Uier loopt weer vol na afspenen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tinne

Uier loopt weer vol na afspenen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 19:10

Het is vandaag precies 2 weken geleden dat Aidan afgespeend is en met hem gaat gelukkig alles goed. Hij heeft het echt naar zn zin daar .

Ivanka's uier is me daarentegen steeds meer een raadsel aan het worden. Ik heb alles gedaan wat in de boeken staat, geen krachtvoer en er niet aankomen.
Ze heeft 4 of 5 dagen geen brok gehad en nu krijgt ze nog steeds heel weinig, ik denk maximaal 1/3 schep per dag. En dat is dus echt gewoon niks, als je bedenkt dat het normaal gesproken 3 kilo was .
Ze kan hele dagen naar buiten, dus (als ze wilt) kan ze genoeg bewegen.

En in de eerste week ging het ook volgens het boekje, na een dag drupte er nog een klein beetje melk uit de uier, maar dat was ook snel over. En in die dagen erna slonk de uier mooi verder .

Maar sinds een dag of 3 is die uier weer behoorlijk aan het groeien en ik zag vandaag ook dat er weer melk uit kwam druppen. Ivanka ziet er zelf goed uit, niet alsof ze er last van heeft en ze eet/drinkt en mest ook goed. Vandaag wel gevoeld of de uier niet hard was, maar ik mocht er niet aankomen... En dat is opzich ook niet echt iets voor Vank.

Even een paar fotootjes:
Afbeelding
Afbeelding
En dit was de uier op de dag dat Aidan is opgehaald, en hier al een uur of 6 weg was:
Afbeelding

Wat moet ik er nu mee doen? DA langs laten komen of het toch nog maar een paar dagen aankijken?

ijsklontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 22:13

Wat je eventueel kan doen is de temp van je merrie in de gaten houden. Het beste 2 keer per dag op het zelfde tijd stip en zorge dat ze niet net de marathon gelopen heeft, als je begrijpt wat ik bedoel.

Y_DG

Re: Uier loopt weer vol na afspenen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 22:21

wat ik gedaan heb is gewoon elke dag op de weide gezet ofzo, of gewoon beweging gegeven, en dan 10 min erna de uier afspoelen met koud water.
Hierna heeft ze geen last meer gehad van haar uier.

Mss paar keer per dag afspoelen met koud water? Ik weet het niet..

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 09:43

Ik laat altijd standaard een droogzetter voor koeien inspuiten in de uiers op het moment dat ik speen ,scheelt een hele hoop miserie want na een week hebben de merries bijna niets meer en hebben er weinig last van .Wat ook wil helpen is de uier insmeren met kamferzalf (potje bij de apotheek of veearts een paar dagen aan een stuk en toch goed in het oog houden dat ze geen uierontseking ontwikkeld dat is heel pijnlijk voor je merrie en dan je best de DA laten langskomen met wat antibiotica . neem ook een keer haar temperatuur

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 09:48

Afspuiten met koud water doe ik liever niet ivm het weer. Ik heb namelijk niet de luxe van een wasplaats, dus ik moet dat buiten doen.
Ze kan in principe ook de hele dag buiten als ze wilt, dus daar ligt het ook niet aan.

Ik denk dat ik de DA maar gewoon eens een keer laat kijken .

Piaffe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 10:30

Beweging geven. Iedere dag een halfuur stappen is al een mooi begin. ze geeft zichzelf waarschijnlijk in de wei ook wel beweging, maar dat is met tussenpozen. Stukje lopen, eten, stukje lopen, eten. Ze zal waarschijnlijk niet uit zichzelf een halfuur gaan stappen

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 11:11

Op zich heb je het goed gedaan, miste alleen nog 1 ding.....wij beperken ze namelijk ook de eerste dagen met drinken.
Ik zou nu toch voorzichtig zijn en eventueel de DA raadplegen. Zo op de foto's vind ik het er niet goed uitzien, maar ik vind foto's wel vaak een vertekend beeld geven.

En hoe goed je het ook doet, misgaan kan het altijd, het ligt dus niet aan jou!

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 11:35

Ik heb van tevoren nog met de DA overlegd wat ik het beste kon doen, maar beperken met drinken heeft hij echt afgekeurd. En ik lees ook vaak dat dat helemaal niet hoeft.

De DA komt sowieso toch elke dag bij ons op de stoep, omdat zijn kippen bij ons opgehokt zitten. Dus ik denk dat ik hem gewoon even laat kijken of ik loop straks even langs hun .

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 11:38

Echt waar? Hmm, beide DA-praktijken waar wij bij aangesloten zitten zeiden het. Maar ook die beide hebben op andere vlakken hele andere ideeen, dus het verbaasd me niets als jouw DA dit zei.
Makkelijk als zijn kippen bij jullie zitten, ik zou hem laten kijken!

maroes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 07:38

Maroesja heeft dit ook gehad!
Ze heeft ongeveer en jaar melk gedruppeld!
Liep ook ieder keer weer vol.