Welke hengst voor mijn KWPN stermerrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jess_vH

Welke hengst voor mijn KWPN stermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 11:11

Mijn merrie is van Aktion
Haar stamboom is hier te vinden:
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=105054

Welke hengst is hier geschikt voor?
Ik wil de goede bewegingen van mijn paard behouden.
Mijn merrie heeft een vrij lange hals, dus ik zou deze wel graag iets verkort zien. Mijn merrie beschikt over mooie zuivere en ruime gangen.

Ik wil met het evt veulen verder de dressuur in. Mijn merrie is tot M2 gereden en was voor dat ik dr'kreeg gebruikt als fokmerrie.

Mijn paard heeft zelf een goede rug, maar naar mijn smaak is ze "te lang" . Dus het liefst zou ik een iets kortere hengst zien.

Het karakter moet werkwillig zijn. Iets pittiger mag.

Mooi sprekend hoofd, lange benen en een slank(er) exterieur.
Ik kan best iets vergeten zijn, maar dan hoor ik het wel.
Mijn merrie is 1.64 hoog en zou wel graag deze hoogte willen blijven houden, althans niet kleiner.
http://i45.photobucket.com/albums/f71/j ... ewerkt.jpg

Mochti k iets vergeten zijn, hoor k dit wel.

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 11:33

Houston? Neigt wat meer naar het vierkantsmodel, veredeld, lopen kunnen ze allemaal. Volgens de index fokt hij wat verkleinend, maar heb er nog geen écht kleine van gezien (>1.60), zou het wel aandurven in ieder geval. Karakters vind ik top, ontzettend werkwillig maar wel 'apart', je moet er mee om kunnen gaan.

Jess_vH

Re: Welke hengst voor mijn KWPN stermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 11:45

dank je
Het is niet per direct, maar ik wil even kjiken welke opties er allemaal zijn en op welke gronden

UIteindelij is het de bedoeling dat ik einde dit jaar, volgend jaar een keuze wil maken (uiteraard indien ik deze vind).

Dus
Zijn er nog meer ?

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 12:38

Je moet niet vergeten dat je merrie natuurlijk ieder dag weer een dagje ouder word, dus moet je misschien ook niet te lang wachten.
Ik zou voor iets met ferro bloed gaan bijv. metall. Je merrie mag wel wat meer front hebben.

Jess_vH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 18:01

Klopt ik was erbij vergeten te melden dat een verbeterpunt ook de front is.
Ze heeft in het verleden 4 veulens gehad. Haar laatste was in 2001.
Dit zou wel de eerste keer zijn dat ik het (zal) doen. Of beter gezegd dat ze van mij is en een veulen zal krijgen.

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 19:41

Dat is een voordeel dat ze als eens veulens heeft gehad. weet je ook van welke hengsten en hoe dat heeft uitgepakt?
En wat vindt je zelf van een ferro zoon op je merrie zoals bijv. metall?

Sjappie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 19:45

Ik zag laatst op sporthorses een San Remo x Aktion, leuk beestje (stond bij Gerdine Hoeve).

San Remo kan zeker front verbeteren, vriendin van mij heeft een twenter van haar (ziet er nu natuurlijk niet uit) maar als veulen had ze echt een geweldig front (in tegenstelling tot haar moeder). Ik ben zelf niet echt een San Remo fan, maar toch, front verbeteren kan hij zeer goed.

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 20:26

Ik dacht ook meteen aan Houston; vererft ook echt een mooi front.
Wat ik ervan lees, zou dit misschien een hele mooie combinatie kunnen zijn.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 20:53

Ik zie op de foto een paard wat niet alleen lang en vlak in de hals is, maar ook een lange strakke rug heeft. Het lijkt me een rug die neigt naar te strak, niet soepel verend. ER mocht wat meer glooiing in de bovenlijn, het is nu allemaal heel recht en horizontaal.

Dus zoek je een hengst die zijn nafok "kap" in de hals meegeeft, en dan ook graag een beetje verticale aanzet als je een dressuurmodel zoekt.
De hals en rug van je merrie is voor een dressuursportmodelletje echt niet te lang, het is juist een pluspunt. Okee, je wilt niet langer, maar korter hoef je ook niet te willen hoor. Wat jij wilt is meer welving - dan is de lengte mooier om te zien.

