Lancet v. Wenzel I

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chantal1

Lancet v. Wenzel I

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 14:47

Hoi,

Ik zit al een tijdje te denken met welke hengst Zomenta gedekt zal worden ik heb er 1 waarvan ik haar zeker wil laten dekken maar ik zit ook te denken aan Lancet. Wat voor merries heeft Lancet nodig, hoe zijn, zijn nakomelingen.
Geeft hij maat, lengte in de hals, beweging, karakter?
Op papier lijkt hij heel goed te passen en Lancet presteert zelf ook goed, iets dat ik zelf erg belangrijk vind.
Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groetjes Chantal

Attitude

Re: Lancet v. Wenzel I

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 14:51

Geeft geen maat, en geeft een moeilijk karakter.
Fokt ook een beetje een stekerig voorbeen.
Ik vind dat ie meer terug fokt op de merrie. Hij verbetert absoluut niet.
Ik heb er alleen nog maar paarden van gezien die lastig waren, en niet alleen onder het zadel, ook gewoon jaarlingen.
De hengst zelf is verkocht omdat ie te weinig merries dekte, sprak blijkbaar te weinig mensen aan....

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 15:12

Kan alleen maar met Liesje23 meegaan
Allemaal kleine ielige beestjes die ik er van heb gezien.
Vaak ook erg slappe achterbenen.

Een enkele uitzondering daar gelaten natuurlijk, maar dat is meer toeval. Bv Randy Star is (was? want waar is 'ie eigenlijk??) gewoon een goed paard

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 15:28

Is Randy Star van Sarah van Fessem?? Dan rijdt ze er ZZGP mee, anders weet ik het niet.
Ik zie zelden een leuke van Lancet.
En Lancet zelf is ook niet erg lief in de omgang.
Toen ik bij Mischa en Barbara Koot stage liep stond die daar weleens als Gerdien op vakantie was of kwam lessen.
Je moest hm verdomd goed in de gaten houden, want hij beet zo he vingers eraf, of in je rug, en niet zo zachtjes ook.
En hij heeft een aanleuningsprobleem. Geeft dit ook door.

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 15:36

Jep inderdaad die van Sarah van Fessem, waar ze ook mee geselecteerd was voor het WK jonge dressuurpaarden.

Heb hem al héél erg lang niet meer op de lijsten terug gezien, denk dat het wel een jaar geleden is.
Niet afgelopen zomer, maar die zomer daarvoor heeft ze hem een aantal keer in het ZZL gestart, maar daarna heb ik er niks meer van gehoord
Staat ook nooit meer op de lijsten.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 15:41

Ik heb zelf een merrie van Lancet.
Is inderdaad niet zo heel groot (1.63 m).
Ik vind dat ze best een oké karakter heeft, maar je moet er wel van houden en met haar om kunnen gaan. Hier op stal staat ook een halfzusje van haar.
Feit is wel dat de dames die bij ons uitmesten van 2 paarden bang zijn, mijn merrie en haar halfzusje.
Haar halfzusje is trouwens wel groot. Ze is nu 3 jaar en al ruim over de 1.70.
Beide merries zijn qua gangen totaal verschillend, mijn merrie is kleiner en compacter en erg krachtig, de andere merrie is slapper, maar dat is een groot jong paard.
Mijn merrie is trouwens wel echt een ouderwets type qua bouw, maar ze kan wel goed bewegen.

chantal1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 15:53

Bedankt voor jullie reactie's!
Uit wat voor merries komen die Lancet's weten jullie dat?

Ptries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 16:06

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 17:32

Uit een Faram merrie,
Die ander weet ik niet, is door gekocht op een veulenveiling.
Zat later vol met ocd'tjes en was heel lastig.
Maar misschien ook wel omdat ie pijn had.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 19:41

Onze Lancet komt uit een Wolfgang merrie. Uit de Utopia-stam.
Met haar karakter is niks mis , een schat van een merrie , ook tegen andere paarden. Maar wel de baas. Lief voor veulens.
Met beleren was ze een draak. Maar toen ze eenmaal gewend was geen stap meer verkeerd gezet. Alleen een beetje krap aan de maat.
Nu zo ± 1.58m. Hoop dat er nog een paar centimeter bijkomen. Ze is nu bijna 4.

ART_UMA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 22:34

ken er qua karakter geen makkelijke van, werken ho maar (makkelijk op de achterbeentjes)

Maayke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 22:43

Is dat echt zo erg bij Lancet..? of kan je qua opvoeding er dan niks aan doen..?? ik neem aan dat je met opvoeding ook wel een beetje kan corigeeren

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 22:54

Wij hebben een 8 jarige Lancet ruin op stal staan, die hoort waarschijnlijk bij de zogenaamde uitzonderingen
Het beest is wel 1.80 hoog
Hij loopt nu ongeveer op ZZ-L niveau, kan zekers te weten lopen!! en heeft absoluut geen stekerig voorbeen
Omdat ie zo groot is, heeft ie wel wat langer de tijd nodig gehad om sterker te worden achter, hij was idd slap.
Verder is het een superlief dier, een enorme knuffel
Met rijden is ie niet een van de makkelijkste, is bodemschuw...errug vervelend maar dat wordt wel beter.
Als ie er eenmaal is, gaat ie er ook echt voor!!

ikkee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 10:57

ik heb ook een lancet (ster)merrie. Is niet zo groot: 1.64. Ze kan goed lopen met vooral een mooi voorbeen en veel souplesse, alleen ze is nog niet erg sterk. Ze kan ook erg goed springen.
Ze doet wat klassiek aan (heeft een ouderwets kruis).
Ze is in de omgang een heel lief paard, alleen onder het zadel is ze heet en heeft wel een eigen willetje, maar ze is wel (goed) te rijden. Ze leert erg snel.

