Vooroordeel hete arabieren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saltoke

Vooroordeel hete arabieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 13:41

Hey !
Sinds een half jaar heb ik een 9-jarige arabier.
Voor ik hem kocht heeft iedereen me de stuipen op het lijf gejaagd met hun "Oh-zo-hete-arabier" verhalen.
Pfff...Wat blijkt ? Hij is superbraaf , hij zou echt geen vlieg kwaad doen.
Jaah oke , als je hem "oppompt"(niet lett. gaat hij voluit.
Ok , laat dan vanaf nu alle vooroordelen over het gedrag van bepaalde rassen voor eeuwig en altijd uit de wereld verdwijnen.
*Amen*

S_zanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 13:57

Een vriendin van mij heeft een 3.5 jarige arabier.
Het is de liefste en schattigste pony die er bestaat.
Is totaal nergens bang voor.

Waar ze die verhalen vandaag halen........... tja ik weet het niet.

PineApple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 14:00

ja sommige arabieren zijn heet maar dat zijn andere paarden ook dus waar ze het vandaan halen?

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:13

Het ligt er inderdaad aan hoe je met ze omgaat.
Als jij zelf nogal druk bent, dan is er ook geen land mee te bezeilen. Maar als je zelf rustig blijft gaat het prima.

Saltoke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 17:28

ik vind ze trouwens best goed van karakter...

SummerRemedy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 17:29

Dat zeiden ze bij mij op de manege ook over mijn pony (45% arabisch) toen ik die kreeg: "Dat gaat nooit goed" "Veel te gevaarlijk en veel te druk" blablabla en toen ik haar eenmaal had toen zat mn instructeur aan iedereen die bij de bak stond te vertellen hoe mak ze wel niet was voor een driejarige Welsh-Arabier

Mo_I_Rana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 17:51

Ik hoor dikwijls dat het vooral de kruisingen met een arabier zijn die nogal heet zijn. Verder vind ik het ook een stom vooroordeel.
Mijn arab. volbloed kan wel eens druk doen, maar met het rijden is die de braafste in vgl met ons andere paarden.

Nainkey

Re: Vooroordeel hete arabieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 19:33

Ik heb ook een arabische merrie. Ik kan me geen liever en braver paard wensen. Ze is met dit weer soms goed voorwaards met rijden, maar ze schiet er niet vandoor of iets (en ik denk dat de meeste paarden met dit weer wel pittiger zijn ). Verder doet ze niet snel gek, helemaal niet als ik op haar rug zit. Als ik haar opjaag gaat ze wel, soms ook echt TE hard, maar als ik de bak uitloop is het ook meteen over. Ze ziet het echt als spelen en het is niet leuk in d'r eentje Als ze los staat, staat ze ook eerder een beetje voor zich uit te kijken, dan dat ze in beweging komt.

Ook de arabische dekhengst van stal is super koel in zijn hoofd. Die is echt niet gek te krijgen.

Heerlijk die arabieren

Saltoke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 19:44

Wat zijn ze toch volmaakt :-P

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 12:04

Hmm..

Kubayli is wel heet. Maar niet wild & onbetrouwbaar.
Ik vertrouw hem echt voor de volle 100%.

Als ik aan het rijden ben ik hij wel hittepetitterig, vooral in de buitenbak heb ik dagen dat hij er 10x vandoor schiet.
Maargoed, met hem durf ik buiten te rijden, dan moet ik met mn KWPN nog maar eens zien.

Hazzebaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 09:20

De verwarring ligt vaan bij de kruisingen.
Omdat een kruising ook al gauw Arabier wordt genoemd, weten sommigen het verschil in karakter niet tussen de volbloeden en de kruisingen. De kruisingen zijn over het algemeen de hetere paarden en de volbloeden zijn de rust zelve.

Wij hebben een stal vol volbloeden, waarvan er 3 niet Arabisch zijn, en die zijn gekker dan alle volbloeden bij elkaar.

