9 mnd. drachtige merrie gevallen met longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vonnie

9 mnd. drachtige merrie gevallen met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 14:28

Vanmorgen was ik Uni aan het longeren en het ging super. maar op een gegeven moment in de galop viel ze recht op haar buik weet iemand of dit kwaad kan ze is 9 maanden drachtig! Kan iemand mij een beetje geruststellen

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 14:30

Ow jeetje... wat schrikken ! Ik weet niet of het kwaad kan

Andjena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 14:30

Je kan voor de zekerheid een dierenarts na laten kijken. Meestal kunnen ze wel wat hebben maar ik weet natuurlijk niet hoe e gevallen is

Mirna_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 15:59

Ik heb er geen ervaring mee, maar als het mij zou gebeuren zou ik de D.A er bij halen ( Voor de zeker heid)

kimmiepimmie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 18:04

mijn merrie was 9 maanden en toen was ze gevallen met het rijden op haar zij maar we gingen eerst naar haar reactie kijken maar der buit was ook normaal dus vaak kan het geen kwaad want er zit zoveel voor voordat het het veulen echt kan bezeren gr kim

charissiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 19:17

Er zit idd veel achter hoor zoals een dikke darm enzow. Ik zal je maar niet druk maken. Alleen als je wat aan de merrie merkt moet je snel de dierenarts bellen. Een veulen is heel goed beschermt en met 9 maanden ist nog niet zo groot dat het gelijk aan de oppervalkte zit. dus niej druk maken hoor! xxx

ullaatje

Re: 9 mnd. drachtige merrie gevallen met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 20:13

Hoi, ik heb een paar weken geleden ook zo'n val meegemaakt van mijn paard ook 9 mnd drachtig.Het veulen kan wel wat hebben hoor mijn merrie stond op en ging weer verder.Mijn dierenarts zij dat het veulen dan waarschijnlijk beweegd en op een spier of ander gevoelig gedeelte drukt waardoor er een functie uitvalt,wel voorzichtig doen zij ze maar kan niet direct kwaad. Wat ik toen wel heb gedaan sinds die val is rustiger aan, en de bijzet niet of nauwelijks vast. Hoop dat hier wat aan hebt, je merrie geeft in ieder geval aan dat het nu zwaarder word voor haar. Succes

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 23:16

een paar jaar terug was mijn merrie hoog drachtig (ze stond op het punt van bevallen) toen ik even op haar zonder zadel ging stappen.

ik stapte een beetje rond en opeen struikelde en ging ze door haar voorhand en viel ze bijna. Ik kon me nog net aan haar nek en manen vast grijpen. haar hele benen zaten onder het zand en ook haar hoofd een beetje.

Er was voor de rest niks aan de hand en er werd een kerngezonde hengst met heel veel praatjes geboren.

een veulen kan best wat hebben denk ik. Ik zou je niet druk maken en als je toch niet gerust bent even de DA ernaar laten kijken.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 02:29

Dat is schrikken zeg als dat gebeurt.
Ik heb er ook geen ervaring mee maar ik denk dat deze mensen wel weten wat ze zeggen.

vonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 19:40

Er is gelukkig niets aan de hand, ik heb er naar laten kijken en er is met een stethescoop naar geluisterd en alles was in orde. Gisterenavond sprak ik iemand en die had het 3 jaar geleden meegemaakt dat zijn merrie (6 mnd. drachtig) met het monsteren viel en daar lag het de volgende dag dood bij. Je snapt wel dat ik vannacht niet veel geslapen heb, ik dacht daar ga ik, zijn we zo ver en doe ik zo voorzichtig al en zul je zien dat ik het moet afgeven. Maar ik heb weer teveel gedacht moet ik echt eens mee ophouden . Bedankt voor de reactie's

iris_horse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 20:42

jeetje, wat schrikken voor je zeg ik denk niet dat het heel veel kwaad kan maar je moet er wel nu laten rusten denk ik
ik hoop dta ik je een meetje gerust heb gesteld

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 20:46

Ik ken ook iemand wiens merrie 6 maanden drachtig was,en viel tijdens een bosrit{notabene op haar} en die merrie heeft een abortus gehad.De eigenaresse lag ook ff in het ziekenhuis.

Katoo71

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 12:52

mijn pony is ook met 9 maanden gevallen tijdens het longeren, ze ging er ineens keihard vandoor en viel boven op haar buik , erg schrikken dus.. ze is nu 10 maanden en het veulen is erg bewegelijk ik neem aan dat het dus wel goed zit.
Maar leuk is anders...

pittig_ding

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 14:44

Zo dat is zeker erg schrikken zeg.
Ik heb wel het idee dat veulens behoorlijk wat kunnen hebben hoor, maar goed, het is wel even afwachten. Hopen op een goede afloop!

romanzo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 14:26

Toen mijn merrie ruim 12 jaar geleden drachtig was is ze twee keer gevallen 1x toen ze 5 maanden was uitgegleden in de bocht met losspringen en 1x toen ze 10 maanden is ze uitgegleden in de wei beide keren is ze op de buik (zijkant) gevallen maar haar zoon wordt dit jaar april 12 en doet het super en met de merrie gaat ook alles super zei wordt dit jaar april 18 Maar je schrikt inderdaad en ik zeg dit dat er nooit wat zal gebeuren want dat weet ik niet ik ben geen da maar ik je merkt zelf wel of er wat mis is met je merrie

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 08:51

mijn drachtige merrie nu is erg fris en jolig met longeren. doordat ze een pees mist aan 1 been is ze niet zo stabiel als andere paarden. ik longeer haar ook niet meer alleen aan een korte lijn af en toe. Wij hebben een stapmolen dus daar staat ze iedere dag in. ook gaat ze in de paddock, zo heeft ze toch beweging.

vonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 12:23

Ik doe het zelf nu ook rustig aan met universe. Met longeren doe ik stap en draf en de galop is uit den boze (doet ze maar lekker in de wei) Ik had een schema dat ik haar om de dag longeerde (rijden doe ik niet meer wordt ze veel te heet als ik erop zit) maar daar ben ik vanaf gestapt 2x per week is voldoende en ze staat halve dagen in de wei. De rest doe ik alleen troetelen tsja t'is even niet anders maar ik vind het niet erg nog 8 weekjes (hoop ik )

pittig_ding

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 08:22

Is er al iets??

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 20:46

Op mijn werk is het ebeurd dat een merrie in paniek was geraakt op de weide en de sloot was ingerend. Merrie was ongeveer 10 mnd drachtig. Veulen had bij rechteroog de schedelas ingedrukt gehad waardoor het dus blind is. Verder was het wel gezond, maar uit foto's is gebleken dat de oogkas was gebroken. Maar inmiddels is het een stoere en echt schitterende hengst geworden, maar je kan er helaas niks mee

je kan nooit weten hoe het veulen maakt, pas bij de geboorte kan je het daadwerkelijk goed zien. Dus bij de geboorte de DA erbij.

greetz