Zelf veulen fokken of kopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Melanie15

Zelf veulen fokken of kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 12:56

Ik wil over een jaar of 3, 4 een 3-jarige hebben. Mn eigen paard heeft een superdraf, maar is heel druk in dr karakter en dr galop is niet goed. Ook is ze al aan de oude kant(nu 14). Ik zit nu te twijfelen of ik dr zal laten dekken of eind dit jaar of eind volgend jaar een veulen zal kopen. Je weet natuurlijk nooit wat er uit komt, maar een eigen veulen is natuurlijk wel ontzettend gaaf. Wat zouden jullie doen?

Sjappie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 12:58

Ik zou een veulen kopen. Volgens mij ben dan altijd goedkoper uit. Je weet trouwens ook direct wat je koopt, als je fokt weet je nooit wat er uit komt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 13:46

Ik zou tegen die tijd(14 is toch niet zo oud) een onbeleerde 3 jarige of 2 jarige kopen. Kost niks meer dan een veulen, je kan al beter zien of het paard je aanstaat en je hoeft er niet zolang op te passen. En je bent je merrie geen jaar kwijt.

Melanie15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 14:05

14 is idd nog niet heel erg oud nee, maar het is wel moeilijker om je paard dan weer op niveau te krijgen dan met een jonger paard

Alani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 14:44

Ik zou zelf een veulen fokken. Tenminste als de kwaliteit van jouw merrie je aanstaat. Voor de kosten hoef je het niet te doen of te laten (het zal per saldo op hetzelfde neerkomen). Wel loop je natuurlijk meer risico (merrie en veulen), maar er is dan ook niets zo mooi dan de opvolger zelf fokken uit je merrie.
Is het voor de merrie de eerste keer dat er een veulen bij wordt gefokt?

Demini

Re: Zelf veulen fokken of kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 14:46

Wat is de afstamming van je merrie?

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 14:59

Je moet wel rekening houden met dat als je zelf fokt er wel wat mis kan gaan. Wat veel kosten met zich mee kan brengen. Een driejarige kopen scheelt 4 jaar risic's van zowel veulen als merrie. Mijn merrie werdt door een complicatie tijdens de bevaling chronisch hoefbevangen. Het veulen hebben we kunnen redden door vroegtijdig ingrijpen, dit hebben we zelf kunnen doen doordat we enige voorkennis hadden anders hadden we zowel merrie als veulen verloren. De DA kon zo snel er niet zijn. Dan hebben we het veulen in de opfok gedaan. De gehele koppel kreeg daar droes. Bij de mijne sloeg het naar binnen en veroorzaakte een hartruis. Dus waarschijnlijk niet geschickt voor de sport. Nu is de merrie stabiel dus recreatief nog rijdbaar maar ongeschikt als sportpaard en fokmerrie. Het veulen is nu 3 maar met een beetje pech zal die de sport ook niet aankunnen en alleen recreatief gereden worden en is dan nog voor de fok geschikt. We hebben daarmee zoveel kosten gehad dat we er twee leuke jonge sportpaarden van hadden kunnen kopen. In plaats daarvan hebben we twee paarden met super bewegingen en kunnen goed springen maar ze zijn onbruikbaar. De 3 jarige wordt gedekt. We nemen de gok daar we graag verder willen fokken met de merrielijn en we verder toch niks mee kunnen en we willen ze ook niet wegdoen.

Zo kan het dus ook lopen. Ik raadt het je niet af. Laat zelf ook weer een merrie dekken. Maar houdt rekening met dit soort dingen. Het kost dan werkelijk veel geld.

newt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 18:55

Je kunt beide in acht nemen. Ik persoonlijk fok mijn paarden liever zelf. Als je een 2,3 of 4 jarige koopt, weet je niet wat er die jaren gebeurt is. Wij hebben ook veel paarden gekocht als 3 jarige en dan aanrijden. maar veel van hen waren in omgang niet makkelijk. dat duurde een hele tijd. Daar in tegen hebben we eigen aanfok die ontzettend makkelijk zijn. als veulen zijnde worden ze al geroutineerd door de handen gehaald. Ze komen onder de douche, borstelen enz... Ik heb nu een 3 jarige net beleerd. wat eigen opfok was. echt absoluut geen misstap begaan, ik kon er zo opstappen. in omgang is hij super braaf

wat betreft een risico... zet hem in de verzekering. maar doe hem (wanneer het de tijd er voor is) wel in de weide!!!!!!!!

