Welke hengst voor Gribaldi x Balzflug?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bacannie

Welke hengst voor Gribaldi x Balzflug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 10:30

Ik was er al helemaal uit... ik zou dekken dit jaar bij Don Schufro... kom ik er zojuist achter dat hij maar liefst € 500,- omhoog is gegaan... hij was al prijzig dus dat wordt hem denk ik toch maar niet...

Rijst bij mij de volgende vraag:

Welke hengst dán voor mijn merrie?

De merrie is een 4 jarige Gribaldi x Balzflug x Amor merrie. Ze is dit jaar op de keuring sterwaardig bevonden.

Zie: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=30976

De verbeterpunten van de merrie zijn:
- voorbeen mag langer;
- meer lengte in de hals;
- de hals-kaakverbinding mag minder zwaar;
- de galop zou beter kunnen.

Verder beweegt de merrie prima, ik wil daar dus ook niets op hoeven inleveren.

Verder wil ik NIET dekken met Jazz, Ferro of Krack C.

Mijn voorkeur gaat uit naar een bewezen dressuurhengst met veel beweging (sterk achterbeen), goede galop, goed karakter, die maat doorgeeft en een goed fundament. Eigenlijk moet het gewoon de ideale combi zijn .

Ik weet even niet of ik verder nog iets vergeten ben maar dit was ongeveer mijn wensenlijstje .

Verder wat foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 11:17

Florencio? (ben niet zo thuis in het Duitse bloed) Heeft een hele goede galop en volgens mij past het wel qua bloedlijnen met jouw merrie...

Basvdv

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 11:26

Don Primero komt uit dezelfde merrielijn als Don Schufro en Sunny Boy, maar is mijns inziens het meest interessant. Geeft fijne veulens.

Oliviaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 11:31

misschien Voice? dat is ene nieuwe hengst, bij ons op stal laten we dit jaar ook een paard dekken door hem. hier een plaatje van hem:
Afbeelding
wij hebben op stal wel een gribaldi merrie laten dekken door Krack C.

Bacannie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 12:23

Oliviaatje schreef:
misschien Voice? dat is ene nieuwe hengst, bij ons op stal laten we dit jaar ook een paard dekken door hem. hier een plaatje van hem:

wij hebben op stal wel een gribaldi merrie laten dekken door Krack C.

Voice is nog een jonge hengst, wil eigenlijk niet te veel gokken... wat voor een afstamming heeft Voice... *gaat even zoeken*

Basvdv schreef:
Don Primero komt uit dezelfde merrielijn als Don Schufro en Sunny Boy, maar is mijns inziens het meest interessant. Geeft fijne veulens.

Mmm, had eens vernomen dat Don Primero niet zo goed doorfokt als Don Schufro... dus liever niet... of ben ik verkeerd voorgelicht?

Sfieke: Hoe fokt Florencio dan? Dat is toch een Florestan? Ben zelf ook niet zo thuis is buitenlandse hengsten. En Florencio heeft toch ook pas één jaargang? Dus is nog een jonge hengst...

Bacannie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 12:34

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 12:44

Wat leuk dat je je merrie laat dekken Bacannie!

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 12:46

Florencio heeft al nakomelingen ouder dan 1 jaar - volgens mij zijn er zelfs al 3 jarigen. De nafok is luxe te noemen, met moie dressuurmodellen en verticale hals.
Supercommerciele hengst op dit moment, je zou hem eens moeten zien - hij is echt heel geweldig en fijn van karakter ook (al verpesten hengstenshows zo'n dier wel).

ullaatje

Re: Welke hengst voor Gribaldi x Balzflug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 12:49

hallo als ik het goed zie is dat de stamboekopname in wijdenes? wie ben je en waar kom je vandaan?
Een optie om te dekken, misschien oo seven geeft echt goede paarden

Bacannie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 13:00

VValar schreef:
Wat leuk dat je je merrie laat dekken Bacannie!

Ja, ik wil het heel graag... dus ik hoop dat het lukt, ook wat de financien betreft... ik wil er gewoon één keer een veulen van voor ze echt aan het werk gaat eigenlijk. Weet ik meteen hoe ze doorfokt en nu is ze nog jong.

Dees schreef:
Florencio heeft al nakomelingen ouder dan 1 jaar - volgens mij zijn er zelfs al 3 jarigen. De nafok is luxe te noemen, met moie dressuurmodellen en verticale hals.
Supercommerciele hengst op dit moment, je zou hem eens moeten zien - hij is echt heel geweldig en fijn van karakter ook (al verpesten hengstenshows zo'n dier wel).

