Merrie achterlaten bij hengstenhouder

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Drottning

Merrie achterlaten bij hengstenhouder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 20:35

Ik wil mijn merrie dit jaar laten dekken.
Maar nu vind ik het erg moeilijk om haar voor zo'n lange tijd bij de hengstenhouder te moeten achterlaten, gezien haar medische verleden.

Ik weet zeker dat de hengstenhouder goed voor haar zal zorgen, maar heb er het liefste zelf een oogje op.
Probleem is dat de hengst ver weg staat , dus het is ook niet om de hoek.
Wie heeft hier nog meer moeite mee en/of ervaringen?

Trudy_dJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 20:45

Kunstmatige inseminatie geen optie????

unamie

Re: Merrie achterlaten bij hengstenhouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 21:35

met dat probleem zit ik dus ook
ik heb al een paar slechte ervaringen bij hengstenhouders
vriog jaar wilde ik haar thuis laten insemineren, maar ze liet haar hengstigheid moeilijk zien
als gevolg werd het te laat in het seizoen, en is ze niet gedekt.
nu ben ik van plan haar eerst bij iemand neer te zetten
in de buurt bij de hengstenhouder (is 2 uur rijden bij mij vandaan)
zodat ze zichtbaar hengstig word
en dan pas breng ik haar naar de hengst
zodra ze gedekt is, haal ik haar meteen weer op
en laat ik haar thuis scannen
is ze niet drachtig breng ik haar weer naar de hengst
ik laat haar dus niet die 3 weken over staan
dat duurt me te lang

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 21:49

Vorig jaar is er voor het eerst een merrie van ons bij de hengstenhouder geweest, de keren daarvoor hebben we de zwemmertjes laten verzenden en heeft de DA die we hier hebben geïnsemineerd, gescand, etc., etc...

Het verblijf van onze merrie bij de hengstenhouder vond ik eigenlijk een stuk makkelijker en de merrie heeft er zeker niet onder geleden, nu was de hengstenhouder ook DA in ons geval. We brachten de merrie, ze hebben haar gelijk gehouden tot ze mooi hengstig was en met een week hadden we haar geïnsemineerd en wel op stal staan. Onze merrie was overigens niet in training onder het zadel en dus hoefden we daar geen rekening mee te houden.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 21:55

Kun je niet een shet hengst lenen of huren... Dan kun je wel zien als ze hengstig is

jollyjoker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 22:47

Ik heb ook met beide opties ervaring, nu breng is de merries naar de hengstenhouder op de 1ste dag van de hengstigheid. Voor mij in ieder geval minder stress.
Ik heb wel een zeer goed contact met het hengstenstation en het is 10 min bij ons vandaan.

ponymens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 22:50

superwoman schreef:
Kun je niet een shet hengst lenen of huren... Dan kun je wel zien als ze hengstig is

Sommige merries tonen het gewoon niet, al zet je er 10 hengsten bij.

Ik heb ook elk jaar wel een merrie om te dekken die het niet laat zien en die heb ik vaak wel een maandje staan.

jiehaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 22:54

Ik heb ooit stage gelopen op een bekende handelsstal/hengstenhouderij. Daar werden de nieuw aangekomen gezonde, te insemineren merries zonder pardon in een stinkend smerige donkere loopstal gezet, waar de droes welig tierde.
En na de inseminatie werden ze gewoon weer thuis afgeleverd....

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 23:32

Onze merrie laat de hengst alleen maar toe als het werkelijk zover is en dan gaat het om uren die nog resten. We zijn dan dus altijd te laat. Zelfs met schouwen, opvoelen en scannen had ze ons bij de neus genomen. De hengst stond in Duitsland, ook een uur of twee rijden hiervandaan. De KI was niet gelukt. We hebben toen een jaar overgeslagen, maar het jaar daarop deed de hengst inmiddels het dubbele in dekgeld .We hebben haar 2x moeten brengen, want ook daar heeft ze de boel een keer 'genept'. Het ei voelde de eerste keer goed aan, maar bleek verdwenen toen men de volgende dag wilde insemineren. De merrie weer opgehaald (stalgeld liep inmiddels ook al op) en de volgende cyclus ruim op tijd gebracht. De tweede keer was het raak. Ze werd daar goed verzorgd, stond in een schone omgeving met goed voer en mocht ook elke dag naar buiten op een privéweitje. Met haar nemen we het risico niet meer. Ze gaat naar de hengst toe, met 'gebruiksaanwijzing'.