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 19:26

Ik vind de opmerking van : als je een veulen bij je merrie fokt dan weet je niet wat eruit komt niet zo passen eigenlijk. Als je een 3 jarige koopt moet je ook altijd nog maar afwachten of ze het naar zin gaan doen.
Tuurlijk is fokken ook altijd een risico, maargoed, hij kan morgen ook gewoon doodliggen. Ik weet niet of je merrie als eens eerder een veulentje heeft gekregen, op latere leeftijd schijnt het soms wat moeilijker te lukken voor een eerste keer.

suziehj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 19:57

ik zou een veulen kopen, de risico's voor je merrie zijn groter naarmate ze ouder wordt. verder is het duur om een veulen te fokken, en dan nog eens DA kosten enz. en je moet idd nog maar afwachten wat er uit komt Tis volgens mij goedkoper om een veulen, liefst een jong paard van een jaar of 2 te kopen. succes! dr meej

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 20:39

fokken is leuker (als het goed gaat) maar kopen is goedkoper en minder risico. En dat is de keuze die je moet afwegen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 20:42

Vind persoonlijk zelf fokken ook leuker. Dit jaar mag ik een hengst uitkiezen om een Friese merrie van Brandus te laten dekken, dus volgend jaar eindelijk m'n eigen Fries Heb voor Mintse gekozen trouwens
Ik kon ook wel een veulen kopen of een 3-jarige, maar dit wordt er eentje die helemaal naar mijn idee en invulling gaat ontstaan en groot wordt gebracht, dat geeft je toch al een hele sterke band met zo'n dier!

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 11:46

Ik vind de galop een van de belangrijkste gangen. Als die niet goed is en er zijn aanmerkingen op het karakter, dan moet je er rekening mee houden dat het veulen de negatieve eigenschappen van de moeder erft. Een goede fokmerrrie heeft een goed karakter en beschikt over drie goede basisgangen. Daarnaast mogen er geen fouten zitten in het fundament etc. Niets vererft zo sterk als fouten. Als de merrie uit een zeer goede bewezen stam komt dan zou je echter de gok kunnen wagen, maar moet je je bij de hengstenkeuze laten adviseren door iemand die er veel verstand van heeft en de merrie(stam) persoonlijk kent.

Er worden echter veel goede veulens gefokt uit goede stammen en de prijzen zijn momenteel redelijk. Als je graag een veulentje wilt opfokken (wat erg leuk is) zul je daar ook goede omstandigheden voor moeten hebben. D.w.z. voldoende uitloop en leeftijdgenootjes om mee op te groeien. Er zit overal risico aan, maar als je zoveel tijd en geld steekt in een opvolger, dan wil je daar later ook graag mee vooruit kunnen. Bij veulens weet je het nooit.

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 12:04

Desire schreef:
Wat is de afstamming van je merrie?

Dutch Boy*Rinaldo, en het zou dan haar 4e veulen worden. En ik vind dat drukke geen aanmerking op dr karakter, ik vind dat juist geweldig. Het is 1 van de betere punten vind ik. Ze wordt best wel eens heel erg heet, maar je kan dr wel blijven handelen en dan is het juist positief, net dat beetje meer
Laatst bijgewerkt door Melanie15 op 03-03-06 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 12:07

Desiree schreef:
fokken is leuker (als het goed gaat) maar kopen is goedkoper en minder risico. En dat is de keuze die je moet afwegen.

Juist.
Ik heb een eigen fokproduct en dat is natuurlijk helemaal geweldig.
Maar dit is het 3de veulen uit mijn merrie en dit was pas echt het veulen wat bij mij past.
de eerste 2 waren ook leuk en geweldig, maar niet mijn toekomstige wedstrijdpaard.
en dat is niet omdat ze niet goed zouden zijn.
of omdat ze niet lief zouden zijn, ze zijn allemaal wel goed en lief.
Maar als je koopt kan je precies uitzoeken wat je wil.
en met fokken kan je dat niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 13:44

Ik heb voor het zelfde dilemma gestaan en met samenspraak met de dierenarts gekozen voor er één te kopen.Ik heb nu voor een redelijke prijs een jaarling van goede afstamming kunnen kopen en het ziet er allemaal veel belovend uit.Het grote voordeel van zo'n jong dier is inderdaad dat ze je volledig vertrouwen.Het grappige is dat ze de karakter trekken van mijn merrie overneemt.Ze zeuren allebei met eten ,zijn beide een beetje heet en bazig.Ze lopen samen in de groep maar staan niet naast elkaar op stal en toch zoeken ze elkaar altijd op heel grappig.