Op deze merrie kan je een heleboel hengsten proberen. Ik zou zelf op zo'n merrie in de richting van Sandro Hit denken, mooie dressuurtypes met mooie Duitse hals. Maar er is hier veel mogelijk. Succes met je keuze - bezoek de hengstshows dit voorjaar en de veulentjes keuringen komende zomer, dan weet jij volgend jaar echt welke hengst je wilt gebruiken

kapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 21:04

Je moet er wel aan denken dat Houston een Belisar x Pion is, en Aktion is ook een Pion. Dan krijg je dus inteelt als je Houston kiest. Weliswaar niet heel veel maar toch.

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 21:09

Zit ver genoeg hoor, en lijnenteelt op Pion zou ik geen moeite mee hebben!

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 21:17

Ja ik probeer het via verschillende manieren een weg te vinden naar je juiste date zeg maar. Vandaar ik dit niet ook volgende maand al van plan ben.
Ik wil het via deze weg proberen, via shows en vooral met surfen en nakomelingen.

Haar laatste veulen was van Niagara. Leuk ding geworden, mooie lange, smalle benen. is nu 1.62 dus bijna al net als haar moeder.

Ik heb haar veulen hiervoor ok gezien, maar toen had ik haar nog niet. Dit was een vrij groot veulen, ook hoge benen, maar niet echt mijn type. Beiden lopen nu goed onder het zadel en zijn heel erg werkwillig. En hele mooie zuivere basisgangen.

Metall vind ik een mooie hengst en heb Houston ook al voorbij horen komen. Ik zal dit allemaal meenemen en tegen andere keuzes afwegen.

Op dit moment heeft mijn paard zelf niet erg veel bespiering. Dit is beter geweest. Na haar laatste veulen is ze best gaan staken wat betreft dressuur en sinds 4 weken zijn we het weer rustig aan het oppakken met haar. Voorheen veel buitengereden om het voor ons beiden even leuk te maken.
Ze heeft betere bespiering in d'r hals gehad.

Haar andere 2 veulens heb ik nooit gezien en ik zag op paardenfokken.nl dat alleen haar laatste veulen daar is aangemeld.

Fox1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 21:35

Sandro Hit en Houston zijn hier al genoemd, dus mss is Valeron (Sandro Hit x Houston) wat?

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 12:21

Ik heb zelf een Jazz×flemming met super veel front en afdruk. Jazz is een goeie hngst en qua pit en front kan hij je zeker helpen. Houston is inderdaad ook een leuke optie.

Jess_vH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 15:53

ik probeer al iig op 18 maart in Zwolle te zijn

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 18:58

Ik zou absoluut niet voor Houston gaan bij deze merrie!
Ondanks dat ik zeer gecharmeerd ben van Houston, denk ik dat je beter een wat minder ondeugend paard kunt uitzoeken.
Je hebt al Pion in de moederlijn samen met Ladykiller xx, me dunkt dat is al aardig!
Verder vererft Houston ook een aardig strakke rug.

Zoek voor deze merrie een hengst met een wat wekere, soepelere bovenlijn.
Ben zelf niet gek van Sandro-Hit bloed, maar bij jouw paard zou het heel goed kunnen passen.
Of Flemmingh (of één van zijn nakomelingen), Don Primaire, Havel (maar die verkleind iets), Nourejev, Roman Nature.
Van deze paarden is bekend dat ze wat wekere ruggen en lendenen verereven.
Misschien vind je er eentje interessant van.

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 21:04

@Karinna: Je moet maar eens bij onze Houston komen kijken...
Zij is alles wat jij beweert wat Houston niet vererft op een overdreven manier... Doretta hier op Bokt rijdt haar en heeft foto's in haar profiel. SUPER karakter (iedere beginner rijdt er zó op weg én ze loopt altijd in de prijzen op wedstrijden) en een heelHEEL erg weke rug... (Dat is dan weer jammer natuurlijk, maar goed; niet strak in ieder geval )

sir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 22:56

Hier nog een paar ideetjes: Rubiquil, Sandreo, Tuchinski.

AnoukvW

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 16:14

Misschien moet je eens naar een fokker gaan met je paard... die kan je een goed advies geven...