dekken met Houston ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

watnou1

dekken met Houston ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 00:02

Hallo misschien heeft iemand nog meer suggesties als alleen Houston die we zelf eigenlijk dachten. ook leek Johnson wel iets voor haar. Het gaat over een merrie die al wat ouder is ze is 15 jaar,ze is een Frere uit een wallstreet moeder(keur)
De merrie doet wat klassiek aan(heeel klassiek) maar de eigenaar wil er toch mee fokken Hij heeft er nu 3 keer een Amati uit gefokt en daar is ze ook nu hoog drachtig van ( ze is morgen uitgeteld)
De punten die we willen verbeteren zijn in elk geval een kortere rug en veel meer schoudervrijheid. Front heeft ze best veel met veel hals en die staat er mooi op. ze stapt goed en de draf mag met meer voorbeen en de galop blijft ook wat vlak.
Pluspunten zijn een ongelofelijk actief achterbeen die er goed onder wordt gezet een super karakter en veel maat( ze is zelf 1.74m en haar 4 j dochter is met 3 j 1.72 gemeten.) Haar 4 jarige dochter was drachtig van Johnson maar heeft 8 weken te vroeg geveulend dus die was dood. Het leek een goed veulen dus gaat die weer terug naar Johnson en voor de oude merrie zaten we dus te twijfelen tussen Houston en Johnson....
Iemand advies,commentaar of andere suggesties.....Brand maar los!

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 00:07

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 13:15

Daar zou ik dus helemaal geen Jazzbloed op zetten (dan heb je kans dat het veulen niks luxer wordt). Van Houston mag je een hele sterke beweger verwachten, maar ik denk dat het veel interessanter is om een luxe Duitser op deze merrie te zetten.

Luxe Duitse jongens op degelik, ouderwets KWPN bloed geeft mooie veulens. Heb je Florencio al eens gezien? Zoiets zou ik proberen

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 13:51

Dees schreef:
Daar zou ik dus helemaal geen Jazzbloed op zetten (
dan heb je kans dat het veulen niks luxer wordt
). Van Houston mag je een hele sterke beweger verwachten, maar ik denk dat het veel interessanter is om een luxe Duitser op deze merrie te zetten.

Luxe Duitse jongens op degelik, ouderwets KWPN bloed geeft mooie veulens. Heb je Florencio al eens gezien? Zoiets zou ik proberen

********* valt wederom van stoel*********

Van Jazz niks luxer?
Als je er zó over denkt zou ik Houston al helemaal uit mijn kop laten......"

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 17:49

Gut, ik durf straks helemaal niets meer te zeggen over Jazz... ik zie gewoon niet hoe Jazz een deftiger veulen kan brengen met een ouderwetse merrie. Tenminste - de resultaten van aanparing met Jazz en een minder moderne merrie vind ik elke keer tegenvallen... Maar goed, allas, dat kan aan mij liggen omdat ik de nafok van Jazz sowieso al niet oogstrelend vind. Johnson zelf lijkt me een aardige hengst (moederzijde Flemming x Sultan), maar over zijn nafok is nog weinig bekend.

Ik denk dat de TS met bijvoorbeeld een Sandro Hit, een Florestan of een Rubinstein een veel moderner beestje kan fokken.
En als de merrie van de TS toch zo krachtig is van achter uit, heeft dekken met Houston ook niet zoveel zin - waarom een hengst gebruiken die geen makkelijke karakter meegeeft aan zijn veulens, als je het grote voordeel van zo'n hengst zelf al in huis hebt?

ik vind de nafok van Houston veel uitstraling hebben en ik vind ze mooier kwa bouw en ras dan de nafok van Jazz. De Houstons uit gewonere en ouderwetsere merries waren prima modern.

CGJ - misschien moet jij met je laptopje gewoon op de grond gaan zitten, scheelt je al die valpartijen.

chantal1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 18:38

Maar welke combinatie's vallen jou dan tegen in combinatie met Jazz?

Ik vind sowieso dat men amper kan adviseren op zo weinig info, hierbij doel ik op foto's en afstamming. Voor hetzelfde geldt zit er bloed achter wat je zelf echt niet terug wil laten komen in je veulen (of juist wel) en met aanparing van in van deze hengsten komt het dan misschien dubbel en dwars naar voren.

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 19:08

Dees schreef:
Gut, ik durf straks helemaal niets meer te zeggen over Jazz...
ik vind de nafok van Houston veel uitstraling hebben en ik vind ze mooier kwa bouw en ras dan de nafok van Jazz. De Houstons uit gewonere en ouderwetsere merries waren prima modern.

Is die vergelijking met housten en jazz nodig?? nee toch?
Housten vind jij prima op deze merrie alleen gaat jou'n eerste voorkeur meer uit naar een duitse hengst. is dat nu zo moeilijk om te zeggen?

ik ben het overigens wel eens met je advies..en ga daar bij deze dan ook in mee.

watnou1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 19:39

deze merrie is niet van mij en de eigenaar is niet bereid om echt behoorlijk veel neer te tellen voor een dekking dus Florencio of een van de duitsters (- Hit) vallen dus af. Ik heb zelf een ouderwets type merrie gehad en daar 2 prima Jazz-en uit gefokt waarvan er een is verkocht destijds aan de eigenaar van Jazz maar ja als de eigenaar niet veel wil uitgeven zit je natuurlijk vast aan een jonge hengst. Houston is bewezen en niet echt duur en hij wil er graag een kwpn papier bij dus dat wordt wat lastiger !!Iemand nog meer ideeen ? (als ik het mocht kiezen en nergens naar hoefde te kijken zou Florencio mi een goede eerste keuze zijn....