Drottning

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 23:46

Mijn merrie is afgelopen 1,5 jaar driedubbel geblesseerd geweest, heeft ongeveer 4 keer koliek gehad, waarbij ze bij 2 kolieken injecties moest hebben, ze heeft een groot abces gehad op haar hals en daarbij zijn er nog vele kwalen gepasseerd.
Ik ben als de dood dat ze bij die hengstenhouder bijvoorbeeld teveel zand gaat eten, koliek krijgt e.d.
Insemineren is geen optie, dat komt namelijk nog bijna niet voor bij ijslanders. Ik wil haar best voor een paar dagen daar heen brengen, maar liefst tussen de hengstigheden weer lekker thuis hebben zodat ik zelf alles in de gaten kan houden.
Mijn merrie laat trouwens ook moeilijk haar cyclus zien, ik heb wel een shethengst in de buurt en hoop ook dat ze daar eens op gaat reageren..

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 00:15

Dan breng je haar toch op de eerste dag van de hengstigheid, na het dekken ophalen. Bij je eigen veearts scannen en als ze niet drachtig is weer terug.

Dat doe ik wsl ook dit jaar (en is ook dik twee uur rijden)

Hoewel ik haar misschien dit jaar wel daar laat tot ze dragend is. Hangt een beetje van de voorwaarden af ivm veterinaire begeleiding en of ik mijn andere paard een paar weken ergens anders kan stallen(anders is hij zo alleen...). Of ze nu drie weken duur staat of dat ik twee keer extra ruim 2 uur heen en terug moet rijden met die aanhanger ontloopt elkaar niet zoveel en het scheelt een hoop gesleep met een geblesseerd paard

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 09:01

Het achterlaten van je merrie bij een hengstenhouder gaat altijd gepaart met risico's, hoe en schoon het bedrijf ook is. Hengstenhouders krijgen natuurlijk veel verschillende paarden onder hun hoede en elk paard kan wel wat onder de leden hebben...
Het is een risico dat je moet nemen als je wilt fokken met bij een hengstenhouder die op behoorlijke afstand ligt...

Brennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 10:13

Mijn merrie, nu gelukkig hoogdrachtig, laat haar hengstigheid alleen thuis zien, bij haar 'vriendje' Black, ze is bij de hengstenhouder gevaarlijk tegenover het schouwhengstje en de hengstenhouder dacht dus ook dat ze niet hengstig was, wat ze dus wel was. Heb haar gewoon op de dag dat ze superhengstig was naar de hengstenhouder gebracht en haar de volgende dag weer opgehaald en het was raak!

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 10:37

Ik heb mijn merrie ook bij de hengstenhouder achter gelaten... prima stal! Ruim een uur rijden.
Maar ik ben ook bij Hengstenhouders gaan kijken waar ik mijn paard voor geen goud achter zou laten....

horseNL00

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 10:39

Ik houd mijn merrie thuis, dat weet ik zeker! Dan heb ik zelf alles onder controle, alhoewel een hengstehouder er ook vast goed voor kan zijn hoor. Die van mij is vorige week geinsemineerd, het sperma moest ook uit Duitsland komen maar is geen probleem hoor al staat ie ver weg! Iets van 50 Euri verzendkosten (bij ons dan he).