Wordt dat in combinatie met de mijne niet té luxe? De merrie is al best fijngebouwd... Zou hem inderdaad graag eens bekijken, waar staat hij?

ullaatje schreef:
hallo als ik het goed zie is dat de stamboekopname in wijdenes? wie ben je en waar kom je vandaan?
Een optie om te dekken, misschien oo seven geeft echt goede paarden

Hoi! Ja is inderdaad Wijdenes. Ik kom uit Weesp hoezo?

Oo seven... heb ik al eens op mijn lijstje gehad... en weer eraf gehaald... weet alleen niet meer waarom? Had geloof ik iets te maken met de moederlijn ofzo... en ik hoorde geloof ik hier (correct me if i'm wrong) dat hij vaak ramshoofden oid geeft... en daar zit ik dan ook weer niet op te wachten.

Bacannie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 13:04

Net even Florencio bekeken op i-net... mooie hengst. Weet iemand wat de dekkosten zijn?

Edit: net Team Nijhof even gebeld... Florencio geeft fijn beenwerk door... is meer geschikt voor de iets zwaardere merrie, past hoogstwaarschijnlijk niet op mijn merrie. Jammer. Gaven als advies wellicht Johnson... maar die krijgt dit jaar pas zijn eerste lichting veulens. Krijg meteen de hengstenbrochure, voor het geval dat.

Toedeledoki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 13:24

Hoi Bacannie,[ik weet wel wie het is Ullaatje , Havidoff heb ik hele fijne paarden van gezien.Die hengst is zwaar ondergewaardeerd, hoewel hij wel keur is.Zeker een optie voor jouw merrie.En het is toch weer wat anders.Hij vererft een enorm sterk achterbeen gebruik.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 13:30

Wat jammer dat Florencio waarschijnlijk niet past. Ik dacht aan hem omdat hij ook zulke ontzettend hoge punten in Verden heeft gescoord Heb zelf nog geen nafok van hem in real live gezien.....

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 14:05

Op een Gribaldi x Balzflug zou ik zeker wegblijven van Johnson, Jazz x Flemmingh. Blijf letten op de kracht van achteren en de bovenlijn.

Mij hebben ze Krack C aangeraden, of ik het doe weet ik nog niet.

Zidalgo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 14:24

Rhodium, heb ik mooie paarden van gezien met een sterke bovenljin. En sterke galop. Is wel een nakomeling van Ferro. Maar vind de Rhodium's positief opvallen.

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 15:13

gooi er geen flemming bloed op is mijn advies, dus geen Johnson of Krack C of Lingh enz.

Wil je in het KWPN blijven of maakt het je niet uit?

Ooseven lijkt me een slechte keus en over Florestan (vader van Florencio o.a.) zeggen ze dat hij vaak een traag achterbeen vererft, al moet ik zeggen dat de florestans die ik ken fijne beestjes zijn.

Uptown lijkt me best interessant voor de jouwe, maar is nog niet bewezen.
Misschien dan een iets meer bewezen hengst: Olivi, zeker veel kracht in het achterbeen en de Olivi's die ik ken zijn mooi bergop gebouwd. Karakter is misschien een minpuntje dan.

Onze Balzflug x Variant laten we ook door Olivi dekken voor bijna 100% zeker.

Onze Balzflug heeft ook iets meer lengte in het voorbeen nodig en eigenlijk een hengst met een goedkarakter, maar welke goede hengst die een goed model en beweging doorgeeft geeft tegenwoordig nog een braaf karakter, weinig, maar ze zijn er nog wel...

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 17:23

Toedeledoki schreef:
Hoi Bacannie, ik weet wel wie het is Ullaatje , Havidoff heb ik hele fijne paarden van gezien.Die hengst is zwaar ondergewaardeerd, hoewel hij wel keur is.Zeker een optie voor jouw merrie.En het is toch weer wat anders.Hij vererft een enorm sterk achterbeen gebruik.

Hoi Toedeledoki! Mmm, Havidoff... ga ik zeker eens naar kijken! Had ik geloof ik ook al eens op lijstje... Fokt hij wel een beetje maat?

Suzanne F. schreef:
Op een Gribaldi x Balzflug zou ik zeker wegblijven van Johnson, Jazz x Flemmingh. Blijf letten op de kracht van achteren en de bovenlijn.

Mij hebben ze Krack C aangeraden, of ik het doe weet ik nog niet.

Nee hoor, geen Krack C... dan wordt het zo'n reclamezuil Bovendien vind ik (mijn mening) dat Krack C's een beetje simpel voorkomen... let op dit is slechts mijn mening... Vwb Johnson... leek mij ook al niets vanwege Flemmingh.

Zidalgo schreef:
Rhodium, heb ik mooie paarden van gezien met een sterke bovenljin. En sterke galop. Is wel een nakomeling van Ferro. Maar vind de Rhodium's positief opvallen.

