Is het karakter erfelijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annabelle

Is het karakter erfelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 21:22

Heeft iemand hier informatie over? Of weet iemand misschien wat goede sites waar ik er iets over kan lezen?

Ik weet namelijk wel dat het karakter erfelijk kan zijn, maar ik weet niet hoe dit precies werkt.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 12:27

Ja ik weet wel dat het ongeveer net zo bepaald wordt als bij mensen, althans je zou het ermee kunnen vergelijken. het heeft te maken met de 46 chromosomen die een mens krijgt, zoiets is het ook bij paarden. het karakter is in verschillende mate erfelijk. Ik heb er 1 van Jazz uit een moeder van Flemmingh. Als je zulke sportpaarden in 1 paard fokt dan weet je van te voren wel dat het resultaat een bloederig type wordt. Als je nog informatie wil hebben over de erfelijkheid van karakter van bepaalde hengsten dan vraag ej het maar

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 12:33

ik weet wel zeker dat karakter erfelijk is. Je ziet heel vaak dat nakomelingen van een bepaalde hengst een rot karakter of juist een fijn karakter hebben. Ik heb de hengsten voor mijn merries dan ook speciaal daarop uitgeselecteerd.

Spirit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 12:35

Maar is het ook altijd zo dat die nakomelingen het karakter van de hengst zelf krijgen?
Want Jazz zelf heeft toch niet zo'n rotkarakter als veel van z'n nakomelingen of heb ik dat mis?
(maar dan geeft hij natuurlijk toch een bepaald karakter door, aangezien veel van z'n nakomelingen zo'n karakter hebben)

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 12:39

Karakter wil ook nog wel eens een generatie overslaan.
Maar ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is, iedereen heeft de trekjes die zijn (voor)ouders ook hadden. Zo ook bij paarden.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 12:41

Karakter is erfelijk......... maarrrrr, het is maar net hoe het paard opgevoed is of je er wel of niet "last" van heb.

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 12:43

Nou, dat lijkt er wel op (doorvererven)! En denk er maar om dat Jazz zelf in heel wat professionelere handen is dan de meeste van zijn nakomelingen! Opvoeding maakt zo'n paard vaak wat handelbaarder.

Mijn merrie is van Animo, ze is zelf niet zo extreem moeilijk gelukkig, maar Animo zelf schijnt echt bijna niet te rijden te zijn en een behoorlijk extreem karakter te hebben. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar over het algemeen hoor ik dat bijvoorbeeld zijn nakomelingen vrijwel allemaal op dezelfde manier "moeilijk" zijn.

Een paard heeft natuurlijk altijd nog een moeder, maar je hebt dus ook kans dat de nakomelingen het karakter van de hengst meekrijgen. Of een mengeling ervan of wat dan ook. Maar over het algemeen moet je er wel rekening mee houden. Ik zou bijvoorbeeld Jazz zeeeeeeker niet op mijn merrie zetten (maar dat is zowiezo geen combi, maar even qua karakter dus).

Lotti

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 13:41

Spirit schreef:
Maar is het ook altijd zo dat die nakomelingen het karakter van de hengst zelf krijgen?
Want Jazz zelf heeft toch niet zo'n rotkarakter als veel van z'n nakomelingen of heb ik dat mis?
(maar dan geeft hij natuurlijk toch een bepaald karakter door, aangezien veel van z'n nakomelingen zo'n karakter hebben)

oh-oh! Hier ben je even mis , dat karakter heeft Jazz zekers wel, hij is alleen in handen van professionele en kundige ruiters die daar beter mee om weten te gaan. Zijn nakomelingen (uitzonderingen daargelaten) zijn niet hetzelfde lot beschoren . Geloof me wanneer ik zeg dat Jazz' karakter echt wel is wat je ervan hoort.

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 13:43

Is erfelijk, maar opvoeding en omstandigheden bepalen in welke mate het tot uiting komt.

valori

Re: Is het karakter erfelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 17:43

We hebben het hier weer over de hengsten die een goed of slecht karakter vererven, maar er komt zeker zoveel van de moeder. Als je de moeder van je paard kent, herken je ook veel karaktertrekken. Ook gewoontes en reacties die ze niet uit de veulentijd met de moeder meekrijgen. Ik heb een merrie van nu 11 jaar en 3 van haar nakomelingen zelf gehouden en ik herken in allemaal veel van de moeder, ze zijn van verschillende vaders en met name in het type herken je de vader, maar in de omgang en met rijden zeg ik vaak het is net de moeder.