Want, als je de Arabisch Volbloed leert kennen, ga je écht van paarden houden.

nasheeta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 09:24

mijn halfbloed (75% ox) is heet en mijn volbloed is sloom. doe mij maar een hete Arabier, half of vol want heet en onbetrouwbaar zijn geen synoniemen van elkaar.

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 09:28

Is gewoon een fabeltje van mensen die de arabieren (volbloeds) niet kennen.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 11:37

Precies, dat bedoel ik Nasheeta. Die ik rijd is wel heet maar absoluut niet onbetrouwbaar, het is echt een schat van een paard.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 15:53

Ik heb in Engeland op een stoeterij gewerkt met 34 Arabieren en de moeder van de eigenaar had er ook zoveel of meer. Ik kan dus zeggen dat ik er genoeg heb gezien om een goed oordeel te vormen. Het zijn gewone paarden. Het is maar net hoe je er mee om gaat.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 19:11

Hazzebaz schreef:

En dat is een vooroordeel dat van Arabierenmensen af komt, ik heb een aantal Arabieren gekend, en ik ben absoluut niet meer of minder van paarden gaan houden.

En over dat hete, tsja volbloeden blijven volbloeden, als je ze opfokt zijn ze ook best opgefokt. Niet iedereen kan met zulke paarden omgaan, want anders had iedereen wel een Arabier, toch?

Saltoke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 20:29

Jus_dOrange schreef:
Hazzebaz schreef:

En dat is een vooroordeel dat van Arabierenmensen af komt, ik heb een aantal Arabieren gekend, en ik ben absoluut niet meer of minder van paarden gaan houden.

En over dat hete, tsja volbloeden blijven volbloeden, als je ze opfokt zijn ze ook best opgefokt. Niet iedereen kan met zulke paarden omgaan, want anders had iedereen wel een Arabier, toch?

Euh , nee toch niet
Ze bedoelt ook niet 1 arabier ofzo , gewoon het karakter en de uitstraling van het ras.
Het is toch niet omdat je met een bepaald soort ras kan omgaan , dat je er ook 1 moet hebben ?

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 20:48

Als iedereen perfect met Arabieren om kunnen gaan dan gok ik toch echt dat bijna iedereen op de wereld een Arabier zou hebben. Het valt me trouwens wel op dat heel veel Arabieren eigenaren zeggen dat Arabieren alles zijn enzo. tuurlijk zeggen sommige het voor de grap maar er zijn ook mensen die daar bloedserieus over zijn en dus alles aan Arabieren gaan ophemelen en andere rassen afkraken, sommige Arabierenmensen gaan er ook veel te ver mee (ik heb het nu trouwens niet over die opmerking van Hazzebaz, maar het valt me heel soms op aan sommige mensen )...

Ik hoop niet dat iemand hier over struikeld maar ik heb het idee dat dit onder Arabieren mensen iets vaker voorkomt dan bij andere rassen.

Youko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 21:34

Ik kan Tica zo heet maken als ik wil... Ik heb op een Arabierenstal stage gelopen, en ze waren echt ALLEMAAL zo onwijs braaf, zelfs de dekhengsten. De meesten waren succesvolle showarabieren, dus mensen krijgen een erg verkeerd beeld van Arabieren die één keer in hun leven een Arabierenshow meemaken. Het valt me op dat Arabieren net iets aanhankelijker zijn. Dit beweer ik niet omdat ik zelf een Arabier heb, maar dit baseer ik op eigen ervaring. Ik heb nl. ook op een dressuurstal, een welshfokkerij, een handelstal en manege stagegelopen (toendertijd had ik niet eens een Arabier). Arabieren zijn geweldig, maar ik ben net zo gek van andere rassen. Maar voor een andere ras kies ik niet meer zo snel (alhoewel een prachtige Andalusiër of Lusitano mag best ERBIJ )

Barcelano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 21:35

Sjonniej schreef:
Het ligt er inderdaad aan hoe je met ze omgaat.
Als jij zelf nogal druk bent, dan is er ook geen land mee te bezeilen. Maar als je zelf rustig blijft gaat het prima.

