook een ruin loopt die zo nu en dan dekt. Kan dit problemen met het dekken door de hengst opleveren en is het handig haar nog even uit die kudde te houden daarna?
* Wanneer kunnen moeder en veulen zo'n kudde in? Het is in principe een rustige, vrij stabiele groep met zowel jonge als oudere paarden.
* Is het slecht voor het veulen als er geen andere veulens aanwezig zijn? In principe wil ik het veulen daarna naar de opfok brengen.
* Hoe om te gaan met stroomdraden en sloten?
* Hebben jullie aanraders voor opfokadressen? In geval van een merrie zie ik het liefst een groep met meerdere leeftijden, ook volwassen paarden, zodat er goed opgevoed wordt. Zowiezo zo veel mogelijk buiten. En zijn er ook opfokadressen waar alleen winteropfok mogelijk is en/of waar ze in de winter van 3 naar 4 jaar nog terecht kunnen?

Een hele zooi onduidelijkheden dus nog, ik ben wel serieus op zoek naar deze info. Ik moet toch echt eerdaags gaan beslissen, vind het wel heel spannend .