xLuus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 18:09

Ja het is wel erfelijk, maar je zou het moeten zien als een mens denk ik ... maarja ik kan het niet zo goed uitleggen ik denk dat het namelijk heel makkelijk is om te begrijpen,, (A) gewoon eigenlijk logisch nadenken ,, (A)

kimmie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 18:21

haaallooo

ja het karakter van je paard is zeker erfelijk daarom moet je een zuur paard ook niet laten dekken met een zuren hengst

kus kus

kimmie en irisie

FrankavdT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 19:16

Zeer zeker erfelijk. Alles is zowat erfelijk! Zeker ook een goed karakter en een slecht karakter. Moeders zijn sterke verervers wat betreft karakter. Alhoewel een hengst ook dominant kan doorfokken, ook zijn karakter.

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 19:30

FrankavdT schreef:
Moeders zijn sterke verervers wat betreft karakter.

Een merrie geeft echt niet meer of 'sterker' genetisch materiaal door wat betreft karakter hoor! Hier gaan een hoop mensen de mist in, veulen neemt trekjes over omdat hij dat 'leert' van zijn moeder. Zou je het veulen bij een pleegmoeder zetten neemt hij ook daar trekjes van over, en die zijn genetisch niet verwant.

Karakter is het meest maakbare dat een paard heeft. Aan de gangen kun je ietwat sleutelen, maar aan de manier waarop het karakter tot uiting komt kun je bergen veranderen (karakter zelf kun je dus niet veranderen, wél de wijze waarop het paard met zijn karakter omgaat, het gedrag dat daaruit volgt dus).

FrankavdT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 19:34

Remember schreef:
FrankavdT schreef:
Moeders zijn sterke verervers wat betreft karakter.

Een merrie geeft echt niet meer of 'sterker' genetisch materiaal door wat betreft karakter hoor! Hier gaan een hoop mensen de mist in, veulen neemt trekjes over omdat hij dat 'leert' van zijn moeder. Zou je het veulen bij een pleegmoeder zetten neemt hij ook daar trekjes van over, en die zijn genetisch niet verwant.

Heb toch vaak genoeg gezien dat de moeders soms gevaarlijk waren met een veulen erbij en de nakomelingen als moeders dat ook waren... Je hebt gelijk hoor, een merrie geeft het niet meer of sterker door, maar sommige dingen van moeder zijn toch echt erfelijk!

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 19:40

FrankavdT schreef:

Heb toch vaak genoeg gezien dat de moeders soms gevaarlijk waren met een veulen erbij en de nakomelingen als moeders dat ook waren... Je hebt gelijk hoor, een merrie geeft het niet meer of sterker door, maar sommige dingen van moeder zijn toch echt erfelijk!

En van wie zouden ze dat 'geleerd' hebben ... Als je dat veulen bij een doodcoole koudbloed had gezet was ze misschien ook wat pittiger geweest later t.o.v haar kinderen maar vast niet zo gemeen als mams!

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 19:54

mijn schoonfamilie heeft een merrie met een op zijn zachts gezegt een kl*te karakter.
Je kan er niet eens op rijden! echt levens gevaarlijk!

(ik had er nooit mee gaan fokken)

Zij heeft 10 veulens gehad met oa een numero uno (zo genaamd 1 die moeilijke karakters zou vererven en juist die is zo mak als een lammetje!), 1 van de 10 is net zo verknipt is als moeders.

(echt ongelovelijk)

En juist die verknipte heeft een oudere volle zus (allebij dus van indoctro) en die is twee jaar geleden voor de hoofdprijs op de IAN verkocht, met echt een super karakter.

Toch zelf zou ik nooit zo'n risico nemen met zo'n merrie.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 20:09

Ik vind karakter idd een selectiepunt. Een echt vervelende merrie moet je niet dekken met een brave hengst, maar gewoon niet dekken, ook als is het een mooie merrie. Er zijn ook wel mooie merries die braaf zijn.
Ik denk dat het voor de fokkerij beter is en ook voor het eventuele veulen dat je fokt. Brave paarden verkopen makkelijker en komen ook beter terecht(worden minder snel verknald).
Wat een goed karakter is dat hangt van smaak af, niet iedereen wil een koele of juist een hete, maar een meewerkend en vriendelijk paard wil iedereen wel op stal.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 21:41

ik heb 5 veulens gekend van dezelfde hengst.