Ik zelf ben ook best een druk persoon.
Moet zeggen dat Barc er niet gekker op wordt.
Ook me vorige bijrij AV niet

Vaak genoeg gebruiken av eigenaren hun paard om er kleine kinderen op te laten rijden.
Dat doe je niet als een paard nerveus of heet is.

Ik zelf ben van een paard gevallen zware hersenschudding en me ego was zwaar aangetast ook me zelf vertrouwen.

Het eerste paard waar ik weer op ging rijden was een AV
Rustig dat dat paard was
En nog buiten rijden ook.

Ik zelf vertrouwt een Arabisch Volbloed.

Een jaar ongeveer na die hersenschudding kreeg ik een bijrijpaard AV dit paard was door een verkeerde opvoeding en door verkeerd zadelmak te maken een etterbak(dat heb je bij elke ras)
Ik heb er hard aan gewerkt en elke dag werd het beestje steeds braver.

Ik ben het er mee eens ze zijn gevoelig op een positieve manier.

Dit ras staat bij mij op nummer 1

Ik denk dat het gros van de eigenaren kan zeggen:Zadelmak maken eitje

En op me woord ik heb echt vele verschillende rassen gereden.
En dit ras springt er ver boven uit.

Het lichaams taal van dit paard word vaak als nerveus of heet aangezien.
Staart er op snurken(ow wat is hij wild)terwijl het paard wat probeert te uit te beelden

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 11:05

Afbeelding

op de foto: hete "wilde" (dek)hengst met onervaren ruiter op zijn rug ...worden vaak samen in het bos gesignaleerd !!

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 15:31

Mensen kunnen zo overdrijven wat dat betreft, ze kennen gewoon het ras niet goed genoeg om te oordelen... dus laat ze maar lekker bij die logge slome paarden blijven en laat ons maar genieten van de arabjes

en ik heb liever een paard met pit, mijn arabier zit er vol mee maar als je weet hoe je met m om moet gaan is het zon schat... mn neefje van 6 heeft zelfs op m gereden

greetz

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 16:14

Toch ken ik wel een paar stresskipjes
Zelf ben ik ook arabierenfan. Als kind vond ik ze al prachtig. De trots en uitstraling die ze hebben, prachtig!
Ik heb nu helaas net zelf zo'n stresskip gehad waardoor mijn bekken scheef stond na een val en nu ben ik toch weer op zoek naar een arabier. Het ras trekt me gewoon en ik weet dat ze lang niet allemaal zo zijn als deze

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 16:43

RhealLover schreef:
Mensen kunnen zo overdrijven wat dat betreft, ze kennen gewoon het ras niet goed genoeg om te oordelen... dus laat ze maar lekker bij die logge slome paarden blijven en laat ons maar genieten van de arabjes

Nou doe je precies hetzelfde

Ik heb zelf een volbloed arabier gehad en heb nu een halfbloed (welsh NWR) en die volbloed was erg rustig. Mijn huidige paard is wel behoorlijk heet en ook schrikachtig, dus die bevestigt de vooroordelen wel weer..
Ik denk dat over het algemeen paarden met veel bloed toch wel wat heter zijn dan de koudbloeden. Maar dat wil niet zeggen dat bijvoorbeeld alle arabieren onhandelbaar zijn en alle haflingers sloom.
En er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk.

Hazzebaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 19:59

sherif schreef:
Afbeelding

op de foto: hete "wilde" (dek)hengst met onervaren ruiter op zijn rug ...worden vaak samen in het bos gesignaleerd !!

Bibberdebibber, kijk mij ns bang zijn van die geváááárlijke hengst.

Nee zonder gekheid, Arabieren zijn fijne paarden, die eenkennig zijn en als je ze voor je hebt gewonnen, halen ze de sterren voor je van de hemel.