Vudress

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 11:55

Ik heb zelf ook 'n Lancet en heb er meerdere gezien. De kwaliteit van deze paarden was op zich vrij hoog. Het grote nadeel vind ik aan Lancet dat het moeilijke paarden zijn om aan het werk te zetten. Hebben een vrij moeilijke bovenlijn, lengte in de hals geeft hij zeker niet. Het karakter kan heel moeilijk zijn. Ook de aanleuningsproblemen zie ik bij alle nakomelingen.

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 12:19

Heb gisteren trouwens Sumaril weer eens gezien, daar was ik ook niet direct van onder de indruk
Hij liep alleen maar uit te zwaaien (zowel linksom als rechtsom) en de aanleuning was ook niet best, veel te lang en drukte zich er steeds in weg.
Verder vond ik hem in zijn achterbenen niet bijzonder, en een vrij stekerig voorbeen..

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 12:46

Wij hebben ook een Lancet merrie. Kleine merrie gebleven 1.65, ondanks dat haar moeder toch ruim 1.76 is. Ze is niet erg hoogbenig en vrij lang gelijnd en eerlijk is eerlijk het is niet de meest mooie merrie om te zien, lelijk is anders maar het is echt een fokmerrie om zo maar je zeggen. Ze is natuurlijk ook al 8 en heeft alleen nog maar veulens gehad, dat scheelt.
Haar karakter is niks mis mee, kan soms beetje drammerig zijn maar een keer op haar plaats wijzen is dan genoeg.
Ze kan echt ontzettend goed lopen! In tegenstelling tot een hoop Lancet nkomelingen imo. Daarom ga ik haar in de mei vakantie inrijden, ze is als 3 jarige al ingereden dus denk dat dat wel goed zal gaan, ik kan er na al die jaren ook al gewoon een zadel op leggen en eroverheen gaan hangen dus dat komt wel goed.
Ze heeft echt een gigantisch front.
Verder is ze echt de beste moeder die er is, ik heb nog nooit een merrie gezien die haar veulens zo correct opvoed! We krijgen dan ook hele fijne nakomelingen altijd van haar, die in tegenstelling tot haar zelf wel heel mooi hoogbenig zijn. Geeft erg mooie nakomelingen!
Deze merrie zal het in de sport door haar geweldige bewegingsmechanisme nog wel heel goed gaan doen, maar over het algemeen zou ik je adviseren om Lancet niet te gebruiken als je een sportpaard wilt fokken.

Het is trouwens een Lancet x Balzflug x Variant x Lt. Generaal en heeft 2 Ooseven nakomelingen en een Osmium nakomeling gehad.

Zowel moeder, broer als nakomelingen staan in mijn profiel, en zij zelf uiteraard ook!

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 16:37

Bettine schreef:
Een enkele uitzondering daar gelaten natuurlijk, maar dat is meer toeval. Bv Randy Star is (was? want waar is 'ie eigenlijk??) gewoon een goed paard

En ik heb het nog niet gezegd, of hij staat weer op de startlijst voor volgend weekend

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 18:25

Ik ken een Lancet die echt oer, maar dan oerlelijk is. Een nekkie wat breekt als je blaast, maar hij kan lopen! Niet normaal. Komt uit lijntje van Krack c, en hij liep echt binnen 2 a 3 maanden al in de L2 met wp. Maar het beestje is voor de rest niet echt om aan te zien. Maait, iele nek, in het geheel erg lang, lelijk hoofd.

Demini

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 18:56

Sammie schreef:
Ik ken een Lancet die echt oer, maar dan oerlelijk is. Een nekkie wat breekt als je blaast, maar hij kan lopen! Niet normaal. Komt uit lijntje van Krack c, en hij liep echt binnen 2 a 3 maanden al in de L2 met wp. Maar het beestje is voor de rest niet echt om aan te zien. Maait, iele nek, in het geheel erg lang, lelijk hoofd.

Ja toch wel een standaard lancet ie je nu beschrijft! Die van ons ook, lang, lelijk hoofd, wel heel veel hals en sowieso heel veel front, en geen mooie kont, maar kan zo super lopen! Ik ben nu al benieuwd hoe ze zich gaat ontwikkelen onder het zadel!

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 19:23

Kan mee gaan in de bovenstaande reacties. Wij hebben ook een Lancet merrie op stal staan, maar dat is zeker geen makkelijke!!! Erg druk en nerveus, hierdoor werkt ze zichzelf nogal eens in de nesten

Ook totaal niet apart in de beweging, veel moeite met de gallop!!! Wel een mooi front en heerlijk koppie.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 19:43

Onze Lancet is heel chique.

Sancerre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 21:38

Mijn Lancet merrie is 1.70 m en 6 1/2 jaar. Dus lekker groot. Mams was ook zo groot. Sancerre heeft wel het koppie van Lancet, heel mooi.
Ze is zwart-bruin, jammergenoeg net geen zwart. Ze was lang iel, maar dat is al veel veranderd. Inrijden ging bij Sancerre goed. Ze is absoluut niet gemeen. Ze wil graag hoog lopen, maar ben nu bezig met lager instellen. Dat helpt!! Vorige week in de 2e L2 wedstrijd onze 1e 2wp behaald.

Met rijden is ze soms vervelend. Staken en achterwaarts als ze het moeilijk vindt. Maar dat wordt al veel minder. Ik heb geleerd hoe ik haar moet aanpakken. Verder is ze eenkennig, maar ik kan alles met haar doen. Misschien omdat ik haar al heb vanaf toen ze 1 jaar en 4 mnd was.
Heb ook haar volle broer gezien en die is ook niet vervelend.

Ken verder wel lastige Lancets, maar ook lieve. Lelijke ben ik nog niet tegengekomen.