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 19:45

Zou Jazz dan goedkoper zijn in dekgeld dan Florencio?
Dacht dat Jazz toch ook in de buurt van 1200 euro dekgeld zat. Houston zeker niet, dat dekgeld ligt inderdaad aanzienlijk lager. Zonen van die Duitse grootheden die ik als voorbeeld aanhaalde, zullen een dekgeld van 700-900 euro kosten, zeker als ze geen KWPN-certificaat hebben. Het veulen zal overigens 'gewoon' een kwpn-papier krijgen.

Maar misschien heeft de eigenaar van deze merrie wel een goede deal met de eigenaren van Jazz... dan moet ie daar lekker bij blijven dekken. Handel is handel

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 20:33

Dees schreef:
Gut, ik durf straks helemaal niets meer te zeggen over Jazz... ik zie gewoon niet hoe Jazz een deftiger veulen kan brengen met een ouderwetse merrie.

Je mag van alles zeggen over Jazz en over elke andere hengst, maar houd je wel en klein beetje bij de feiten. Jazz afraden omdat ie niet genoeg veredelt is gewoon non-sens.

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 21:12

TS: heb je ook een foto van de merrie en de volledige afstamming? Er zijn vast wel meer niet al te dure hengsten die goed bij haar passen.Waarom is er trouwens voor Amati gekozen?

ART_UMA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 21:13

Tuschinski, veel beweging en elastiek, zal denk ik zeker niet vergroten en eerder wat compact dan lang met extra knietje.
Voor United geldt denk ik bijna hetzelfde maar misschien iets minder knie, zelf wel veel schoudervrijheid
Afbeelding

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 21:51

Duidelijk een voorbeenzwaaier

Demini

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 15:28

CGJ12 schreef:
Dees schreef:
Daar zou ik dus helemaal geen Jazzbloed op zetten (
dan heb je kans dat het veulen niks luxer wordt
). Van Houston mag je een hele sterke beweger verwachten, maar ik denk dat het veel interessanter is om een luxe Duitser op deze merrie te zetten.

********* valt wederom van stoel*********

Van Jazz niks luxer?
Als je er zó over denkt zou ik Houston al helemaal uit mijn kop laten......"

Nu val ik van m'n stoel haha, met Houston krijg je gigantisch mooie beesten met een schitterende uitstraling. Mooi groot rond oog, klein koppie, grote kaken en schitterend model.

Ik moet zeggen dat Jazz mij ook tegenvalt met het luxer maken. Vat me niet verkeerd op hoor, vind Jazz een uitstekend vaderdier en zou hem zo zelf gebruiken maar echt veredelen doet hij toch niet. Je kunt hem beter op een iets luxere merrie zetten.

Florenci was ook mijn eerste gedachte. Misschien Sandreo, met dat krachtige achterbeen van jouw merrie moet dat misschien wel te doen zijn.
Kijk ook eens naar Polansky

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 16:42

Desire schreef:
Nu val ik van m'n stoel haha, met Houston krijg je gigantisch mooie beesten met een schitterende uitstraling. Mooi groot rond oog, klein koppie, grote kaken en schitterend model.

Ras en adel gaat verder dan het hoofdje...........

watnou1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 18:10

oke bedankt voor het meedenken. Ik zal het met eigenaar van de merrie over hebben en ik ben benieuwd wat hij doet. Ik denk dat de keuze voor Amati ook wel een beetje is ingegeven door het station waar Amati staat en natuurlijk het dekgeld, 650 euro... Ik zal proberen een foto van de 4 jarige uit haar hier op te krijgen want van de oude merrie heb ik geen foto.
Ik vind zelf persoonlijk dat Jazz wel veredelt want op mijn ouderwetse merrie( Actueel-Nabuur-Willow craticxx ) heeft Jazz aardig wat luxe ingebracht.
Maar die is dus te duur voor deze eigenaar(1150 euro ex Btw)
Ga dus proberen om een foto te plaatsen van de 4 jarige...(hoop dat het lukt)

Demini

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 21:23

CGJ12 schreef:
Desire schreef:

Ras en adel gaat verder dan het hoofdje...........

Inderdaad!

watnou1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 21:31

Hallo einelijk is het me gelukt wat foto's te maken en hier neer te kunnen zetten. Dus dit is de 15 jarige merrie die we met Houston of met Johnson willen laten dekken. Vandaag is haar veulen geboren dus over 4 weken wordt ze gedekt. Maar ja met wie van de twee??? Het veulen is trouwens een Amati en al behoorlijk groot en recht op de benen(liep voor t eerst in de binnenbak vanochtend dus nog maar een paar uur oud)
Afbeelding
Afbeelding