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 10:47

Vreselijk vond ik het vorig jaar! Mijn merrie was vorig jaar net een maand herstellende van een (teken) infectie en is een gevoelig type maar van de andere kant weer erg makkelijk te hanteren door iedereen maar vreemden moeten haar niet onder druk zetten want dan raakt ze dus in paniek.
Gelukkig kende ik de hengstenhouder al wat langer en wist ik dat zij ook rustig met hun paarden om gingen.
En achteraf gezien hebben ze erg goed voor Fayette gezorgd. Ze mocht lekker met een van hun ruinen 24/7 op de wei. Toen ze het een keer koud had tijdens erg guur en nat weer kreeg ze van hen een deken op. De dekking is gewoon ook rustig verlopen en elke dag kreeg ze d'r hoognodige aandacht
Ondertussen ken ik de hengstenhouder weer veel beter en ik zou nu zonder gevoel van twijfel mijn merrie weer bij hun achter laten.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 10:54

Het voordeel van brengen vind ik het contact met de hengstenhouder. Zo hoor je nog eens wat

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 11:03

Ik breng de merries ook gewoon naar de hengstenhouder. Half uurtje rijden, en hij regelt dan het sperma. Grote voordeel vind ik dat de dierenarts heel vaak op het bedrijf aanwezig is, waardoor hij de merrie zorgvuldig kan opvoelen en begeleiden. Als ik de merries thuis laat, moet ik zelf steeds aanwezig zijn als de DA of inseminator komt.
Ik heb er dus uitsluitend goede ervaringen mee, en de merries waren tot nu toe allen in 1 keer drachtig (even afkloppen), zelfs van diepvries.

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 15:19

Die van ons worden ieder jaar meerdere malen opgehaald en weer thuisgebracht (De Dalhoeve) Ze staan daar een tijdje om te insemineren en worden nog opgehaald om een scan te maken. Altijd hele goede ervaringen mee, ze zijn heel goed voor de merries hebben de hele dag een dierenarts rondlopen en zien alles.
Wij maken ons echt geen zorgen over de merries als ze daar staan, daar worden ze misschien nog wel beter in de gaten gehouden dan hier thuis!

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 19:29

Mijn merrie is vorig jaar ook bij de hengstenhouder geweest, omdat ze de hengstigheid niet duidelijk liet zien. Leuk vond ik het niet, heb me paard liever thuis, maar ze had het daar niet slecht ofzo. Ze kreeg alleen wel zemelen te eten en dat lust ze niet, maargoed ze had nog wel kuil enzo.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 14:08

ponymens schreef:
superwoman schreef:

Sommige merries tonen het gewoon niet, al zet je er 10 hengsten bij.

Maar een beetje hengst weet het je wel te vertellen, of de merrie nu reageerd of niet!

Ik wil mijn merrie begin mei laten dekken en schouw haar nu al met mijn eigen hengst zodat ik wat meer zicht krijg in haar cyclus(ze laat het ook erg slecht zien). Dan breng ik haar zodra ze begin mei hengstig moet worden naar de hengst.
Bij het NSPS word er geen KI gedaan, dus ik moet mijn merrie wel naar de hengst toe brengen. Ik had mijn merrie liever thuis gehouden, maar het is niet anders.

Trudy_dJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 14:10

Nou mijn merrie is vandaag gekeurd, niet op drachtig, maar gewoon klinisch.
En die liet goed zien dat ze hengstig was.
Helaas PROK afgekeurd, dus een veulen voor haar zit er niet in..

Simply1980

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 15:03

Mijn merries hebben meerder malen bij de hengstenhouder gestaan voor een aantal weekjes. wij hebben daar nooit problemen mee gehad. En dan belden we gewoon hoe het ging enzo. een merrie heeft ook eens langer daargestaan omdat ze er daar achter waren gekomen dat ze een gezwel op haar eierstok had zitten... De veearts voelde haar elke keer op en zei toen het eitje is goed we moeten nu insimineren...totdat het eitje maar bleef groeien en toen ze scande bleek er een gezwel te zitten zo groot als een voetbal. Dus toen was ik blij dat ze daar stond!

Ligt er ook een beetje aan bij welke hengstenhouder ze komt te staan!

Simply1980

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 15:04

trudy hoezo geen veulen als ze niet PROK goed is?

izabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 18:52

Mijn merrie is dit jaar natuurlijk gedekt. Ze heeft in totaal 2 weken bij de hengstenhouder gestaan. Dat is zeer goed bevallen. Omdat ze in een box naast de hengst stond (en overdag in de paddock naast het weiland waar hij stond), konden ze goed zien wanneer ze echt hengstig was. Ze was in een keer drachtig!