3 van dezelfde moeder, en 2 van 2 andere moeders.

ze hadden alle 5 hetzelfde karakter.
niks fysiekvan de vader doorgekregen, alleen de karakter, een gouden karakter.

van de merrie betreffen geef ze natuurlijk ook iets door, maar het veulen doet zijn moeder meestal na, das stuk van zijn opvoeding met mama.

een andere merrie van mij was 3 jaren lang met haar moeder op de wei gebleven, moeder was vies beest, dochter ook, gewoon van de zelfde maniere na te doen.

de volgende merrie veulen van die moeder werd na 3 maanden weggehaald, heeft een gouden karakter...

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 22:29

En weer wordt Jazz er bij zijn manen bij getrokken.

Toch betwijfel ik of karakter werkelijk zo overerfbaar is als iedereen zegt.
Zo ken ik een Gelderse hengst die naar men zegt braaf vererft, maar kom er niet bij in de stal en zijn vader stond ook niet bekend om zijn brave karakter en zijn opa weer wel.

Karakter, in de zin van mensvriendelijk, is denk ik opvoeding.
Karakter, wat betreft werklust, is denk ik meer overerfbaar.

Zo zijn rijpaarden altijd lui en Gelderse paarden altijd braaf

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 10:02

Ik vind het te makkelijk om te zeggen dat een veulen veell van zijn moeder afkijkt, ik heb dat mijn veulens nooit zien doen. Naapen komt weinig voor bij paarden. Toch heeft natuurlijk ook de hengst invloed en vererven sommige hengsten ook heel sterk een bepaald (goed of slecht) karakter. Het karakter is ook heel gecompliceerd, ze hebben een moeder een vader en ook de opvoeding kan veel maken en breken.
Ik krijg dit jaar een veulen van Burggraaf, ik heb de hengst gekozen omdat de merrie erg heet is en Burggraaf staat erom bekend goed te fokken bij hete bloedmerries, nu maar afwachten of het inderdaad zo uitpakt, want paarden blijven altijd verrassen.

Liselot11

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 11:57

Ik vind het ook te makkelijk om te zeggen dat een veulen veel van zijn moeder afkijkt. Hoe kan bijvoorbeeld een merrieveulen in 6 maanden nu van de moeder leren hoe ze zich moet gedragen als ze zelf een veulen krijgt? Verder vind ik ook dat als bijvoorbeeld de moeder een doordrammer is, de nakomelingen dit ook vaak zijn. En dat heeft niks te maken met opvoeding, dat zit er gewoon in.
Ik denk dat je evenveel kans hebt om het karakter van de vader als de moeder te krijgen bij je veulen, maar dat het altijd net iets meer neigt naar een van de twee.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 14:02

Karakter is erfelijk, gedrag wordt aangeleerd en mede bepaald door het karakter.
Die twee zaken worden vaak door elkaar gehaald.

marloezzke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 16:30

mijn paard is een afstamming van de hengst gabor, ik weet dat deze hengst afgekeurd is op een gegeven moment omdat zijn veulens onhandelbaar waren.

ik moet zeggen, ja ik denk dat mijn paard zeker karakter van hem heeft georven, maar hij is wel juist opgevoed en ik ben nog steeds heel erg concequent met hem. een makkelijke zal het nooit worden maar hij is wel goed opgevoed.

ik denk dus dat een paard zeker karakter kan erver maar door goede opvoeding en concequentie er zeker wel een fijn paard van te maken valt.

Zitah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 17:55

Ook ik denk dat karakter erfelijk is, net al alle andere dingen zoals beweging en kleur.

Maar ook beweging en kleur wordt door beide ouders doorgegeven en ik denk dat dat met karakter ook zo is.

Vaak zeggen mensen, 'oh deze hengst kan ik wel op deze merrie zetten, want dat is zo'n lieve merrie'. Daar zal best wat in zitten.

Wat ik wel denk is dat (wat wij vaak een rotkarakter vinden) niet zozeer met vererven of het drukke karakter heeft te maken, maar meer met wat wij met onze paarden doen en willen. We willen allemaal (veel van ons) paarden met veel bloed. Dit zijn vaak ook paarden met een stevig karakter, maar deze paarden moeten elke dag werken en niet maar drie dagen in de week. Dit soort paarden staan gewoon bij de verkeerde eigenaar en worden vervelend door verveling en te weinig werk. Verder zal je bij dit soort paarden heel consequent moeten zijn. Nee is nee, en dat gebeurt niet altijd. Dan krijg je het soort Nanny-idee wat je nu veel op tv ziet met de kinderen die niet luisteren. Het komt uiteindelijk door de ouders, omdat zij niet consequent zijn.

Uiteindelijk staat alles in het DNA beschreven en dat is iets wat de veulens van paps en mams vererven dus alles is erfelijk!!!