Heb niet zoveel met Rhodium... doet me weinig. Maar bedankt voor de tip!

Desire schreef:
Wil je in het KWPN blijven of maakt het je niet uit?

Uptown lijkt me best interessant voor de jouwe, maar is nog niet bewezen.
Misschien dan een iets meer bewezen hengst: Olivi, zeker veel kracht in het achterbeen en de Olivi's die ik ken zijn mooi bergop gebouwd. Karakter is misschien een minpuntje dan.

Onze Balzflug x Variant laten we ook door Olivi dekken voor bijna 100% zeker.

Onze Balzflug heeft ook iets meer lengte in het voorbeen nodig en eigenlijk een hengst met een goedkarakter, maar welke goede hengst die een goed model en beweging doorgeeft geeft tegenwoordig nog een braaf karakter, weinig, maar ze zijn er nog wel...

Nee hoor hoeft niet perse KWPN. Uptown is toch van Pretendenthoeve als ik mij niet vergis? Mooie hengst inderdaad!

Olivi... Ik denk dat het front te zwaar wordt... en dat is juist wat ik niet wil. Of vergis ik mij nu?

Heb vandaag ook De IJzeren Man gebeld om te vragen welke hengst zij adviseerden. Zij kwamen met Royal Dance en Don Romantic en een zoon van Diamond Hit... Diamoniet ofzo? Sandro Hit raadde hij sterk af vanwege te luxe geloof ik en tot mijn verbazing vond hij Don Schufro ook niet echt passen... zou het voorbeen niet verbeteren, was mijn eigen keuze toch niet zo'n goede .

Royal Dance en Don Romantic vererven een lang voorbeen en lengte in de hals, precies wat mijn merrie nodig heeft... Stof om over na te denken...

Toedeledoki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 17:28

Havidoff fokt zeer zeker maat.1 van de grootst verervende hengsten.En als ik mij niet vergis, ook een sterke bovenlijn.Niet super veel hals, maar dat hoeft van jou ook niet.
Uptown is niet van de Ptetendenthoeve, dat is Uphill.
Uptown zou ik in jouw geval niet gokken, ga eerst maar voor een bewezen hengst.Dan weet je beter wat je merrie fokt bij een eerste veulen.

Bacannie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 17:34

Ja Toedeledoki, je hebt gelijk. Ik wil ook inderdaad een bewezen hengst of in ieder geval één die goed vererft.

Toedeledoki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 17:36

Ja, even gekeken in de index, een goede rug, vergrotend en toch ook een goede halsvorm, lengte, richting.Galop is wel krachtig en gedragen echter niet heel ruim.Draf is helemaal super.Bovendien geeft Havidoff een superkarakter.
Ach, er zijn zoveel mooie hengsten.Ik zou alleen ook niet voor een supercommerciele gaan, bij een merrieveulen loopt je lijn anders zo vast.Je komt tegenwoordig bijna niet meer onder inteelt uit.De keuze wordt steeds kleiner bij de jonge hengsten qua bloedlijn.

Toedeledoki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 17:39

Oscar heb ik ook superfijne dieren van gezien.Ze zijn niet heel luxe, maar kunnen wel echt goed lopen.Zit ook een goede rug in en sterk van achter.

Bacannie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 18:00

Ga straks even in Hengstenboek kijken bij Havidoff... karakter is ook belangerijk. Royal Dance geeft ook goede karakters en er zit Donnerhall en Rubinsteinbloed in... wel heel fijn bloed en een goede moederlijn... Is Royal Dance eigenlijk ook KWPN of niet? Ik dacht het niet.

Oscar is inderdaad ook leuk. Heb hem vorig jaar op hengstenshow gezien.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 19:11

Bacannie schreef:
Uptown is toch van Pretendenthoeve als ik mij niet vergis? Mooie hengst inderdaad!

Neeeeee dat is Uphill! Uptown is de Kennedy x Ubis, Pavo kamp vorig jaar en hengstencompetitie winnaar dit jaar.
Afbeelding

Toedeledoki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 20:45

Rubinsteinbloed is uiteraard ook goed, maar zit ook in heel veel paarden.Uit Ronaldo komen ook superfijne paarden, daar heb ik veel goeds van gezien.Terwijl ik hem zelf niet zo bijzonder vind.Je moet alleen opletten met Rubinsteinbloed of ze achter wel sterk genoeg zijn.
Ronaldo geeft mooie modellen, met soepele gangen en een super karakter.Maar eigenlijk zijn dat al de sterke punten van je eigen merrie.
Denk aan kracht in het achterbeen en de bovenlijn.

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 21:14

Je kunt ook contact opnemen met het KWPN zij kijken verder in de lijnen en adviseren ook, ze houden ook rekening met jou wensen en lichten keuzes ook toe.